Advies voor nieuwe camera nodig? Vraag het hier!

Started by WickedGame, June 13, 2008, 09:54:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Madhouse

Quote from: migailov on October 25, 2009, 18:10:55
Niemand met input?

Het is bij Canon een 50D en geen D50  ;)

Maar ik ben en blijf een Nikon fan en vind de D90 nog steeds de betere en fijnste camera. Al doen ze in werkelijkheid niet veel onder van elkaar hoor. Maar kies het merk wat het beste bij jou past qua grip van de camera. Ik zou zelf kiezen voor de D90 optie met 18-105mm VR en 70-300mm VR. Ben je gelijk klaar en van die 70-300 ga je absoluut geen spijt krijgen!  ;)
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

migailov

I stand corrected!
Ik zal er inderdaad nog eens even verder mee gaan spelen om te kijken wat het fijnste in de hand ligt etc.

Thanks!

Madhouse

Quote from: migailov on October 26, 2009, 07:43:00
I stand corrected!
Ik zal er inderdaad nog eens even verder mee gaan spelen om te kijken wat het fijnste in de hand ligt etc.

Thanks!

Succes met je keuze! We horen wel welke van de 2 het is geworden  ;D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

CineSmurf

Ok, komt ie...

01. Wat is je beschikbare budget?
ongeveer 1500 euro.

02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
Spiegel reflex

03. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (Niet te lange verhalen)(Sla over bij Compact keuze)
Ik heb nu een 300D en wil deze vervangen door een beter toestel.

05. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)(Sla over bij Compact keus)
Uiteindelijk zullen er veel "gezinsfoto's" gemaakt worden, maar ik wil ook de mogelijkheid hebben om wat creatiever te fotograferen. Meestal in de natuur. Het maken van een sporadische HD filmopname is een pre.

06. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? (Sla over bij Compact keus)
Voorkeur voor de canon lijn.

07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik zit te kijken naar de 7D. Lijkt mij een mooie opvolger van mijn huidige camera.

08. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? (Bij DSLR keus)
Ik heb nu de standaard 18-55 lens erbij en nog wat andere lenzen van eerder toestellen (niet digitaal, maar wel eos - o.a. een 70 -200). Wellicht dat ik de standaardlens mee verkoop als de 300D eruit gaat. Canon flitser heb ik al. Ik zou graag een groot bereik zoomlens erbij willen hebben. Zit alleen te twijfelen wat een goede prijs/kwaliteit is.

09. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Met name advies voor welke zoomlens ik erbij zou kunnen kopen. Ik zie dat er twee kits bestaan. Eén met een goedkopere, maar groter bereik zoomlens. Is die veel minder dan de andere zoomlens? Wellicht een body kopen en nog even wachten met de zoomlens of van een heel ander merk kopen?

10. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik heb vroeger heel veel gefotografeerd. Altijd met Canon (begonnen met een FTb, later een AE1-program, toen een Eos 300 en nu dus deze eos 300d). Van mijn 12e tot 25ste was het een echte hobby, deed ook veel zwart wit en had een eigen doka. De laatste tijd is het wat blijven liggen, maar ik vind het nog altijd leuk om - bijvoorbeeld op vakantie - eens een dagje met de camera op stap te gaan en mooie plaatjes te maken.

11. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Wellciht.
12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Zie hier boven.

13. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet.

14. Wanneer wil je 'm kopen? (zelf verzonnen vraag).
Het heeft geen haast, maar ergens tussen nu en de zomer zou een mooi moment zijn. Ik ben van plan er weer jaren mee te doen, dus ik wacht liever een paar maanden voor de juiste keuze dan nu overhaast iets kopen waar ik straks spijt van heb.

Wie helpt me verder....
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

BenWfan

Zinvol topic...ik ben ook al een tijdje op zoek naar een DSLR. Vriend van mij heeft een Nikon D200, dus om de keus enigszins in te perken, beperk ik me tot Nikon.

Maar ja, wel wat vragen...afwegingen... (goeie vragenlijst Wickedgame...)

