Tips & Trucs in Photoshop Elements

Started by BluRayHT, July 21, 2008, 11:47:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BluRayHT

Ik kan wel wat praktische tips & trucs gebruiken, ik wil graag het programma onder de knie krijgen. Natuurlijk kun je een handleiding of een boek/internet doorlezen, maar praktische voorbeelden blijven bij mij veel beter hangen. Misschien zijn er meer mensen bezig met photoshop en kunnen hier hun voordeel mee doen. Het idee is om in het start topic een vraag met de daarop komende Tips & Trucs te ordenen zodat er een soort praktisch handboekje ontstaat. Dus wil je iets, krijg je iets niet voor elkaar, stel de vraag en we komen er met z'n alle wel uit.

1) Ik wil graag een kader om mijn foto die bestaat uit de foto zelf met daarbinnen een dun zwart lijntje.
    Dus buiten het zwarte lijntje loopt de foto gewoon door, hoe doe je dat?

2) Hoe zet ik een gebouw, wat recht staat maar op de foto scheef lijkt te staan, weer recht?
    -Edit > Transform > Perspective.
     Daarna nog Edit > Transform > Scale.
     Zie de foto's van het gebouw wat 'achterover dreigt te vallen'


J.A.F._Doorhof

kader is makkelijk.
Ga naar canvas size.
Kies bv 10% naar alle kanten met als vul kleur wit
kies dan een kader van 1% met als vul kleur zwart
kies dan een kader van bv 10% met als vul kleur wit.
En voila een kader met een zwart randje in het midden.

2 zit je goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

BluRayHT

#2
Quote from: J.A.F._Doorhof on July 21, 2008, 12:27:33
kader is makkelijk.
Ga naar canvas size.
Kies bv 10% naar alle kanten met als vul kleur wit
kies dan een kader van 1% met als vul kleur zwart
kies dan een kader van bv 10% met als vul kleur wit.
En voila een kader met een zwart randje in het midden.

2 zit je goed.


Canvas size? ehh, hmm, ehh, mzz, zo erg is het dus met mij  ;D
Ik gebruik trouwens de in het Nederlandse 'Photoshop Elements 6'.

Dit is dus de bedoeling, maar dan netjes : ;D



R

Nav van de PM, je mag mijn foto gebruiken.

BluRayHT


BluRayHT

#5
2) Het rechtzetten van een gebouw dat niet scheef is maar wel scheef op de foto staat:

Tip door Spotmatic en EdoE

Edit > Transform > Perspective.
Daarna nog Edit > Transform > Scale

En 't werkt  :D

Foto 1: Origineel van 'R'
Foto 2: Bewerkt door een complete amateur (door mij dus)
Foto 3: Bewerkt door 'EdoE', met mooi resultaat.

R

Ik vind beiden niet mooi. De tweede is het best, maar nog steeds een raar beeld. Doe mij maar het origineel. Expres zo geschoten trouwens.

BluRayHT

Quote from: R on July 21, 2008, 15:07:26
Ik vind beiden niet mooi. De tweede is het best, maar nog steeds een raar beeld. Doe mij maar het origineel. Expres zo geschoten trouwens.

De foto is ook mooi. Na bewerken maakt het origineel niet altijd 'een mindere foto'.
Ik wilde jouw foto expres gebruiken omdat er wat verticale, duidelijke lijnen in zitten die de bewerking vergemakkelijkt en duidelijk laat zien.
Ik krijg het trouwens nog steeds niet helemaal mooi voor elkaar  :-\

BluRayHT

Al iemand die mij kan helpen mbt het kader, hier dus het voorbeeld wat ik uit photoshop probeer te toveren:

Rivak

Quote from: BluRayHT on July 26, 2008, 17:57:28
Al iemand die mij kan helpen mbt het kader, hier dus het voorbeeld wat ik uit photoshop probeer te toveren:


Is het niet handiger om simpelweg een selectie te maken in de afbeelding, deze dan omkeren en vullen met een kleur en/of een filter toepassen etc.

BluRayHT

Quote from: Rivak on July 27, 2008, 10:14:02
Is het niet handiger om simpelweg een selectie te maken in de afbeelding, deze dan omkeren en vullen met een kleur en/of een filter toepassen etc.

Ja, maar er is een handige tool voor in photoshop. Er heeft al 1 iemand het geprobeerd uit te leggen maar het lukt mij nog niet, er is vast iemand die een stappen plan heeft, het zullen slechts een paar handelingen zijn maar je moet het wel even weten...

Persoonlijk vind ik het een heel mooi kader voor sommige foto's.

Jimmy Conway

Quote from: BluRayHT on July 27, 2008, 13:40:09
...Er heeft al 1 iemand het geprobeerd uit te leggen maar het lukt mij nog niet, er is vast iemand die een stappen plan heeft, het zullen slechts een paar handelingen zijn maar je moet het wel even weten...

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 21, 2008, 12:27:33
kader is makkelijk.
Ga naar canvas size.
Kies bv 10% naar alle kanten met als vul kleur wit
kies dan een kader van 1% met als vul kleur zwart
kies dan een kader van bv 10% met als vul kleur wit.
En voila een kader met een zwart randje in het midden.


