Speakerfilter modificatie, midden iets dempen?

Started by NielsLu, October 30, 2007, 19:34:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

#50
Waarom niet eerst een simpel filter netwerkje tussen versterker en cd speler , is wat makkelijker experimenteren zonder gelijk in je speakers te hoeven wroeten  ;D

Een equalizer ertussen kan ook (niet zozeer als permanente oplossing maar om exact vast te stellen wat je precies wilt wijzigen) maar dat had je geloof ik al gedaan...

NielsLu

Quote from: Audioloog on February  8, 2008, 15:03:42
Waarom niet eerst een simpel filtertje tussen versterker en cd speler , is wat makkelijker experimenteren zonder gelijk in je speakers te hoeven wroeten  ;D

Gaat in mijn geval niet werken, speakers zijn aangesloten op een receiver  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

scrutinizer

#52
Niels,
Ben je nu zeker dat dit het filter van de Tannoy is? ::)....we hebben er al een paar de revue zien passeren :P

Anton

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Quote from: NielsLu on February  8, 2008, 15:07:30
Gaat in mijn geval niet werken, speakers zijn aangesloten op een receiver  ;)
Ik zie het verband even niet...  :P

NielsLu

Quote from: scrutinizer on February  8, 2008, 15:52:24
Niels,
Ben je nu zeker dat dit het filter van de Tannoy is? ::)....we hebben er al een paar de revue zien passeren :P

Wat betreft dit filter, over het algemeen (English style) frequentie corrigerende componenten in de midsectie.  Ik zou in jou geval (beperking kennis, geen meetapp.) allereerst eens luisteren (op een normaal volume ;)) zonder filter voor de midrange, dus direct. Dit om een inschatting te kunnen maken of hetgeen jij ervaar unit of filter gerelateerd is. 
Na dit bijv. te beluisteren gebruikmakend van een test cd met 'sweep' opties, en dit te ervaren als een langzaam in frequentie oplopend en geluidsdruk toenemend geheel, kun je d.m.v. een spoel in serie met waarden van bijv. 0.4 > 1.2 mH experimenteren tot een voor jouw gehoor zo prettig mogelijk geheel en dan.

Anton



Ja, ben er nu wel zeker van dat dit het correcte filter is. Ik heb meerdere onderdelen los gehad om alles goed te kunnen volgen. Vind het wel een goed idee van je om de midwoofer rechtstreek te gaan aansluiten om het te testen  8)
Quote from: Audioloog on February  8, 2008, 15:53:49
Ik zie het verband even niet...  :P

Ik heb inderdaad al een keer met de equalizer van de computer getest welke frequenties ik storend vind  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

scrutinizer

#55
Niels,

Wat betreft dit filter, "English style" over het algemeen frequentie corrigerende componenten in de midsectie.
Ik zou in jouw geval (beperking kennis, geen meetapp.) allereerst eens luisteren (op een normaal gereduseerd volume ) naar een situatie zonder filter voor de midrange, dus direct.
Dat om een inschatting te kunnen maken of hetgeen jij ervaar, unit of filter gerelateerd is. 
Na dit bijv. te beluisteren, gebruikmakend van een test cd met 'sweep' opties, en dit te ervaren als een langzaam in frequentie oplopend en geluidsdruk toenemend geheel, kun je vervolgens experimenteren d.m.v. een spoel in serie te plaatsen met een waarde beginnend bij 0.4 en oplopend tot 1.2 mH, tot een voor jouw gehoor zo prettig mogelijk weergavegedrag.

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

NielsLu

Quote from: scrutinizer on February  8, 2008, 16:27:08
Niels,

Wat betreft dit filter, "English style" over het algemeen frequentie corrigerende componenten in de midsectie.
Ik zou in jouw geval (beperking kennis, geen meetapp.) allereerst eens luisteren (op een normaal gereduseerd volume ) naar een situatie zonder filter voor de midrange, dus direct.
Dat om een inschatting te kunnen maken of hetgeen jij ervaar, unit of filter gerelateerd is. 
Na dit bijv. te beluisteren, gebruikmakend van een test cd met 'sweep' opties, en dit te ervaren als een langzaam in frequentie oplopend en geluidsdruk toenemend geheel, kun je vervolgens experimenteren d.m.v. een spoel in serie te plaatsen met een waarde beginnend bij 0.4 en oplopend tot 1.2 mH, tot een voor jouw gehoor zo prettig mogelijk weergavegedrag.

Anton


Val je in herhaling?  ;D Toch bedankt voor je info! Ik ga hier binnenkort toch eens zo mee aan de gang
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

scrutinizer

Nope!!.... zonder erg ongecorrigeerde post verzonden ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

En Niels, wat zijn je ervaringen? Hoe is de tonale balance van de midunit zonder filter??