Vragenlijst:

01. Wat is je beschikbare budget?
+/- 700 euro
02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
DLSR
03. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (Niet te lange verhalen)(Sla over bij Compact keuze)
mooiere plaatsjes, mogelijkheid tot verwisselen lenzen
04. Waarom wil je een compact camera?(Sla over bij keus DSLR)
05. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)(Sla over bij Compact keus)
meerendeels portretfoto's
06. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? (Sla over bij Compact keus)
geen, denk aan een standaard Nikkor 13-135
07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikkon D90 of D300s, D90 is naar ik begrijp een beetje een instapcamera, D300s is beter, maar lijkt me wel wat groot
08. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? (Bij DSLR keus)
ja, tenminste één lens
09. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
advies, D90, D300s, of geheel anders..?
10. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
niet heel serieus, foto's voor thuis..en op vakantie
11. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
maybe...maybe not
12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ixus...waardeloos ding, er valt onder wat lastigere omstandigheden (kunstlicht, grotere afstanden) echt geen fatsoenlijke foto uit te halen..
13. Is 2e hands een optie of per se niet?
zeker een optie, maar als je op MP kijkt naar de vraagprijzen voor D90's, dan koop je liever nieuw, meeste verkopers denken dat een gebruikt toestel even veel mag kosten als een nieuwe..o, dan krijg je er wel een cameratas bij..:))))

Dus...tips??? Advies???

Thanks
Classé CAP 2100

Madhouse

Quote from: CineSmurf on December  3, 2009, 09:46:38
*knip*

Wie helpt me verder....


Ik zou ik jouw geval ook zeker naar de 7D blijven kijken! Of de 5d MKII  ;)

Quote from: BenWfan on December  3, 2009, 09:58:24
*knip*

Dus...tips??? Advies???

Thanks

Voor jouw budget moet je heel veel geluk hebben om een D300 2e hands te kunnen krijgen. Nieuw (D300s inmiddels) ligt hij wel wat hoger. De D90 daarintegen is een hele goede keuze, vooral als je net begint heb je ook wat aan de pre-intellingen. In jouw geval zou ik voor een D90 + 18-105 VR kit gaan, erg mooie kit om mee te beginnen en daar later nog een keer een 50mm f1.8 prime bij kopen (zijn rond de 120euro) voor portretten. Let er wel op dat je dan wel iets meer geld kwijt bent voor de D90 kit.

Succes!
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

BenWfan

Quote from: Madhouse on December  3, 2009, 10:44:31
Ik zou ik jouw geval ook zeker naar de 7D blijven kijken! Of de 5d MKII  ;)

Voor jouw budget moet je heel veel geluk hebben om een D300 2e hands te kunnen krijgen. Nieuw (D300s inmiddels) ligt hij wel wat hoger. De D90 daarintegen is een hele goede keuze, vooral als je net begint heb je ook wat aan de pre-intellingen. In jouw geval zou ik voor een D90 + 18-105 VR kit gaan, erg mooie kit om mee te beginnen en daar later nog een keer een 50mm f1.8 prime bij kopen (zijn rond de 120euro) voor portretten. Let er wel op dat je dan wel iets meer geld kwijt bent voor de D90 kit.

Succes!

Thanks...ga maar eens kijken naar die combinatie...En je zou hem niet met de (goedkope) 18-55 lens adviseren?

gr
Classé CAP 2100

CineSmurf

Quote from: Madhouse on December  3, 2009, 10:44:31
Ik zou ik jouw geval ook zeker naar de 7D blijven kijken! Of de 5d MKII  ;)

Succes!

Dank. Heb je nog ideeen wat een goede keuze voor een zoomlens zou zijn?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Madhouse

Quote from: BenWfan on December  3, 2009, 11:19:24
Thanks...ga maar eens kijken naar die combinatie...En je zou hem niet met de (goedkope) 18-55 lens adviseren?

gr

Qua kwaliteit is de 18-55 best een goed objectief voor het geld. Je kunt dan eventueel later nog een 70-300 VR er bij aanschaffen voor meer bereik. Die stap van 55mm naar 70mm mis je daarbij niet hoor. Je kunt er ook een 18-200 VRII bij aanschaffen als je niet te veel wilt wisselen. Persoonlijk vind ik wisselen niet erg en daarom gebruik ik liever 2 apparte objectieven. Keuze genoeg dus, maar om te beginnen is de 18-55 zeker niet verkeerd!

Quote from: CineSmurf on December  3, 2009, 11:52:34
Dank. Heb je nog ideeen wat een goede keuze voor een zoomlens zou zijn?

Als je budget rond de 1500euro is dan word het qua glaswerk wel lastiger als je een 5 of 7D aanschaft. De body's zitten al in die prijsklasse. Dan kun je eventueel ook gaan kijken naar een 50D met daarbij een goede standaardzoom en eventueel een 70-200mm van Canon. De 50D kost je rond de € 750.- en de Canon EF 70-200/4.0 L USM zit rond de € 500.- Eventueel een goede standaardzoom er bij en je bent klaar.

