Advies voor nieuwe camera nodig? Vraag het hier!

Started by WickedGame, June 13, 2008, 09:54:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Perfectionist

#175
Aan de andere kant is de d600 momenteel voor rond de 1400 euro te koop, en is de 610d 500 euro duurder. Is de vervuilde sensor een groot probleem, aangezien deze ook gereinigd wordt?
Een beter forum begint bij jezelf.

Geert

Ik meen op dpreview gelezen te hebben dat bij problemen het sluitermechanisme vervangen wordt bij problemen met een vervuilde sensor. Misschien vallen de problemen wel mee. Voordat je tot aanschaf overgaat zou ik me echter wel even inlezen over dat aspect.

Prijs is in ieder geval aantrekkelijk. Ook een punt van aandacht is dat je misschien ook een (grotere) zoomlens nodig hebt door het ontbreken van de cropfactor.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

VTEC_genieter

@Perfectionist,

Heb je bij je DX (crop) camera ook wat FX (FF) lenzen?
De gevolgen als je een fullframe camera hebt, moet je voor de optimale werking ook FX lenzen gebruiken/aanschaffen.

Wat voor foto's maak je? Interieur/vaak binnen? Een fullframe camera is ideaal. In verband met betere sensor voor interieur/binnen. Betere ruis-iso-verhouding.

Of schiet je vaak sport? Een snelle camera met cropfactor is beter geschikt voor sportmomenten of afstand.

En het gaat uiteindelijk om de foto's. Voor beide types camera's zijn/bestaan er veel lenzen voor je doeleind. En een goede lens op je camera geeft jou meer kwaliteit/mogelijkheden/lichtsterkte.

En als je nog niet weet of je de stap naar FF gaat nemen....
FX lenzen zoals Nikon 14-24, Nikon 24-70, Nikon 70-200 2.8G zijn hele leuke/mooie lenzen. Nu ook geschikt en zeer mooi voor je crop camera D7000 ;-)
Heb je alvast de lenzen voordat je een FF camera hebt.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Perfectionist

Heb nu twee DX lenzen, de Nikon AF-S 16-85 f/3.5-5.6G ED VR DX en de Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED.

Schiet vooral binnen, portret, familiefotografie en als kloosters en kerken. FF lijkt dan beter, echter idd moet wel mijn lenzen dan vervangen.

Toch weer enige twijfel. Is het voordeel met full frame tov de D7000 erg groot binnen?
Een beter forum begint bij jezelf.

VTEC_genieter

#179
Je 70-300mm is een FX lens, geen DX.

Binnen: De ruis bij iso 3200 bij een fullframe sensor is minder dan bij dezelfde iso waarde bij een crop sensor.

En verder de zoeker is veel groter en helderder bij een fullframe dan bij een crop camera.
Voor indoor/interieur is een fullframe ideaal ;-)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Geert

Is natuurlijk een luxe............echter ik moet zeggen dat ik geen moment spijt heb gehad van de aanschaf van een FF camera. Het is gewoon gemakkelijker om een goede foto te scoren en er is meer ruimte om tekortkomingen in een foto te herstellen.

Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

Starred

#181
Ik ga waarschijnlijk mijn nauwelijks gebruikte D600 te koop zetten. Ik schiet met name op vakanties en dan neem ik vaker mijn M43 camera mee en het is een beetje zonde om de D600 zo weinig te gebruiken.
Heb er ook een paar leuke lenzen bij, Nikkor 50/1.8 en 85/1.8 en een absolute toplens, de Sigma 35/1.4

Perfectionist

#182
Er schijnt een mod te zijn voor de D600 wat het stofprobleem oplost. Starred PB  :D
Een beter forum begint bij jezelf.

royal d

Op basis van de vragenlijst in het kort mijn antwoorden. Ik ben redelijk onbekend op dit gebied; vandaar dat ik gebruik gemaakt heb van de vragenlijst (hulde).

Het idee is met 1.5 maand de camera aan te schaffen en te leren gebruiken tips tricks etc te leren zodat we mooie foto's kunnen maken tijdens de vakantie begin volgend jaar.

Vragenlijst:

01. Wat is je beschikbare budget?
± 350 a 400 voor complete set (camera+lens+2e accu)
02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
DSLR
03. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (Niet te lange verhalen)(Sla over bij Compact keuze)
Van horen zeggen gemakkelijker mooiere foto's kunnen schieten. Compact is per definitie inboeten op kwaliteit?
05. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)(Sla over bij Compact keus)
Primair voor stedentrips; echter 'alles' moet goed zijn.
06. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? (Sla over bij Compact keus)
Liefst icm met een camera zoals een Nikon d3200 oid
07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon 'D3200' ivm positieve reviews. Gebruiksgemak voor de niet professional
08. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? (Bij DSLR keus)
nee
09. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies omdat ik redelijk blanco ben in fotografie
10. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Afhankelijk hoe 'leuk' het kan zijn. vooralsnog redelijk beperkt
11. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Wederom afhankelijk hoe 'leuk' fotografie kan zijn
12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Compacts van Panasonic+Canon; overal kwaliteit niet super hoog. wellicht vanwege de compacte behuizing?
13. Is 2e hands een optie of per se niet?
Afhankelijk van historie

VlisChris

Gezien je budget in combinatie met de mededeling dat alles goed moet zijn zou ik voor een degelijke compact camera gaan.
Compact is zeer zeker niet automatisch inboeten op kwaliteit. Daarnaast, met een DSLR kun je uitstekend gigantisch mislukte foto's maken. Je moet nog steeds, zo niet beter, weten wat je doet om mooie resultaten te behalen. Een compact richt je, je klikt, en je hebt hem. Kies je voor een compact waar je zaken op kunt instellen ben je inderdaad wat flexibeler en kun je het beter weten dan je camera onder de goede omstandigheden. Maar daarvoor hoef je niet persé een DSLR te hebben.

Wil je een DSLR heb je hoe dan ook al te maken met een groothoek en een telelens. De kitlenzen vallen een beetje in het midden. Neem je een compact met een flink bereik heb je en groothoek, en tele.

Jammer genoeg weet ik te weinig van de huidige (compact) camera's af om er voor de rest veel zinnigs over te zeggen. Maar ik weet wel dat ik vind dat tegenwoordig iedereen een DSLR heeft, "want de buurman heeft er ook een".
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Perfectionist

#185
Toch ben ik ooit van DSLR naar compact gegaan en weer terug. De kwaliteit, en vooral snelheid, van een DSLR met goede lenzen, is in handen van een enigzins geoefende fotograaf echt veel beter.

Voor je budget kun je ook nog een mooie systeemcamera overwegen, bijvoorbeeld de Sony NEX 3NL, met 16-50mm objectief. Nu voor rond de 325e te koop, kun je daarna altijd een telelens erbij kopen.
Een beter forum begint bij jezelf.

VTEC_genieter

Een veel voorkomend situatie is dat een camera zelf/een ander onderwerp scherp stelt.
Dit effect wordt erger bij een DSLR. (heeft aps-c sensor)
Het gevaar van de automaat......camera gebruikt automatisch autofocus-punten-selectie. Je pappa wordt out-of-focus in de foto..... of ipv het bosje bloemen is de persoon erachter in-focus in de foto....

Inderdaad.......ze moeten het eigenlijk weten wat een camera eigenlijk doet........
Maar ze willen vaak wel alles goed hebben en simpel kunnen fotograferen.

Tip: Een camera met touchscreen waarop je met de vinger de autofocus-scherpstelling bepaalt, maakt fotograferen meer succesvol, beter en leuker ;) :)
Veel systeem- en spiegelreflex camera's hebben dat.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

royal d

#187
Na wat zoekwerk lijkt een milc toestel een erg mooi compromis tussen de veelzijdigheid van een dslr en het formaat van de compact camera. Gemakshalve ga ik er vanuit dat de bediening van milc een stuk eenvoudiger is dan dslr.

Daarnaast lijkt me een dslr onhandig om onderweg mee te nemen.

Vanmiddag even naar de MM eea vergelijken.

Voorlopig lijstje (enigszins beperkt door budget).

Sony NEX-3.
Nikon 1.

update

Na de MM bezocht te hebben ben ik er vrij zeker van dat een dslr niet het gemak brengt wat ik voor ogen heb. Toestel zijn over het algemeen vrij groot en hierdoor onhandig mee te nemen.

De Milc lijkt het te winnen, echter

De Nikon 1 vond ik niet fijn in de hand liggen.
De Sony NEX-3 was niet heel bijzonder. Ligt wel fijn in de hand.

De NEX-5 vond ik fijn in de hand liggen, features lijken ook dik voor elkaar. Prijs was ik minder enthousiast over  :dry:

Wellicht toch nog kijke voor de fujifilm

VTEC_genieter

Let op: de fotokwaliteit wordt bepaald door de sensor en de lens.
De NEX 3 heeft een grotere sensor dan de Nikon 1 camera  ;)
Hoe groter de sensor, hoe beter je foto's worden in het donker. En je makkelijker met de scherptediepte spelen.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

eriksk

#189
We hebben nog steeds een camera nodig voor vakanties. Nu triggerde IBood me vanochtend, want dit lijkt een hele goede aanbieding. De prijs is prima en de twee reviews beoordelen deze camera goed. Het gaat om de Olympus XZ-10 (200 eur).

01. Wat is je beschikbare budget?
200-250 eur
02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
Compact
07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
De laatste Panasonics uit de SX-reeks bevilen goed
09. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
10. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Geen. Voornamelijk vakantie. Echter, het is geen schiet maar raak. Spelen met de settings is best leuk, maar heb geen tijd om eht maximale uit een dslr te halen.
11. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Voorlopig niet in de planning
12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon SX240HS met als beperking de kras op de lens (nauwelijks gebruikt)
13. Is 2e hands een optie of per se niet?
Bij camera's liever niet. Kleine krasjes op de lens, haartjes op het filter, dat valt mij pas (te) laat op.


Concreet is de vraag; is de XZ-10 een goede camera en wat zijn goede alternatieven? Hoe verhoud dit tot de Canon SX240HS/260HS, Nikon Coolpix S9500 of een ander?
Panasonic P42G10 | Pioneer VSX LX-52 | Focal Chorus 716W | Monitor Audio Radius 90HD10 | PS3 Slim | Dune HD Base 3.0

angel1978

Ben op zoek naar een goede camera voor een aantal doeleinden:
1. Vakantiefoto's vastleggen
2. Vastleggen van alle belangrijke momenten in het leven van de kleine ( die in feb. geboren gaat worden )

Ik werd getriggerd door de aanbieding bij bol.com van vandaag:
Sony Cybershot DSC H200

Zowel enkele specs als de prijs bevallen me wel ;) Iemand die me hierin kan adviseren ?

01. Wat is je beschikbare budget?
  * 100 - 300 euro. Maar liever niet meer uitgeven dan nodig ( zie ook de Sony hier vlak boven ).
02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
  * DSLR is waarschijnlijk teveel voor wat wij ermee doen. Verwachten wel meer dan bij de meeste compactcamera's
04. Waarom wil je een compact camera?(Sla over bij keus DSLR)
  * Camera is bedoeld voor ff snel pakken, maar wel voldoende goede foto's maken. Wil niet elke keer moeten wisselen met lenzen, maar wel voldoende mogelijkheden qua zoom.
07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
  * zie hierboven.
09. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
  * Advies en/of jullie mening over mijn 1e optie ( zie boven )
10. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
  * Wellicht dat er een hobby uit voortvloeit, maar in 1e instantie voor vakanties en/of babyfoto's
11. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
  * Welicht, maar kan ik nu nog niet overzien.
12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
  * We hebben een 2-tal compactcamera's. De grootste beperking is de zoom ( max 4x  ) en scherpte van foto's. Maar ze zijn dan ook al op leeftijd.
13. Is 2e hands een optie of per se niet?
  * Wellicht een optie.

B.J.

#191
Beste, wij zijn op zoek naar een nieuwe compact camera. We hebben nu een oude Canon Ixus 40 maar die iets te traag, met flits te licht en zonder flits te donker. Iets anders de de auto stand willen we niet gaan gebruiken. Voorkeur is compact boven systeem omdat hij klein moet zijn (binnenzak formaat, of is er ook een hele kleine systeemcamera?). Lenzen wisselen willen we ook niet gaan doen!

Vragenlijst:
01. Wat is je beschikbare budget?
200+rek
02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
CC
07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Aantal reviews gelezen, panasonic DMC TZ35 (goedkoop (189) en voldoet), DMC TZ40 (is deze zoveel beter dan de TZ35? (269)), DMC-LX7 (top in die prijsklasse (?) maar al 349) of Franks favoriet (!) de X10 maar ook 349!
09. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
10. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Geen tijd
11. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Nee
12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon Ixus 40 van 10 jaar geleden (?). Foto's zijn te icht, te donker en van te lage kwaliteit.
13. Is 2e hands een optie of per se niet?
Zeer kleine optie

mimic

Vragenlijst:

01. Wat is je beschikbare budget?
300 Euro
02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
DSLR
03. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (Niet te lange verhalen)(Sla over bij Compact keuze)
Gebruik oude handmatige objectieven en OVF
06. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? (Sla over bij Compact keus)
SMC Takumar 50mm 1.4
07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Opvolger EOS 20D
12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
EOS20D, beperkte ISO performance. Te weinig pixels voor crops
13. Is 2e hands een optie of per se niet?
Zeker wel!

Ik heb een aantal vragen weg gelaten, maar kort samengevat;

ik zoek een upgrade t.o.v. mijn EOS20D. Ik ben niet echt merk gebonden, zolang er maar oude M42 objectieven te gebruiken zijn. Ik zou graag een betere high ISO en low light performance combineren met wat meer megapixels. Andere "features" vind ik niet boeiend.

KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

#193
Quote from: mimic on April 25, 2014, 12:19:07
Vragenlijst:

01. Wat is je beschikbare budget?
300 Euro
02. Wilt u een DSLR of een Compact Camera
DSLR
03. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (Niet te lange verhalen)(Sla over bij Compact keuze)
Gebruik oude handmatige objectieven en OVF
06. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? (Sla over bij Compact keus)
SMC Takumar 50mm 1.4
07. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Opvolger EOS 20D
12. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
EOS20D, beperkte ISO performance. Te weinig pixels voor crops
13. Is 2e hands een optie of per se niet?
Zeker wel!

Ik heb een aantal vragen weg gelaten, maar kort samengevat;

ik zoek een upgrade t.o.v. mijn EOS20D. Ik ben niet echt merk gebonden, zolang er maar oude M42 objectieven te gebruiken zijn. Ik zou graag een betere high ISO en low light performance combineren met wat meer megapixels. Andere "features" vind ik niet boeiend.

Ik heb zelf een beetje zitten kijken ( wil er graag mee op vakantie ) een oude Canon Eos 5D valt een beetje buiten het budget maar zou wel passen bij mijn wensen? Naar de andere merken heb ik nooit gekeken, wel las ik ergens dat bv een D7000 zeer goed met hoge ISO`s overweg zou kunnen?

Edit; de Pentax K5 ook even bekeken, dat zou ook wel een kandidaat zijn ( IS op de sensor, dat is wel leuk met mijn oude objectieven ).
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Hoe meer ik lees hoe meer ik neig naar de Pentax K5 ( er vanuit gaand dat ik voorlopig niet ga investeren in dure objectieven ).

Ik loop graag rond met mijn Takumar 50mm F1.4, die heeft dan nu ineens IS ( op de body ) en ik kan op hogere ISO schieten. Ik heb ook een 300MM F4 prime die mee gaat op vakantie naar Zuid Afrika, wellicht heb ik dan ook nog iets aan de IS.

Het alternatief, een 5D is "eigenlijk alleen maar" leuk voor de FF. Ik verlies daarmee wel flink op mijn lengte van de 300mm prime. Aan de andere kant zou die 5D wel weer erg mooi/ creatief werken met de Takuma.

Qua specs zeg ik ; Pentax
Qua gevoel zeg ik; Canon, de 20D heeft zijn werk goed gedaan.

Iemand wat input?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Rob Eric Blank

Ik ken de pentax niet, alleen uit 'vroeger tijden'.
IS op de sensor is niet helemaal vlekkeloos, werkt in de praktijk minder dan in de lens. Ik heb eigenlijk nooit mijn IS (Nikon VR) nooit aan. Ik kan er niet mee worden.

Nahpets

Quote from: Rob Eric Blank on April 30, 2014, 11:03:13
Ik heb eigenlijk nooit mijn IS (Nikon VR) nooit aan. Ik kan er niet mee worden.

Ik heb deze zinnen nu 4 keer gelezen. En ik heb geen idee wat je bedoeld  :wacko:
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Rob Eric Blank

Quote from: Nahpets on April 30, 2014, 11:17:20
Ik heb deze zinnen nu 4 keer gelezen. En ik heb geen idee wat je bedoeld  :wacko:
Dat ik persoonlijk de nut en noodzaak van IS beperkt vind. Ik fotografeer nooit met IS aan. Het zou meer rust in de zoeker geven, maar ik vind het wat onrust geven. Daarnaast merkt ik dat het bij sommige beelden wel werkt en bij een aantal niet. Soms toch nog onscherpe beelden. Meestal verhoog ik de ISO en schiet dan de plaat.

mimic

Ik loop met mijn 20D en 300mm F4 toch wel vaak tegen wat bewegingsonscherpte aan, maar heb dan ook niet echt de mogelijkheid hogere iso waardes in te zetten. Onchip IS leek me wel een leuke gadget? Onder aan de streep denk ik dat een degelijk hoger iso resultaat me meer bied ( waarin de Pentax erg goed zou zijn ).

Een 5D is fullframe, dat geeft me meer lichtopbrengst? Ik gok dat die veel oudere sensor achterblijft qua ISO.
KEF LS50W - Velodyne DD12

Boontje

Quote from: mimic on April 30, 2014, 13:02:02
Ik loop met mijn 20D en 300mm F4 toch wel vaak tegen wat bewegingsonscherpte aan, maar heb dan ook niet echt de mogelijkheid hogere iso waardes in te zetten. Onchip IS leek me wel een leuke gadget? Onder aan de streep denk ik dat een degelijk hoger iso resultaat me meer bied ( waarin de Pentax erg goed zou zijn ).

Een 5D is fullframe, dat geeft me meer lichtopbrengst? Ik gok dat die veel oudere sensor achterblijft qua ISO.

probeer je al op shutter priority te schieten?
Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60