Omgaan met heel sterk zonlicht

Started by R, June 16, 2008, 19:31:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

R

Allen,

Omdat er binnenkort een mooie vakantie voor de boeg staat, wil ik vragen of ik nog ergens speciaal op moet letten, of wat voor ervaringen of uitdagingen jullie hebben in sterk zonlicht. Waar op te letten, wat niet te doen? Locatie curacao, camera 400D met sigma 17-70 F2.8.

Vast bedankt

J.A.F._Doorhof

Op zich houden aan de golden hours, dan is het contrast niet zo hoog.
Overdags kun je met een gewone DSLR bijna vergeten een goede foto te maken.
TENZIJ het natuurlijk bewolkt is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"


R

En het toepassen van filtering?

eric_audio

Ik denk dat je overdag bij het fotograferen van personen met invulflits moet werken.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

J.A.F._Doorhof

Je hoeft niet perse invul flits te gebruiken.
Heb onlangs 2 workshops gegeven in LA en daar schiet je overdags met ISO100 op f16 (1/125e) enorm fel licht.
Echter het contrast in de scene was redelijk onder controle te houden (diep blauwe lucht).

Wat je kan doen is werken met translucent schermen, je hebt dan geen invulflits nodig.

Filtering heeft totaal geen zin, als er een te hoog dynamisch contrast in een scene zit kan je camera dit simpel weg niet vangen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mikekiwi

Ach, een ND-grad filter kan bij landschapjes wel wat helpen om doortekening in de lucht te houden bij hoge contrasten, een polafilter geeft wat meer saturatie die vooral in de lucht te merken is (vermindert het contrast echter niet).
Zaligmakend is het niet, wonderen verricht het evenmin...

R

Bedankt voor de tips. Invulflits is voor mijn gevoel iets wanneer de golden hours net zijn afgelopen, of nog moeten beginnen. Wel leuk om er eens mee te gaan stoeien, helaas geen losse flitser beschikbaar, dus ik ben vrij beperkt.

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 17, 2008, 08:18:21
Je hoeft niet perse invul flits te gebruiken.
Heb onlangs 2 workshops gegeven in LA en daar schiet je overdags met ISO100 op f16 (1/125e) enorm fel licht.
Echter het contrast in de scene was redelijk onder controle te houden (diep blauwe lucht).

Wat je kan doen is werken met translucent schermen, je hebt dan geen invulflits nodig.

Filtering heeft totaal geen zin, als er een te hoog dynamisch contrast in een scene zit kan je camera dit simpel weg niet vangen.

GTDesign

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 17, 2008, 08:18:21
Je hoeft niet perse invul flits te gebruiken.
Heb onlangs 2 workshops gegeven in LA en daar schiet je overdags met ISO100 op f16 (1/125e) enorm fel licht.
Echter het contrast in de scene was redelijk onder controle te houden (diep blauwe lucht).

Wat je kan doen is werken met translucent schermen, je hebt dan geen invulflits nodig.

Filtering heeft totaal geen zin, als er een te hoog dynamisch contrast in een scene zit kan je camera dit simpel weg niet vangen.

f/16 gaat dat niet ten koste van de scherpte ?

Zelf zou ik max. f/8 - f/11 gebruiken of heb ik het mis ?

astrobart

je kan ook de film sunshine eens kijken voor wat tips over zonlicht >:D

Joep

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 16, 2008, 19:35:17
Op zich houden aan de golden hours, dan is het contrast niet zo hoog.
Overdags kun je met een gewone DSLR bijna vergeten een goede foto te maken.
TENZIJ het natuurlijk bewolkt is.

Nou Frank, dat is wel heel negatief hoor. Ruben heeft nèt een camera gekocht! Ik denk niet dat Ruben gelijk kunstwerken wil gaan maken, waar die tig minuten op de goede locatie op het goede licht gaat staan wachten met z'n camera klaar op een statief. En mijn vakantie-foto's zijn allemaal super hoor. Ik heb liever een strak zonnetje dan bewolking, dan word het wat saai (zonder slagschaduwen).

Ruben, gewoon lekker op de P-stand. Dan zie je vanzelf welke waardes je camera kiest. In die stand kun je ook nog schakelen tussen verschillende sluitertijd-diafragma combinaties. Je ziet aan de foto al snel of je er nog een moet nemen, of dat-ie goed is.
Daarna kun je met voorkeuzes gaan werken (sluitertijd/diafragma). Rond de f8-f11 zijn de meeste lenzen het scherpst. Kijk daarvoor anders op Photozone.de. Voor landschappen zou ik zeker een ND-grad filter nemen, die zijn 50 procent grijs en 50 procent helder glas. Met de streep op de horizon, krijg je mooi detail op de voorgrond en geen uitgebleekte luchten.

J.A.F._Doorhof

Hi,
f16 is voor een DSLR inderdaad een probleem qua scherpte, vaak gaat boven de f11 de difractie in werking.
Ik schiet zelf met een middenformaat digitaal en heb daar geen last van gelukkig, en ik kan zakken tot ISO25 dus dat is ideaal.

Graduated ND filters werken niet helemaal op een crop camera, ze zijn vaak gemaakt voor FF camera's, of je moet er speciaal één kopen voor een crop camera.
Maar dan nog zit je met het probleem dat je altijd de compositie moet aanhouden van het filter.

Daarbij komt nog dat het alleen werkt voor landschappen, het grootste probleem van overdags schieten met sterk contrast zit hem in het simpelweg andere licht, je krijgt hardere schaduwen met vaak verlies van schaduw detail en de kleur is radicaal anders in vergelijk met bv in de golden hours.
Daarnaast is het dynamisch bereik van een gemiddelde DSLR rond de 7-8 stops (in RAW) en overdags in de felle zon is dat simpelweg te weinig voor een PERFECTE foto.
Natuurlijk kun je gewoon fotograferen (ik doe het zelf ook als ik naar de dierentuin ga :D) maar er zijn gewoon beperkingen.

Als je echt DE foto wilt maken kun je beter wachten tot het licht goed is.

Maar alles kan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Joep

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 18, 2008, 13:04:23
Hi,
f16 is voor een DSLR inderdaad een probleem qua scherpte, vaak gaat boven de f11 de difractie in werking.
Ik schiet zelf met een middenformaat digitaal en heb daar geen last van gelukkig, en ik kan zakken tot ISO25 dus dat is ideaal.

Graduated ND filters werken niet helemaal op een crop camera, ze zijn vaak gemaakt voor FF camera's, of je moet er speciaal één kopen voor een crop camera.
Maar dan nog zit je met het probleem dat je altijd de compositie moet aanhouden van het filter.

Daarbij komt nog dat het alleen werkt voor landschappen, het grootste probleem van overdags schieten met sterk contrast zit hem in het simpelweg andere licht, je krijgt hardere schaduwen met vaak verlies van schaduw detail en de kleur is radicaal anders in vergelijk met bv in de golden hours.
Daarnaast is het dynamisch bereik van een gemiddelde DSLR rond de 7-8 stops (in RAW) en overdags in de felle zon is dat simpelweg te weinig voor een PERFECTE foto.
Natuurlijk kun je gewoon fotograferen (ik doe het zelf ook als ik naar de dierentuin ga :D) maar er zijn gewoon beperkingen.

Als je echt DE foto wilt maken kun je beter wachten tot het licht goed is.

Maar alles kan.

Dit is alweer een heel ander berichtje, Frank! :)

Jimmy Conway

Als je Jennifer Lopez 's-middags op het strand van Curacao ziet liggen, vooral géén foto maken. Dat gaat echt niet lukken op f/16 met je spiegelreflexje... 
Waaahahahahaha ;D ;D ;D

Gaeje

volgens mij is het trouwens 'magic' hour ipv golden hours. Je hebt wel golden showers maar dat is weer iets anders  >:D

s0000884

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 18, 2008, 13:04:23
Daarnaast is het dynamisch bereik van een gemiddelde DSLR rond de 7-8 stops (in RAW) en overdags in de felle zon is dat simpelweg te weinig voor een PERFECTE foto.
Dat geldt alleen in situaties waarin dit contrast wordt gevraagd. Als fotograaf moet je m.i. gewoon anders tegen landschappen / outdoor situaties aankijken bij sterk licht. Je maakt misschien andere foto's, maar slechter hoeft het echt niet te zijn, of het dan volgens jouw smaak niet perfect is, is iets heel anders. Met zeer fel licht kun je zonder statief zeer grote scherptediepte halen en dus beeldvergrotingen toepassen die later op de dag niet mogelijk zijn. Macrofotografie met een briesje wind is dan bijv. al beter mogelijk dankzij die zeer sterke zon. En portretten van dieren in de dierentuin (om jouw voorbeeld aan te halen) zijn op f/11 makkelijker scherp te krijgen met 400mm dan op f/8 of lager. Toch fijn dat je zonder statief op f/11 foto's kunt maken dankzij die sterke zon. Zeggen dat een sterke zon per definitie *slechter* is dan de 'golden hours' slechts vanwege het contrast-argument vind ik een beperkte visie.

