PE8700 donker

Started by cueball, June 15, 2008, 09:45:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cueball

Hallo, ik ben reeds enkele jaren de trotse bezitter van den Benq PE8700 en van de combinatie met mijn Proluxx High contrast (grey) scherm ben ik
wel tevreden wat beeldkwaliteit betreft. Enkel wat me begint te storen is dat het algmene beeld steeds donkerder wordt maw de lichtopbrengst is
niet zo goed, er mag nog een scene in vol daglicht aan het spelen zijn, toch geeft het geheel een donkere indruk. (Heb reeds gecalibreerd met DVE)
Een kameraad kwam nog eens een filmpje kijken en die zag een duidelijk verschil tov de vorige keer dat ie langsgeweest was (enkele weken daarvoor).
Kan het zijn dat de lamp begint te verslijten ? Er staat nu zo'n 850 uur op (van de 2000)

-Freek-

Het kan heel goed dat de lamp op begint te raken. De meeste mensen vervangen hun lamp bij zo'n 1000 uur. De opgegeven levensduur van de fabrikant zegt eigenlijk helemaal niets. Dat geeft misschien wel aan hoe lang een lamp mee gaat, maar niet in welke staat de lamp is bij dat aantal uren.

hifiman

Quote from: -Freek- on June 15, 2008, 09:47:52
Het kan heel goed dat de lamp op begint te raken. De meeste mensen vervangen hun lamp bij zo'n 1000 uur. De opgegeven levensduur van de fabrikant zegt eigenlijk helemaal niets. Dat geeft misschien wel aan hoe lang een lamp mee gaat, maar niet in welke staat de lamp is bij dat aantal uren.
Klopt, al doe ik het rond de 1500 uur..

PjotrrrNL

Daarbij komt dat een lamp het meeste slijt bij het opstarten, dus als je vaak kort kijkt gaat de lamp ook minder uren mee...

cueball

meestal gaat ie voor een paar uur aan en nooit minder (wordt enkel voor films gebruikt in aparte kamer),
dus ik moet niet verder zoeken dan, de oorzaak ligt dus blijkbaar bij de lamp en niet aan de instellingen of andere.
Sta ik nu nog voor het dilemma, een nieuwe lamp van 500 euri of een nieuwe projector, kost natuurlijk wel veel meer maar als je de lamp vervangt zit je natuurlijk nog
met een 'oude' projector en lijken die 500 euro plots wel heel veel, eens moeten nadenken (zit zowat te lonken naar Epson TW2000 maar zal niet voor direct zijn, eerst andere kosten)

Kjelt

Zit er geen "bright mode" op de 8700 ? Dan kun je nog even verder kijken ook al klopt je ISF calibratie dan waarschijnlijk niet helemaal meer.
Verder zou ik de fora en sites eens kijken of er wellicht nog een 2e hands (wel nieuwe) lamp te koop is voor deze projector.
Mensen zoals ik kopen hun projector incl reservelamp (just in case) als ze dan hun projector verkopen hebben ze soms nog een reserve lamp liggen.
Daar krijgen ze toch nooit meer het volle pond voor bij verkoop dus wellicht als je iets meer bied?

cueball

voor zover ik weet zit er geen eco-mode of bright mode of dat ding, toch bedankt

cueball

het zal voorlopig toch een nieuwe lamp worden vrees ik, kan iemand mij overtuigen dat daarmee het probleem zou verholpen zijn, ik kan nog moeilijk geloven dat de lamp van 850 uur
nu al versleten is (is wel al 5 jaar oud), indien iemand mij kan geruststellen koop ik direct een nieuwe lamp.
Sneu zou zijn als je daar 500 euro neertelt en het resultaat blijft hetzelfde...
Weet iemand nog goedkope shops inzake lampen ?

J.A.F._Doorhof

Wij hebben regelmatig scherpe prijzen voor lampen, je mag me altijd mailen.
Ik kan je bijna 100% garanderen dat de lightoutput behoorlijk stijgt met een nieuwe lamp.
Ik kan je ook garanderen dat na 500-600 uur het weer gezakt is, en na 1000 uur weer op ongeveer 60-70% van origineel zit.
Meestal adviseren we bij 1500 uur lamp te wisselen.

Soms gebeurt dit inderdaad sneller, 850 uur is niet veel maar het is al vaker gebeurt.
Het ligt ook erg aan hoe lang de projector aan staat per cycle.
En natuurlijk hoe de omgeving is waarin hij hangt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Quote from: -Freek- on June 15, 2008, 09:47:52
Het kan heel goed dat de lamp op begint te raken. De meeste mensen vervangen hun lamp bij zo'n 1000 uur. De opgegeven levensduur van de fabrikant zegt eigenlijk helemaal niets. Dat geeft misschien wel aan hoe lang een lamp mee gaat, maar niet in welke staat de lamp is bij dat aantal uren.

Hoort helft van de lichtopbrengst van nieuwe lamp te zijn. Maar ja variatie is erg groot, bij dit gemiddelde.

cueball

Een nieuwe lamp zal het dus worden, de omgeving waar de projector hangt is een zolderkamer die weliswaar geïsoleerd is maar waarvan de temperatuur tussen winter en zomer natuurlijk
heel wat meer schommelt dan de woonruimtes, kan er misschien ook mee te zien hebben en is ondertussen toch 5 jaar oud

cueball

Gisteren de nieuwe lampmodule van ITC geïnstalleerd, man wat een verschil ! Het verschil is niet groot maar fenomenaal, we kunnen weer een tijdje verder.
Wel vind ik dat projector zelf wel heel warm wordt, het is gelijk nog warmer dan vroeger.

riwi

#12
Ik had bij  mijn 8700 de lamp na 1200 1450 ongeveer vervangen, ook bij ITC. Ik was ook ontsteld over het verschil met de nieuwe lamp. Eigenlijk had ik op dat moment spijt dat ik hem niet al bij 1200 had vervangen omdat ik de laatste paar honderd uur niet meer met tevredenheid keek. Met de nieuwe lamp blaas je weer nieuw leven in je projector :)


<edit cijfers aangepast, moest 1450 zijn en niet 1200>

J.A.F._Doorhof

Een beetje de reden dat we het adviseren bij de hercalibraties bij 1000 uur om nog even door te draaien en dan te wisselen.

Mensen zijn een beetje kortzichtig soms door naar de specs van de fabrikant te kijken van 2000-3000 uur.
Bij de calibraties meten we altijd de lightoutput en baseren daar een advies op.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"