Advies voor nieuwe camera nodig? Vraag het hier!

Started by WickedGame, June 13, 2008, 09:54:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

roland p

De blouse in plaatje 2 is alleen wel flink overbelicht. Of doet mijn laptop dat?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Tube-freak

Bij mij is ie ook overbelicht...

Maar goed ik blijf erbij dat de meeste fotos van een Olympus pen zwaar onder de maat zijn.
Kijk maar gewoon op www.flickr.com ofzo en zoek op olympus pen.
Of kijk op www.pbase.com  bijvoorbeeld.

Ik denk dan als je goed gekeken hebt overal dat je dan toch liever een Nikon D90 wil.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Interficior

Mij lijkt de foto van de D90 ook uiteindelijk mooier. Als je wat meer sharpening toevoegt heb je ook een scherpere foto. Foto's rauw (maar dan ook echt rauw) uit camera's moeten altijd een beetje onscherp zijn. Echte "scherpte" krijg je weer terug door het verscherpingsproces.

De mate waarin dit aanstaat bepaalt dus voor een groot deel hoe scherp de foto is.
Take it or lease it

Tube-freak

Hier nog wat fotos van een review van een Olympus Pen.

http://www.dpreview.com/galleries/reviewsamples/albums/olympus-e-pl1-review-samples/slideshow

Kanniet echt zeggen dat ik onder de indruk ben, terwijl die mannen van dpreview heus wel weten hoe ze een foto moeten maken over het algemeen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Starred

De meeste van die foto's zijn gemaakt met de standaard (kit) lens, die schijnt niet top te zijn.
Zit zelf inmiddels aan een 550D te denken gecombineerd met 2 goede lenzen

UltraX

Ik wil wel eens een keer een degelijke camera aanschaffen, mijn budget is tweedehands 300 euro ongeveer. Welke camera is een goede keuze?

Momenteel is het gewoon voor de fun, en uitstapjes en evenementen waar ik leuke foto's wil schieten:D

R

Zoals het er nu naar uitziet zal ik ergens de komende tijd upgraden. Komt er een 400D + kitlens vrij. Bij interesse mag je me altijd PM'en.

Quote from: UltraX on August 22, 2010, 23:50:33
Ik wil wel eens een keer een degelijke camera aanschaffen, mijn budget is tweedehands 300 euro ongeveer. Welke camera is een goede keuze?

Momenteel is het gewoon voor de fun, en uitstapjes en evenementen waar ik leuke foto's wil schieten:D

UltraX

Zojuist eigenaar geworden van een 450D met kittlens en hoop extra's :D

VlisChris

Ik kreeg de vraag van iemand of ik een idee had voor en zo simpel mogelijke digi-cam.
Camera van zijn tante is overleden, en nu is er een camera nodiv die aan/uit kan, en een knopje om de foto te maken. Ik zeg: opnieuw analoge cam. Maar weet iemand een digi die zo simpel is? Ik zou niets weten eerlijk gezegd.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Interficior

Uhhmm, zo maakt toch - nagenoeg - iedereen een foto? Gewoon de (compact)camera op Auto stand laten staan en the magic happens. Of mógen er geen draaiknoppen etc op zitten?
Take it or lease it

VlisChris

Idd, er moeten ongeveer 2 knoppen in zijn totaliteit op dat ding zitten. Anders had een dslr ook gekund op automaat ;)
Dus, een cqmera met echt die A2 knoppen, of iig zo min mogelijk :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

donaldk

Quote from: Christiaan S on September 15, 2010, 07:05:06
Ik kreeg de vraag van iemand of ik een idee had voor en zo simpel mogelijke digi-cam.
Camera van zijn tante is overleden, en nu is er een camera nodiv die aan/uit kan, en een knopje om de foto te maken. Ik zeg: opnieuw analoge cam. Maar weet iemand een digi die zo simpel is? Ik zou niets weten eerlijk gezegd.

