zoektocht naar Visaton midrange (eind '80)

Started by Bammer, June 28, 2008, 11:14:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bammer

dit is een long shot.. maar ik probeer het toch maar eens:

Zo'n 20 jaar geleden  :-\ heb ik bij iemand een Visaton luidspreker beluisterd met een midrange driver die zoveel indruk op mij maakte dat ik die maar niet kan vergeten. Nu ben ik dus op zoek naar (informatie over) deze driver. Ik weet echter niets, behalve dat het een zwarte bolle dome betreft, ongeveer zo groot als een halve tennisbal. Deze is dus duidelijk uit produktie, en verdere zoektochten hebben nog niets opgeleverd. Ik weet niet eens 100% zeker dat het een Visaton driver is, maar daar ga ik wel vanuit. Ter verdere info: het betrof een (pittige) zuilluidspreker (ik schat zo'n 1m10 hoog), met facetkanten (+-45 graden) aan de baffle, verder een geheel rechte kast.
Misschien is er hier iemand die dit iets zegt? Of misschien zegt de leeftijd en het feit dat deze uit produktie is genomen genoeg om mijn zoektocht te staken?

Alle reakties zijn van harte welkom,
waarvoor bij voorbaat dank!

Interficior

Eind jaren '90 is toch geen 20 jaar geleden?

In ieder geval zijn er nog wel bolle domes te koop (ook van Visaton) en ik denk dat ik wel weet welke speaker je bedoelt. Deze had facetkanten van 30 graden. Ik ga even met mijn magische toverstaf zwaaien. ;D
Take it or lease it

Bammer

 :-[ aangepast. Ik bedoel dus wel zeker 20 jaar geleden, eind 80 dus. Ik wacht met spanning af!

Interficior

Take it or lease it

Bammer

Dat is snel  :P
Nee zeker niet, enkele woofer (iig uitwendig), en deze driver had ik gezien, maar hij is echt 'boller', komt meer naar voren. Het materiaal van de dome is ook niet glad.

Interficior

Dan zou ik een belletje wagen naar Speaker en Co. De mensen die daar zitten hebben zeer veel kennis over zulke dingen.
Take it or lease it

Bammer

Ok dan ga ik daar eens langs, dat moest er toch ooit van komen  ;D. Bedankt voor het advies!
Is het sowieso de moeite om zoiets na te jagen, gezien de leeftijd?

Interficior

D'r zijn gelukkig genoeg andere mooie domemidranges zoals de G50FFL van Visaton en bijvoorbeeld Morel heeft ook leuk spul staan. Maar een klein maandje geleden is de laatste MDT-33 van Morel verkocht (en die stamt uit de jaren '70) en speakers zoals de Vifa HT300-D en dergelijk kun je nog gewoon kopen (die stammen rond de jaren '80 denk ik). Er is soms wat minder progressie in de speakerwereld dan je denkt hoor. ;D
Take it or lease it

Bammer

Hehe, ik denk dan natuurlijk dat als het een goede driver betreft, er geen reden is om deze uit produktie te halen.

fgroen

De boven getoonde speaker is de Vifa Basis. Geen Visaton dus.

Vifa had idd. een 76mm midrange dome in hun produktlijn, alsmede Seas (werd o.a. toegepast in de Onyx).

Het lijkt er een beetje op, dat dit soort speaker een beetje is uitgestorven. BMM levert nog een Peerless 3" midrange softdome:



Overigens moet je je niet helemaal blind staren op je luisterervaring en die 3" midrange dome. Het was een totaalconcept dat je hoorde, en de unit is daarin slechts een enkele ingredient. M.a.w.: stel dat je die unit op de kop kunt tikken, betekent dat nog niet, dat je in een ander ontwerp die ervaring gaat reproduceren.

By the way: troels Gravesen heeft ook een interessant ontwerp met midrange dome en war achtergronden daarbij op zijn site staan:

zie hier

Succes!

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

Morel heeft ook nog dome midranges voor als je specifiek daar naar op zoek was.
Take it or lease it

Edo

Op http://www.visaton.de/vb/forumdisplay.php?s=&forumid=47 kun je alle oude ontwerpen van Visaton bekijken. Misschien staat hier het model wel bij die je zoekt.

Degene die toen veel gebruikt werd in ontwerpen van Visaton was de DMS15AW



In de transmission 200 (uit 1988) zat de DM115NG (geen plaatje van), maar die was ook erg groot...inderdaad een soort halve tennisbal.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Bammer

Wat laat (ik was op vakantie), maar ontzettend bedankt voor de reakties!

jwrossie

Quote from: Bammer on July 13, 2008, 10:29:04
Wat laat (ik was op vakantie), maar ontzettend bedankt voor de reakties!

Heb je ze nu wel gevonden dan?  ???

Of gaat de zoektocht nog door?

Bammer

Nee, ik zoek wel gestaag verder. Zoals fgroen opmerkt, kan eea natuurlijk geheel anders uitpakken, daarvan ben ik me bewust. Ik moet sowieso mijn plannen eens wat concretiseren. Het lijkt me gewoon erg leuk om te bouwen, wat ervaring op te doen. Echter een goed mikpunt waar ik dan heen zou willen werken ontbreekt nog, vandaar dat zo'n idee als zo'n driver door mijn hoofd speelt.