Welke voorversterker/volumeregeling... (Het is de Arcam Delta 110 geworden)

Started by Douma, July 12, 2008, 09:47:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Ik stap binnenkort over op een stel actieve luidsprekers. De Spirit Absolute 4p.
Omdat ik niet meer zonder een afstandsbediening kan wil ik graag een voorversterker of misschien zelfs alleen een volumeregeling met afstandsbediening aanschaffen. Het gaat me hierbij voornamelijk om de volumeregeling. Ik zou aan 1 input voldoende hebben, al zijn een paar extra inputs nooit verkeerd. De Spirits zijn gebalanceerd aan te sluiten. Ik heb alleen geen idee wat de voordelen hiervan zijn, behalve dat ik langere kabels kan gebruiken. Langere kabel is in mijn geval niet nodig.
Mijn budget ligt tussen de 150-200 euro. Zelfbouw is geen probleem zolang er niet al te veel elektrotechnische kennis wordt verwacht. Ik kan prima met een soldeerbout overweg. Ook tweedehands spul is prima.

Ik ben zelf helemaal niet thuis in de wereld van voorversterking. Als ik met dit budget al over een klankvoorkeur mag praten dan is dit aan de warme kant van neutraal zonder het direct geluid van de Spirits te veel te verbloemen.

Wie zou mij een beetje op weg kunnen helpen? Tips, links, aanboden.. Kom maar op. :)

"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

SPL Vol2

zeldzame combi tussen simpel apparaat en XLR

goed degelijk spul

tweakable

...


of een GouweOuwe: een VTL 'Key'

buizen line in 1 x , out 1 x

toevallig nu te koop bij Emotional Audio




d'r is vast meer, maar je moet er maar opkomen ...


succes en veel plezier




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

SMc VRE-1


tsja ... die afstandsbediening ...  :-X  ;)
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Bedankt voor de tips Wolf. Die VTL en SMc zijn trouwens niet echt binnen mijn budget. :)

Kan ik hier ook uit opmaken dat het lastig wordt om een beetje fatsoenlijke volumeregeling MET afstandsbediening te vinden voor mijn budget?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on July 12, 2008, 11:52:58
Bedankt voor de tips Wolf. Die VTL en SMc zijn trouwens niet echt binnen mijn budget. :)

Kan ik hier ook uit opmaken dat het lastig wordt om een beetje fatsoenlijke volumeregeling MET afstandsbediening te vinden voor mijn budget?

zelf ken ik de DHZ markt niet zo (alleen wat betreft speakers en aanverwante)

maar binnen je 150-200 euro budget een beetje fatsoenlijke volumeregeling MET afstandsbediening te vinden lijkt me idd. nog niet zo makkelijk


wellicht is een geheel andere route een oplossing

namelijk kiezen voor een actieve speaker MET afstandsbediening

bv. een Focal professional of een Avi ADM9


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: Douma on July 12, 2008, 11:52:58

Kan ik hier ook uit opmaken dat het lastig wordt om een beetje fatsoenlijke volumeregeling MET afstandsbediening te vinden voor mijn budget?

Creek's OBH-22 is € 500, incl. AB, maar weer zonder XLR

daarnaast passief, en, afhankelijk van je setup, daardoor niet zo geschikt icm. aktieve speakers



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Een actieve speaker met afstandbediening is natuurlijk helemaal ideaal. Maar aangezien ik het nogal leuk vind om vaak van speakers en versterker te wisselen is dit geen goedkope optie. Ik kan de spirits voor 175 euro krijgen en dat is geen geld voor wat je krijgt aan kwaliteit.

Maar misschien moet ik het idee van de afstandsbediening toch maar laten varen. Die SPL ziet er interessant uit en komt wat prijs betreft dichter bij mijn budget in de buurt. Maar goed, ik heb de Spirits nog niet. Waarschijnlijk over twee weken. ik heb dus nog even tijd om te kijken naar verschillende oplossingen.

