Versterker laat de stoppen doorslaan

Started by MarkD, July 16, 2008, 20:08:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarkD

Als ik mijn versterker (Marantz PM14Mk2KI) aanzet doet zich regelmatig het fenomeen voor dat de stop eruit vliegt (gelukkig is het een schakelaar en geen ouderwets porselein). Dit is vrij irritant omdat bijv. de computer op dezelfde groep zit en dus dan ook uitgaat. :( Dit probleem kom ik tegen sinds de verhuizing. In de oude woning had ik hier nooit last van. Verder valt niet te voorspellen wanneer het gebeurt.  Het kan 5 x goed gaan en dan weer eens fout, maar voor hetzelfde geld komt het 2 dagen op rij voor.

Ook wanneer er geen andere apparaten ingeschakeld zijn kan de versterker meteen bij het indrukken van de powerknop de stop doen doorslaan. Als ie het eenmaal doet zijn er verder geen problemen meer, ook niet als ik er nog tig apparaten bij inschakel. Heeft dit nu te maken met een soort inschakelpiek of is er wat anders aan de hand? Zijn er meer mensen met deze ervaring en is er iets aan te doen?

(Suggesties als de versterker continu aan laten staan of een aparte groep aanleggen zijn wat mij betreft niet direct een oplossing ;)).
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

ShellBeach

Inrush current
Zet er een softstart tussen. Je kan er bvb bij lc audio eentje kopen.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

BarcoCRT

Is het de aardlekschakelaar of een zekering?
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

MarkD

@ BarcoCRT: Het gaat om de zekering van de groep, niet om de aardlek.

@ klinktbeter: Je bedoelt deze? http://www.lcaudio.com/images/Accessories/ss1.jpg
Die moet je in de versterker inbouwen, neem ik aan? Daar ben ik dan een beetje huiverig voor. Vooral omdat ik totaal niet handig ben met dit soort karweitjes. Zeker niet als er gesoldeerd moet worden...



Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

MarkD

Inmiddels heb ik iets gelezen over een "te snelle" schakelautomaat. Die in onze woning is van het type B en het schijnt dat je beter een type C kunt hebben. Is het zinvol om voor deze ene groep een AHP-klankmodule te installeren? Dit schijnt volgens velen de klankweergave zeer ten goede te komen.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

ShellBeach

Quote from: MarkD on July 16, 2008, 21:36:04
@ klinktbeter: Je bedoelt deze? http://www.lcaudio.com/images/Accessories/ss1.jpg
Die moet je in de versterker inbouwen, neem ik aan? Daar ben ik dan een beetje huiverig voor. Vooral omdat ik totaal niet handig ben met dit soort karweitjes. Zeker niet als er gesoldeerd moet worden...

Nee, gewoon een een netsnoer in twee knippen en deze ertussen :) Misschien wel in een klein kastje bouwen zodat je er niet zomaar aankan.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

MarkD

Aha, bedankt voor de opheldering! Dit moet voor mij dan nog wel te doen zijn. ;D Maar ik ben toch ook benieuwd of het "upgraden" van de schakelautomaat een goed idee is. Sowieso een klus waar een electriciën bij moet komen, lijkt me.

Quote from: klinktbeter on July 16, 2008, 22:23:17
Nee, gewoon een een netsnoer in twee knippen en deze ertussen :) Misschien wel in een klein kastje bouwen zodat je er niet zomaar aankan.

Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Gerbrand

Hoi,

Mijn SR9200 doet dat ook. Ik dacht altijd dat het een bijprodukt was van de modificatie, want hierbij zijn er grotere voedingscaps ingezet. Kennelijk doet een ongemodificeerde Marantz dat ook.

Bij mij hangt hij aan een aparte groep, maar twee trappen omlaag naar de meterkast lopen blijft irritant. Misschien ook eens zo'n softstart unit proberen.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Stefan S.

Gewoon een installatieautomaat pakken met een C-karakteristiek Deze laat een hogere inschakelvermogen / inschakelpiek toe

MarkD

Deze tip kreeg ik ook al van een andere forumgenoot. Lijkt inderdaad de simpelste en goedkoopste oplossing om van het probleem af te zijn. Wegens audiofiele neigingen wil ik alleen toch eens de AHP Klankmodule of Kemp-/Siemens-variant daarvan proberen. Het kost niet de hele wereld en schijnt de nodige winst te kunnen opleveren.


Quote from: Stefan S. on July 17, 2008, 13:21:33
Gewoon een installatieautomaat pakken met een C-karakteristiek Deze laat een hogere inschakelvermogen / inschakelpiek toe
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Rowdy

Heb je al geprobeert om de versterker op een andere groep aan te sluiten? Geeft het dan ook problemen?

MarkD

Nee, niet geprobeerd, maar ook niet echt zinvol toch? ??? Hij zal toch moeten blijven staan waar ie nu staat (= in de woonkamer). Voor een andere groep moet ik naar de keuken of naar boven. Andere schakelaars in de installatieautomaat zijn bovendien ook allemaal van het B-type, dus ik verwacht hier geen andere uitkomsten.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Rowdy

Je kan het altijd proberen, misschien heb je teveel verbruikers aangesloten op de groep waar je je versterker hebt aangesloten.

MarkD

Daar ligt het niet aan (heb alles al eens uitgezet) en bovendien schiet ik er dus niets mee op. Ik wil nog steeds graag in de woonkamer van muziek genieten! ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Rowdy


richardfm

Wat is het totale vermogen wat de groep verbruikt?
Staat/staan er ook de WS, DV of andere vreters op?