Elk ding van de Kuidvat, van 20-30 euro doet toch niet meer;-).

Op normale compacts zit meestal een aan/uit knopje een knopje om af te drukken en een draaiknopje, zodat je bijvoorbeeld naar foto's bekijken en dergelijke kan. Dus als drie knopjes mag dan vodoet bijna elke standaard compact van laten we zeggen 79,95- 129,95 prima.

VlisChris

Ik moet bekennen dat ik me echt nooit bezig houdt met compact camera's.
Maar zal het doorgeven aan de betreffende vriend die er naar vroeg :)
Bedankt.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

vieze freddie

Quote from: WickedGame on June 13, 2008, 09:54:08
01. Wat is je beschikbare budget?
100-150
02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
compact (is voor mijn vrouw die niet aan de 5D  durft komen)
04. Waarom wil je een compact camera?(Sla over bij keus DSLR)
niet te groot, niet te duur, simpel in gebruik
07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
heb al in de gauwte modelletjes gezien van 90€ die er al acceptabel uitzagen, weet niet meer welke
[09. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
benieuwd of iemand hier advies of ervaring (goed of slecht) heeft
11. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
te laat ;D
12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
heb sony p200 (oudje) voor werk waar ik eigenlijk content van ben, hebben sony xx voor schoonma gekocht waar ik kleuren niet goed van vind
13. Is 2e hands een optie of per se niet?
niet echt van plan om veel te zoeken naar 2e hands voor dat geld

mijn vrouw wil er eentje om mee te kunnen nemen naar klas (ze geeft les) en iets voor bij de hand te hebben waar ze geen schrik van moet hebben om kapot te doen ;)
liefst groot scherm, goede ISO
acceptabel qua kwaliteit van foto's
Very funny, Scotty.... Now beam down my clothes!
 We ain't a sharp species. We kill each other over arguments about what happens when you die, then fail to see the fucking irony in that.

Madhouse

Quote from: vieze freddie on September 22, 2010, 09:06:40
mijn vrouw wil er eentje om mee te kunnen nemen naar klas (ze geeft les) en iets voor bij de hand te hebben waar ze geen schrik van moet hebben om kapot te doen ;)
liefst groot scherm, goede ISO
acceptabel qua kwaliteit van foto's

Mijn vriendin geeft ook les en ik heb haar een Sony W serie camera gegeven. Ze is er erg blij mee en schiet veel mooie foto's in de klas :D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

treky22

01. Wat is je beschikbare budget?
- Tot maximaal €1000,-
02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
- Een DSLR. Een compact hebben we al, Panasonic DMC-TZ10.
03. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (Niet te lange verhalen)(Sla over bij Compact keuze)
- Mooiere foto's, meer bereik (ver en dichtbij).
05. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)(Sla over bij Compact keus)
- Close-up foto's. Landschap op vakantie. Actie foto's kind.
06. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? (Sla over bij Compact keus)
- Nee
07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
- Canon EOS serie. Vrienden hebben er ook, en werken goed.
08. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? (Bij DSLR keus)
- Zat sowieso te denken aan een 18-200 lens. Dit lijkt me makkelijk in gebruik. Of anders 2 lenzen. Filters nog niet over nagedacht.
09. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
- Advies. Goedkeuring krijg ik dan wel van de WAF om te kopen  ;D
10. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
- Professioneel zal het niet worden, maar mooie foto's wil ik zeker tijd in steken.
11. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
- Zeker wel. Qua lenzen, flitser.
12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
- Compact dus. Qua scherpte en afstand vind ik het niet echt denderend. Flitsen met avond foto's is niks. Soms wazige beelden, zal wel aan mij liggen.
 Focussen vind ik niet echt goed.
13. Is 2e hands een optie of per se niet?
- Zou kunnen, zeg ik in 1e instantie geen nee tegen.

