Droevig klassiek?

Started by hulskof, July 21, 2008, 20:08:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kuipje

#25
 :-X

)p(

Quote from: hulskof on July 21, 2008, 20:08:49
Wel ben ik helemaal weg van treurige, zwaarmoedige, melancholieke, tranentrekkende, melodieuze piano, cello en/of viool.

+ clarinet =

http://www.youtube.com/watch?v=Aw_NpqKnJSE&feature=related

peter

sr7000

#27
Ik ben zelf niet zo'n klassiek kenner, maar Gorecki met Symphony No.3 (symphony of sorrowful songs) vind ik wel erg gaaf. Extreem zwaarmoedig.

Edit: Linkje toegevoegd.
http://www.youtube.com/watch?v=miLV0o4AhE4

garmtz

Luister eens naar Sati...

wil

Requiem opus 66 van David Popper
Voor drie cello en altviool. Zoals een cellist vorige week zei: "1 cello is al droevig, kun je nagaan hoe drie klinken"  ;D

Bijbehorend vers:
Trähnen, die Musik geworden,
Treue Freundschaft beut sie.
Liebe, die nie enden kann,
Treue Liebe weih't sie.
Freundesherz, das ausgerungen,
Nimm die kleine Gabe:
Was die Freundesseel' gesungen,
Töne, tröste, labe!


Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

)p(

Quote from: wil on August 25, 2008, 21:45:13
Zoals een cellist vorige week zei: "1 cello is al droevig, kun je nagaan hoe drie klinken"  ;D



Wonderschoon imho, Pierre Boulez - Messagesquisse voor 7 celli!

peter


Lucky.L

Quote from: wil on August 25, 2008, 21:45:13

Voor drie cello en altviool. Zoals een cellist vorige week zei: "1 cello is al droevig, kun je nagaan hoe drie klinken"  ;D



Smaken verschillen natuurlijk,maar ik vind ook de cello een van de mooiste instrumenten die er is!

Mvg Michel
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

)p(

Quote from: Lucky.L on August 29, 2008, 13:28:18
Smaken verschillen natuurlijk,maar ik vind ook de cello een van de mooiste instrumenten die er is!

Mvg Michel

Het mooiste instrument!

peter

Isildur

Een aanrader: Ludivico Einaudi; hedendaagse klassieke muziek; soms eerder een kruising tussen ambient en klassieke muziek. Zeer minimalistische muziek, maar echt prachtig.
Living: Denon AV4700H, Sony X700, Paradigm Studio 20v5, KEF Q1/Q9C, BK Monolith, Zappiti One 4K, Epson TW7200W, BeScreen tensioned projection screen
Mans cave: Denon AV4700H, Kef Q300, Q600, T301, T101, SVS SB2000, Zappiti One 4K, Panasonic UB9000, PS5, Sony 43" LED-TV, Philips VCR, Marantz CD5005

Sk

Quote from: Isildur on August 29, 2008, 14:14:52
Een aanrader: Ludivico Einaudi; hedendaagse klassieke muziek; soms eerder een kruising tussen ambient en klassieke muziek. Zeer minimalistische muziek, maar echt prachtig.

Ik ben totaal geen klassiek liefhebber maar Ludivico Einaudio vind ik opzich wel leuk om naar te luisteren. Ik heb er volgens mij 4 cd's van op mijn pc staan.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

wil

Quote from: Lucky.L on August 29, 2008, 13:28:18
Smaken verschillen natuurlijk,maar ik vind ook de cello een van de mooiste instrumenten die er is!

Mvg Michel
Absoluut, prachtig! Het citaat kwam ook niet van mij maar van een cellist zelf. Hij benadrukte slechts dat een cello van zichzelf een droevige stemming kan opwekken. Aangezien hij vervolgens met twee andere cellisten het requiem van Popper speelde, paste dat mooi.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Fatalfelix

#37
Craig Armstrong  ;)





First Waltz vind ik nog het beste nummer met ontzettend veel emotie http://www.imeem.com/arcanoterrenal/music/gmUqNOYG/craig_armstrong_1st_waltz/
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Danakin

Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

Don Corleone

Wauw wat een mooie tips hier (ik ben halverwege pagina 1).
Ik wist dat klassiek erg mooi kon zijn (voornamelijk door film soundtracks), maar ik wist nooit waar te zoeken.

Ben echt mooie dingen tegen gekomen, bedankt!