Gaeje

wat frank bedoelde is (vermoed ik) dat het licht gewoon mooier is. en dat is zonder meer waar.
Als je zon hoog boven je staat is alles gewoon heel plat

s0000884

Quote from: Gaetan on July 18, 2008, 18:31:11
wat frank bedoelde is (vermoed ik) dat het licht gewoon mooier is. en dat is zonder meer waar.
Daar ga ik zeker niet tegenin, dat is smaak en ik vindt zomeravonden ook mooier dan de hete middagen. Maar ik zou dat niet zo sterk aan het contrast v/d camera koppelen.

J.A.F._Doorhof

Contrast overdags is hoger dan savonds, dat is wat ik bedoel.
Zelfs met een middenformaat digitaal haal ik overdags niet het gehele bereik, savonds makkelijk.

Het zijn trouwens beide gebruikte termen, golden hours voor de wat warmere kleuren, magic hours voor het mooie licht.
Golden showers is wat heel anders :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Audiofiel

Waarom zou je per se het volledige contrastbereik moeten c.q. willen halen?  ::)

Het is prima fotograferen in de felle zon. Voor de extreme contrasten hoef je niet bang te zijn; je kunt ze ook naar je hand zetten om interessante effecten mee te krijgen. En los daarvan, je zult je belichting gewoon moeten aanpassen aan je onderwerp. Net als fotograferen tegen het licht in (zelfs binnenshuis), zul je moeten kiezen welk gedeelte van de foto goed belicht moet worden en welk gedeelte over- of onderbelicht mag zijn. En wil je per se een groter dynamisch bereik, dan kun je met HDR helemaal los. ;)

Dit is overigens een oude discussie. In de tijd van analoge films hadden we die discussie ook al. Vooral met negatief film tegenover dia. O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

J.A.F._Doorhof

Probleem met teveel dynamiek is dat je bv of volgelopen schaduwpartijen krijgt OF uitgeblazen luchten.
Het is natuurlijk maar net wat je mooi vind, maar mijn eisen voor een goede foto liggen behoorlijk hoog.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Audiofiel

En niet te vergeten liggen jouw eisen anders. Niet iedereen legt de nadruk op (dames)gezichten.
Sommigen fotograferen hele andere onderwerpen zoals landschap, sport of natuur. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

J.A.F._Doorhof

JUIST bij landschappen is het belangrijk, wat ik doe is trouwens wel wat meer als gezichten :D
En ik speel erg veel met hoge contrasten, vandaar ook de overstap naar digitaal midden formaat.

Ook bij sport heb je de problemen, probeer maar een zwarte voetballer in een wit shirtje overdags goed te krijgen in vergelijk met savonds :D

Maar goed, ik voel me een beetje lullen tegen een muur :D
Natuurlijk kun je snapshots maken en dat doe ik ook gewoon, maar ik probeer ook wat advies te geven om te wachten op het goede licht.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Audiofiel

Wil je nu zeggen dat iedereen zonder (digitaal) middenformaat camera enkel snapshots maakt? ::)


Een mooie foto is meer dan alleen een technisch goed plaatje, laten we dat niet vergeten. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

J.A.F._Doorhof

jeetje, waarom draai je mijn woorden om ???
Dat zeg ik nergens.

Kijk het is geen strijd van die van mij is groter :D waar het wel omgaat is dat iemand om advies vraagt en dat krijgt, zeur daar dan niet omheen. Ik schiet zelf regelmatig met een Canon G9, beperkter dynamisch bereik dan de 5D maar toch ideaal voor bepaalde situaties, sterker ik heb de belangrijkste foto van mijn leven geschoten met de G9 (jammer genoeg).

Nogmaals, ik zeg nergens dat iemand een dure camera NODIG heeft om meer te maken dan snapshots.
Wat ik wel aangeef is dat dynamisch bereik gewoon erg belangrijk kan zijn, ik geef daarbij aan dat voor snapshots het misschien minder belangrijk kan zijn, maar als ik naar mijn eigen snapshots kijk dan hou ik er ook rekening mee.

Aub wel goed lezen dus en niet gaan zitten zoeken naar een stok, want die vind je altijd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"