Ik ben zelf niet zo thuis in de wereld van Canon (heb zelf Nikon speelgoed), maar weet dat bovenstaande combi geen verkeerde combi is. Wellicht dat de Canon people hier op het forum nog andere tips hebben.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

BenWfan

Quote from: Madhouse on December  3, 2009, 12:33:14
Qua kwaliteit is de 18-55 best een goed objectief voor het geld. Je kunt dan eventueel later nog een 70-300 VR er bij aanschaffen voor meer bereik. Die stap van 55mm naar 70mm mis je daarbij niet hoor. Je kunt er ook een 18-200 VRII bij aanschaffen als je niet te veel wilt wisselen. Persoonlijk vind ik wisselen niet erg en daarom gebruik ik liever 2 apparte objectieven. Keuze genoeg dus, maar om te beginnen is de 18-55 zeker niet verkeerd!

Als je budget rond de 1500euro is dan word het qua glaswerk wel lastiger als je een 5 of 7D aanschaft. De body's zitten al in die prijsklasse. Dan kun je eventueel ook gaan kijken naar een 50D met daarbij een goede standaardzoom en eventueel een 70-200mm van Canon. De 50D kost je rond de € 750.- en de Canon EF 70-200/4.0 L USM zit rond de € 500.- Eventueel een goede standaardzoom er bij en je bent klaar.

Ik ben zelf niet zo thuis in de wereld van Canon (heb zelf Nikon speelgoed), maar weet dat bovenstaande combi geen verkeerde combi is. Wellicht dat de Canon people hier op het forum nog andere tips hebben.

Thanks
Classé CAP 2100

CineSmurf

Quote from: Madhouse on December  3, 2009, 12:33:14
Als je budget rond de 1500euro is dan word het qua glaswerk wel lastiger als je een 5 of 7D aanschaft. De body's zitten al in die prijsklasse. Dan kun je eventueel ook gaan kijken naar een 50D met daarbij een goede standaardzoom en eventueel een 70-200mm van Canon. De 50D kost je rond de € 750.- en de Canon EF 70-200/4.0 L USM zit rond de € 500.- Eventueel een goede standaardzoom er bij en je bent klaar.

Ik ben zelf niet zo thuis in de wereld van Canon (heb zelf Nikon speelgoed), maar weet dat bovenstaande combi geen verkeerde combi is. Wellicht dat de Canon people hier op het forum nog andere tips hebben.

Budget is niet heilig. Gaat er om dat ik de komende jaren weer wat mooie plaatjes kan schieten. Bovendien kan ik mijn 300d ook wellicht nog kwijt, dus dat geeft weer wat ruimte. Als een canon-kenner een goede lenstip heeft, graag. Ik ga alvast wat googchelen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Bokitotje

BenWFan:

Jouw kennende zou ik het volgende nemen:
5d + 24-105/F4L IS.

Je heb ruim voldoende aan het 5d en de genoemde lens geeft hele goede resultaten (heb hem ook gehad).
Heb zelf al 3 jaar lang een 5d, en hij voldoet nog steeds prima.

Tube-freak

Wat voor een camera kan ik het beste kopen om product fotos te maken voor een website?.

Voor een website moet ik veel product fotos maken (webwinkel).  Ik heb nu een Canon G9 maar ben daar niet echt tevreden mee.
Op zich maakt hij aardige fotos als ze scherp zijn maar ik merk te vaak dat er onscherpe fotos tussen zitten.  Ik heb geen idee hoe dit kan, maar het gebeurt vaak.
Ik heb hier eigenlijk nooit problemen mee gehad met andere camera's.  Als ik dan een dagje in de dierentuin ben geweest zijn meestal minimaal 1/3 van de fotos onbruikbaar.

Ik wil eigenlijk nu een nieuwe camera kopen het liefst een DSLR met 1 of 2 lensen.
Het hoeft niet meteen het duurste van het duurste te zijn maar er moeten wel mooie fotos uitkomen natuurlijk.

Budget ongeveer 750 tot 1000 euro.  Liefst ook simpel te bedienen.  Het liefst heb ik dat ik gewoon aan de lens kan draaien om scherp te stellen net als dat bij ouwerwetse analoge slr's camera ook kon.  En dat ik ook goed kan zien dat het ook echt scherp is voordat ik afdruk.