:-X

google: canvas size photoshop elements

Dit topic is trouwens het bewijs dat jpeg schieten het beste is voor de meeste mensen...toch Frank?  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D  :P

BluRayHT

#12
Quote from: Jimmy Conway on July 27, 2008, 14:10:46
:-X

google: canvas size photoshop elements

Dit topic is trouwens het bewijs dat jpeg schieten het beste is voor de meeste mensen...toch Frank?  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D  :P

De laatste opmerking vind ik niet zo aardig van je (klein lettertype). Ik schiet trouwens ook het meeste in RAW om diverse redenen, het niet kunnen omgaan met photoshop wil niet zeggen dat ik verder op alle andere vlakken ook 'blunder'.

bedankt voor de site, leuke tips en duidelijk uitgelegd!

Spacebass

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 21, 2008, 12:27:33
kader is makkelijk.
Ga naar canvas size.
Kies bv 10% naar alle kanten met als vul kleur wit
kies dan een kader van 1% met als vul kleur zwart
kies dan een kader van bv 10% met als vul kleur wit.
En voila een kader met een zwart randje in het midden.

2 zit je goed.

1. Hij vroeg om een zwart kaderlijntje in de foto zelf en niet een dun zwart kader in een breed wit kader.
2. De percentage optie werkt bij het maken van kaders alleen goed bij vierkante foto's....tenzij je bewust een ongelijk kader wilt hebben.

Jimmy Conway

#14
Aaaaaaaaahhhhh nu snap ik het pas....  ;D ;D ;D


Voor een lijntje binnen de foto:

1. Maak een nieuwe lege layer bovenop je foto.
2. Selecteer alles (Ctrl+A).
3. Select > Modify > Contract  geef nu b.v. 50 pixels op voor de afstand van je rand.
4. Vul met het emmertje de selectie met de gewenste kleur voor je randje.
5. Select > Modify > Contract  geef nu b.v. 20 pixels op voor de dikte van je rand.
6. Je selectievak is nu nog kleiner, klik op delete! et voila!.

groeten.

edit: punt 2 /tm 6 doe je met de nieuwe layer actief natuurlijk!


BluRayHT

Quote from: Jimmy Conway on July 27, 2008, 23:33:33
Aaaaaaaaahhhhh nu snap ik het pas....  ;D ;D ;D


Voor een lijntje binnen de foto:

1. Maak een nieuwe lege layer bovenop je foto.
2. Selecteer alles (Ctrl+A).
3. Select > Modify > Contract  geef nu b.v. 50 pixels op voor de afstand van je rand.
4. Vul met het emmertje de selectie met de gewenste kleur voor je randje.
5. Select > Modify > Contract  geef nu b.v. 20 pixels op voor de dikte van je rand.
6. Je selectievak is nu nog kleiner, klik op delete! et voila!.

Ik volg braaf je stappen (in mijn nederlandse versie) maar geen kader als resultaat?

...don't give up an me please  ;)

groeten.

edit: punt 2 /tm 6 doe je met de nieuwe layer actief natuurlijk!



Jimmy Conway

Bij welke stap gaat het mis?

Bij stap 4 heb je als het goed is een layer met een grote rechthoek over een deel van je foto heen.

Ik heb jammer genoeg geen Elements NL.

Wat je in feite doet is je maakt een nieuwe layer bovenop je foto.
Je selecteerd heel de foto met de selectierechthoek of Ctrl-A, het selectievak moet nu zichtbaar zijn (wandelende miertjes :) ).
Je verkleind die rechthoekige selectie een aantal pixels (contract, weet niet hoe dat in de NL versie heet).
Je vult nu de verkleinde selectie met een kleur.
Hierna verklein je de selectie nog verder, en delete die selectie.

Rivak


BluRayHT

#18
Quote from: Rivak on July 28, 2008, 17:31:38


Is dit wat je bedoelt ?

:'( Ja

:D Hoe heb je dat gedaan? en kan je nu ook nog het kader van kleur veranderen?

Rivak

#19
Quote from: BluRayHT on July 28, 2008, 20:02:55
:'( Ja

:D Hoe heb je dat gedaan? en kan je nu ook nog het kader van kleur veranderen?

Zo spannend is dat niet hoor  ;D

Met de hand een selectie maken, of alles selecteren en daarna slinken met bijv 20 pix.
Dan vanuit menu bewerken de optie omlijnen kiezen. In dit menu kun je de kleur, dikte, transparantie etc instellen.

Edit... Ik realiseer me zojuist dat dit over over Photoshop Elements gaat... de beschrijving hierboven gaat dus over Photoshop

BluRayHT

Quote from: Rivak on July 29, 2008, 09:28:02
Zo spannend is dat niet hoor  ;D

Met de hand een selectie maken, of alles selecteren en daarna slinken met bijv 20 pix.
Dan vanuit menu bewerken de optie omlijnen kiezen. In dit menu kun je de kleur, dikte, transparantie etc instellen.

Edit... Ik realiseer me zojuist dat dit over over Photoshop Elements gaat... de beschrijving hierboven gaat dus over Photoshop

Zit daar misschien de verwarring? Ik he photoshop elements, de betaalbare versie dus van photoshop want deze kost bjna 1000 euro,-.
Hebben jullie het over photoshop van een ander merk maar met de gelijknamige titel?

Jimmy Conway

#21
refine edge -> contact en expand zitten in Elements.
Gewoon even spelen ermee.....