Een 550D of misschien de nieuwe 600D zijn mooie toestellen, zeker voor mij als beginner denk ik.
Maar ik laat me verrassen door een advies van jullie  :clapping:
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

treky22

Quote from: treky22 on June 26, 2011, 17:11:04
01. Wat is je beschikbare budget?
- Tot maximaal €1000,-
02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
- Een DSLR. Een compact hebben we al, Panasonic DMC-TZ10.
03. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (Niet te lange verhalen)(Sla over bij Compact keuze)
- Mooiere foto's, meer bereik (ver en dichtbij).
05. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)(Sla over bij Compact keus)
- Close-up foto's. Landschap op vakantie. Actie foto's kind.
06. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? (Sla over bij Compact keus)
- Nee
07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
- Canon EOS serie. Vrienden hebben er ook, en werken goed.
08. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? (Bij DSLR keus)
- Zat sowieso te denken aan een 18-200 lens. Dit lijkt me makkelijk in gebruik. Of anders 2 lenzen. Filters nog niet over nagedacht.
09. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
- Advies. Goedkeuring krijg ik dan wel van de WAF om te kopen  ;D
10. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
- Professioneel zal het niet worden, maar mooie foto's wil ik zeker tijd in steken.
11. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
- Zeker wel. Qua lenzen, flitser.
12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
- Compact dus. Qua scherpte en afstand vind ik het niet echt denderend. Flitsen met avond foto's is niks. Soms wazige beelden, zal wel aan mij liggen.
 Focussen vind ik niet echt goed.
13. Is 2e hands een optie of per se niet?
- Zou kunnen, zeg ik in 1e instantie geen nee tegen.

Een 550D of misschien de nieuwe 600D zijn mooie toestellen, zeker voor mij als beginner denk ik.
Maar ik laat me verrassen door een advies van jullie  :clapping:

Niemand ?  :huh2:
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Valkyrie

Quote from: treky22 on June 27, 2011, 22:48:45
Niemand ?  :huh2:


Opzich kan ik wel reageren, want wat mij betreft zit je in de goede richting. Een Canon 550D of 600D zijn in jouw situatie een goede keuze denk ik. Zelf heb ik geen Canon maar Nikon, daar zou je ook nog naar kunnen kijken. Qua lens is een 18-200 natuurlijk erg mooi, maar ik vraag me af of je dan binnen je budget blijft (body+lens+accessoires). Houdt er rekening mee dat er ook nog extra accessoires bijkomen, zoals een UV-filter, cameratas en memorykaartje(s). ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

treky22

Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

VlisChris

Je neemt een DSLR juist vanwege de flexibiliteit.
Niet omdat die zo ontzettend makkelijk in gebruik is. Persoonlijk vind ik het zonde om er een superzoom op te zetten.
Is een beetje hetzelfde als een race-auto kopen, en er dan maar standaardbanden onderzetten omdat je daarmee flexibeler bent.
Maar, dat is mijn bescheiden mening.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

treky22

Quote from: Valkyrie on June 27, 2011, 23:00:18
Opzich kan ik wel reageren, want wat mij betreft zit je in de goede richting. Een Canon 550D of 600D zijn in jouw situatie een goede keuze denk ik. Zelf heb ik geen Canon maar Nikon, daar zou je ook nog naar kunnen kijken. Qua lens is een 18-200 natuurlijk erg mooi, maar ik vraag me af of je dan binnen je budget blijft (body+lens+accessoires). Houdt er rekening mee dat er ook nog extra accessoires bijkomen, zoals een UV-filter, cameratas en memorykaartje(s). ;)

Dank je voor je reactie.

Qua.filters, waar moet ik dan aan denken ?
En wat doen ze ?

Tas is persoonlijk, dus even rondkijken wat er allemaal is.
Welke merken zijn goed ?

Geheugenkaartjes, hoe groot is aanbevolen ?
En welk merk, type ?