16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Robbert54

misschien handig hier even een vraagje te stellen.

ik wil graag gaan beginnen met fotograferen, maar ben eigenlijk nog nooit verder gekomen dan met een digitale camera. Nou ben ik dus aan het kijken naar een leuke spiegelreflex om mee te beginnen. ik had al een canon D1000 gezien en een nikon D5000. maar geen idee hoe goed ze zijn en wat nou leuk is om mee te beginnen (geld speelt immers ook een rol) Jullie nog advies??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

sj0er-D

Quote from: The Vampire on July 16, 2010, 15:43:21
misschien handig hier even een vraagje te stellen.

ik wil graag gaan beginnen met fotograferen, maar ben eigenlijk nog nooit verder gekomen dan met een digitale camera. Nou ben ik dus aan het kijken naar een leuke spiegelreflex om mee te beginnen. ik had al een canon D1000 gezien en een nikon D5000. maar geen idee hoe goed ze zijn en wat nou leuk is om mee te beginnen (geld speelt immers ook een rol) Jullie nog advies??
Ik heb zelf een 1000D (inmiddels zonder de 18-55 stocklens maar wat sigma glas gekocht). Kan hem absoluut aanraden!

Robbert54

Quote from: sj0er-D on July 16, 2010, 15:46:12
Ik heb zelf een 1000D (inmiddels zonder de 18-55 stocklens maar wat sigma glas gekocht). Kan hem absoluut aanraden!
en wat is het beste om te beginnen? gewoon schieten en proberen of zijn er nog interessante boeken voor??
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

sj0er-D

Quote from: The Vampire on July 16, 2010, 15:47:55
en wat is het beste om te beginnen? gewoon schieten en proberen of zijn er nog interessante boeken voor??
zeker dat er interessante boeken zijn. Ik heb:

Fotograferen met een 1000D : http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/fotograferen-met-een-canon-1000d/1001004006192042/index.html

en

Inleiding fotografie : http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/inleiding-fotografie/1001004004497790/index.html


sj0er-D

Als je echt interessant wilt gaan fotograferen, zo snel mogelijk van de automatische stand af. Zelfs zonder boek en spelen met instellingen kom je er achter wat mooi is en onder welke omstandigheden.

VlisChris

Van je fouten leer je, en fouten kosten je net iets minder met digitaal dan met analoog ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Madhouse

Quote from: The Vampire on July 16, 2010, 15:43:21
misschien handig hier even een vraagje te stellen.

ik wil graag gaan beginnen met fotograferen, maar ben eigenlijk nog nooit verder gekomen dan met een digitale camera. Nou ben ik dus aan het kijken naar een leuke spiegelreflex om mee te beginnen. ik had al een canon D1000 gezien en een nikon D5000. maar geen idee hoe goed ze zijn en wat nou leuk is om mee te beginnen (geld speelt immers ook een rol) Jullie nog advies??

Ik zou persoonlijk even naar de winkel gaan en beiden body's vast houden, op basis wat mij het beste in de hand ligt zou ik mijn keuze baseren. Zijn beiden geen slechte camera's. Persoonlijk vind ik Nikon lekkerder vast houden maar er zijn er natuurlijk een hoop die dat met Canon hebben. Naar de winkel dus!

Over beiden camera's zijn genoeg boeken te vinden. En al doende leer je het meest!

Succes!
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

VlisChris

Heft iemand hier ervaringen met zowel de 5DmkII als de 1DsmkIII?
Ben momenteel in de markt voor en nieuwe Cam en beide camera's spreken me aan.
5D is nieuw voor 1799 te krijgen hier in mijn stad. De 1D staat momenteel voor 2800 (vp) te koop in midden nederland. Ding is aan de foto's te zien professioneel gebruikt door een hiphop fotograaf.
Ik gebruik de filmfunctie niet (leuk als t kan, maar ga mijn keus er niet vanaf laten hangen).
Wel gebruik ik de Cam regelmatig in omstandigheden die niet heel bevoorderlijk voor de Cam zijn.
Vind het maar lastig. Was eruit wat ging worden. Tot ik deze ad tegen kwam ;)  ...
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Owja, Met aan de foto's te zien bedoel ik de foto's op die gozer zijn Hyves. Volgens de advertentie is de camera 100% in orde, technisch en qua uiterlijk.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

PKfotografie

ben niet zo paranormaal.

welke foto's zie geen linkje.

en een random hyves pagina proberen is niet echt mijn ding

VlisChris

Haha, nee klopt. Hij had zijn Hyves doorgemaild nadat ik om wat informatie had gevraagd.
www.soufian-mahio.Hyves.nl staan Zijn foto's. Voor de rest geen foto's van zijn camera.
Vind het zelf wat minder prettig dat zijn reactie (die wel bijzonder snel was) nogal kortaf was. En weet niet zeker hoe ik over tweede hands moet denken. Meestal roep ik altijd dat alsje twijfelt iets niet moet doen. Alleen, hoevaak kom je de 1Ds nu "betaalbaar" tegen 2e hands :s
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.