Advies voor nieuwe camera nodig? Vraag het hier!

Started by WickedGame, June 13, 2008, 09:54:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nahpets

Quote from: mimic on April 30, 2014, 13:02:02
Een 5D is fullframe, dat geeft me meer lichtopbrengst? Ik gok dat die veel oudere sensor achterblijft qua ISO.

Ik heb een 5D (classic of Mk I). Een FF pakt op zich niet meer licht. Het diafragma veranderd ook niet, wel de beeldhoek.

Als je idd voor een hogere ISO wilt gaan dan moet ik een 5D Classic afraden. Het is een prachtige camera maar kan op dat vlak niet meekomen met de huidige generatie.

Mocht je in de buurt van Aalsmeer (of Leiden) wonen/werken dan kun je wel een keertje met mijn 5D spelen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

mimic

Dat was verwachte ik al een beetje ( en toch trekt een 5D classic me aan)

Ik woon helaas niet inde buurt. Wat mag een 5D kosten denk je?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Nahpets

Ik heb de mijne vorige jaar voor 400 EUR gekocht, en werd toen minder vaak aangeboden dan nu.

Een prijs rond de 350 EUR lijkt mij best reeel.

Geweldige camera overigens, kan hem voor dat geld van harte aanbevelen.

Houdt er wel rekenign mee dat deze dus geen video doet.

Welke regio zit je?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

mimic

#203
Ja kan de oude 5D voor dat geld ( mijn budget komt overeen) nog meekomen?

Waarom beveel jij hem aan?

Noord Oost Groningen trouwens :)

Edit; aanvulling. De gemiddelde Flickr EOS 5Dclassic group spreekt me wel erg aan. Dat is misschien wel een goede indicatie ( niet teveel naar specs. kijken ).
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

KEF LS50W - Velodyne DD12

VlisChris

Gefeliciteerd! Is een leuke camera waar je zeker leuke foto's mee kan maken 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

mimic

Tx!

Weinig platen geschoten maar nu al helemaal in mijn nopjes. De 5d lijkt haast wel veel filmischer ofzo ( lastig onder woorden te brengen)
KEF LS50W - Velodyne DD12

Siddartha

Wil graag een goede compactcamera kopen, heb al een aantal op het oog, maar ben zeer benieuwd naar de adviezen hieromtrent!

Mijn antwoorden:

01. Wat is je beschikbare budget?
Rond de 300 Euro
02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
Compact (Bridge)
04. Waarom wil je een compact camera?(Sla over bij keus DSLR)
Vanwege het gewicht en budget (ook niet naderhand nog andere lenzen hoeven aanschaffen)
07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon SX50 (iets boven budget, maar 2e hands ook een optie) lijkt me een zeer volledige camera
09. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, ik bepaal zelf uiteindelijk :)
10. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het is voornamelijk voor fotro's op vakantie, straks van een kindje, en ook filmpjes maken. Wil me er wel in gaan veridepen, maar niet dagelijks mee bezig gaan houden.
11. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Nee
12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
iPhone, zoomfunctie is enkel digitaal en werkt niet goed, beeldkwaliteit houdt niet over, snelheid van focussen
13. Is 2e hands een optie of per se niet?
Ja, zeker

Ben zeer benieuwd naar jullie adviezen!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

WickedGame

Quote from: Siddartha on July 17, 2014, 09:13:30
Wil graag een goede compactcamera kopen, heb al een aantal op het oog, maar ben zeer benieuwd naar de adviezen hieromtrent!

Mijn antwoorden:

01. Wat is je beschikbare budget?
Rond de 300 Euro
02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
Compact (Bridge)
04. Waarom wil je een compact camera?(Sla over bij keus DSLR)
Vanwege het gewicht en budget (ook niet naderhand nog andere lenzen hoeven aanschaffen)
07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon SX50 (iets boven budget, maar 2e hands ook een optie) lijkt me een zeer volledige camera
09. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, ik bepaal zelf uiteindelijk :)
10. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het is voornamelijk voor fotro's op vakantie, straks van een kindje, en ook filmpjes maken. Wil me er wel in gaan veridepen, maar niet dagelijks mee bezig gaan houden.
11. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Nee
12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
iPhone, zoomfunctie is enkel digitaal en werkt niet goed, beeldkwaliteit houdt niet over, snelheid van focussen
13. Is 2e hands een optie of per se niet?
Ja, zeker

Ben zeer benieuwd naar jullie adviezen!

Je kan inderdaad kiezen voor een bridge. Heb mijn zusje toen laten kiezen tussen een SH50Hs en de Panasonic FZ200 en die koos de Canon. Je kan er eigenlijk niet echt mee misgaan met de Canon. Welke overigens een belachelijk groot zoombereik heeft. Als je kijkt prijs/kwaliteit zijn de Canon en Panasonic erg leuk. Canon heeft als voordeel dan nog de RAW mogelijkheid. Enige wat je jezelf moet afvragen of je die superzoom (1200mm) werkelijk nodig hebt :D

Siddartha

klopt inderdaad, was ook aan het ijken naar de Panasonic FZ72, pas perfect in budget, en krijgt erg goede reviews. Heeft een nog belachelijkere zoom dan de Canon :D
Andere optie is de Fujifilm SL1000, ook een prima camera!

Ik begreep dat aantal megapixels niet zo erg belangrijk is, meer bij welke ISO waarde er ruis ontstaat, hier nog enig advies over?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

WickedGame

Quote from: Siddartha on July 17, 2014, 10:42:31
klopt inderdaad, was ook aan het ijken naar de Panasonic FZ72, pas perfect in budget, en krijgt erg goede reviews. Heeft een nog belachelijkere zoom dan de Canon :D
Andere optie is de Fujifilm SL1000, ook een prima camera!

Ik begreep dat aantal megapixels niet zo erg belangrijk is, meer bij welke ISO waarde er ruis ontstaat, hier nog enig advies over?

Liefst wil je tot ISO800 in iedergeval zo ruisvrij mogelijk blijven. MP's zeggen inderdaad helemaal niks. Waar ik zelf zoveel mogelijk op probeer te letten is de prestaties die de camera heeft bij slechte lichtomstandigheden. Daar gaan nogal veel camera's de mist in. Het is ook 1 van de hekelpunten die ik zelf heb met mijn "oude" DSLR in combo met mijn lens. Zou daar in adviseren hoe de camera's daarop presteren.

Siddartha

ok, de Pana presteert erg goed in donker, beter kennelijk dan de Canon. is wat mij betreft tot nu toe de beste optie!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

WickedGame

Nota bene in mijn eigen topic waar ik even advies wil inwinnen.

Heb naast mijn compact travelzoom een 2-tal body's (DSLR).

Olympus E500
Olympus E1

Hierbij heb ik een aantal lenzen
14 - 54
40 - 150

Nu twijfel ik om de DSLR Body's weg te doen, maar eigenlijk wil ik de lenzen behouden. Zou dus betekenen dat ik naar een Olympus OM moet gaan kijken met opzet lens. Gezien de kwaliteit van de E1 wil ik niet inboeten, wat zouden jullie mij hierop aanraden? Of is het handiger om van scratch af aan te beginnen en alles weg te doen (qua kosten de minst gunstige)

Perfectionist

Stap over op full frame. Wat is een mooie lens bij de Nikon D610?
Een beter forum begint bij jezelf.

eriksk

Ook hier advies gevraagd. Ik zoek een camera voor vakantie. Meestal worden dan van die ultrazooms als ideale vakantie camera gepresenteerd. In veel gevallen is die zoom leuk, maar de kwaliteit van de foto vind ik al snel tegenvallen bij minder lichtsterkte. Je wilt toch eens een foto nemen in een restaurantje oid.Is een andere camera met een grotere sensor dan eigenlijk geen betere keus (meestal ten koste van de zoom)?

Ik had de volgende opties in gedachte:
- canon sx700 (ultra zoom, compact)
- Panasonic FZ200 (betere lichtsterkte! maar wel groter)
- Olympus e-PM2 (komt goed uit testen, Mft, goede prijs bij ibood, wel twee jaar oud)
- Sony rx100 (ouder, maar wel betaalbaar)

Probleem is dat de camera's moeilijk te vergelijken zijn. Budget 300, 350 echt Max. Wat zouden jullie doen?
Panasonic P42G10 | Pioneer VSX LX-52 | Focal Chorus 716W | Monitor Audio Radius 90HD10 | PS3 Slim | Dune HD Base 3.0

Madhouse

Ik zit met het volgende; ik heb een Nikon D7100, grip, Tamron 17-50 f2.8, Tokina 12-24 f4, Nikon 70-200 VR f2.8 en een Nikon SB700. Een leuke set denk ik maar toch heb ik tijdens dagjes uit met bijv. het gezin moeite om de camera mee te sjouwen. Naar specifiek geplande foto uitjes heb ik geen moeite om de spullen mee te sjouwen. Ik kan wel mijn compactje meenemen maar mis dan ook wel wat instel mogelijkheden. Nu lees ik veel verhalen van mensen die over zijn gegaan op een mirrorless camera en ik zou in eerste instantie graag weten hoe die stap bevallen is? Pak je bijv. de camera nu vaker mee? Tot gisteren bestond mijn wereld alleen maar uit een compact en DSLR en zijn mirrorless camera's compleet nieuw voor me omdat ik me er nooit in heb verdiept.

Daarnaast loop ik nog tegen een hoop andere vragen aan:
- Kan ik RAW fotograferen?
- Haal ik de kwaliteit die ik nu haal met mijn D7100?
- Wat zijn de zoom mogelijkheden? Tot 300mm is toch wel lekker.
- Kan ik met een mirrorless camera ook met portretten goed uit de voeten? (we hebben aankomend jaar bij de fotoclub het thema portretten).
- Past een mirrorless camera bij mij? Ik hou van landschap, avond/nacht, urban, straat en natuur fotografie ,zie www.roykersbergen.nl voor voorbeelden.

Mocht ik een overstap maken dan is budget denk ik niet zo'n probleem, al het geld wat vrij zou komen bij de verkoop van mijn huidige set kan ik investeren in een nieuwe set. Ik lees veel goeds over de Sony A7(evt. mark II in combinatie met een Zeiss 24-70 f4) en Fuji XT-1. Het grote voordeel van de Sony is dat deze Full Frame is en dat zou toch een stap zijn die ik dan wil maken.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Bama


Madhouse

#217
Het gaat er nu niet om waar ik voor zou gaan maar of ik de stap moet maken ja of nee. Daarbij is een RX-100 III wel een behoorlijke stap lager dan de A7.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Bama

Ik had niet goed gelezen, dacht dat je echt wat compacters wou hebben.

Ik heb ook even zitten dubben voor de sony a7-II maar toch weer voor Nikon gegaan en mijn 7100 ook weg gedaan.
Ik ben bekend met Nikon punt 1, las erg goede recensies (net als over de a7 overigens) maar heb even zitten kijken naar de lenzen van Sony en dan zou het me nog meer geld gaan kosten. Ik wil dan niet alternatieve lenzen hebben met adapters e.d., kan gewoon goed zijn maar is niet mijn ding.

Madhouse

Mijn keuze zou dan wel op een A7(R of II) vallen met een 24-70 f4 Zeiss en misschien later nog iets tot 300mm er bij.

Ik weet alleen niet of ik er spijt van ga krijgen ja of te nee.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Bama

Ik zat ook naar de a7II te kijken met die lens te kijken maar dan moest er nog een 50mm of 35 bij en een groothoek en een tele en een andere flitser en ik was ook bang dat ik dan achteraf spijt zou krijgen.


Perfectionist

#221
Als draagbaarheid het criterium is moet je ook niet voor de A7 gaan. Uiteindelijk met lensen maakt het allemaal weinig verschil. Dan kun je idd beter voor een systeemcamera gaan, de Nex 7 bv.
Een beter forum begint bij jezelf.

Madhouse

Nou alleen de body is al bijna 500g lichter dan de D7100. De objectieven zijn ook een stuk lichter en compacter dus draagbaarheid met een A7 is er zeker wel.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Perfectionist

#223
670 versus 416 gram ....  ;) 250 Gram verschil, 2 ons salami.

Daarbij is die Sony body veel te klein voor jouw handen denk ik.
Een beter forum begint bij jezelf.

Madhouse

#224
Met objectief nog geen 800g en dat word bij mijn Nikon wel anders, daar zit ik op minimaal 1.5kg. Dus ja wel degelijk een vooruitgang.

En ik heb dan toch liever rosbief  ;D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub