Open, gesloten of semi-open koptelefoon ?

Started by Fatalfelix, June 23, 2008, 15:57:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fatalfelix

Een tijdje terug is mijn geliefde minidisc-speler overleden, en ik heb na wat zoeken een waardige opvolger gevonden. Het is de Sony A829 geworden aangezien ik geen ipod look-a-like wou, en ik voor een goede geluidskwaliteit ging.

Nou ben ik in bezit van een Technics DJ1210 koptelefoon, en ik ben er kwa geluidskwaliteit eigenlijk wel tevreden mee. Het punt is alleen dat hij na een uurtje niet lekker meer zit.

Was dus wat aan het rondkijken, en de merken AKG, Audio Technica en Grado kwamen regelmatig voorbij, maar nadat ik wat had gezocht viel Grado af vanwege het open-systeem (of valt de geluidsoverlast voor anderen wel mee ?), en viel Audio Technica af vanwege het uiterlijk. Sennheizer vind ik kwa uiterlijk ook niet echt super, en aangezien het een on-road koptelefoon is, vind ik het wel leuk als het er nog enigzins uitziet.

Nu kwam ik dus de nieuwe HD serie van AKG tegen, en deze zagen er eigenlijk wel goed uit. Ik kom er alleen niet uit of ik nou beter doe aan de semi-open K242 of de gesloten k272 (of wellicht wat anders ?)...

Mischien om het nog wat duidelijker te maken de eisen waaraan hij moet voldoen:
- +- 150,- euro
- comfortabel zitten
- leuk uiterlijk
- zelfde of betere geluidskwaliteit als mijn huidige Technics
- omringede personen moeten er niet zoveel last van hebben

Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Fatalfelix

Jammer dat er niemand ervaring heeft met deze koptelefoons  :'(. Hopelijk kan ik een plek vinden waar ik ze kan beluisteren, en anders houd ik het voorlopig bij m'n Technics  :)...
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

squeek

hey,

ik heb een hoofdtelefoon voor men digitale piano en heb zelf een halfopen. ik vond namelijk dat een gesloten erg veel extra druk opbouwde en dat geeft je ook meer het gevoel dat je een hoofdtelefoon op hebt. de half open laat die druk ontsnappen. dit geeft absoluut geen kwaliteits verlies aan bass of zo. het voelt voornamelijk prettiger aan en zal dan ook ontspannender zijn als je je muziek beluisterd.

qua lekker zitten, de "oren" van de hoofdtelefoon zijn groot genoeg zodat men eigen oren er volledig inpassen, en zelfs de zijkanten niet raken. dit zit natuurlijk erg lekker, ipv eentje die op je oorschelp drukt. de "oren" zijn afgewerkt met een heel erg zacht stofje.

http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/images/BEYERDYNAMIC_DT990.jpg

deze hoofdtelefoons worden gebruikt bij radiostations zoals studio brussel. de mensen daar dragen dit model uiteraard uren achter elkaar dus comfort is een must.


greetz

Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Ejorne

#3
Ik heb een Grado sr225, klinkt mijns inziens erg lekker.
Open systemen vind ik veelal een stuk beter klinken dan (half)gesloten systemen.
Maar je medemensen zullen er ook van horen zoals jij je medemens beter zult horen dan met een gesloten systeem.
Toch hoor je met de meeste gesloten systemen ook erg goed de omgeving en hoort de omgeving jou. Mijn ervaring is dat alleen in een heel stille ruimte met het geluid op de hoofdtelefoon op een matig volume heb je het voordeel dat je met een gesloten systeem geen last hebt en/of veroorzaakt aan de omgeving.

Zie ook http://www.head-fi.org/ voor veel info over headphones en meningen van gebruikers...

Fatalfelix

Bedankt voor de tips  :). Zal in de loop van de dagen ook eens kijken of ik de verschillen van het geluid buiten de koptelefoon ergens kan vergelijken. Mocht een open systeem nou niet dramatisch anders zijn dan een gesloten systeem, dan is dit waarschijnlijk een mooie oplossing  :).
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

audionut

De geluidservaring tussen de verschillende systemen is echt erg groot. Ik houd zelf, bij koptelefoons, van een gesloten systeem omdat ik de "druk" juist als prettig ervaar. Ik heb echter al meerdere malen meegemaakt dat anderen er hoofdpijn van kregen dus het is echt niet voor iedereen prettig.