Iemand anders nog tips?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Quote
Creek's OBH-22 is € 500, incl. AB, maar weer zonder XLR

daarnaast passief, en, afhankelijk van je setup, daardoor niet zo geschikt icm. aktieve speakers

Waar zou ik rekening mee moeten houden als ik voor een passieve oplossing ga? Heb namelijk geen idee wat het verschil tussen een passieve en een actieve voorversterker is.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on July 12, 2008, 13:15:51
Waar zou ik rekening mee moeten houden als ik voor een passieve oplossing ga? Heb namelijk geen idee wat het verschil tussen een passieve en een actieve voorversterker is.


nadeel van een passieve voorversterker is de vaak lage ingangsimpedantie en hoge uitgangsimpedantie: vooral het laatste kan problemen veroorzaken met de hoge-tonenweergave wanneer gebruik gemaakt wordt van lange kabels tussen voorversterke en eindversterker / actieve luidsprekers (vroege afval HF weergave)

ook een nadeel is dat een passieve voorversterker de uitgang oha. niet kan bufferen en vaak fase-draaiing heeft in het HF gebied

een techneut kan eea. absoluut beter uitleggen



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

garmtz


Douma

Maar stel dat ik toch voor een passieve zou willen gaan, welke parameters van de actieve speakers zou ik moeten checken om erachter te komen of het een goede combi is of niet?

QuoteGrappig, dacht ook gelijk aan de SPL! :)

Heb je zelf ervaring met de SPL Garmtz? Wat zou een goed adresje zijn om deze aan te schaffen?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Remote control kits
...

FS: 6-channel volume control (DCX2496)
...

zonder er echt naar te zoeken (ben voor mezelf wat dingetjes aan het uitzoeken) zijn er toch mogelijkheden gevonden voor 'budget/XLR/AB/...'



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Bedankt voor de link. Ik heb even gekeken en kom zo'n 150 euro uit voor een complete kit incl. behuizing, pot en remote. Dat is een mooi bedrag. Alleen heb ik geen idee hoe de kwaliteit is. Voor rond de 200 euro kom ik ook de Denon PRA-1500 en Vincent SA-31 tegen. Enig idee hoe zo'n kit zich zal verhouden ten opzichte van zulke voorversterkers?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Rowdy

Je zou kunnen kijken naar een Myryad MP100. Het is een actieve voorversterker (discreet opgebouwd) met unbalanced ingangen en un- en balanced uitgangen. Het heeft een volumeregeling, 6 ingangen en een hoofdtelefoonuitgang. En kan worden bedient met een afstandsbediening. Deze hadden een nieuwprijs van ongeveer 1000 euro, maar worden al een aantal jaren niet meer gemaakt.

Een recensie van de MP100 ic.m. MA240.

Douma

QuoteJe zou kunnen kijken naar een Myryad MP100. Het is een actieve voorversterker (discreet opgebouwd) met unbalanced ingangen en un- en balanced uitgangen. Het heeft een volumeregeling, 6 ingangen en een hoofdtelefoonuitgang. En kan worden bedient met een afstandsbediening. Deze hadden een nieuwprijs van ongeveer 1000 euro, maar worden al een aantal jaren niet meer gemaakt.

Klinkt interessant. Jammergenoeg is er op dit moment niks te vinden. Alleen een verlopen ebay advertentie waar deze voor dik 800 euro te koop stond.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Ik kwam deze zonet tegen: Pro-Ject Pre Box

2 inputs en een afstandsbediening voor 200 euro. Klinkt als een serieuze kandidaat. Iemand ervaring met deze mini voorversterker?

"Nothing lasts, but nothing is lost."

