Panasonic toestel met 28 - 504mm lens: < 300 euro. Wat snap ik niet?

Started by blue-eyes, July 13, 2008, 22:00:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

Hier een eenmalige start van een thread in de fotoafdeling.

Mijn vraag is simpel (ben overigens al wel op het net aan het zoeken).



Ik vertelde mijn schoonvader dat we op zoek zijn naar een nieuw digitaal fototoestel. Liet ie vallen dat hij weer een nieuwe had gekocht. De Panasonic Lumix DMC-FZ18. Hij is idolaat van dit merk, goede kwaliteit voor een lage prijs. Gewoon een toestel om niet het uiterste te willen, maar een toestel waar je domweg foto's kan maken, lekker wegklikken.

Wat specs:
Optische zoom  18 x 
Digitale zoom  4 x digitaal
Lens  28-504 mm

Mijn verbazing (of onwetendheid ;D) :
Een 28 - 504 lens? Ik dacht altijd dat je voor dit soort lenzen over "toeters" begint te praten, laat staan een vaste lens op het toestel!

Is dit marketing?
Of is dit wel 504mm maar met een veel mindere kwaliteit?

Ik snap het niet ;)

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

spotmatic

Dit is inderdaad marketing, aangezien de aangegeven brandpuntsafstanden zijn aangegeven als "equivalent aan een lens op 35mm film". De werkelijke brandpuntsafstanden zijn 4,6 - 82,8mm. Zo'n bereik is al heel wat makkelijker te behappen. Als je je nu ook nog bedenkt dat de sensoren van een digitale compactcamera flink kleiner zijn dan de sensoren van een DSLR (je hebt dus een minder lange lens nodig voor dezelfde beeld-uitsnede), dan begrijp je al gauw hoe ze met zo'n groot bereik kunnen komen aanzetten. Wat de kwaliteit betreft: net even wat reviews bekeken en inderdaad wordt de lens aan de telekant wat softer. Dat hoeft geen verbazing te wekken: vrijwel alle extreme telezooms hebben dat.

Verder wel een leuke camera hoor  :)

BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

blue-eyes

Dank voor de snelle uitleg!

Ik heb wat fotootjes gezien (amateur foto's bekeken door amateur) maar echt goed! Ok, ik zie dat het geen ultieme foto's zijn, maar dit is een toestel waar mijn schoonvader 269 euro voor heeft betaald.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Andere vraag:

hoe verhoudt zich dan dit toestel met een Canon 350D (met een Sigma 70 - 200 lens, zie de tweedehands rubriek)?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

spotmatic

Quote from: Blue-Eyes on July 13, 2008, 22:24:16
Andere vraag:

hoe verhoudt zich dan dit toestel met een Canon 350D (met een Sigma 70 - 200 lens, zie de tweedehands rubriek)?

Dit is natuurlijk appels en peren vergelijken. Maar ik verwacht dat de foto's van de Canon veel sprankelender zullen zijn doordat fijne details behouden blijven. Ik lees net dat de Panasonic al bij ISO 100 ruisreductie toepast en dat klinkt voor mij niet zo positief... Bij mijn Pentax K20D begin ik pas aan ruisreductie te denken als ik ISO 1600 bereikt heb  :)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

blue-eyes

Je begrijpt uit mijn vragen dat ik nog veel te lezen heb ;)
Wederom bedankt.

Ik heb weer een aantal keywords waar ik wat onderzoek naar ga doen ;)




Maar toch maar gesteld. Waar ligt voor jou de grens waarin je de Panasonic als luxe, goede compacte digitale camera (of equivalent) of een DSRC camera zou aanschaffen?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

spotmatic

Quote from: Blue-Eyes on July 13, 2008, 22:33:20
Je begrijpt uit mijn vragen dat ik nog veel te lezen heb ;)
Wederom bedankt.