Ik heb een AKG K270 playback met 2 speakertjes per kant, hij moest toendertijd concurreren met de HD250 Linear van Sennheiser waar hij, naar mijn mening, geen spat van heel liet. Ik had nog nooit van het merk gehoord en wilde een Sennheiser kopen omdat de mensen die ik kende dat merk aan hadden geraden. Ik was blij dat de verkoper (Krenning in Den Haag) vroeg of ik niet ook de AKG eens wilde proberen.
Volgens mij is de huidige opvolger de K271MKII (te vinden op hun site onder de professional audio) en wordt die vaak gebruikt in studios (je ziet in videoclips ook best vaak AKG gedragen worden).

Qua uiterlijk vind ik overigens de meeste koptelefoons behoorlijk lelijk en zou ik er op straat niet mee gezien willen worden :) Daarom heb ik voor de ipod een in-ear setje K324P, ook van AKG.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

Ejorne

Quote from: audionut on June 25, 2008, 10:11:21
Qua uiterlijk vind ik overigens de meeste koptelefoons behoorlijk lelijk en zou ik er op straat niet mee gezien willen worden :)

Een uitzondering is natuurlijk een super mooie grado hoofdtelefoon...
8)

solitaire

#7
in gebruik hier, op m'n PC w/ Foobar, is een closed-back Audio Technica ATH-A700 (ergens rond de € 110 geloof ik, maar ooit geruild tegen DIY speakers), via een enigszins gemodificeerde Yamaha A100 versterker

persoonlijk houdt ik, met het soort muziek dat ik normaal via de PC beluister (minder geciviliseerde muziek :-X), van gesloten koptelefoons (qua type geluid, maar dat je afgeschemd bent van de omgeving is een bonus IMO), echter gesloten systemen met kleinere oorschelpen geven me vaak onrust en hoofdpijn

als je er iets mee kan (weet het even niet beter uit te drukken): een open koptelefoon heeft iets van het klankkarakter van een SE (single ended) versterker, een gesloten systeem van een push-pull versterker


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

squeek

zo te zien verschillen de smaken erg in het open of gesloten zijn van de hoofdtelefoons. is begrijpelijk natuurlijk, geluid is nu eenmaal iets dat je niet kan meten hoe goed het klinkt, want wat de één als zalig aanvoelt, is voor de ander weer niets.

ik denk dat je zeker de mogelijkheid moet hebben om meerdere hoofdtelefoons uit te proberen op een zelfde installatie zodat je goed het verschil hoort én voelt. zo kan je een keuze maken die jou bevalt. zo heb ik mijn hoofdtelefoon ook gekozen. de meesten onder ons wel denk ik dan  :D

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

VDM

Vertel eerst eens waar je de koptelefoon precies voor wilt gaan gebruiken, dan kan ik wat zinnigs zeggen :)

Fatalfelix

excuses voor de late reactie, want ben net 2 dagen terug in Nederland.

De koptelefoon is vooral voor onroad in de auto/trein bedoelt aangezien ik thuis 99,5% van de tijd via de speakers speel. M'n huidige Technics schermt wel mooi af, maar zit na een uurtje gewoon stukken minder  :(.
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

ThomasBelgium

Voor portable gebruik zweer ik bij mijn Koss PortaPro. Nog niets gehoord dat daar tegen op kan. Enige nadeel is dat ie een beetje basrijk is, dus corrigeer ik dat via de EQ van m'n iPod.

VDM

Quote from: Fatalfelix on July 14, 2008, 13:18:50
excuses voor de late reactie, want ben net 2 dagen terug in Nederland.

De koptelefoon is vooral voor onroad in de auto/trein bedoelt aangezien ik thuis 99,5% van de tijd via de speakers speel. M'n huidige Technics schermt wel mooi af, maar zit na een uurtje gewoon stukken minder  :(.

Dan zou ik voor gesloten gaan, AKG K272 of K172. De K172 heeft iets kleinere oorschelpen, die van de K272 zitten echt om je oren heen.