Omgaan met heel sterk zonlicht

Started by R, June 16, 2008, 19:31:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

R

Flinke discussie geworden, ik wilde alleen maar wat tips ;)

Op zich ging het allemaal best wel prima met het felle licht. Deze foto bijvoorbeeld, beetje contrast erbij en voila.


BluRayHT

Zo dan, Prima foto :D

Ik snap de discussie niet zo, misschien omdat ik er niet aan deel neem. Van hieruit gezien geeft frank, in mijn ogen, prima en zeer uitgebreid weer wat hij bedoelt. Ik leer daar van, positief dus en bedankt hiervoor.


Spacebass

Quote from: R on July 29, 2008, 19:34:22
Flinke discussie geworden, ik wilde alleen maar wat tips ;)
LOL ;D
De bieb en boekwinkels hebben ze hele mooie boeken ;)

Staan meestal meteen de fotografie basis begrippen in uitgelegd met voorbeelden en al.
Tegenwoordig worden er dan ook vaak basis bewerkingen met Photoshop in uitgelegd.

Ik snap uiteraard dat iedereen meteen foto's wil maken (en dat moet iedereen ook zeker blijven doen!),
maar het scheelt uiteindelijk enorm veel tijd en het aantal "gelukte" foto's zal zeker meer stimulans geven.

Quote from: BluRayHT on July 29, 2008, 20:25:37
Ik snap de discussie niet zo, misschien omdat ik er niet aan deel neem. Van hieruit gezien geeft frank, in mijn ogen, prima en zeer uitgebreid weer wat hij bedoelt. Ik leer daar van, positief dus en bedankt hiervoor.
Slijmerd  ;D  Die Octa heb ik al gekregen hoor!  ;D  ;)

J.A.F._Doorhof

Even terug naar de foto.
Dit soort foto's zou ik dus ook eens proberen om in de golden hours te maken.
Als je nu kijkt zie je een mooie scene maar de interesse word door mij weggehaald door de schaduw onder de lamp, tevens vind ik de schaduw val van de trap niet mooi uitkomen.

Nu zal dat 100% persoonlijk zijn, maar denk je dezelfde foto in zonder de schaduwen en wat diepere kleuren (dat krijg je als je dus wat wacht).
Is dit dus een lokatie waar je savonds OOK bent dan zou ik hem smiddags schieten for safe keeping (voor hetzelfde geld halen ze de trap weg) en savonds terug komen voor de uiteindelijke foto.

Op zich trouwens niets mis met deze foto, maar ik geef een PERSOONLIJKE mening (dus aub geen discussie over dat iemand anders er anders over denkt :D)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

R

Ben het helemaal met je eens (zeldzaam in dit topic) ;). Het is echt alleen maar een snapshot. Ik was echt op vakantie en heb voornamelijk vakantiefoto's genomen. Ik heb wel wat avondfoto's gemaakt waar ik wat serieuzer naar heb gekeken.
Ik was achteraf blij verrast hoe de compositie van dit snapshot was uitgevallen. Een paar uur later was de ladder helaas wel weg. Opvallend touwens dat het op curaƧao meer golden 20 min was, man wat viel dat ding snel uit de lucht ;)


Quote from: J.A.F._Doorhof on July 30, 2008, 08:57:27
Even terug naar de foto.
Dit soort foto's zou ik dus ook eens proberen om in de golden hours te maken.
Als je nu kijkt zie je een mooie scene maar de interesse word door mij weggehaald door de schaduw onder de lamp, tevens vind ik de schaduw val van de trap niet mooi uitkomen.

Nu zal dat 100% persoonlijk zijn, maar denk je dezelfde foto in zonder de schaduwen en wat diepere kleuren (dat krijg je als je dus wat wacht).
Is dit dus een lokatie waar je savonds OOK bent dan zou ik hem smiddags schieten for safe keeping (voor hetzelfde geld halen ze de trap weg) en savonds terug komen voor de uiteindelijke foto.

Op zich trouwens niets mis met deze foto, maar ik geef een PERSOONLIJKE mening (dus aub geen discussie over dat iemand anders er anders over denkt :D)

s0000884

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 30, 2008, 08:57:27
Even terug naar de foto.
Dit soort foto's zou ik dus ook eens proberen om in de golden hours te maken.
Als je nu kijkt zie je een mooie scene maar de interesse word door mij weggehaald door de schaduw onder de lamp, tevens vind ik de schaduw val van de trap niet mooi uitkomen.Nu zal dat 100% persoonlijk zijn
Dat is het zeker. Ik vindt juist die schaduwen het sterkste element in de foto; het geeft aan hoe hoog de zon gestaan heeft. Dat contrast tussen die zeer dunne trapsporten en die lange schaduw ervan vind ik juist interessant. Verder vraag ik me af of je met kleurfilters bij dit soort foto's al niet een heel eind komt. Ik zou juist daarmee niet wachten tot de golden hours.

J.A.F._Doorhof

Zoals aangegeven het is een persoonlijke mening.
Ik vind de schaduwen van de spanten onrust opwekken in de compositie omdat de zon er scheef opvalt en de horizon ook niet overal helemaal 100% recht staat.
Maar nogmaals het is persoonlijk.

Qua kleur kun je proberen alleen blauw meer verzadiging te geven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jimmy Conway

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 30, 2008, 17:51:22
Qua kleur kun je proberen alleen blauw meer verzadiging te geven.

Wat gebeurd er dan?

R

Dan wordt de foto een beetje (te) kunstmatig denk ik. Hele redelijk felle/harde blauw is de originele kleur. Het lampje even eruit fotoshoppen is wel een leuk idee denk ik.

J.A.F._Doorhof

@Jimmy,
Als je alleen blauw meer saturatie geeft (beperkt) dan word het blauw wat dieper van kleur, kan heel mooi zijn bij deze foto.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"