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

NielsLu

Quote from: scrutinizer on February 15, 2008, 19:27:20
En Niels, wat zijn je ervaringen? Hoe is de tonale balance van de midunit zonder filter??

Anton.

Nou, ik ben er wel achter dat het ook wel aan de unit ligt.  ::)

Maar ik heb waarschijnlijk de oplossing wel gevonden :). Ik heb parallel aan de speakerpolen een 47 uF condensator gedaan (nu nog even een oude die ik had liggen, ga waarschijnlijk binnenkort alle condensatoren vervangen door AudynCap oid). Door deze aanpassing komt er een stuk minder mid geluid door de middentoner, hetgeen ik graag wou  ;).

Ben er nog niet helemaal uit of 47uF goed is, of dat het wellicht iets teveel is (zou kunnen zijn dat ik de overgangsfrequentie van de mid té laag heb gezet, waardoor er een gat ontstaat), maar dat wil ik nog even gaan testen, eerst even wennen aan het geluid.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Godtoh

33uF testen en eentje rond de 20 dan maar...
Heb je veel gehad.
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

NielsLu

Quote from: Godtoh on February 15, 2008, 21:43:19
33uF testen en eentje rond de 20 dan maar...
Heb je veel gehad.

Ja, inderdaad. Ik heb er ook 1 van 25uF op gehad, was eigenlijk iets te weinig. Dus het ligt er daar ergens tussenin denk ik.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Godtoh

Quote from: NielsLu on February 15, 2008, 22:31:37
Ja, inderdaad. Ik heb er ook 1 van 25uF op gehad, was eigenlijk iets te weinig. Dus het ligt er daar ergens tussenin denk ik.
Kan een 33 wel es mooi uitkomen.
Maar dat had je zelf ook al wel bedacht ;D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

scrutinizer

Quote from: Godtoh on February 15, 2008, 23:10:16
Kan een 33 wel es mooi uitkomen.
Maar dat had je zelf ook al wel bedacht ;D
Als dit de manier is hoe je het wil tackelen, dien je er rekening mee te houden dat je het low-pass filter naar een 2e orde hebt gebracht waardoor het draaien van de fase voor mid/hoog noodzakelijk wordt.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

NielsLu

Quote from: scrutinizer on February 16, 2008, 00:05:38
Als dit de manier is hoe je het wil tackelen, dien je er rekening mee te houden dat je het low-pass filter naar een 2e orde hebt gebracht waardoor het draaien van de fase voor mid/hoog noodzakelijk wordt.

Anton.

Is dat een klankmatige aanpassing, of heeft dat te maken met de impedantie?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

scrutinizer

Nee, het is belangrijk voor het frequentie verloop bij de overgang van tweeter<>midrange.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Interficior

Dan krijgt ie er misschien wel een stuk midden(hoog) voor terug die hij niet wilt. ;D
Take it or lease it

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Interficior

Zeker. Maar soms kan het hoop gerommel voor een prettig geluid zorgen. Maar als je dan opeens een gitaarriedel hoort en je mist precies één snaar ertussenin klinkt het wel raar ja. ;D
Take it or lease it

scrutinizer

Quote from: Interficior on February 16, 2008, 12:04:41
Zeker. Maar soms kan het hoop gerommel voor een prettig geluid zorgen. Maar als je dan opeens een gitaarriedel hoort en je mist precies één snaar ertussenin klinkt het wel raar ja. ;D
Just my....
LOL ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Waarom meet je de response met en zonder die condensator parallel niet eens? Dan weet je wat je aan het doen bent, hetgeen erg nuttig is om naast je subjectieve waarneming de volgende stap te bepalen..

scrutinizer

Dat is nu juist het probleem, Ronald.....No equipment. 8) ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Quote from: scrutinizer on February 18, 2008, 10:49:12
Dat is nu juist het probleem, Ronald.....No equipment. 8) ;)

Anton.
:o

Een meetmicrofoon bezitten lijkt mij een voorwaarde als je dit soort experimenten (goed) wil ::)t doen

NielsLu

Even een wat ouder topic omhoog brengen...

Ik nu het gehele filter teruggebracht naar origineel, vervolgens heb ik een spoel (zelf afgewikkeld van een oud filter) aangesloten tussen + pool van de middentoners. Hierbij heb ik dan 1 vraag, moet de fase van de middentoners nu dan worden omgedraaid of niet?

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Quote from: Audioloog on February 18, 2008, 11:11:32
:o

Een meetmicrofoon bezitten lijkt mij een voorwaarde als je dit soort experimenten (goed) wil ::)t doen

Ja, ik weet dat dat eigenlijk wel verstandig zou zijn, maar daarvoor ben ik technisch eigenlijk niet voldoende onderlegd  :-\
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D