in lengte of in de breedte. ?

Started by Andre, May 13, 2003, 22:57:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andre

Sja, ik ben nu zo'n 3 maanden denk ik bezig met een 'kleine' verbouwing van mijn kamer(tje). Het was altijd een kamer van zo'n 3,5 x 3,5 .. heb er echter een scheidingswand uitgebroken en zo'n 1,5 meter verderop geplaatst. Nu is de kamer dus zo'n bijna 5 x 3,5

'probleem' is nu dat ik nu moet zien hoe ik mijn setup neer ga zetten. Automatisch dacht ik eigenlijk meteen "in de lengte-richting". Ik denk dat dat bij bijna iedereen zo is?? Probleem is dat dat me eigenlijk niet zo goed uitkomt. Maar ja, 't moet wel.. dacht ik zo.. tot ik ineens begon na te denken (dat gaat nie goed! ;) ) en dacht van " sja WAAROM eigenlijk?? ".

Dus mijn vraag: Waarom is kijken in de lengterichting van je kamer beter?? Als ik in de breedte ga kijken, hangen mijn speakers verder uit elkaar. Krijg ik dan niet juist een mooier stereo effect?? Of zie ik dat verkeerd?

Dus mensen: in de lengte of toch maar de breedte?? :)

----------------
Signatures suck!  ;)

Andre

Wel ja.... en meteen bedenk ik me iig 1 reden waarom in de lengte.. Dan kan ik groter beeld projecteren met mijn toekomstige pj.. hmm.. :-\
----------------
Signatures suck!  ;)

Martin_M

Voorheen had ik m'n setup ook 'in de breedte'.
Voor de woonkamer was dat het meest practische maar het probleem was dat daar dat de bassen niet echt wegkonden door de (te) korte weg.
Eens de boel aan de korte wand gezet en het verschil was meteen enorm. De speakers kunnen zo ook gemakkelijker verder uit de achterwand wat hier het geluid ook ten goede komt.

Je wil niet weten wat we ervoor overhebben om de set nu in de lengte te plaatsen (muurtje slopen, scherm voor 't raam (opgerold natuurlijk), andere vloerbedekking, ander bankstel, andere kasten etc. etc).
We zijn nu halverwege, maar we zitten 'in de lengte!'

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

The Foundation

je moet ook voldoende afstand hebben voor de projector en ook een goede kijkafstand hebben.

J.A.F._Doorhof

In de lengte.
In de breedte zitten zorgt voor een grote hoeveelheid problemen.
Waarvan de 2 belangrijkste.

1.
Je krijgt een behoorlijk slapecho van de muur achter je.
2.
Je zit waarschijnlijk tegen de muur wat een killer is voor je basweergave.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Andre

Hm ok.. slappe bas willen we niet..  :)   toch maar in de lengte ddan..  ook voor het beeld toch beter.   Dan maar een doek voor het raam..
----------------
Signatures suck!  ;)

Spacebass

Ik denk dat je het moet uitproberen/meten op de gewenste zitplek.

Bij mij is het zo dat ik beter in de breedte dan in de lengte kan zitten.
Doe ik het niet dan heb ik echt een vreselijk geluid en de luidsprekers moeten trouwens verder uit elkaar staan, wat dan niet wenselijk is voor normale stereo weergave.

Over de breedte kan ik meer spelen qua speakerplaatsing.

De slapecho gaat pas een rol spelen als het groter dan een aantal milliseconde of wat is, wat trouwens weer te verhelpen is door acoustische aanpassingen....

Maar zoals ik al zei, gewoon uitproberen en je laten leiden door je oren en je metingen.

Tapeshirt

Maakt het niet ook nog uit hoe groot de kamer is? maw. als je in een kamer van 3,5x5,5 zit in de lengte kun je toch ook in een kamer van 7,5x5,5 in de breedte gaan zitten?

greetzz,

Berend

J.A.F._Doorhof

Hi,

Alles werkt mee, maar voor de basweergave is het meestal zo dat in de lengte het gewoon beter gaat/klinkt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"