Het is zeer vreemd dat het onregelmatig komt.
Maak een lijst en schrijf precies de tijd, wat staat aan etc..
Dan kan je filteren en waarschijnlijk de oorzaak sneller vinden.

Als het goed ging... en je laat alles aanstaan.... knalt de zekering er dan ook uit?, na X aantal dagen ook?
Zit er een relais in je versterker, schakelt deze wel of niet goed?

Een losse groep erbij trekken is niet zo een groot probleem, lost alles(misschien) op en je heb ook nog een betere en stabielere versterker hierdoor.

MarkD

#16
Zeer zeker interessante informatie. Lijkt exact op mijn probleem en ik ga dan waarschijnlijk ook voor de zelfde oplossing (tragere zekeringen, C-klasse).

Quote from: Rowdy on July 18, 2008, 20:52:39
Heb je iets aan deze informatie.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

MarkD

Die onregelmatigheid schijnt wel te verklaren te zijn, als ik het verhaal doorlees van de link hierboven. Er zitten geen andere stroomvreters op deze groep (oven, wasmachine en droger zitten op aparte groepen), dus daar zit het hem niet in. Overigens knalt de stop er al uit voordat relaisinschakeling heeft plaatsgevonden. Het lijkt echt een inschakelpiek te zijn.

Quote from: richardfm on July 18, 2008, 21:26:27
Wat is het totale vermogen wat de groep verbruikt?
Staat/staan er ook de WS, DV of andere vreters op?

Het is zeer vreemd dat het onregelmatig komt.
Maak een lijst en schrijf precies de tijd, wat staat aan etc..
Dan kan je filteren en waarschijnlijk de oorzaak sneller vinden.

Als het goed ging... en je laat alles aanstaan.... knalt de zekering er dan ook uit?, na X aantal dagen ook?
Zit er een relais in je versterker, schakelt deze wel of niet goed?

Een losse groep erbij trekken is niet zo een groot probleem, lost alles(misschien) op en je heb ook nog een betere en stabielere versterker hierdoor.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

richardfm

Dan moet het wel een hele grote piek zijn, wil 16amp traag eruit knallen.
Is je schakelaar nog wel goed?

Gerbrand

Hoi,

Mijn Marantz zit als enige op de groep en toch slaat de zekering af en toe door. Dat het niet altijd gebeurt, heeft, zoals in het linkje beschreven, te maken met de fase van de netspanning als je inschakelt. Schakel je in op een nuldoorgang dan gebeurt er niets. Schakel je in rond de top, dan trekt hij meer dan de maximaal toegestane stroom.

Ik heb ergens gelezen dat je ringkerntrafo's boven de 500VA altijd met een voorschakelweerstand moet inschakelen ("soft-start"). Marantz doet dat kennelijk niet.

Gerbrand

Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

MartinG

He,

heb hier ook ervaring mee. Ik heb een Vincent SV388 surround versterker, regelmatig ook last gehad van doorslaande stoppen. In mijn vorige huis zat hij ook op een algemene groep (oa met licht). Onregelmatig sloeg de stop door bij het aanzetten van de versterker.

Heb nu een ander huis (laten bouwen) en daar een aparte stroomgroep gemaakt. In het begin zat er een gewone stop in (B), maar ondanks het feit dat het een aparte groep was voor de audio, sloeg toch de stop door, alhoewel minder vaak. Oplossing was inderdaad om een vertraagde stop te plaatsen (C). Nu heb ik in 99,9% hier geen last meer van.

Lijkt mij de beste oplossing voor je.

groet
Martin

MarkD

#21
Bedankt voor de bevestiging! Ik ga waarschijnlijk een Kemp of AHP-klankmodule bestellen en verwacht dan dat het over is.

EDIT:

Kemp Cylindric Fuse is besteld!
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

MarkD

De Kemp Cylindric Fuse zit er inmiddels al weer een tijdje tussen (= eenvoudig zelf te doen). Ik moet eerlijk zeggen dat ik klankmatig niet veel verschil hoor met de oude situatie, maar het probleem van de doorslaande stoppen lijkt te zijn verholpen. Tot op heden blijft de stroom er gelukkig op staan bij het inschakelen van de versterker, dus het zal toch met het type schakelaar te maken hebben gehad.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Gerbrand

#23
Eventjes dit topic oprakelen. Ik heb nog steeds het probleem met het inschakelen van mijn Marantz receiver. Ik heb niet veel zin om mijn groepenkast open te maken om er een C-automaat in te zetten (het is nl. niet geheel duidelijk of dit wel is toegestaan in woningen). Nu vroeg ik me af of dit apparaatje van Conrad iets is:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=622412

Heeft iemand hier ervaring mee? Dit is natuurlijk totaal niet audiofiel-verantwoord....

Gerbrand

Edit: linkje aangepast
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

BWzes03

Ik had precies hetzelfde probleem bij het aanschakelen van m'n twee Rotel eindbakken.  Zitten per versterker een Toroid trafo in van 1.25KVA.  De aanloopstroom is bij dit soort trafo's zo hoog dat ze een normale B-karakteristiek zekering direkt laten springen.

De oplossing is een C-karakteristiek automaat, of een smeltzekeringsmodule.  Smeltzekeringen zijn ook een stuk ongevoeliger voor de aanloopstroom pieken.   Een C-karakteristiek module is gewoon toegestaan, echter neem wel in acht dat ze ook gewoon 16A moeten zijn ingeval van normaal 2.5mm2 installatiedraad.

Mocht je een C-karakteristiek module zoeken, ik weet een adresje waar ze € 6.25,= kosten, ex. verzendkosten.
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70