The Peerless Vox !

Started by Onne, June 16, 2008, 13:17:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PaulSQ

Netjes! Nu de units nog verzinken?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Onne

Quote from: PaulSQ on June 24, 2008, 11:38:14
Netjes! Nu de units nog verzinken?
Ja dit zou wel mooi zijn, hoewel die middentoners volgens mij bedoeld zijn voor opbouw.

Hoe zou je beste bestaande units kunnen infrezen? Het lukt mij tot nu toe alleen als het midden er
nog in zit als referentie punt. Uit de losse pols ? ::)

Bart_M

Je kan ze uit de losse pols doen, of je moet een mal maken.

fgroen

Of je monteert een tijdelijk klosje in het gat, waarin je weer een middelpunt kan maken.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Elmo1234

Quote from: Onne on June 24, 2008, 12:05:00
Ja dit zou wel mooi zijn, hoewel die middentoners volgens mij bedoeld zijn voor opbouw.

Hoe zou je beste bestaande units kunnen infrezen? Het lukt mij tot nu toe alleen als het midden er
nog in zit als referentie punt. Uit de losse pols ? ::)

Misschien een dunne plaat mdf voorop de speaker lijmen? Wel voorzien van netjes gefiguurzaagde gaten voor de units natuurlijk :). Vind ik een prima methode om dit soort lastig gevormde units te verzinken.

Onne

Dat is ook geen gek idee,  :)

Elmo1234

Groot voordeel is dat het best een keertje mis mag gaan ;). De plaat mdf kan je gewoon grof op maat zagen en als hij eenmaal op de kast zit geplakt vlieg je er even langs met de frees.

Onne

#32
Dit zijn de benodigde filter onderdelen voor deze speaker met de prijzen van Caps en Coils, 
W=Woofer M=Midden H=Hoog
C=Condesator L=Spoel R=Weerstand

W – C 47.0uF PX Range € 18.70
M – C 220.0uF PX Range 22uF 10.45
+ 2*100 Bipolaire Elco's 222uF 3.90
M – C 10.0uF PX Range 4.85
H – C 4.7uF PX Range 3.15
H – C 15.0uF PX Range 7.60
W – L 8.200mH Kernspoel 1.4 € 21.10
M – L 0.390mH Luchtspoel 1.4 6.45
H – L 0.390mH Luchtspoel 1.4 6.45
M – R 6.80 ohm Mox 5watt 0.85
Totaal 83.50 per box,

Is het goed mogelijk die 220uF condensator op te bouwen uit een 22uF PX Range + 2*100uF Bipolaire Elco = 222uF ???
Of gaat de kwaliteit drastisch naar beneden,

Hier het schema,

Klik voor grote foto, http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Q4R337LU.jpg

Gr Onno

Onne

heeft er iemand een eenduidig antwoord op deze vragen ?

Is het goed mogelijk die 220uF condensator op te bouwen uit een C 22uF PX Range + 2*100uF Bipolaire Elco = totaal 222uF
Of gaat de kwaliteit drastisch naar beneden ?

Zijn de condensators van C&C uit de PX Range range van goede kwaliteit ?
Kan ik voor de woofer een kernspoel 1.4 gebruiken en voor mid en hoog 2 luchtspoelen 1.4 ?

Ik wil namelijk snel bestellen bij Caps en Coils ivm die 10% korting,

Groeten Onno


Onne

Onderdelen zijn besteld !!!
         
C 100.0uF        Bipolaire Elco   4x       
Clarity Caps:
C 47.0uF          PX Range         2x       
C 22.0uF          PX Range         2x       
C 15.0uF          PX Range         2x       
C 10.0uF          PX Range         2x         
C   4.7uF          PX Range         2x         

L  8.200mH Kernspoel  1.40    2x       
L  0.390mH Luchtspoel 1.40   2x       
L  0.390mH Luchtspoel 1.40   2x         

R  6.80 ohm Mox 5watt           2x         
Vishay MKP 1837 0.01uF         2x         

En ik heb ook net de 2 Nomex 134 drivers binnen gekregen voor de andere speaker !!

Echt mooi spul !!  ;D                                                     

Onne

Ik kon het niet laten de speakers al even op hun plek te zetten, imposant!!









mikekiwi

Ziet er lekker gevuld uit daar! Je kunt zeker niet wachten tot er ook echt geluid uit komt?

Wat voor voetjes zitten er onder jouw sub als ik het vragen mag?

Onne


Deze, die rubber ringen pak je er zo af. En ze waren maar een paar euro per stuk.