Rowdy

Als je geen geschikte voorversterker met afstandsbediening kunt vinden kun je eens kijken naar deze.

solitaire

Quote from: Douma on July 13, 2008, 10:56:29
Ik kwam deze zonet tegen: Pro-Ject Pre Box

2 inputs en een afstandsbediening voor 200 euro. Klinkt als een serieuze kandidaat. Iemand ervaring met deze mini voorversterker?



nee, 'k ken hem niet persoonlijk

maar de geluiden 'in de markt' zijn positief, zowel op klank als op betrouwbaarheid

en dat er geen XLR'etjes op zitten is snel opgelost bv. met verloopkabels (in mijn video-set loopt ook alles met verloopkabels, probleemloos)


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Lastig, lastig. Een hoop opties en eigenlijk alleen ervaringen van anderen waar ik op af kan gaan, daar ik de eigen ervaring met deze apparaten mis.

Laat ik zo langzaam aan wat gaan ordenen en een knoopje doorhakken(kleintje ;D). Eerst het knoopje: ik laat zelfbouw nog even voor wat het is. :)

Dan blijven op dit moment de volgende opties over:

Voorversterker met remote:

- Pro-Ject Pre Box
- Denon PRA-1500
- Cambridge C500 (kwam ik zonet op internet tegen voor 125 euro)
- Myryad MP100 (al ben ik bang dat deze, als ik m vind, boven mijn budget zit)

Voorversterker zonder remote:

- SPL Vol 2
- Vincent SA-31
- Luxman C-02

Kan ik in bovenstaande lijst ook al gaan schrappen om redenen die mij niet bekend zijn maar bij jullie wel? ;D

QuoteAls je geen geschikte voorversterker met afstandsbediening kunt vinden kun je eens kijken naar deze.

Luxman C-02. Die ziet er behoorlijk gedateerd uit. In hoeverre zal de geluidskwaliteit nog hetzelfde zijn als toen deze van de band rolde? In verband met het "slijten" / verouderen van onderdelen.

Quoteen dat er geen XLR'etjes op zitten is snel opgelost bv. met verloopkabels (in mijn video-set loopt ook alles met verloopkabels, probleemloos)
Dat zal niet nodig zijn. De Spirits hebben ook ongebalanceerde inputs.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Rowdy

Zo ziet mijn Myryad MP100 er van binnen uit, deze heeft een los verkrijgbare MC-module ingebouwd:


En zo van buiten (bovenste apparaat):


Mijn apparatuur zijn van juli 1999 en hebben groene LEDjes, de latere modellen (ik denk vanaf 2003) hebben blauwe LEDjes.

Van welk jaar de Luxman C-02 is weet ik niet, misschien van de jaren '80/'90 van de vorige eeuw. Misschien heeft deze een elco-revisie nodig en eventueel controle op de soldeerverbindingen.

Douma

Ziet er netjes uit. Ik vind sowieso het design van Myryad wel aantrekkelijk. Je ziet het alleen niet zo veel te koop staan.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Ik kan voor 200 euro een Creek OBH-12 krijgen. Hoe kom ik erachter of deze passieve voorversterker matcht met de Spirits? De Spirits hebben een input impedantie van 10kOhm. De Creek heeft een output impedantie van 0-20 kOhm.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Rowdy

De uitgangsimpedantie van de Creek is volgens mij afhankelijk van de volumestand.
Ik denk dat de maximale uitgangsimpedantie van je voorversterker 1/10 deel van je eindversterker moet zijn, dus maximaal 1 kOhm.

Douma

QuoteDe uitgangsimpedantie van de Creek is volgens mij afhankelijk van de volumestand.

Klopt. Volgens de specificaties tussen de 0 en de 20 kOhm.

Betekent dit dat een passieve voorversterker geen goede oplossing is voor mij?

Even een herhaling van een vorige vraag: :)

QuoteLuxman C-02. Die ziet er behoorlijk gedateerd uit. In hoeverre zal de geluidskwaliteit nog hetzelfde zijn als toen deze van de band rolde? In verband met het "slijten" / verouderen van onderdelen?

"Nothing lasts, but nothing is lost."