Ik heb weer een aantal keywords waar ik wat onderzoek naar ga doen ;)




Maar toch maar gesteld. Waar ligt voor jou de grens waarin je de Panasonic als luxe, goede compacte digitale camera (of equivalent) of een DSRC camera zou aanschaffen?

Geen dank :)

Ik zou pas aan een DSLR gaan denken als het maken van de foto zelf geen eindstation voor je is. Stel dat je naderhand de kadering wilt aanpassen (de foto uitsnijden) of andere bewerkingen uitvoeren, dan ben je met een DSLR meer geholpen dan met een compact. En stel dat je een complete leek bent, dan denk ik dat je met de Panasonic veel betere foto's maakt dan met de Canon.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

blue-eyes

Dan is de afweging voor een Canon (bijv.) of een nieuwe Panasonic (bijv.).

- canon duidelijk beter, maar de vraag of je het eruit haalt
- panasonic minder, maar ook fors goedkoper.

2ehands komt het dichterbij elkaar ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Stefan S.

Tijdens onze vakantie hebben zowel mijn schoonvader (met zijn Canon Spiegelreflex camera) als ik (met de Panasonic dmc-fz18) heel wat foto's geschoten. We hebben de foto's nadien in één directory gekopieerd. Het leuke is dat we niet konden zeggen met welke camera een bepaalde foto is gemaakt. Voor mij absoluut een groot compliment voor de Panasonic! :D
De enige kanttekenig die ik wel moet maken is dat mijn schoonvader alle foto's in de automatische stand van de Canon heeft gemaakt. Indien hij meer verstand had van zaken, dan was het verschil wel zichtbaar geweest  ;)  ;D

Moraal van het verhaal is naar mijn inziens dat je wel een spiegelreflex camera 100% eigen moet maken voordat je topfoto's kunt schieten. Kun of wil je dit niet, dan zou ik absoluut voor de Panasonic kiezen die prachtige foto's maakt in zijn automatische stand.

jantje112

Quote from: Blue-Eyes on July 13, 2008, 22:24:16
Andere vraag:

hoe verhoudt zich dan dit toestel met een Canon 350D (met een Sigma 70 - 200 lens, zie de tweedehands rubriek)?

Je ziet de nieuwere 400d vaak voor 399 na cashback.. lijkt me een betere keus?

blue-eyes

Quote from: Stefan S. on July 13, 2008, 23:42:52
Tijdens onze vakantie hebben zowel mijn schoonvader (met zijn Canon Spiegelreflex camera) als ik (met de Panasonic dmc-fz18) heel wat foto's geschoten. We hebben de foto's nadien in één directory gekopieerd. Het leuke is dat we niet konden zeggen met welke camera een bepaalde foto is gemaakt. Voor mij absoluut een groot compliment voor de Panasonic! :D
De enige kanttekenig die ik wel moet maken is dat mijn schoonvader alle foto's in de automatische stand van de Canon heeft gemaakt. Indien hij meer verstand had van zaken, dan was het verschil wel zichtbaar geweest  ;)  ;D

Moraal van het verhaal is naar mijn inziens dat je wel een spiegelreflex camera 100% eigen moet maken voordat je topfoto's kunt schieten. Kun of wil je dit niet, dan zou ik absoluut voor de Panasonic kiezen die prachtige foto's maakt in zijn automatische stand.

Dat is tot nu toe ook mijn conclusie. Aangezien ik een absolute noob ben op fotografie en me daarin ook niet erg diep in wil ontwikkelen/verdiepen lijkt me de keuze voor een Panasonic beter. Het scheelt ook nog eens 100 euro.

Echter als ze even duur worden lijkt me de Canon ook gerechtvaardigd. Ook omdat mijn vriendin in het verleden wel serieus met fotografie heeft beziggehouden en dit wellicht eens gaat oppakken. En voor de potentie van het toestel mocht ik ook eens wat meer willen doen.


@jantje: ik ben behoorlijk lui ingesteld, maar ik neem aan de reguliere zaken?

