Waarom je nooit een luidprekertest uit een tijdschrift moet geloven

Started by Shorty, July 3, 2008, 11:13:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shorty

In het tijdschrift Sound and Video Contractor staat een artikel over Harman Internationals (eigenaar van o.a. Revel, JBL, AKG, Infinity, Lexicon, Mark Levinson, Studer) fameuze luisterlaboratorium. Bij mijn weten is het de enige plek  :o waar dubbelblindtests gedaan worden door luidsprekerfabrikanten. In het luisterlab zijn alle speakers voor de deelnemers onzichtbaar, en worden ze (= de luidsprekers dus) automatisch om de beurt op dezelfde plek gezet.  :)

Er staat voornamelijk oud nieuws in, maar interessant blijft het allemaal wél.  Er wordt onder meer verwezen naar artikelen die Sean Olive (samen met Floyd Toole de baas van het lab) voor de AES (Audio Engineering Society) schreef.
De eerste grafiek in het stuk laat zien wat voor invloed de luistertraining heeft die deelnemers krijgen voorafgaand aan de tests. Die training resulteert in een veel grotere betrouwbaarheid van het oordeel van die deelnemers. Achtereenvolgens staan hieronder de percentages in beoordelingsvermogen van audiowinkelpersoneel, recensenten, getrainden, marketing- en vertegenwoorderspersoneel, en studenten. Alleen de studenten scoorden slechter....
Conclusie: het oordeel van recensenten is niet consistent, want niet op objectieve criteria gebaseerd. (Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die gehoortraining van Olive de deelnemers dermate hersenspoelt dat ze als zombies aan de tests meedoen.  ;D )

VrGr,

Bart J.

roland p

JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

hifiman

Ik mis het blokje non-believers. Je weet wel die groep die denkt dat alle appratuur en kabels hetzelfde klinken  ;D

vtuinen

Quote from: Audioloog on July  3, 2008, 11:50:51
Ik mis het blokje non-believers. Je weet wel die groep die denkt dat alle appratuur en kabels hetzelfde klinken  ;D

Dat hoeft niet.  Er staat namelijk :

Quote from: Shorty on July  3, 2008, 11:13:31
[..]Die training resulteert in een veel grotere betrouwbaarheid van het oordeel van die deelnemers[..]

Het gaat dus om de betrouwbaarheid van het oordeel. Niet over de inhoud van het oordeel. ;)
Equipment check my avatar

hifiman

Quote from: vtuinen on July  3, 2008, 12:09:07
Het gaat dus om de betrouwbaarheid van het oordeel. Niet over de inhoud van het oordeel. ;)
Precies, het zou leuk zijn om te zien hoe hoog of laag deze groep gemiddeld scoort  ;D

roland p

JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Shorty

Quote from: roland p on July  3, 2008, 12:49:48
Ik mis het kopje 'Audiophile' ;D

In het model van de grafiek pasten geen negatieve balken, waarschijnlijk...  ;D

VrGr,

Bart J.

roland p

Quote from: Shorty on July  3, 2008, 13:00:10
In het model van de grafiek pasten geen negatieve balken, waarschijnlijk...  ;D
En te weinig dimensies  :-X
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

hifiman


garmtz

Grappig, dat audio retail relatief hoog scoort. Ik heb gemerkt dat mijn aanraking met veel verschillende merken en produkten mijn beoordelend vermogen wel heeft verbetert. Je 'frame of reference' is ruimer, waardoor je beter in staat bent iets echt op zijn waarde te schatten.

Durk

HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Shorty

Ja, vond ik ook opmerkelijk. Groter 'luisterraam', plus je luistert de hele dag, óók onbewust. Dus zonder dat je verschillen zoekt....

VrGr,

Bart J.
Quote from: garmtz on July  3, 2008, 14:09:24
Grappig, dat audio retail relatief hoog scoort. Ik heb gemerkt dat mijn aanraking met veel verschillende merken en produkten mijn beoordelend vermogen wel heeft verbetert. Je 'frame of reference' is ruimer, waardoor je beter in staat bent iets echt op zijn waarde te schatten.

P.S. Overigens is het artikel in Sound and Video Contractor geschreven door zekere Rick Kamlet. Laat die nou stomtoevallig senior director of commercial installed sound at JBL Professional zijn!  ;D

BJ

stef662

Leuk artikel, geeft ook aan dat een goede speaker geen grillig gedrag mag vertonen in de genoemde metingen, objectief materiaal om de kwaliteit van een speaker te beoordelen. Wat impliciet uit dit artikel blijkt is hoe verschrikkelijk belangerijk de ruimte is waarin de speaker speelt. Als de ruimte een grillige frequentieresponce tot gevolg heeft via b.v. de eerste reflecties dan kan de speaker nog van onberispelijke kwaliteit zijn maar het resultaat zal toch niet goed zijn! Aan de andere kant opent het de mogelijkheid om een grillige goedkoper speaker om te toveren tot een veel duurdere  ;)

Dit sloeg op onderstaande gedeelte uit het genoemde artikel:

Family of complex specifications: Listener preferences correspond not with a single technical measurement, such as on-axis frequency response or total sound power, but rather to a family of curves such as those in Figure 2 on p. 42. Each of these curves reveals something that the other curves might not. These curves represent:


On-axis frequency response
The response averaged over a specific off-axis listening window
The early reflected sound response
A predicted "in-room" response (more typically useful for home speakers)
The sound power (the total of sound emitted in all directions)
The directivity indices related to the sound power and to early reflections.

Shorty

De vraag is of de luisteraars niet (ook) getraind worden in het herkennen van de aspecten van een luidspreker die Revel belangrijk vindt. Op die manier wordt zo'n test er eentje uit de school van "wij van WC Eend adviseren WC Eend".  :P
Zo heb ik het altijd opmerkelijk gevonden dat volgens die luistertests fase-reinheid van ondergeschikt belang zou zijn. Terwijl het - dacht ik - toch een algemeen aanvaarde wijsheid is dat de zaken in het tijdsdomein precies moeten kloppen. Maar volgens die tests dus niet, en daarom hebben Revelluidsprekers filterhellingen van 24 db per oktaaf. Altijd leuk als er tegen een heilig huisje geschopt wordt!  >:D  ;D En zo'n Revel Ultima 2 werd afgelopen januari in The Absolute Sound toch regelrecht de hemel in geprezen... Eeuwig zonde dat de nieuwe Ultima er niet even revolutionair uitziet als de oude....

VrGr,

Bart J.

Fox

Waar ik altijd om moet lachen zijn die journalisten die luidsprekers in een zogenaamde referentie set, die bestaat uit hun eigen exotische voorkeur en eigen ruimte testen, en daar met het grootse gemak diverse conclusies aan hangen (het liefst met de pagina grote advertentie op de volgende pagina) en zelfs durven vergelijken met iets wat ze aan aantal maanden daarvoor in huis hebben gehad.  ;D ;D

Wat is er mis met wc eend???  >:D

neverywhere

Quote from: Shorty on July  4, 2008, 10:13:59

Zo wordt!  >:D  ;D En zo'n Revel Ultima 2 werd afgelopen januari in The Absolute Sound toch regelrecht de hemel in geprezen... Eeuwig zonde dat de nieuwe Ultima er niet even revolutionair uitziet als de oude....

VrGr,

Bart J.

Bij het duitse stereopile staat ie op de derde plaats in het rijtje ,,referentie klasse".  Ook daar is men er dus nogal van onder de indruk....heb nog even gecheckt wat ie moet kosten maar hij viel helaas net buiten het budget.....iets.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

neverywhere

Overigens:  Recensenten kunne er soms wat van....in het engelse HIFI+ staat nu een test van een cd speler die door een collega recensent van het zelfde blad afgeserveerd was als wel erg ,,gekleurd".
Nu, de nieuwe recensent kon dit welhaast niet geloven en ging aan het experimenteren....hij had in huis diverse rackjes om de cd speler in te plaatsen...en bingo....In het juiste rack geplaatst bleek het geluid zo ten goede te veranderen dat het toch een top speler bleek. (Cd speler kost zo rond de 10.000 euro)..

En nu geloof ik een hoop maar dat het plaatsen van een speler in een rackje van hout een speler top maakt , terwijl een een aluminium rack en een glazen de speler teniet doet......Nee, dat kan er bij mij niet in....echt niet..sommige recensenten gaan over de top....denk niet dat ik hifi+ nog eens aanschaf.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

audioquest

hoi

hier waarschijnlijk een hele domme vraag ,maar ik hoop dat jullie hem kunnen beantwoorden

wij willen alle tonen tegelijk aan laten komen toch ( fase reinheid ?)

wat ik graag wil weten is het volgende

bij bv een concert etc.

komen die tonen dan ook tegelijk aan ?

dat wil zeggen hoog eerst en laag iets later ????

je zou denken dat je dan ook een verschil hebt toch  ??? of zie ik dat helemaal fout

Nahpets

De geluidskwaliteit van bijna alle concerten die ik bezocht heb wil ik niet thuis hebben. Een concert is wmb geen goed referentiepunt.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

audioquest

dat zou gelden voor geluiden in het algemeen

met een concert als voorbeeld

een klasiek stuk zou beter zijn in dit geval ( onversterkt)

roland p

Je wilt ten opzichte van de opname geen faseverschil (hoog tov laag).
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

audioquest

bedankt  :)

klinkt logisch  ;D

dus een microfoon etc. neemt de fase verschillen precies waar zoals ons gehoor

en legt die vast ?

SpeedyAndré

Quote from: audioquest on August 20, 2008, 11:56:12
dat zou gelden voor geluiden in het algemeen

een klasiek stuk zou beter zijn in dit geval ( onversterkt)

Ook niet, als je hetzelfde stuk met dezelfde uitvoerders in 3 verschillende concertzalen hoort dan heb je 3 verschillende indrukken :)
Het karakter van de zaal speelt nl. een belangrijke rol, daarom gaan mensen ook vaak naar een bepaalde zaal omdat het volgens hen daar het mooist klinkt ;)
Ik heb dat bijv. met de HMH (ok pop muziek en geen klassiek), die is akoestisch geoptimaliseerd en daar kunnen veel andere locaties niet aan tippen.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

roland p

Quote from: audioquest on August 20, 2008, 12:06:09
dus een microfoon etc. neemt de fase verschillen precies waar zoals ons gehoor

en legt die vast ?
Microfoons kleuren ook... zie bijvoorbeeld http://schoondermark.com/21.html
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

botsen

Quote from: audioquest on August 20, 2008, 12:06:09
bedankt  :)

klinkt logisch  ;D

dus een microfoon etc. neemt de fase verschillen precies waar zoals ons gehoor

en legt die vast ?

Lijkt me uit te maken of de microfoon op de luisterpositie staat of niet. In het eerste geval lijkt me je redenering op te gaan. Wanneer microfoons bij de instrumenten opgesteld staan wordt t wat anders denk ik