Zelfbouw Subwoofer peerles XLS 10

Started by Venator X, May 18, 2003, 17:13:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Venator X

ja alweer een newbie topic geopent door een echte nieuwbew maar toch ben ik van plan een subwoofer te bouwen. Ik heb veel informatie gezocht en bijna alle Topics die dit onderwerp bevatten doorgezen.
Ik heb gezien dat ik bij speakers & co veel onderdelen kan bestellen en ook bouwpakketten maar die zijn mij net even iets te duur :-[. Ik heb net 2 IQ diamond opvolgers van de a 600 floorstanders gekocht. Klonken prachtig  :o
Ik ben van plan met de volgende onderdelen aan het werk te gaan:
- Peerles XLS 10
- Peerles XLS 10 265 gram
- Hypex HS-130 of 200
- Hout etc, kan iemand mij even vertellen wat ik allemaal Precies nodig heb.
Ik heb enkele vragen, die stom klinken maar ik wil het gewoon even wete. Hoe sluit ik die HS-200 bijvoorbeeld aan op mijn stereo receiver van technics? Ik heb namelijk geen receiver met 5.1 ingangen etc. En wat bedoelen ze met right left ingang bij die hs 200 en wat met satteliet right left?  Ik wil ook graag weten hoe dat nu zit. Ik zie steeds van die subs met een active met magneet en een passive sub maar hoe werkt dat nu precies, hoe sluit ik deze aan etc. Ik begrijp het niet echt.

Sullivan

Hi,

Welkom op het forum (dat mag ik nu toch wel zeggen, ik voel me hier echt al thuis ;)).

Maar... wat wil je precies weten of is het gewoon een mededeling???

mvg,
Frank

Venator X

Ja, Ik was even weg. Daarom kon ik mijn topic intro niet aftypen. Heb ik nu wel gedaan ;D maar ik wil dus die paar dingetjes weten.

bryan vd B

hi,

Welkom op ons forum,

ik ga binnekort zelf ook een sub bouwen en toevallig dezelfde maar dan met de 12 inch woofers.

1) als je geen subwoofer uitgang hebt moet je de sub parallel op je speakerkabels aansluiten en op de hi input op de HS 200 aansluiten.

2)left right ingang stuur je vanuit de receiver een onversterkt signaal naar de HS200 deze verbind je door de tulp tulp interlinks en word ook wel rca signaalkabels genoemd.

3)De actieve woofer is degene die je op de HS 200 aansluit want dat is degene met een magneet en aansluiting.
De passive radiator is dezelfde woofer alleen dan zonder magneet en spoel en dus ook geen aansluiting.
Het voordeel van dit systeem is dat je met een kleine kast heel laag kan gaan en meestal sneller is als een gepoorte woofer(afhankelijk constructie).

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Venator X

Ja, bedankt. Heb je mischien wat duidelijke schema''s van de HS-200. Wat zal ik trouwens doen. Mijn boxen zijn max 180 watt bij 4 ohm per stuk. Zal ik de HS-130 nemen of de HS-200?

bryan vd B

Hi,

Wat is het continue vermogen van de units of is die 180 watt max je max continue vermogen???

Aangezien de hs 130 dus 130 watt rms levert aan 4 ohm kan je denkk ik beter de hs 200 nemen.

Ik zeg op mijn beurt altijd liever 10 watt speakers met een 100 watt versterker dat 100 watt speakers met een 10 watt versterker.

Wat je zelf wel in de gaten moet houden is dat je niet de units voluit kan gaan belasten maar dat is meestal ook niet nodig.

Voor schema's kan je je beter ven wenden aan speakerland want die jongens hebben er meer kaas van gegeten dan ik.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Sullivan

Als ik het zo lees dan moet je de HS-200 nemen. De HS-130 mist namelijk de High-Level input. Deze heb je nodig opdat jouw versterker niet een low-level output heeft voor de sub.

mvg,
Frank

bryan vd B

hi,

Dat is een zeer goed punt rooz ;) had ik nog geen rekening mee gehouden.
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Venator X

Ja. Dit is de uitgang van mijn versterken. Het is een beetje oud maar werkt nog perfect: http://www.gigasystems.nl/images/receiver2.JPG