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

WickedGame

Quote from: Blue-Eyes on July 14, 2008, 08:18:46
Dat is tot nu toe ook mijn conclusie. Aangezien ik een absolute noob ben op fotografie en me daarin ook niet erg diep in wil ontwikkelen/verdiepen lijkt me de keuze voor een Panasonic beter. Het scheelt ook nog eens 100 euro.

Echter als ze even duur worden lijkt me de Canon ook gerechtvaardigd. Ook omdat mijn vriendin in het verleden wel serieus met fotografie heeft beziggehouden en dit wellicht eens gaat oppakken. En voor de potentie van het toestel mocht ik ook eens wat meer willen doen.


@jantje: ik ben behoorlijk lui ingesteld, maar ik neem aan de reguliere zaken?



Dat is inderdaad de juiste afweging. Als je gewoon leuk wat foto's wilt schieten is de panasonic een erg leuke camera.

Komt ook bij dpreview er erg leuk uit: http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz18/

Als je toch de neiging hebt of krijgt om naast standaard foto's ook te gaan experimenteren, en de mogelijkheden en vrijheden wilt hebben om alles in te stellen is DSLR de meer logische keus. Ik schiet zelf ook met beide, puur omdat een DSLR niet handig is voor snelle shoots of op feesten bijvoorbeeld. Voor dergelijke foto's gebruik ik een Nikon Coolpix en tegenwoordig ook nog een Sony Cybershot.

Kijk als je vriendin haar fotografie hobby wilt op pakken en zoals je al zegt ze redelijk prof. schoot is de Canon uiteindelijk een veel betere keus. En als jij dan in de auto stand blijft schieten hebben jullie beide er veel lol aan  ;D

vtuinen

Quote from: Blue-Eyes on July 14, 2008, 08:18:46

@jantje: ik ben behoorlijk lui ingesteld, maar ik neem aan de reguliere zaken?


De cashback voor de 400D is net afgelopen. Misschien dat er een cashback komt voor de 450D in het najaar maar dat is altijd speculeren. Daarnaast is de 350D gewoon nog steeds een zeer goede camera.

Ik zou trouwens voor de Canon gaan. Al is die wel iets duurder, hij heeft gewoon meer mogelijkheden.  Ik ben het trouwens niet eens met bovenstaande heren dat "omdat je maar een leek bent" beter de Pana zou moeten nemen. Juist met de Canon kun je in wat lastiger situtatie meer spelen met de camera zodat de foto's met een minimale inspanning toch lukken. Zeker als je vriendin al ervaring heeft kan zij je aanwijzingen geven hoe in te stellen en waar op te letten.

Erik
Equipment check my avatar

spotmatic

Quote from: vtuinen on July 14, 2008, 10:07:23
Ik zou trouwens voor de Canon gaan. Al is die wel iets duurder, hij heeft gewoon meer mogelijkheden.  Ik ben het trouwens niet eens met bovenstaande heren dat "omdat je maar een leek bent" beter de Pana zou moeten nemen. Juist met de Canon kun je in wat lastiger situtatie meer spelen met de camera zodat de foto's met een minimale inspanning toch lukken. Zeker als je vriendin al ervaring heeft kan zij je aanwijzingen geven hoe in te stellen en waar op te letten.

Ik zeg niet zomaar dat een leek meer gebaat is bij de Panasonic. De Panasonic heeft bijv. iets wat de 350D niet heeft: shake reduction. Je zou ook kunnen zeggen dat de Canon 350D wat meer inspanning vergt om bij gelijke omstandigheden scherpe foto's te krijgen, ondanks een auto- of groene stand :)

Ik meen te weten dat Blue-Eyes ook nog kinderen heeft. Wellicht dat een DSLR dan toch wat handiger is omdat deze vaak sneller focust dan een compact. Alle compacts die ik tot nu toe heb gebruikt waren een ramp in slechte lichtomstandigheden. Uitgezoomd ging soms nog wel, maar bij inzoomen loopt de lichtsterkte van de lens te ver terug en dan krijgt de AF het moeilijk.

Eiugenlijk denk ik dat Blue-Eyes al een keuze heeft gemaakt en dat het een DSLR zal worden, nu hij de ervaring van zijn vrouw erbij betrokken heeft ;)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Jenkins

Quote from: Blue-Eyes on July 14, 2008, 08:18:46Aangezien ik een absolute noob ben op fotografie en me daarin ook niet erg diep in wil ontwikkelen/verdiepen lijkt me de keuze voor een Panasonic beter.

For what it's worth: ik ben errig tevreden met m'n FZ18.
Lekker gemakkelijk (klein, licht en toch erg goed!) om mee te nemen met zat manueel in te stellen om ook je creativiteit mee te bevredigen.
Gekocht voor 289 euro op Digitalstreet: http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?cPath=21_230&products_id=4604&osCsid=5eq2152finrlmg5pj99702vdr0

Perfekt verlopen en highly recommended!

(nu alweer 5 euro goedkoper  ::))

:D

blue-eyes

Quote from: spotmatic on July 14, 2008, 10:25:57
Ik meen te weten dat Blue-Eyes ook nog kinderen heeft. Wellicht dat een DSLR dan toch wat handiger is omdat deze vaak sneller focust dan een compact.

100% de reden wat ons aan het denken heeft gezet om een andere camera aan te schaffen ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

WickedGame

Quote from: Blue-Eyes on July 14, 2008, 11:08:17
100% de reden wat ons aan het denken heeft gezet om een andere camera aan te schaffen ;)

En al een beetje een idee wat het gaat worden?

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

VlisChris

Canon G9 geen optie? Of een G8?
Zijn ook erg goede compacts, en veel fotografen die normaal gesproken met een DSLR rondsjokken willen die camera nogal eens bij zich hebben voor de overige situaties :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

spotmatic

Quote from: Blue-Eyes on July 17, 2008, 11:39:09
Ik ben aan het twijfelen.

Ik vraag me af of de Panasonic ook dit soort plaatjes kan opleveren (gemaakt op 500mm)  ;D

BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

WickedGame

Quote from: spotmatic on July 17, 2008, 11:43:33
Ik vraag me af of de Panasonic ook dit soort plaatjes kan opleveren (gemaakt op 500mm)  ;D



;D Tja die marketing machine van Pana is leuk met hun 504mm.... gezien je big ass 500mm die je hiervoor hebt gebruikt verwacht ik nu wel dat Pana dit toch moet evenaren  :P

Nee zonder gekheid, pana is een leuke camera. Overigens welke Christiaan voorstelt is ook een mooi alternatief.

blue-eyes

Tof al die meedenkende medemensen ;)

Ik heb nog een issue...... Vriendin is jarig binnenkort. Ik ben me aan het oriënteren op een kinderwagen voor achter de fiets waarin 2 koters vervoerd kunnen worden, ook als wandelwagen is te gebruiken en waarin de maxicosi geplaatst kan worden.

400 - 500 euro gaat dat grapje kosten. Tenminste als je een degelijk iets wil hebben.

p.s. WickedGame....  wat is je intern nummer? Schrijf ik dat even op.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

+ Canon EOS 400D + EF-S 18-55mm + EF 75-300mm III (B-Stock), op=op!!

Voor 499 euro.

B - stock. Iemand daar evaringen mee? Overigens bovenstaand als voorbeeld, niet om te kopen. Ik heb liever een goede lens met een groter bereik.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

J.A.F._Doorhof

b-stock is vaak iets waar wat mee aan de hand is.
KAN een reparatie zijn OF alleen een geopende doos.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

-Freek-

Quote from: Christiaan S on July 17, 2008, 11:40:26
Canon G9 geen optie? Of een G8?
Zijn ook erg goede compacts, en veel fotografen die normaal gesproken met een DSLR rondsjokken willen die camera nogal eens bij zich hebben voor de overige situaties :)
Volgens mij is de G9 op dit moment de beste digitale (betaalbare) camera op de markt.