Advies voor nieuwe camera nodig? Vraag het hier!

Started by WickedGame, June 13, 2008, 09:54:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

RonG

Quote from: LittleNinja on April 30, 2018, 03:06:39
De FZ de deur uit Ron?

Nope, die blijft. We fotograferen zo'n beetje met z'n 2en. Misschien later wanneer ik er een goede zoomlens bij neem.

LittleNinja

Quote from: RonG on April 30, 2018, 08:02:13
Nope, die blijft. We fotograferen zo'n beetje met z'n 2en. Misschien later wanneer ik er een goede zoomlens bij neem.

Dacht ik al. Ik hou mijn FZ ook straks. Zeker omdat het zoombereik kostbaar is om te vervangen..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

eddy135

Ik denk aan vervanging van m'n EOS 7D; reden is dat ik met hogere iso waardes geen behoorlijke foto's krijg.
Ik gebruik doorgaans de Canon 100-400 L (is) lens, welke met volle opening eigenlijk ook niet goed te gebruiken is.

Vraag is: wat is de beste stap, nieuwere body, of toch de lens opwaarderen, bv naar de 100-400 mk2?
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

J.A.F._Doorhof

Ik heb jaren een 100-400 gebruikt en ook wijd open geschoten (sterker bijna altijd).
Wat is er niet goed aan?

Daarnaast is de upgrade van je lens absoluut niet een oplossing voor betere ISO performance, sterker in 90% van de gevallen zul je zelfs weinig echt verschil in real life zien in scherpte is mijn ervaring.
Vaak ligt het niet goed presteren van de lens aan :

1. Filters (alle filters eraf)
2. Verkeerde techniek

Let goed op dat het schieten op 400mm niet iets is wat je standaard even doet met bv een sluitertijd van 1/200e.
Ik hou altijd aan, dat minimaal op 1.5x de focal length moet schieten, dus dat zou betekenen 1/600 minimaal voor een scherpe foto.
Dit wil niet zeggen dat ik niet langer kan.... heb in mijn canon tijd zeker op 1/100e ragscherp geschoten met die 100-400L (pomplens Versie 1) maar je ziet gewoon enorm veel missers dan, waar het gewoon net niet werkt.

Daarnaast (ook techniek), moet je ENORM oppassen dan f5.6 op 400mm je een ENORM kleine scherpte diepte geeft, dus als je bv een object volgt met de AF-C dan kun je er vergif op innemen dat als je ook maar ergens een foutje maakt die foto niet scherp is waar je wilt.

Ik heb zelf sport en vogels geschoten met de MKI op een 10D, 20D, 5D, 5DII, 5DIII en op al die cameras was het hit/miss bij vogels, maar dierentuinen waren eigenlijk altijd scherp, hoofdreden.... de AF was gewoon niet snel genoeg, dit ligt vaak wel aan de lens maar ook aan de body. Ik ken de 7D niet dus ik weet niet hoe die focus is, maar ik zou het eerder daar zoeken dan bij de lens.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eddy135

OK, duidelijk..
Ik heb met voldoende licht namelijk wel altijd ragscherpe platen, dus vandaar dat ik het vooral ook in de body denk te zoeken.
Maar in ieder geval bedankt Frank, ik ga eerst maar eens goed uitzoeken waarin het misgaat.  :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

LittleNinja

Oké...

Stel je gaat een camera kopen en je wil portretten gaan doen. Je denkt aan een flitser (reportage flitser om mee te beginnen). Ik dacht ik neem een mooie Godox v860II maar het verkopende team zei dat je dit eigenlijk niet nodig hebt met het dynamische bereik tegenwoordig. Het helpt wel als je wat meer scherpte wil door het gebruik van meer licht. Advies was om dan te kijken naar een Nissin i60.

Van de Nissin begreep ik dat hij maar tot 1/60s gaat icm een Sony camera en dat de TTL niet werkt als je de flitser omhoog richt.

Zijn er ervaringsdeskundigen (sowieso Frank natuurlijk). Ik ben echt een beginnertje dus misschien is het advies wel "wacht er mee tot je er meer van weet".
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

efsix

 Als je serieus portretfotografie wilt doen is een flitser en meer noodzakelijk.
Denk aan semipro en pro.
Als je met goed licht in de familiesfeer wat portretfoto's maakt heb je geen flitser nodig.
Tis maar net wat je kwaliteitseisen zijn.
En ja, met de huidige hoge iso' heb je veel minder snel een flitser nodig.
Je krijgt een realistischer beeld wat niet wil zeggen dat het mooier is....
vooral op afstand geeft lichtjes inflitsen een mooier beeld.

Je ziet het ook terug in de camera's. Semipro en hoger hebben meestal geen ingebouwde flitser maar alleen de hotshoe voor een echte flitser. Studiofotografie is een heel andere tak van sport en meestal voorbehouden aan pro's.

Nosferatu

Leuk video-tje over (gebruik van) flitsers. Komt meer bij kijken dan alleen maar flitser aan/uit voor meer/minder licht.
https://www.youtube.com/watch?v=ApVpx_z4XYU
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Oud lid

#359
Hallo mensen,

Heeft er iemand ervaring met deze camera? Panasonic Lumix DMC-LX100. De reviews zijn goed. Inmiddels is er een mk2 model. Maar het gaat mij om het mk1 model, omdat die in prijs is gezakt. Ik zoek een camera voor onderweg waar je ook een leuk portretje mee kunt maken.

Erwin B

LittleNinja

Quote from: Erwin B on December 16, 2018, 11:32:21
Hallo mensen,

Heeft er iemand ervaring met deze camera? Panasonic Lumix DMC-LX100. De reviews zijn goed. Inmiddels is er een mk2 model. Maar het gaat mij om het mk1 model, omdat die in prijs is gezakt. Ik zoek een camera voor onderweg waar je ook een leuk portretje mee kunt maken.

Erwin B

Voor dat geld en bij dat formaat lijkt het mij een ontzettend leuke camera. Reviews doen het goed.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Oud lid

#361
Ik heb deze combi ook nog op het oog.

Olympus OM-D E-M10 Mark II systeemcamera Zwart + Panasonic 25mm f/1.7

Erwin B

Oud lid

En deze. Fujifilm X-T100 systeemcamera Zwart + XC 15-45mm.

Erwin B


LittleNinja

Die Panasonic lijkt volgens diverse reviews ook een aantal stevige problemen te hebben..
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Oud lid

Dat de scherpte niet toeneemt naarmate men meer diafragmeert?

Erwin B










Erik

Sony rx100 mk3 is ook een leuke betaalbare maar niet zoveel zoom wel zeer lichtgevoelig.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Oud lid


Erik

Mooi toch dan kan die altijd in jas of broekzak mee.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Oud lid

Na veel lezen en kijken lijkt dit me de beste optie voor mij. Fujifilm X-T100 systeemcamera Zwart + XC 15-45mm.

Erwin B

darkrunner

#369
Hallo

Ik wil graag eens wat betere foto's kunnen maken dan met een smartphone het is vooral ook onhandig met zo een ding

Ben een complete leek dus zoek een een toestel wat zoveel mogelijk auto doet, vroeger eens een Nikon speigel  gehad dacht een D3100, jaar of 2 terug eens een winkel binnen gegaan en daar rade ze me toen oa een Samsung aan type ontbreekt me, systeem camera's lijken van wat ik lees ook een goede keuze.

Iemand wat tips qua merken/types voor iemand die makkelijk,/snel foto's wil nemen met degelijke kwaliteit (vond het kunnen doordrukken bij die speigel wel handig).

Is vooral om foto's te maken van onze kinderen (speeltuin) en de honden.

Zoek ook nog een wat meer proff camere deze moet enkel dienen voor als ik ga vissen en moet onder alle weeromstandigheden zijn mannetje kunnen staan, gaan vissen met temp onder de 0 zijn hier niet ongewoon, èèn van de vereiste die de camera moet hebben is een kantelbaar scherm.

WickedGame

vrouwlief is binnenkort jarig, en die schiet nu al haar foto's met haar iphone x. Ansich niks mis mee natuurlijk maar qua mogelijkheden toch wel wat beperkt. Dus zat ik te denken aan een entry level systeemcamera. Enerzijds de flexibiliteit speelt daarbij een rol, anderzijds de compactheid dus nog goed mee te nemen.

Nu ben ik wat aan het zoeken geslagen en kom ik eigenlijk uit bij de volgende opties:

- Sony A6300
- Olympus OMD-E10 MKIII
- Olympus Pen E-PL9

De Olympus eigenlijk mede doordat ik zelf met Olympus schiet, en dus al wat lenzen heb die we (dmv adapter) zouden kunnen gebruiken op de OMD en/of PEN. De PEN is wel wat meer een fashion item.

De A6300 omdat die een snelle AF heeft en goed uit de testen komt. Alleen lens aanbod is matig. En de kitlens blijkt ook nog eens niet je van het te zijn. Het lens aanbod bij Olympus is uitgebreider, en daarnaast ook uitwisselbaar met Panasonic.

Qua gebruik zal ze de volgende opties gaan doen:

- Kleine fotograferen
- Hobby matig vloggen
- Vakantie foto's

Eventueel jullie nog tips? Qua budget wil ik er niet meer aan uit gaan geven dan een 700,- euro

Erik

De OMD serie hoor ik toch veel goede dingen over
Goed, klein en handzaam.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

LittleNinja

@Wicked

Ik denk ook de Olympus OMD. De Sony is mooi en heeft een grotere sensor, hierdoor verwacht ik iets betere prestaties in minder goed verlichte omstandigheden, maar de lenskeuze is idd beperkt en de lenzen zijn groter dan die van de kleinere micro 💩💩💩💩 sensor..

@darkrunner

Als je alles automatisch gaat schieten zou ik het lekker simpel houden en een compact camera nemen met een wat grotere sensor zoals een Sony RX100 mk? Of een Panasonic LX100..

Jouw wensen... geen idee. Vrij specifiek. Ik zou een camera store inlopen en advies vragen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

WickedGame

Quote from: LittleNinja on January 13, 2019, 20:10:42
@Wicked

Ik denk ook de Olympus OMD. De Sony is mooi en heeft een grotere sensor, hierdoor verwacht ik iets betere prestaties in minder goed verlichte omstandigheden, maar de lenskeuze is idd beperkt en de lenzen zijn groter dan die van de kleinere micro 💩💩💩💩 sensor..

@darkrunner

Als je alles automatisch gaat schieten zou ik het lekker simpel houden en een compact camera nemen met een wat grotere sensor zoals een Sony RX100 mk? Of een Panasonic LX100..

Jouw wensen... geen idee. Vrij specifiek. Ik zou een camera store inlopen en advies vragen.

Was ook mijn gedachten.

Zal tevens Panasonic gaan bekijken aangezien die ook het MFT principe hanteert en daardoor ook kan samenwerken met Olympus objectieven.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"