Baldr

Started by Gydotron, July 9, 2008, 20:54:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gydotron

Toen ik de Milestone kasten gebouwd had was ik eigenlijk uitgeblust qua zelfbouwprojecten. Doch toen ik de eerste resultaten beluisterde bij Marc kreeg ik er weer zin in. Deze maal wilde ik toch wel eens iets anders bouwen dan de zoveelste Avalon clone. Het was de Usher Be10 die me een richting aangaf. De nieuwe Be units waren nml beschikbaar voor de zelfbouwer. De Be-mid en -hoog units werden aangeschaft en dat in combinatie met de 8-inch Usher woofers. Met deze combinatie werd er eerst een prototype gebouwd. Ondertussen had ik Paul Vancluysen leren kennen en hij was diegene die het eerste filter heeft ontworpen. Op regelmatige tijdstippen werd er geluisterd en het filter werd steeds verder uitgekristalliseerd. Ook bij Marc werd er regelmatig geluisterd. Als ik de C-12 thiel en de Usber Be-tweeter met mekaar vergelijk is de Usher wat smoother, maar de Thiel is dan weer wat dynamischer. Ik wilde eigenlijk wel een mix van deze 2 units. Toen Eton met een ceramische unit op de markt kwam heb ik deze aangeschaft. Persoonlijk vind ik de eton erg mooi en hij zit naar mijn gevoel net tussen de Be Usher en Thiel C-12 in. Hij is smooth maar toch dynamischer. De Usher Be-tweeter werd dus vervangen door de nieuwe Eton.
In het laag wilde ik eigenlijk ook wel een stap voorwaarts maken.
Er zijn zoveel mooie units op de markt dus ik liet het maar rustig zijn beloop.
Tot ik een tijdje geleden de Avalon Indra beluisterde. Deze speaker stond in een grote ruimte en het laag was krachtig en ging toch diep. Hier werden nieuwe Eton woofers in gebruikt. De keuze was gemaakt, het werden de nieuwe Eton units.
Dan de kastvorm, neen, geen Avalon clone kast deze keer. Toch wil ik een kast met een vorm die zowel een goed afstraalgedrag levert alsook minder problemen met de baffle-step, iets waar de Avalon kast toch wel gevoelig voor is.
Voor dit project wil ik me laten inspireren door de kast van Lumen White, echter ik wil de kast wel rigide bouwen. Dus zo resonantie-arm mogelijk. De kastwanden zullen een combinatie worden van MDF en vezelplaat. Intern komen er schotten in te zitten, maar ook hier wil ik nu net de speakers niet opdelen in kleinere exact dezelfde kamers. Hier wil ik een onregelmatige structuur inbrengen.
De komende dagen wil ik van start gaan met het bouwen van de kast. Ik hoop af en toe wat foto's te maken.
Als de kasten klaar zijn gaat Paul terug aan de slag voor het filterdesign. Ik heb helemaal geen haast met dit project, het kan dus misschien nog wel een jaartje duren eer ze echt helemaal op punt staan.
Datasheets units:
Hoog unit: http://intertechnik.de/module/1381302.pdf
Mid unit: http://www.usheraudio.com/driver-0541A.html
Laag units: http://www.audiomarketplace.com.au/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,50/category_id,38/manufacturer_id,7/option,com_virtuemart/Itemid,49/vmcchk,1/

Guido

Enkele inspiratie foto's


ronnym

Heb echt heel veel respect voor mensen die zoveel geduld hebben om zoiets moois te maken.
Heb zelf 2 linker handen jammer genoeg. :(
Ga dit volgen om te te zien wat het eindresultaat wordt.


mr TC

Dat ziet er veel belovend uit.
Ga ik zeker volgen.

Veel succes toegewenst.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Rob_Dingen

Hoi Guido

Dat word een mooi project wil straks zeker eens komen luisteren.
Wat betreft baffle step daar gaat deze vorm niet bij helpen.
Je hebt namelijk nog steed een baffle die van boven naar beneden gewoon recht loopt.
Bij Avalon heeft de baffle een ruit vorm die de baffle step verdeelt over verschillende frequenties.

Rob

fgroen

Hoi Guido!!

Wat leuk om te zien dat je weer (of nog steeds) aktief bent met DIY audio. Jij bent een van mijn grote inspiratoren. Ik ga dit op de voet volgen.

Wel frappant trouwens dat die nieuwe keramische tweeter niet op de site van Eton lijkt te staan.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gydotron

@Rob,
Ik gebruik de Lumen White als model, ik ga er wel enkele wijzigingen aan doen, met name het front wordt anders, daar komt een bescheiden facettering in. Ik wil echter geen echte randen hebben op die facettering, dit om diffracties tegen te gaan.

@Fgroen,
Inderdaad, de nieuwe tweeter staat niet op hun site. blijkbaar zijn er ook leveringsproblemen.
Tja, ik geef eerlijk toe, moest ik Paul niet kennen ik zou niet zo direct meer iets gaan bouwen. Ik kan wel een filter in mekaar prutsen, maar het blijft beperkt omdat mijn kennis beperkt is. Dit project is dan ook een samenwerking. Ik heb de units uitgekozen en de kastvorm en ik bouw die ook, maar Paul is de man achter de schermen. Het meeste lof gaat naar hem vind ik. Maar ik vind het wel leuk dat ik destijds mensen aan het bouwen heb gezet.

MVG  Guido

scrutinizer

#6
Jouw bescheidenheid siert je, Guido. ;)

Je kunt een filter simuleren op de PC ...en hoe belangrijk dit ook is de uiteindelijke haalbare kwaliteit benodigt een doordacht en perfect afgewerkte behuizing met chassis.

Succes met dit project. :)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Wowly

Heel erg mooie kast.....

Succes guido!!

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Guido

Leuk weer eens contact te hebben...ook ben je mijn inspirator  8)

ga ik dus "zeker en vast"  ;D volgen....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!