Onne

Wow, wat een onderdelen !! Dat worden nog beste kastjes voor de filters,



mikekiwi

Quote from: Onne on July  8, 2008, 00:03:28

Deze, die rubber ringen pak je er zo af. En ze waren maar een paar euro per stuk.

Aha, mooie deurstoppers zo te zien... ;)

Ja, die filteronderdelen zijn altijd een leuk pakketje als je dat zo bij elkaar ziet. Vind het zelf ook een kunst om ze op een verantwoorde manier ze zo economisch mogelijk te rangschikken en verbinden...

Onne

Daar heb ik nog wel wat vragen over !

Hoe kan ik de onderdelen het best vastzetten op hun ondergrond ?
Welke ondergrond kan ik makkelijk gebruiken ?
Hoe ver moeten de onderdelen ongeveer uit elkaar staan ?

Gr Onno

mikekiwi


Het beste vastzetten:
- wat het beste weet ik niet, maar zelf gebruik ik hotglue (zo'n lijmpistooltje, die lijm is ook weer redelijk makkelijk los te krijgen) en tie-rips/wraps.

Ondergrond:
- zelf gebruik ik een dun plankje hout dat ik op maat zaag nadat ik de onderdelen eerst op een papiertje heb gerangschikt; ook worden wel snijplankjes gebruikt, of speciale componentenbordjes (met van die gaatjes). De fabrieksmanier is het creëren van een printplaatje

Afstand onderdelen:

hierbij is vooral van belang hoe de spoelen ten op zichte van elkaar zijn geplaatst. Die kun je het beste zover mogelijk uit elkaar plaatsen en t.o.v. elkaar een kwart slag draaien (in beide richtingen). Is een mooi schemaatje van dat ik nu nergens kan vinden. De andere onderdelen plaats ik zelf redelijk dicht bij elkaar zonder dat ze elkaar raken. Condensatoren die gezamenlijk een waarde vormen bind ik wel gewoon samen met een tie-dingetje...

Dat is een beetje wat ik er van weet, aanvullingen/correcties van anderen zijn welkom, ben zelf ook niet zo heel erg ervaren nog op dit gebied...


Onne

#42
De eerste speaker met filter staat in te spelen in een kroonsteenproefopstelling !    ;)






Nog even complimenten voor www.capsandcoils.com, er zat in de eerste zending een kernspoel met schade.
Deze is in no time vervangen! Prettig wanneer dat soort dingen geen moeite kosten. 

Onne


mr TC

Ik zou een aantal dingen anders doen.

De bovenste spoel op zijn kant zetten zodat de velden van de spoelen haaks op elkaar komen te staan.

Als ik het goed zie heb je de componenten vastgemaakt aan een hard plastic ondergrond.
Ik zou iets zachts gebruiken dempingsmateriaal of zo.

De bedrading kan denk ik ook anders.
Zo veel mogelijk uit de buurt van de spoelen.

Succes. ;)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Onne

Kijk daar heb ik wat aan, daarom is het ook nog een low budget oplossing! Xenos doosje a 2.99 ,
De ondergrond is een snijplank, je ziet het handvat zitten! Ik heb de onderdelen willekeurig vastgemaakt d.m.v. een trial error methode,

Waarom moeten draden uit de buurt blijven van spoelen?


mr TC

Spoelen wekken magnetische velden op en magnetische velden beïnvloeden elektrische stromen.
En dat wil je niet, althans zo min mogelijk.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Onne

Dat zijn een paar makkelijke aanpassingen i.i.g. ,

Even het volgende;

Wanneer ik 1 speaker aan heb staan en doe een Ohm meeting. Dan zet ik de multimeter op 20K (ohm teken) en de pennetjes bijvoorbeeld op de ingang van het filter + op + en - op -

Dan staat er steeds -0.58 , kan ik hieruit aflezen dat de impedantie ongeveer 6 ohm is op normaal luisterniveau?

Groet Onno

Interficior

De impedantie verandert niet met het luisterniveau, wel met de frequentie. 20kOhm is veels te veel, zet hem eens op 20 of 10 in ieder geval in die orde van grootte.

Maar een negatieve weerstand. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Een versterker eigenlijk. In ieder geval is dit niet goed.
Take it or lease it

Onne

Ik heb zo'n Skytronic multimeter ding, zwarte draad op COM en rode draad op V/Ohm/AC
Zwart is - rood is plus + , in de tabel staat de stand 20K = resolutie 10 ohm.

Wat zou ik dan moeten zien op mijn LCD schermpje ?

Gr Onno