Veel vragen, maar het is mijn 1e stap in de dsrl-wereld.
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

treky22

Quote from: treky22 on June 28, 2011, 08:02:07
Qua.filters, waar moet ik dan aan denken ?
En wat doen ze ?

Tas is persoonlijk, dus even rondkijken wat er allemaal is.
Welke merken zijn goed ?

Geheugenkaartjes, hoe groot is aanbevolen ?
En welk merk, type ?

Veel vragen, maar het is mijn 1e stap in de dsrl-wereld.


Niemand ?
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Maximus_Aurelius

Quote from: treky22 on June 28, 2011, 08:02:07
Dank je voor je reactie.

Qua.filters, waar moet ik dan aan denken ?
En wat doen ze ? - UV filters houden schadelijke UV's tegen en tevens zijn UV filters ook voor bescherming van de lens. Je moet wel eventjes kijken bij UV filters dat ze geen negatieve invloeden hebben op de foto's. je kunt ook andere filters kiezen zoals polarisatie filters die (kunnen) het contrast verbeteren. Beste is wanneer je daar uitgebreid iets van wilt weten even google te gebruiken. Mijn advies is voor je eerste DSLR camera te beginnen een UV filter te nemen voor je lens te beschermen en later gaan te kijken wat andere filters doen, als je daar interesse in krijgt.

Tas is persoonlijk, dus even rondkijken wat er allemaal is.
Welke merken zijn goed ? - Lowepro, met name de Lowepro AW series heb ik goede ervaringen mee, Kata is ook een goed merk. Ik zou zeggen ga proberen en neem die jij het lekkerste vind zitten/hangen en die je comfortabel vind.

Geheugenkaartjes, hoe groot is aanbevolen ?
En welk merk, type ? - Ik heb allemaal kleine opslag kaartjes. 2 gb(4 stuks) - 4 gb(2 stuks). Ik maak ze weer leeg op mijn netbook. Sandisk ultra series heb ik goede  ervaringen mee en ook Lexar. Voordeel van verschillende kleinere kaartjes is dat wanneer er iets gebeurd met een kaartje je niet alles kwijt bent of raakt. Vele kiezen voor makkelijk en hebben 16, 32 of zelfs 64 gb kaartjes. Ze laten de foto's erop staan en de laatste dag van een vakantie een crash of wat anders  :D, verdere uitleg is denk ik niet nodig ofwel  :tongue2:

Veel vragen, maar het is mijn 1e stap in de dsrl-wereld.


Zie zwartgedrukte achter je vragen. Bepaalde dingen zijn persoonlijke ervaringen.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

treky22

Quote from: Maximus_Aurelius on June 29, 2011, 18:19:32
Zie zwartgedrukte achter je vragen. Bepaalde dingen zijn persoonlijke ervaringen.

Thanx voor de mooie uitleg, Nico.

Dit vind ik wel een mooie set:
http://www.camex.nl/ca/details/CANON-EOS-550D---EF-18-55-IS--EF-55-250-IS_7_510351569.html

Of zou ik dan voor de nieuwe 600D moeten gaan ?
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Tube-freak

Gewoon geen filters.  Gewoon de zonnekap op de lens is genoeg voor bescherming van de lens denk ik.

Die lensen van camera zijn van heel duur glas voor mooie scherpe fotos, ik zou niet weten waarom je daar dan een slechtere kwaliteit filter voor wil zetten wat enkel maar onscherpte en lensflare in de hand werkt.  UV filters zijn sowieso alleen maar nuttig voor analoge camera volgens mij en ook nog eens alleen maar boven de 2500 meter ofzo.   Zonnekap erop en gaan met die banaan.  :headbanging:

Misschien als je echt weet wat je aan het doen ben dat je dan wel een soort filter zou kunnen nemen voor bepaalde effecten.  Maar de meeste mensen hebben dat niet nodig (blijkt wel uit het feit die UV filters als broodjes over de toonbank gaan terwijl ze niet weten wat het doet).
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai