Bespreking nieuwe Humax IRHD-5000C HDTV Decoder (Ziggo-netwerk)

Started by Marcel_T., July 17, 2008, 10:53:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Snowmaster

Quote from: Audio_Jim on November 21, 2008, 12:59:09
Hoe is het verschil in geluid tussen de normale FM-tuner en radio via een digitale decoder?
Ik heb eens gelezen dat radio via de digitale decoder lang niet zo goed klinkt als via een goede tuner met dito onvangst. Dit komt voornamelijk door de compressie die wordt toegepast.
Kun jij dat misschien bevestigen?  ;)

Via de kabel klinkt radio frisser dan via etherontvangst.  Maar een internetaansluiting op de receiver doet het ook erg goed.
Met de Samsung radiotuner in de decoder was het geluid niet erg gedefinieerd.
De Humax is frisser en dynamischer en slechtere zenders klinken duidelijk beter.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Na ruim 10 speeluren lijkt de Humax niet scherper te worden.

Het menu van de Humax is minder instinctief als je gebruik maakt van favorieten lijsten e.d. 
De Humax geeft de ontvangst van het soort signaal weer onderaan in de zenderinfo. Dat is makkelijk want dan heb je altijd de beste resolutie. De Humax geeft 576i, 576p, 720p en 1080i weer. De kabelontvangst is in 576i maar mijn Pioneer vind 576p prettiger.
Mijn Samsung draaide altijd op -40db in de receiver. Aanvankelijk moest de Humax naar -36/-37 maar nu hij meer speeluren heeft zit hij op -40/-43. Het geluid is gedefinieerder en muzikaler, vooral in de radiomodus.
Bij TV kijken in de PLII modus is hij dynamisch en poeiert er flink langs.  Een plus voor de Humax dus.
Een kaartinleesfout heeft hij al gehad en de belachelijk lange opstarttijd is irritant. Daarnaast klopt er iets niet met het geheugen van de favorietenmenu's. Dit betekent elke keer zoeken naar je favorieten.
De kleuren zijn erg dynamisch. Er is te veel rood, blauw en groen. Ze zijn oververzadigd en kennen zeker geen nuances. Ook wit en zwart zijn flink aanwezig, maar huidkleuren zijn vreemdgenoeg erg natuurlijk. Het lijkt alsof je op dynamisch zit te kijken i.p.v. mijn ISF settings. De diepte is minder dan bij de Samsung.
Op Kieskeurig staan veel reviews en het apparaat krijgt een 9, behalve van twee Samsung HDbezitters. Eentje heeft zijn Humax in de kast gezet wachtend op firmware en de ander heeft hem teruggebracht geloof ik.

Pro :

-Zeer snelle eerste installatie
-Je kunt het volume regelen
-Geeft ook 576i weer
-Geeft zenderresolutie weer in de zenderinfo
-klein en compact gebouwd
-goede zapper
-goed geluid (vooral merkbaar aan muzikaliteit bij radio en meer dynamiek bij TV kijken in PLII)


Contra :

Allereerst 3 onhebbelijkheden die heel erg vervelend zijn :

-Opstarttijd maar liefst 29 seconden..... >:D
-Kan maar 1 favorietlijst onthouden in standbystand.
  Na TV favorietengebruik gaat de radio dan weer over op het alle zenders i.p.v. favarieten.
  Na radio favorietengebruik gaat de TV over op alle zenders i.p.v. favorieten >:D.
-Geen snelkeuzeknop voor favorieten. Je moet dus het menu in als je ze terug wilt halen  >:D

Voorlopige conclusie :

Lekkere compacte decoder, maar lompere AB. Hij zapt iets sneller, maar dit weegt niet op tegen de irritant lange opstarttijd.
Beter geluid dan de Samsung maar dit weegt niet op tegen het minder scherpe beeld. Ik hoop dat het beeld scherper wordt met meer speeluren.
Op het internet heb ik iets gelezen over een firmwareupdate in januari 2009. Snellere boot (opstart)tijd, scherper beeld en nog iets  ???

Voorlopig blijft de Samsung in mijn ogen nog de beste decoder, daarom gun ik de Humax eerst meer speeluren.
Vanaf 50 uur gebruik is pas een eerlijk vergelijk mogelijk.

Wordt vervolgd.



Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

marz01

Mooie duidelijke en uitgebreide review ( je zou voor een av-blad moeten gaan werken  ;D)
Ik gebruik een ab van caiway en krijg hiermee met 2 knopjes ( groen en ok) mijn favo-lijst weer terug, maar idd het zou handiger zijn als hij hier zelf terug naar zou gaan.

Kaartleesfout heb ik hier nog niet gehad. Opstarttijd is idd erg lang maar hopelijk komt hier een verbetering in na de update.

Kieskeurigbeoordelingen lees ik wel maar de cijfers die worden gegeven zijn onbruikbaar.

Wat ik mij wel afvraag is of je de pioneer heb afgesteld op de humax of staat hij op de samsung afgesteld?
Persoonlijk ben ik ook nog niet tevreden met mijn beeldsinstellingen maar zoek de oplossing op mijn pana.
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

Snowmaster

Quote from: marz01 on November 24, 2008, 22:27:55
Wat ik mij wel afvraag is of je de pioneer heb afgesteld op de humax of staat hij op de samsung afgesteld?
Persoonlijk ben ik ook nog niet tevreden met mijn beeldsinstellingen maar zoek de oplossing op mijn pana.

Mijn scherm is niet afgesteld op de Samsung of Humax maar heeft ISF settings.

Waarschijnlijk leg ik mijn lat te hoog voor de Humax want mijn Samsung decoder was gemodificeerd.
Hij heeft alleen afgelopen weekend de geest gegeven ergens in het videoboard. Misschien ga ik wel iemand blij maken voor een zacht prijsje met het gemodificeerde gedeelte. Ik kan het er zo uit schroeven.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

fastlex

Leuke review!
Hoe is bij jullie de sterkte van het ontvangstsignaal?
Hier bij Ziggo kwaliteit 100% en sterkte 49%.

Op mijn pana ben ik wel tevreden met het beeld.
HD uitzendingen zijn top, al scheelt het wel wat voor uitzending je hebt.
Het verschil met kabel is wel zichtbaar. Na enige tijde ermee draaien lijkt het beeld slechter te worden maar dat is niet zo.
Je went gewoon aan de hd uizendingen, schakel ik over naar de recorder op de kabel dan zie je dat digitale tv mooier is.
Pana start bij aanzetten automatisch op met hdmi waar de humax opstaat.
Jammer genoeg springt de tv niet direct aan als de humax aangaat.
Opstarttijd duurt lang maar ik vind het wel acceptabel.
Nooit een Samsung gehad, dus ik kan niet oordelen of het beeld het beste is, ik vind het prima!

Houd ons op de hoogte met jouw bevindingen!  Leuk!
Naim - Kef - MJ Accoustic - Monster

Schrijver

Quote from: Snowmaster on November 25, 2008, 00:05:16
Mijn scherm is niet afgesteld op de Samsung of Humax maar heeft ISF settings.

Waarschijnlijk leg ik mijn lat te hoog voor de Humax want mijn Samsung decoder was gemodificeerd.
Hij heeft alleen afgelopen weekend de geest gegeven ergens in het videoboard. Misschien ga ik wel iemand blij maken voor een zacht prijsje met het gemodificeerde gedeelte. Ik kan het er zo uit schroeven.
Ik heb ook de Humax en vind de de SD kwaliteit via HDMI stukken minder is dan de SD kwaliteit via scart. Ik heb de Pioneer 4280XA.

Heb jij ook SD via scart vergeleken?

In dit topic kan je hierover veel lezen: http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=11792&page=33

Hier mijn post met bevindingen betreffende SD: http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showpost.php?p=129487&postcount=323

Snowmaster

Quote from: Schrijver on November 25, 2008, 11:15:38
Ik heb ook de Humax en vind de de SD kwaliteit via HDMI stukken minder is dan de SD kwaliteit via scart. Ik heb de Pioneer 4280XA.

Heb jij ook SD via scart vergeleken?

In dit topic kan je hierover veel lezen: http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=11792&page=33

Hier mijn post met bevindingen betreffende SD: http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showpost.php?p=129487&postcount=323

Hallo Schrijver,

Vanavond heb ik je naam al opgeschreven toen ik het Ziggoforum doorploegde.  Maar Pazuzu, JAB, Passie34, Ianfear gaven ook zinvolle input in die topic. Leuk om je hier tegen te komen met je eerste post  :D !
Ik waardeer je suggestie, maar ik ga niet terug op scart. Goed werkende HDMI zal altijd superieur aan scart zijn.
Dat de Humax daar problemen mee heeft, blijkt uit sommige reacties op Ziggo forum.
Waarschijnlijk koop ik een nieuwe Samsung als de Humax niet beter gaat presteren. Mijn gemodificeerde onderdelen zet ik dan over want met een "gewone" HD decoder kan ik niet meer leven  ;D.
De stap van analog signaal naar digitaal is ongeveer net zo groot als de stap van gewoon digitaal naar  gemodificeerd.  Dat betekent in de praktijk : regelmatig beter beeld dan een DVD  :D.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Schrijver

Toch zwerf ik hier al een jaar of 4, 5 rond  :D

Met name jouw topic over al die verbeteringen in kabels etc. lees ik graag!

mountainman

Quote from: Snowmaster on November 25, 2008, 22:18:12
Hallo Schrijver,

Vanavond heb ik je naam al opgeschreven toen ik het Ziggoforum doorploegde.  Maar Pazuzu, JAB, Passie34, Ianfear gaven ook zinvolle input in die topic. Leuk om je hier tegen te komen met je eerste post  :D !
Ik waardeer je suggestie, maar ik ga niet terug op scart. Goed werkende HDMI zal altijd superieur aan scart zijn.
Dat de Humax daar problemen mee heeft, blijkt uit sommige reacties op Ziggo forum.
Waarschijnlijk koop ik een nieuwe Samsung als de Humax niet beter gaat presteren. Mijn gemodificeerde onderdelen zet ik dan over want met een "gewone" HD decoder kan ik niet meer leven  ;D.
De stap van analog signaal naar digitaal is ongeveer net zo groot als de stap van gewoon digitaal naar  gemodificeerd.  Dat betekent in de praktijk : regelmatig beter beeld dan een DVD  :D.


Hallo Snowmaster,

Je review is overtuigend.
Heb 1 van de eerste samsungs 360 (mogelijk de 1e) letterlijk gekidnapt demoapparaat uit de MM (kon niet langer wachten!)
Maar functioneert nog steeds perfect.

Nu ik via ziggo een reciever aangeboden krijg, had ik interesse in de humax (maar twijfel sterk na je onderbouwde uiteenzetting)

Meer ben ik nu geinteresseerd naar de modificatie op je samsung.
Kun je hier wat meer over kwijt??

Heb n.l. ook elke pixel nodig via mijn 43" Pioneer Plasma en Optima beamer (ca. 150" diagonaal)

bvd
Mountainman
Samsung LE-46A786, Onkyo TX-SR706, Teufel System 5 THX Select, Bose Acoustimass 3, Kimber 4PR, Samsung BD-P1500, Samsung DCB-H360R, Optoma HD-65. PS3.

Snowmaster

Quote from: mountainman on November 27, 2008, 01:19:14
Nu ik via ziggo een reciever aangeboden krijg, had ik interesse in de humax (maar twijfel sterk na je onderbouwde uiteenzetting)

Meer ben ik nu geinteresseerd naar de modificatie op je samsung.
Kun je hier wat meer over kwijt??

Als je nog even kunt wachten dan moet je de Humax nog even laten staan.  Morgen zal ik een vervolg geven aan de review. Ik zal alvast iets verklappen : ik ga opnieuw de (laatste) Samsung bestellen  ;).

Aan de Humax en Samsung zitten voors en tegens, hier zal ik verder op ingaan met het vervolg op mijn review.
Ondertussen ben ik heel veel wijzer geworden over de Samsung en de Humax, over de videoboards, de hard- en softwarewijzigingen, de komende firmware upgrade, de nog niet ontdekte bugs etc.

Morgens zal ik eerst de status van het beeld en geluid van de Humax bespreken. Daarnaast heb ik de Samsung en Humax uitgebreid naast elkaar gezien op meerdere schermen. Ook denk ik een aantal misverstanden ontdekt te hebben.  Wie roept er bijvoorbeeld dat een Humax sneller zapt?

Na ruim 25 uur (in)spelen is de Humax meer tot rust gekomen. Hierdoor weet ik één ding zekerder dan ooit te voren......wat mis ik mijn modificaties  :-\.  Een standaard decoder geeft een veel minder verfijnd beeld en er is nauwelijks sprake van diepte. Zelfs van de HD zenders raak ik nu niet onder de indruk. Voorheen deed een goede uitzending in SD nauwelijks onder voor de HD zenders die ik nu zie, sterker nog......ik was daar regelmatig meer van onder de indruk.
Dus als de nieuwe Samsung ook staat te spelen zal ik de modificaties overzetten en vergelijken met de standaard HD decoder. Een eerlijker vergelijk kan ik geïnteresseerden niet geven.



Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Jimbo

Quote from: Snowmaster on November 23, 2008, 00:59:19
De Humax draait, maar heeft flinke inspeeltijd nodig want is al direct zichtbaar aan wazig en plat beeld.
Het geluid mist volume en detail. De kleuren zijn overstuurd, maar dat is normaal bij "verse" apparatuur.
Ik gun hem eerst 10 speeluren en ga wat stoeien met de mogelijkheden en de menu's.
Het laden van de zenders en instellen verloopt heel erg snel en soepel.
De overige menukeuzes lijken op de Samsung. De bouwkwaliteit is vergelijkbaar, niet beter of slechter.
De Humax is compacter dan de Samsung maar voelt voor zijn grootte wel degelijk aan. De AB is groter, maar bedient goed en hij is wat sneller dan de AB van de Samsung.
Binnenkort meer.

Joh laat je toch niet gek maken door al die "inspeel-gekte", nergens voor nodig.
Eentjes en nulletjes komen door nieuwe apparatuur net zo goed aan als door oude apparatuur.
Eerder zal je tv of versterker nog iets aan de analoge kleuring kunnen veranderen.

Snowmaster

Quote from: Jimbo on November 29, 2008, 00:34:42
Joh laat je toch niet gek maken door al die "inspeel-gekte", nergens voor nodig.
Eentjes en nulletjes komen door nieuwe apparatuur net zo goed aan als door oude apparatuur.
Eerder zal je tv of versterker nog iets aan de analoge kleuring kunnen veranderen.

Prima hoor,  maar deze discussie wil ik hier niet voeren als je dit niet erg vind  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Domino

Quote from: Snowmaster on November 29, 2008, 00:08:17
Wie roept er bijvoorbeeld dat een Humax sneller zapt?

Ik :). De humax is in mijn situatie veel sneller. En ook qua beeld denk ik dat humax een strakker plaatje neerzet als mijn samsung. Let wel die is niet gemodificeerd!

Het enige nadeel is het starten van de decoder. Maar ook dat is eigenlijk een non-argument;
Als de humax geboot is geeft deze gelijk beeld, de samsung boot sneller maar geeft niet gelijk beeld.

Verder is de bediening van de humax veel fijner: hij reageert netjes op de ab, wat ik van de samsung niet kan zeggen, en zit de menu structuur doordachter in elkaar.
Denon AVR 2807 - Denon DVD 2930 - Mission M73/M72i - Qed Silver Aniversary XT. Pioneer 5080XA - Humax 5000c - Popcornhour A110 - Harmony One.

Snowmaster

Quote from: Domino on November 29, 2008, 09:32:00

Verder is de bediening van de humax veel fijner: hij reageert netjes op de ab, wat ik van de samsung niet kan zeggen, en zit de menu structuur doordachter in elkaar.

Je hebt ze allebei staan ?  Heb je de laatste versie van de Samsung (welke versie) ?
De laatste versie schijnt probleemloos te zappen volgens de importeur, maar ik zal het natuurlijk straks vermelden als hij is gearriveerd.  Ik ben nu in bezit van de oude Samsung. In de nieuwe zit een nieuw videoboard. Zit je bij Ziggo en heb je indertijd de firmwareupgrade doorgevoerd?
Gebruik je de Samsung AB of Harmony?
Bij zappen moet je wel het aantal seconden klokken tot je weer beeld hebt. De Humax geeft namelijk alleen een sneller gevoel, maar verchil is er nauwelijks.

Wat is er doordachter aan de menustructuur, welk verschil zie je?
Hij oogt mooier maar de EPG is niet overzichtelijker.  Wat is er dan beter?  Voor nieuwe bezitters is elke bijdrage welkom. 
Mijn vrouw en dochters krijgen het na 1 week nog steeds niet voor elkaar om TV en radio goed te bedienen.
Helaas lukt het zelfs mij niet en de door mij gemelde bugs zijn nu aangemeld bij Humax voor verbetering.
Maar goed....als gebruikers gewoon alle zenders inladen, geen HDMI gebruiken en gewoon lekker zappen, dan denken ze dat alles correct werkt want ze hebben beeld.
De problemen zitten bij het HDMI signaal m.b.t. de resolutie(geheugenopslag), de favorietenlijsten, de EPG en resolutieopslag in het geheugen bij switchen tussen favorieten radio/TV. Dit is een softwareprobleem en het lijkt niet exemplarisch te zijn. Als je gebruik maakt van deze mogelijkheden, dan wordt zelfs gewoon TV kijken met de Humax "even hard werken" om goed beeld te krijgen en ook om radio op de goede zender te krijgen.
Bij de Samsung was het 1 knopdruk en zo hoort het ook te zijn.
Misschien is het goed om t.z.t een lijstje te maken van de bugs in beide apparaten (laatste versies).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

mountainman

Quote from: Snowmaster on November 29, 2008, 11:57:53
Je hebt ze allebei staan ?  Heb je de laatste versie van de Samsung (welke versie) ?
De laatste versie schijnt probleemloos te zappen volgens de importeur, maar ik zal het natuurlijk straks vermelden als hij is gearriveerd.  Ik ben nu in bezit van de oude Samsung.

Welke versie(nr) van de Samsung heeft het nieuwe videoboard (of welke oude versies moet ik laten staan) en is deze al verkrijgbaar bij de "Ziggo winkels" (Media Markt. etc) ?
Samsung LE-46A786, Onkyo TX-SR706, Teufel System 5 THX Select, Bose Acoustimass 3, Kimber 4PR, Samsung BD-P1500, Samsung DCB-H360R, Optoma HD-65. PS3.

Snowmaster

Quote from: mountainman on November 29, 2008, 13:11:29
Welke versie(nr) van de Samsung heeft het nieuwe videoboard (of welke oude versies moet ik laten staan) en is deze al verkrijgbaar bij de "Ziggo winkels" (Media Markt. etc) ?

Achter op de decoder staat het modelnummer vermeld op de sticker. Op diezelfde sticker staat direct daaronder het typenummer. Er moet dan achter de DCB360R nog een A staan (RA dus of RSA voor silver).
Dit model is al zeker ruim een jaar op de markt, maar toch is er nog steeds oude voorraad in omloop.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

mountainman

Quote from: Snowmaster on November 29, 2008, 13:45:52
Achter op de decoder staat het modelnummer vermeld op de sticker. Op diezelfde sticker staat direct daaronder het typenummer. Er moet dan achter de DCB360R nog een A staan (RA dus of RSA voor silver).
Dit model is al zeker ruim een jaar op de markt, maar toch is er nog steeds oude voorraad in omloop.


Denk dat ik toch even je bevindingen afwacht (de ziggo aktie loopt nog tot 31-12), alhoewel de nieuwe ver. alleen maar een verbetering kan zijn tov oude prototype die ik bezit
Stond destijds als demo bij de MM en mocht absoluut niet verkocht worden (....maar toch gelukt).
Ik denk dat ik hem wel als verzamelstuk bewaar.

In elk geval geen Humax, of je ervaringen moeten ineens wijzigen.
Hoop snel op je review van de 360RA
Samsung LE-46A786, Onkyo TX-SR706, Teufel System 5 THX Select, Bose Acoustimass 3, Kimber 4PR, Samsung BD-P1500, Samsung DCB-H360R, Optoma HD-65. PS3.

Domino

Quote from: Snowmaster on November 29, 2008, 11:57:53
Je hebt ze allebei staan ?  Heb je de laatste versie van de Samsung (welke versie) ?
De laatste versie schijnt probleemloos te zappen volgens de importeur, maar ik zal het natuurlijk straks vermelden als hij is gearriveerd.  Ik ben nu in bezit van de oude Samsung. In de nieuwe zit een nieuw videoboard. Zit je bij Ziggo en heb je indertijd de firmwareupgrade doorgevoerd?
Gebruik je de Samsung AB of Harmony?
Bij zappen moet je wel het aantal seconden klokken tot je weer beeld hebt. De Humax geeft namelijk alleen een sneller gevoel, maar verchil is er nauwelijks.

Wat is er doordachter aan de menustructuur, welk verschil zie je?
Hij oogt mooier maar de EPG is niet overzichtelijker.  Wat is er dan beter?  Voor nieuwe bezitters is elke bijdrage welkom. 
Mijn vrouw en dochters krijgen het na 1 week nog steeds niet voor elkaar om TV en radio goed te bedienen.
Helaas lukt het zelfs mij niet en de door mij gemelde bugs zijn nu aangemeld bij Humax voor verbetering.
Maar goed....als gebruikers gewoon alle zenders inladen, geen HDMI gebruiken en gewoon lekker zappen, dan denken ze dat alles correct werkt want ze hebben beeld.
De problemen zitten bij het HDMI signaal m.b.t. de resolutie(geheugenopslag), de favorietenlijsten, de EPG en resolutieopslag in het geheugen bij switchen tussen favorieten radio/TV. Dit is een softwareprobleem en het lijkt niet exemplarisch te zijn. Als je gebruik maakt van deze mogelijkheden, dan wordt zelfs gewoon TV kijken met de Humax "even hard werken" om goed beeld te krijgen en ook om radio op de goede zender te krijgen.
Bij de Samsung was het 1 knopdruk en zo hoort het ook te zijn.
Misschien is het goed om t.z.t een lijstje te maken van de bugs in beide apparaten (laatste versies).

Ik heb nog een oude samsung, welke destijds problemen had met hdmi. Deze is door samsung omgeruild voor een werkend exemplaar, maar nog steeds een eerste versie. Als afstandsbediening gebruik ik bij de samsung de meegeleverde, de humax wordt aangestuurd door een harmony.

De samsung is inderdaad voorzien van de laatst bekende firmware van ziggo. De humax speelt nog met de firmware met welke hij uitgeleverd werd.

Het is wellicht een beetje lood om oud ijzer, maar het gevoel bij de humax is gewoon beter, zonder dat ik het echt kan 'bewijzen', maar dat is voor mij ook niet nodig. Ik vertrouw op mijn ogen en gevoel.

Radio luister ik nooit via de kabel, ik luister überhaupt geen radio behalve in de auto.


Overigens leest ik altijd aandachtig en met plezier je bevindingen over je apparatuur. Soms leer ik er nog van :)
Ga dus vooral door wat mij betreft.
Denon AVR 2807 - Denon DVD 2930 - Mission M73/M72i - Qed Silver Aniversary XT. Pioneer 5080XA - Humax 5000c - Popcornhour A110 - Harmony One.

Snowmaster

Quote from: Domino on November 29, 2008, 18:41:44
Het is wellicht een beetje lood om oud ijzer, maar het gevoel bij de humax is gewoon beter, zonder dat ik het echt kan 'bewijzen', maar dat is voor mij ook niet nodig. Ik vertrouw op mijn ogen en gevoel.

Domino, ik ben het helemaal met je eens !
Precies hetzelfde overkwam mij ook, de Humax voelde beter en leek een beter plaatje te geven.
Hij zette het beeld ietsje "vetter" neer dan de Samsung, beter wit en zwart ogenschijnlijk, dit is minder geworden met meer speeluren. Afhankelijk van je scherm en kwaliteit van de aansluitingen kan ietsje vetter beeld prettig zijn.
Ook ik ben in bezit van een "gerepareerde" eerste generatie Samsung 360. Die was echter door mij gemodificeerd en dan is de Humax totaal geen partij meer. Ik was zelf ondertussen vergeten hoeveel beter het beeld door die modificatie was geworden. Nu wordt mijn oude Samsung vervangen door de laatste generatie.
Hij is besteld want de dealer had er geen meer op voorraad. 
Goh, wat ben ik toch netjes.....koop ik dat ding bij mijn dealer voor €200,- i.p.v. bij Ziggo voor €99,-.
Tsja...voor wat, hoort wat !  Heb echt een topdealer, ik krijg alles van hem mee !

Voor de nieuwe Samsung (360RA) de modificatie krijgt zal ik hem eerlijk naast de Humax zetten.
Voor de liefhebbers doe ik dat t.z.t. met modificatie nog een keer.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

TheM@x

Ben erg benieuwd.

Mijn buurman en ik hoopten beide bij de Alles-in-1 bestelling bij Ziggo dat we de Humax kregen.
"Helaas" kregen we beiden de Samsung, dus we balen als een stekker, geen dealer wil helpen en ze staan dus nog onuitgepakt onder de trap, wachtend op een oplossing. We wilden dus echt graag de Humax hebben. (wie weet heb jij spannende testresultaten)

Dit naar aanleiding van een aantal reviews en omdat mijn buurman een Pioneer heeft waarvan de AB wel Humax kent, maar geen Samsung.
Ikzelf heb een pana en harmony dus voor mij geen issue. (heb nog wel een SD scherm en de Humax zou ook beter in SD zijn)

Dus ben erg benieuwd naar je resultaten van de nieuwe Samsung versus de Humax.
Maar ook naar je eventuele modificaties. (je houdt het wel spannend ;-)

Groet,
Max

mountainman

Quote from: TheM@x on November 29, 2008, 22:05:06

Mijn buurman en ik hoopten beide bij de Alles-in-1 bestelling bij Ziggo dat we de Humax kregen.
"Helaas" kregen we beiden de Samsung, dus we balen als een stekker, geen dealer wil helpen en ze staan dus nog onuitgepakt onder de trap, wachtend op een oplossing.

Groet,
Max

Max, maar vooral degene die nog een keuze willen/ moeten maken (bij een ziggo alles in 1 abonnement);
http://www.ziggo.nl/producten/verkooppunten/

Ga gewoon naar de ziggo dealer, daar kun je onder dezelfde voorwaarden een reciever kiezen en direct meenemen :).
Dus geen vervelende sinterklaas ver-assing en voor maar 99 euro

Overigens alle begrip voor Snowmaster dat hij trouw is aan zijn dealer (zijn er nog helaas maar weinig van).
Samsung LE-46A786, Onkyo TX-SR706, Teufel System 5 THX Select, Bose Acoustimass 3, Kimber 4PR, Samsung BD-P1500, Samsung DCB-H360R, Optoma HD-65. PS3.

chulin

Snowmaster, zoals je weet heb ik een RSA versie met een kleine modificatie  ;).
Ik wil je pret niet bederven maar het probleem bij de oudere versies was de HDMI uitgang. Het werkte niet goed waardoor je geen geluid had. Het zappen tussen de kanalen ging uiterst traag (vertraging soms tot wel 30 seconden). Het beeld en geluid lopen niet synchroon, en tot slot had de decoder veel vastlopers, met als gevolg dat je heel het apparaat moet uitzetten om 'm weer werkend te krijgen. Ik heb ook zo oude model gehad maar na 1 dag gelijk teruggebracht.

De nieuwe versie heeft een nieuwe HDMI gedeelte en icm de nieuwe software update werkt nu HDMI zonder problemen. Volgens mij wordt de beeldkwaliteit niet beter.
Ik ben ook heel benieuwd naar je bevindingen in het een tegen een vergelijken tussen de decoders.
Als de Samsung wint dan is het een gemiste kans voor Humax  :-\.
Pioneer PDP-5080XD ISF | Humax 5100C l |Pioneer BDP-51FD |Denon AVR-1912 | PS3 | Dune Smart D1 | B&W MT-10 + BK xxls400 | Logitech Harmony One | Isotek Mira | W&M Audio | Canare

TheM@x

Quote from: mountainman on November 30, 2008, 01:24:31
Max, maar vooral degene die nog een keuze willen/ moeten maken (bij een ziggo alles in 1 abonnement);
http://www.ziggo.nl/producten/verkooppunten/

Ga gewoon naar de ziggo dealer, daar kun je onder dezelfde voorwaarden een reciever kiezen en direct meenemen :).
Dus geen vervelende sinterklaas ver-assing en voor maar 99 euro

Overigens alle begrip voor Snowmaster dat hij trouw is aan zijn dealer (zijn er nog helaas maar weinig van).


Helaas gaat dat alleen op als je nog geen Ziggo diensten afneemt, als je wilt overstappen van huidige Ziggo diensten naar een Alles-In-één pakket, kan dat helaas alleen via Ziggo.

mountainman

Quote from: TheM@x on November 30, 2008, 09:48:47
Helaas gaat dat alleen op als je nog geen Ziggo diensten afneemt, als je wilt overstappen van huidige Ziggo diensten naar een Alles-In-één pakket, kan dat helaas alleen via Ziggo.

Hallo Max,

Dat werd mij anders meegedeeld door de helpdesk, en heb het zojuist nog even geverifieerd.
Je kunt ook je pakket omzetten naar een alles in 1 en een tuner afhalen bij b.v. de MM (redio oost NL).
Administratief duurt het wel wat langer, maar daar heb je als eindgebruiker geen hinder van.

Gr. Tom
Samsung LE-46A786, Onkyo TX-SR706, Teufel System 5 THX Select, Bose Acoustimass 3, Kimber 4PR, Samsung BD-P1500, Samsung DCB-H360R, Optoma HD-65. PS3.

Snowmaster

Quote from: chulin on November 30, 2008, 09:21:54
Snowmaster, zoals je weet heb ik een RSA versie met een kleine modificatie  ;).
Ik wil je pret niet bederven maar het probleem bij de oudere versies was de HDMI uitgang.

I known, gelukkig had ik een goed werkende en geen last van deze zaken, maar nu wil hij alleen nog maar met moeite opstarten en na een paar minuten gaat hij weer plat.

Maar.....goed nieuws voor de Humaxbezitters : de decoder verbeterde zich na 25 speeluren bijna niet meer en daarom heb ik opnieuw gezocht naar de fase die ik de eerste paar uur niet kon vinden.
Na wisseling van de stekker was ik verrast door het beeld en ook was er direct surround gevoel  8).
Het verschil tussen wel of niet in fase is vrij fors bij deze Humax. De Humax is nu een heel stuk dichter bij mijn gemodificeerde Samsug gekomen en heeft misschien wel de potentie in huis om hem te gaan overtreffen  :-X.
Als deze ontwikkeling zich voortzet, dan moet ik mijn keuze echt gaan herzien. Het geluid veranderde echter ook vrij fors en is nu haast te helder met te weinig fundament. De muzikaliteit is in fase verdwenen en dat is wat vreemd.
Op dit moment schrijf ik mijn waarnemingen direct weg in deze topic en sommigen zullen daar mischien wat verward door raken. Maar geen zorgen... ;)....met 50 speeluren kom ik met de eindconclusie.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)