Verzamel topic vragen

Started by J.A.F._Doorhof, July 11, 2008, 09:40:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Ok maar even een paar op een rijtje.

1. windows ?
Onder windows kun je windows verkleinen en later oproepen via bv alt tab.
Bij de mac lijkt dit command tab te zijn en door te klikken veranderd mijn taakbalk aan de bovenkant wel in de naam maar zie ik niet het window zelf verschijnen, daarvoor moet ik naar onderen en het window weer activeren.
Is dat in te stellen  dat dit automatisch gebeurt ?

2. Iemand een idee hoe je binnen de mac een monitor uitschakeld ?
Ik ben bezig een opstelling te maken met een switch zodat de MBP op mijn PC monitor en keyboard/muis draait.
Alles werkt in principe maar ik moet de laptop dicht laten, dat lijkt me niet gezond ivm de warmte, zodra ik hem open doe NA het booten blijft alles goed (1 monitor) maar als ik iets verander aan de monitor springt de 2e monitor (laptop) weer aan.
Zou handig zijn als ik dat uit kon zetten.

3. Een goede site waar je wat SNELLE informatie kan vinden over wat de verschillende apps doen.
De apple site is fantastisch natuurlijk maar is iets te uitgebreidt, moet als het ware binnen een paar minuten een super snelle stoomcursus hebben, later duik ik er wel verder in.
Veel snap ik wel of is logisch maar sommige dingen is even ???

Alvast bedankt.

Na 3 dagen bevalt het me op zich goed, beide OS-en hebben voor en tegens natuurlijk, en snap nog steeds de hele war about formats niet.
MAC OS is erg gebruikers vriendelijk en op zich makkelijk te bedienen maar ik mis toch wel enorm veel dingen die wat verder op de materie ingaan.
Map structuren op de HDD is bv nog steeds een soort speelgoed instelling voor me, ik heb continue het idee dat ik één laag dieper wil kijken.
Beetje het windows documenten idee, daarbinnen is alles duidelijk maar ik wil ook de andere mappen zien.
Maar goed als het niet nodig is, waarom ?
Dat valt me gewoon het meeste op als jaren lange windows gebruiker.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

monthy


Donnie

#2
Quote from: J.A.F._Doorhof on July 11, 2008, 09:40:02
1. windows
Onder windows kun je windows verkleinen en later oproepen via bv alt tab.
Bij de mac lijkt dit command tab te zijn en door te klikken veranderd mijn taakbalk aan de bovenkant wel in de naam maar zie ik niet het window zelf verschijnen, daarvoor moet ik naar onderen en het window weer activeren.
Is dat in te stellen  dat dit automatisch gebeurt ?

1a

Windows / Mac

[Ctrl] + [z] -> [Cmd ⌘] + [z] (= ongedaan maken)
[Ctrl] +
  • -> [Cmd ⌘] +
  • (= knippen)
    [Ctrl] + [c] -> [Cmd ⌘] + [c] (= kopiëren)
    [Ctrl] + [v] -> [Cmd ⌘] + [v] (= plakken)

    etc. In feite is de [ctrl] nu de [cmd ⌘]-toets.

    1b

    Dit is wel een groot verschil tussen Mac OSX en Windows. Op een Mac is het zo dat je applicaties kunt "hidden".
    In de "dock" (de balk met snelkoppelingen* (*aliassen) onderin) doordat er een puntje onder het symbool van het betreffende programma staat, kun je zien dat een programma open staat. Een venster kun je in de dock zetten door op op het gele bolletje te klikken. Om een heel programma te verbergen kun je dat met de volgende sneltoets doen: [cmd ⌘]+[h], en weer oproepen met [cmd ⌘]+[TAB].[/i]

    3. Een goede site waar je wat SNELLE informatie kan vinden over wat de verschillende apps doen.
    De apple site is fantastisch natuurlijk maar is iets te uitgebreidt, moet als het ware binnen een paar minuten een super snelle stoomcursus hebben, later duik ik er wel verder in.
    Veel snap ik wel of is logisch maar sommige dingen is even ???

    Wat wil je (nog meer) graag weten? Hier een overzicht van een aantal applicaties.

    Finder :
    Dat is de draaiende motor. De "explorer.exe" onder Windows.
    De finder zorgt zeg maar voor de weergave van de vensters e.d.

    Mail :
    De Outlook van Windows is Mail voor Mac. Dit is het standaard Mail programma van Apple.

    Safari :
    De browser van Apple. Hiermee kun je op het internet surfen.

    iTunes :
    Beheren van je muziek en alles wat je in de iTunes Music Store hebt gekocht, kun je op je iPod zetten.

    iPhoto :
    Het beheren en retoucheren van je foto's.

    iWeb :
    Het eenvoudig bouwen en onderhouden van je web-site.

    iMovie :
    Het monteren van je camera video's.

    Photobooth :
    Een fotohokje op het je computer met diverse effecten.

    Pages :
    De tekstverwerker van Apple.

    Numbers :
    Excel van Windows is numbers voor Mac. Het maken van brieven, verslagen en uitnodigen.

    Keynote :
    Powerpoint voor Windows is Keynote voor Mac. Het maken van presentaties.



J.A.F._Doorhof

Ben ondertussen inderdaad al wat verder en heb wat utils als HIMMELBAR die het allemaal wat makkelijker maken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Donnie


J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kasper1985

Even een oud topid oprakelen.

Ik wil geen reclame maken voor een eventuele concurent maar ervan uitgaande dat ik dat niet doe:

www.onemorthing.nl Een zeer uitgebreid forum over alles wat met mac/switchen naar de mac/ipod/iphone etc. te maken heeft. Ik heb 2 fora die ik dagelijks lees. htforum.nl en www.onemorething.nl

Kasper
LG OLED C9 -Marantz NR1606- Marantz Pm7003 - Monitor audio BX5 - Nvidia shield - PS4 - PS3 - PS2 - Intel NUC gen8 Plex