Mariusz

Same here, op de een of andere manier zijn de melodieen van die zwaarmoedige stukken erg mooi!
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

Perfectionist

Het requiem van Mozart, echt van een ongekende schoonheid, maar zeker meer dan zwaarmoedig.

Hier het Introitus.



Een beter forum begint bij jezelf.

K. Hillen

Inderdaad, Arvo Part: Te Deum is geweldig en zwaar. Ein Deutsches Requiem van Brahms is ook al erg geweldig en de genoemde Symphonie No 3 van Gorecki is erg zwaar. Wat ook erg zwaar en mooi is, is Allegri Miserere van Mozart.
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

wil

Quote from: Perfectionist on March  6, 2009, 23:48:21
Het requiem van Mozart, echt van een ongekende schoonheid, maar zeker meer dan zwaarmoedig.

Hier het Introitus.




Absoluut, dit requiem is juist een van de lichtere. Maar volgens de TS hoeft het alleen Droevig te zijn, niet per sé zwaar. Dan ben je bij het merendeel van de requiems aan het goede adres.

Verder: Schumann: Fantasiestücke für Klarinet und Klavier, op. 73

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Perfectionist

#44
Quote from: wil on March 10, 2009, 22:03:20
Absoluut, dit requiem is juist een van de lichtere. Maar volgens de TS hoeft het alleen Droevig te zijn, niet per sé zwaar. Dan ben je bij het merendeel van de requiems aan het goede adres.

Verder: Schumann: Fantasiestücke für Klarinet und Klavier, op. 73

wil

Dat is natuurlijk heel subjectief. Ik vind juist bijvoorbeeld het requiem van Verdi meer pompeus en die van Fauré lichter in vergelijking met Mozart, die bij uitstek melancholisch, droevig is. Hij schreef het ook letterlijk aan het einde van zijn leven, die reflectie hoor je er gewoon in terug. Overigens is het een melancholie die me in een concertzaal een keer tot tranen roerde en ik was niet de enige daar overigens...

Dit is wel een van de mooiste uitvoeringen op cd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Lynxxx

Damn! die Gorecki is wel erg mooi zeg.


Mja een aantal droevige "reguliere" klassieke muziek stukken zijn al genoemd, dus ik hou het even bij soundtrack spul

Philip Glass - Helen's Theme (Candyman Soundtrack)
http://www.youtube.com/watch?v=7X2m_kzY0LU&feature=related
Je kunt discussieren over de kwaliteit van de film, maar de hele soundtrack is waanzinnig.

Angelo Badalamenti - City of the Lost Children (opening)
http://www.youtube.com/watch?v=w7_2BCzTiOY



Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

genesis

Mooie suggesties ;)

Genesis
Carpe Diem

wil

Quote from: Perfectionist on March 10, 2009, 23:09:43
Dat is natuurlijk heel subjectief. Ik vind juist bijvoorbeeld het requiem van Verdi meer pompeus en die van Fauré lichter in vergelijking met Mozart, die bij uitstek melancholisch, droevig is. Hij schreef het ook letterlijk aan het einde van zijn leven, die reflectie hoor je er gewoon in terug. Overigens is het een melancholie die me in een concertzaal een keer tot tranen roerde en ik was niet de enige daar overigens...
Zeker, het requiem van Verdi is beslist pompeuzer. Maar het verhaal achter Verdi's requiem gezongen in concentratiekampen, maakt dat juist weer heel zwaar, en licht tegelijk (versta me goed!).

Maar kom, je moet een requiem gewoon meemaken, live...

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Lid45678

Ik ben op zoek naar een nummer met alleen piano dat veel in tv programma's wordt gebruikt?

Volgens mij heb ik het in boer zoekt vrouw gehoord en vorige week in het kookprogramma 'Wie is de Chef' op het moment dat een dame vertelde dat ze ernstig ziek was geweest.

K. Hillen

Quote from: wil on March 11, 2009, 19:48:55
Zeker, het requiem van Verdi is beslist pompeuzer. Maar het verhaal achter Verdi's requiem gezongen in concentratiekampen, maakt dat juist weer heel zwaar, en licht tegelijk (versta me goed!).

Maar kom, je moet een requiem gewoon meemaken, live...

wil

Het requeum van Verdi in het huidige Vredenburg is geweldig om te horen, dus wanneer het weer uitgevoerd word is het een echte aanrader. Nu twee keer daar live gehoord en het blijft toch elke keer weer iets unieks. Dus inderdaad, die moet je echt live meemaken!
"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"