PSM-2 en CRT's ?

Started by J.A.F._Doorhof, February 22, 2002, 10:08:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Ooit komt hij natuurlijk.

Maar na wat testen en overleg heb ik voor de CRT gebruikers mischien mijn bedenkingen over een punt dat wij allen eerst als beste upgrade reden zagen. De frameconversion.

72Hz, 75Hz op een CRT leek een flinke vooruitgang boven de 50 en 60Hz, maar naarmate we verder komen in het doorgronden van de werking van resoluties en refreshes op de CRT's kom ik toch met een vraagteken.

Naarmate de retracetijd lager ligt op een CRT resulteert dit in een scherper beeld. MAW als we een PSM-1 aansluiten op 60Hz is het beeld ragscherp als we dit gaan verhogen naar 72Hz zal deze scherpte afnemen.

De reden waarom je het op een HT-PC doet (3/2 pulldown) is voor de PSM-1 niet aan de orde omdat hij gebruik maakt van een veel geavanceerdere techniek dan de HT-PC, en via vector analyzing ook op 60Hz een perfecte 3/2 reconstructie doet.

Hogere resoluties als 1200P, zijn voor CRT's natuurlijk ook niet intressant.

PSM-2 niet intressant voor CRT's ?

OH JAWEL ZEKER !!!

* DVI : door gebruik te maken van DVI kunnen perfecte runs maken zonder kwaliteits verlies, en vlak bij de CRT de DVI convertor plaatsen, en een zeer korte kabel tussen de DVI convertor en de projector plaatsen.
* Frame conversion : PAL 60 (als dat mogelijk is)

En dan blijft natuurlijk simpel weg de betere kwaliteit en user interface van de CPU zelf. Maar de hoofdreden voor veel mensen is toch wel komen te vervallen.

Een userinterface is iets waar ik al tijden mijn twijfels bij heb, de contrast en brightness settings van de huidige PSM-1 zijn gescoped, maw ze halen het maximale uit de speler en projector, als je de gebruiker dit soort instellingen gaat geven zo vroeg in de chain, dan zal dit ten koste gaan van het uiteindelijke plaatje.

De PSM-1 op zich is eigenlijk nu al PERFECT voor CRT gebruikers (en digitaal natuurlijk), de PSM-2 zal daar bepaalde dingen aan gaan toevoegen, die helemaal intressant zullen worden voor mensen met digitale projectoren.

Leek me wel even handig om dit te posten, andere meningen zijn natuurlijk welkom.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

takev

#1
Vraagje, is het nog steeds de bedoeling dat de de PSM-2 S-video input krijgt, zodat ik ook lekker TV kan kijken? Ik ben namelijk in de markt voor een PSM-?.

Als de PSM-2 geen S-video ingang heeft, denk ik dat ik gewoon de PSM-1 koop (deze is toch goedkoper?), en dat ik met mijn video sources iets anders moet doen (zo'n goedkope scaler van 300 euro, plus een extra rgbhv board in mijn sony 1270).

geroet,
    Take Vos

J.A.F._Doorhof

#2
WAT de PSM-2 gaat doen/worden/kosten is koffiedik kijken. Persoonlijk zou ik gewoon een PSM-1 kopen, en later wel zien wat er gebeurt. Ik ben bang dat je namelijk anders tot minimaal Augustus GEEN progressive scan oplossing hebt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

#3
Hoi Frank,

Maar ik neem toch aan dat de PSM-2 ook een betere scaling engine zal krijgen? En ook PAL dvd's wat beter zal gaan verwerken?
QuoteDe reden waarom je het op een HT-PC doet (3/2 pulldown) is voor de PSM-1 niet aan de orde omdat hij gebruik maakt van een veel geavanceerdere techniek dan de HT-PC, en via vector analyzing ook op 60Hz een perfecte 3/2 reconstructie doet.
Dat geloof ik, maar het blijft uiteindelijk toch een 3/2 volgorde. Pas met 72hz kan je een 3/3 volgorde krijgen. Denk je niet dat, dat toch een rustiger beeld zal geven?

Groeten,

Ruud

J.A.F._Doorhof

#4
Een vector analyzer geeft exact hetzelfde resultaat als 72Hz afspelen, het is zelfs nog smoother.

De scaling engine van de PSM-1 is op NTSC al praktisch helemaal perfect, de PAL DVD's die er niet goed uitzien daar zijn we nog steeds mee bezig (heb nu hulp gekregen in de zoektocht), maar ik twijfel nog steeds of dit niet een bron probleem is. Ik heb namelijk PAL DVD's die verschrikkelijk strak zijn, en ik heb PAL DVD's die last hebben van hele lichte staircasing. Films als FLODDER, LEK, ALLSTARS bv zijn echt ongelovelijk strak, het probleem zit vaak in de FILM materialen die van origine van NTSC af komen, met VIDEO is het probleem bv ook NIET aanwezig, Buffy, Angel, X-files zijn gewoon superstrak.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Eric

QuoteEen vector analyzer geeft exact hetzelfde resultaat als 72Hz afspelen, het is zelfs nog smoother.

Wat is / doet die vector analyser precies? Ik neem aan dat het enige wat er in een MPEG stream aan vectoren te analeren is, ligt op het punt van 32x32 pixel macroblokken die van frame tot frame ongeweizigd zijn en alleen van positie veranderen (dat is voor zover ik weer de enige informatie die binnen een MPEG2 stream als vector wordt opgeslagen).

Maar zelfs al ga je dat interpoleren dan heb je volgens mij:

A: Een situatie waarbij van elke 24 beelden 30 beelden worden gemaakt (volgens mij niet vloeiend te krijgen tenzij je met de timing gaat goochelen en 30 compleet 'nieuwe' frames aanmaakt)
B: Nog altijd niet een beeld wat 'natuurlijker' is dan 72 Hz waarbij elk echte beeldframe gewoon drie keer wordt gescant.

Of snap ik hier iets niet? Is er documentatie waarin deze vector analysing wordt uitgelegd?

J.A.F._Doorhof

Dit is de informatie over de vector analysing:

QuoteVector calculation
Using a real sophisticated arithmetical process, PSM 1 calculates different vector values between any incoming fields and frames. It compares the calculated values and detects if ithe source material was produced on film, video or as computer graphics. This effects the internal videoprocessing modes in order to get the best results on the different formats.
This calculation will be done 60 times per second. PSM 1 does not use the information bit on DVDs, because it is very frequently not correctly recorded and can change during the run of a movie. These changes will also be detected 60 times per second and always switch the videoprocessing to the correct mode.
Advanced film mode
Because of the PSM 1's vector calculator there is an automatic 3 / 2 pulldown if film mode is detected. This process improves the 60 Hz output of any NTSC source which was recorded as 24 frames per second film mode.
Picture stabilization
PSM 1 features a detection of still frame pictures, detecting by vector calculation if the picture is moving or not. Thus, any incoming digital jitter, noise or other distortions are automatically removed in order to create an absolutely clean image.


In principe gaat het er natuurlijk alleen maar om dat de speler moet weten WANNEER er geswitched moet worden van Video mode naar AFM (Advanced Film Mode), dit kan via de flag op de DVD, maar die klopt vaak niet en tevens houdt die er geen rekening mee dat er binnen een film regelmatig geswitched wordt tussen video en film modes, en dit zonder dat we het eigenlijk merken, tenzij je een speler gebruikt die alleen maar naar de flag kijkt.

De vector analyzer van de PSM-1 is iets dat je gezien moet hebben om te snappen wat ik bedoel met smooth, maar de pans zijn gewoon net zo smooth als een HT-PC op 72Hz, en op sommige punten zelfs iets beter.

Je kunt smooth pans natuurlijk op verschillende manieren verkrijgen, en 72Hz is hier maar één manier van die gewoon redelijk idiot proof is, maw hij doet het ongeacht de gebruikte engine. Maar als je bv de Radeon gebruikt zal die het ook op 60hz goed doen, dit doordat de interne 3/2 pulldown gewoon goed werkt.

De schokjes die je ziet bij pans op mindere spelers is vergelijkbaar met bv het omzetten van DV naar MPEG2, je werkt altijd met een bottom field en een topfield, als je deze op de goede manier inelkaar zet zul je een smooth geheel krijgen, als je dat niet doet zul je kleine of grote schokken zien.

Het eindresultaat draait dus niet alleen maar om de uitgestuurde HZ'en maar om de manier waarop de fields inelkaar worden gezet. En dit kan op vele manieren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

#7
Frank schreef:
QuoteHet eindresultaat draait dus niet alleen maar om de uitgestuurde HZ'en maar om de manier waarop de fields inelkaar worden gezet.
Natuurlijk moet primair de pulldown goed gedaan worden, maar mijn eerdere en ook Eric's vraag (als ik het goed lees) gaat over het feit dat de onvermijdelijke 3/2 stottering op 60Hz minder wordt als je op 72Hz draait. Want hoe je het ook wendt of keert, 3/3 moet gladder zijn als 3/2 bij een goede pulldown. Dus dan is de 72Hz mogelijkheid van de PSM-2 toch een interessante optie? Of mis ik nog steeds iets?

Ik meen me trouwens te herinneren dat Joe Kane mee doet aan de ontwikkeling van de PSM-2? Klopt dit en zoja, heb je enig idee wat zijn inbreng is?

Groeten,

Ruud

J.A.F._Doorhof

#8
Joe Kane heeft inderdaad een inbreng, maar hoeveel zou ik niet weten. Op onze ISF cursus waren ze in ieder geval ZEER positief over de PSM-1.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview