Advies voor nieuwe camera nodig? Vraag het hier!

Started by WickedGame, June 13, 2008, 09:54:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maximus_Aurelius

Quote from: Tube-freak on June 29, 2011, 19:41:03
Gewoon geen filters.  Gewoon de zonnekap op de lens is genoeg voor bescherming van de lens denk ik.

Die lensen van camera zijn van heel duur glas voor mooie scherpe fotos, ik zou niet weten waarom je daar dan een slechtere kwaliteit filter voor wil zetten wat enkel maar onscherpte en lensflare in de hand werkt.  UV filters zijn sowieso alleen maar nuttig voor analoge camera volgens mij en ook nog eens alleen maar boven de 2500 meter ofzo.   Zonnekap erop en gaan met die banaan.  :headbanging:

Misschien als je echt weet wat je aan het doen ben dat je dan wel een soort filter zou kunnen nemen voor bepaalde effecten.  Maar de meeste mensen hebben dat niet nodig (blijkt wel uit het feit die UV filters als broodjes over de toonbank gaan terwijl ze niet weten wat het doet).

Iedereen heeft natuurlijk een mening erover maar wanneer je een dure lens hebt wil je ook graag de lens beschermen. Een zonnekap beschermd niet tegen vuiltjes en stof die op de lens komen en ook vingerafdrukken kunnen niet verhinderd worden door een zonnekap. Je moet dan steeds met een doekje(brillendoekje) over de lens heen wrijven en voor een paar keer maakt het niet veel uit maar je gaat wel loop van de tijd de coating beschadigen. Tevens kunnen door het wrijven krasjes op je lens ontstaan omdat je nooit 100% zeker van bent of er geen vuiltje op zit of stofvrij is(ook het doekje) en wanneer je dan gaat wrijven om het glas schoon te maken kunnen daardoor makkelijk krasjes ontstaan. Weersomstandigheden spelen hierbij ook een grote rol, je kunt wel opletten wanneer je de lens poetst dat er niets opzit maar het weer is en kan verraderlijk zijn en plotseling waait er toch wat op je lens en men zit gewoon te wrijven met het doekje.  :-X.

Een goede UV filter beïnvloed helemaal geen foto's dat is dus net het doel van een goede UV filter. ;) Ik schreef al dat er wel filters zijn die wel invloed hebben op foto's. Er zijn ook Protect filters maar zijn bijna hetzelfde als UV filters.
Waar licht is zijn ook UV stralen, of je nu op 0 meter staat of 2500 meter dat maakt helemaal niets uit.

Je laatstgenoemde alinea met name de laatste zin is precies de bedoeling. UV filters moeten ook niets doen,ze moeten lens glas beschermen.

Algemene redenatie:
Eigenliijk is het ook wel leuk, men koopt een dure lens maar 3 á 4 tientjes uit geven voor een (goede) UV filter die je lens beschermd is onzin.  :D

Ik kom even niet op de naam van die doekjes die je er voor kunt gebruiken daarom noem ik ze maar even brillendoekjes.

P.S. Goede UV filters zijn ook van zeer goed glas, misschien ook wel duur  ;D. Andere type goede filters zijn dit ook.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Tube-freak

welke UV filters zijn dan goed volgens jou?  Niet die van 3 tientjes neem ik aan?
Als ik lange stukken loop zonder de camera te gebruiken dan doe ik altijd sowieso de lenskap op mijn lens dat ding is namelijk gemaakt  om je lens te beschermen en zit er gewoon gratis bij maar dat ligt zo voor de hand dat ik het niet eens het vermelden waard vond want dat kan iedereen zelf wel bedenken

Voor schoonmaken van de lens (mocht dat nodig zijn) gebruik ik altijd microvezeldoek.  Maar dan wel van die hele gladde doekjes niet van die doekjes met allemaal patroontje erin.  Maar die gladde doekjes kan je bijna nergens krijgen.  Alleen bij de supermarkt bij ons maar de blokker marskramer en alle andere huisvrouwen paleizen hebben ze niet.  Ik heb gelukkig nog een paar liggen die ook gewoon in de wasmachine kunnen.  Die dingen gaan gewoon echt lang mee.

Bij de supermarkt kost dat doek 2 euro misschien en als je datzelfde spul in de camera winkel koop vragen ze er 20 euro voor ofzo omdat er een beroemd camera merk  opstaat. Desnoods kan je ook brilledoekjes ofzo gebruiken die je overal gratis bij krijgt, bijvoorbeeld bij je zonnebril.  Als je een "goede" zonnebril koopt tenminste....
Kan je vast ook wel los krijgen bij de opticien. (wel droge doekjes nemen).

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Maximus_Aurelius

Hier even twee links met testen van UV filters:
http://www.lenstip.com/113.4-article-UV_filters_test_Description_of_the_results_and_summary.html

http://www.lenstip.com/120.5-article-UV_filters_test_-_supplement_Hoya_HD_UV_67_mm.html

De test van de Hoya HMC UV is wel erg goed te noemen. Ik heb de 67mm variant en kost 23.95 euro.
De prijzen verschillen natuurlijk voor welke grootte je ze nodig hebt.
Heb deze persoonlijk getest bij de zaak in de buurt met een B+W die rond de 50 euro zat in prijs. We zagen tussen beide filters geen verschil, dan is de keuze snel gemaakt. :pompom:.

Niet alles hoeft enorm duur te zijn ;). Ook als zo'n UV filter nu 50-60 euro kost is maar een klein bedrag ten opzichten van een dure lens. Natuurlijk moet iedereen het zelf weten. Wanneer ze mij vragen om tips, adviezen geeft ik altijd aan neem een goede UV filter voor bescherming van de lens. De lensdop heb je niet erop zitten als je foto's gaat maken  :P Wat je zegt over de lensdop vermeld ik ook niet want net zoals jij al zegt is het logisch dat ze hem gebruiken waar hij nodig voor is.

Nu je het zegt microvezel doekje.Dat is de naam waar ik even niet op kwam, daarom mijn benaming brillendoekje ;). Ik heb een doekje staat Zoom op  ;D, gratis gekregen.Ook eentje waar Ray Ban opstaat en Pearl allemaal zomaar gekregen.


APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

treky22

Het ging even over filters, maar nu back on topic  ::)

Wat is dan een goede keuze: 550D of 600D ?
Beginnen met een set met 1 lens, of een combi van 2 lenzen ?

Meeste combi sets zijn dan: 18-55 + 50-250.
Of 1 lens-set: 18-55 of 18-135

Wat is dan verstandig om mee te beginnen ?
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

denoontje

Persoonlijk ben ik direct voor L glas gegaan en heb een 24-105 als eerste lens genomen. Dus alleen eenbody gekocht.
ik heb toen gekozen voor een 50D ivm metalen body (nu een 7d ivm inbraak...)
wellicht wat goed info:

http://www.pocket-lint.com/news/38366/canon-eos-600d-vs-canon-eos-550d
http://www.digitalrev.com/en/canon-eos-600d-vs-550d---is-it-really-better-8274-article.html
http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Canon_EOS_550D


Om wat meer te weten over de lenzen:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-Lens-Reviews.aspx


treky22

Wat is een vergelijkbare Nikon, tov de Canon 550D bijvoorbeeld ?

Is het puur persoonlijk, de keuze tussen een Nikon of Canon ?
Welke is beter ?
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Maximus_Aurelius

Quote from: treky22 on July 10, 2011, 13:42:26
Wat is een vergelijkbare Nikon, tov de Canon 550D bijvoorbeeld ?

Is het puur persoonlijk, de keuze tussen een Nikon of Canon ?
Welke is beter ?

Je moet gewoon kijken welke jij het beste in de hand vind liggen en waar jij het beste in de menu's mee kan omgaan, er zijn geen betere. Ze zijn alleen beter omdat de mensen een Canon beter vinden of een Nikon beter vinden. Ikzelf heb toen een Nikon gekozen niet omdat Nikon beter is dan Canon maar omdat ik met een Canon veel pech heb gehad, hij is in een jaar tijd al 3 keer terug geweest i.v.m. mankement. wel onder garantie maar de afhandeling liep niet zo voorspoedig. Dit geval is nu niet zo dat een Nikon beter is dan een Canon maar ik was even Canon beu. De nikon heb ik gelukkig tot op hede geen problemen mee gehad.

APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

denoontje


Ronin79

Toch een vraagje daarover ...

Stel je hebt de keuze tussen een D5100, een D7000 van Nikon, of wellicht de D7 van Canon.
Iedere camera heeft zo zijn voor en nadelen. (De een heeft een betere sensor, de andere snellere FPS ... etc)

Wat zou je doen ? Er ook van uitgaande dat je niet zoveel ervaring hebt in fotografie, maar toch lekker foto's wil schieten ..
zonder tegen al te veel beperkingen aan te lopen. Je moet hem voor een langere tijd kunnen gebruiken, en erin kunnen groeien.
Gebruik; maakt niet uit. Huis / tuin en keuken foto's. Niet professioneel.

Persoonlijk vind ik het een lastige keuze (zie andere topic), het gaat mij om de meningen / inzicht van meerdere personen, die
er meer kijk op hebben als ik (wat op dit moment ook niet zo moeilijk is  ;D )
Frank D, Tube-Freak en Daxie (of zoiets  :P) hebben mij al veel inzicht gegeven in wat bescheiden  ::) vragen, in een andere topic, dan wel de mail.  Mijn dank hiervoor.

Misschien heeft Treky22 ook wat aan deze vraag, ik wil namelijk geen vragen van hem ondersneeuwen of afpakken.  ;)
Desnoods open ik (mocht dat handiger zijn) een andere topic.

vtuinen

Ik zou zeggen baken eerst een budget af voor je zelf. Fotografie is nl. net zo upgrade gevoelig als HT  ;D

Dan zou ik kijken of je al een idee hebt wat je wil gaan fotograferen. Weet je nu al dat je gaat vliegtuigspotten of juist klein ongedierte op de foto wil gaan zetten of architectuur foto's wil gaan maken, dan kun je lens keuze daar op aan passen. Vervolgens zou ik dan een body uitzoeken die lekker in de hand ligt evt icm met een batterygrip. Nikon of Canon maakt niet uit. Niet voor bodies en ook niet voor lenzen. Op basis van je body keuze zou ik dan 1 goede walkaround lens kopen. Liefst met een vast diafragma en zo lichtgevoelig als je budget toelaat. Daarnaast evt later koop je dan een meer op je interesse gerichte lens bij.

Persoonlijk zou ik gaan voor een goede sensor en dat is dus niet perse diegene met de meeste MP. Fps of zeer hoge ISO zou voor mij op de tweede plaats komem, maar dat is natuurlijk afhankelijk wat je ermee wil gaan fotograferen.
Equipment check my avatar

treky22

Maar nu is mij nog niet duidelijk wat verstandiger is:

- Een body met 1 lens (18-135, ofzo)

- Een body combi-set met 2 lenzen (meestal 18-70/50-250, zoiets)
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Ronin79

Thx voor de tips  ;)

Een vast budget heb ik nog niet echt. Desnoods spaar ik nog enkele maanden verder totdat ik kan kopen, wat goed is.
Er is echter wel een maximum. De 7D van Canon is al een aardig hoge prijs. Maar in Augustus komt ook de Nikon D400 op de markt.
Dat word de opvolger van de D300. Hier ben ik ook benieuwd naar, maar dan moet de prijs niet heel ver boven een D7 gaan liggen.
Anders is de D7 het plafond, waar ik na ga kijken.

QuotePersoonlijk zou ik gaan voor een goede sensor en dat is dus niet perse diegene met de meeste MP. Fps of zeer hoge ISO zou voor mij op de tweede plaats komen, maar dat is natuurlijk afhankelijk wat je ermee wil gaan fotograferen.

De D7000 heeft een goede sensor aan boord. Het is geen full-frame, maar heeft wel een dekking van 100% voor de viewfinder.
De Camera schiet 6 FPS, alleen een nadeel is de kleine buffer. De D7 Canon is een Crop (geen full range) camera, met dacht ik een wat kleinere senso, en een dekking van 96% bij de viewfinder.
Ook bij deze camera moet je goed op de lenzen letten die je gaat kopen (EF-S). Maar als voordeel heeft deze; 18 megapixels en een 8 FPS, ook al schiet je er 30 achter elkaar.
Ook is de D7 iets beter met filmen (meer opties voor 1080P). Waar misschien de algehele kwaliteit / contrast van
de D7000 wat beter is, omdat er een nieuwere sensor in zit. De D5100, is ook een goede camera, maar voor beginnelingen. Het euvel is misschien; dat je snel tegen het limiet van de camera aan gaat lopen,
zeker als je later wat meer van fotografie snapt. Al met al hebben dus de verschillende camera's, verschillende goede en slechte punten. Geen van hen is een slechte koop.

Wat de aankomende D400 gaat doen, weet ik niet. Ik verwacht minstens 8 FPS, met een grote buffer, en een goede full-frame sensor.
Maar wat de prijs gaat worden weet ik niet, dit zou misschien nog wel eens goed kunnen tegenvallen.

Wat ik oa. met de camera wil gaan doen ... veel foto's van onze kleine. Maar ook Micro foto's zijn mijn inziens interesant.
Zeker omdat ik nog wel eens wat foto's plaats op verschillende forums. Verder word dat ook prive gebruikt.
Wat dus misschien een goed idee is, is oa. een 70-300 lens, deze kun je voor veel verschillende zaken gebruiken.
Maar voor portretten is wellicht een 16-85 beter (of een 50mm variant). Daarnaast kun je later alsnog eens kijken voor een speciale Macrolens (eigenlijk heet het objectief, maar ik ben eigenwijs  :P ).

QuoteVervolgens zou ik dan een body uitzoeken die lekker in de hand

Dat is mij inderdaad ook aangeraden. Hoewel ik niet graag in winkels kom (sommige weten wel waarom), zal ik mij hier toch overheen moeten zetten.
Smits Arnhem lijkt mij een redelijk rustige winkel om dat eens te gaan doen. Daarnaast ken ik het personeel aardig goed. De MM, of een andere drukke lawaaierige winkel is echt uitgesloten.
Ik zal dan eens wat Canons en wat Nikons in de handjes leggen, om te kijken wat bevalt.

Echt haast heb ik dus niet, ik kan rustig nog een maand of wat wachten. Maar ik wil wel iets goeds kunnen kopen.
Intussen zal ik echter nog wel wat vragen stellen, aan de wel geleerde heren hier. Maar ook reviews en filmpjes op You Tube bekijken.
Ik wil niet als een leek de winkel binnen stappen. Ik vind als je iets wilt gaan kopen wat je bevalt, zorg dan wel dat je er redelijk wat vanaf weet.
Verkopers in bepaalde winkels kletsen soms ook maar wat.  ;)


@ Treky22

Misschien een losse body + 1 of 2 goede lenzen (ja, ja ... objectieven, ik weet het :P)

Ik heb wel wat lenzen gezien, die misschien interessant zijn. Maar misschien kun je beter eerst even dit lezen:

http://www.cameralabs.com/lens_guide/Lens_buying_guide.shtml
http://www.cameralabs.com/lens_guide/Lens_buying_guide_focal_length.shtml
http://www.cameralabs.com/lens_guide/Lens_buying_guide_specification.shtml

Lens reviews:

http://www.cameralabs.com/lenses/Latest_DSLR_Lens_reviews.shtml


Uitgaande van Canon:
http://www.cameralabs.com/lenses/lens_buyers_guide/Canon_EF_lenses/Recommended_Canon_lenses.shtml

Uitgaande van Nikon:
http://www.cameralabs.com/lenses/lens_buyers_guide/Nikon_Nikkor_lenses/Recommended_Nikkor_Nikon_lenses.shtml

Misschien heb je er wat aan.  ;)



treky22

@ Sillentwolf: Thanx. Ik zal eens wat door gaan lezen.
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Ronin79


denoontje

anders een i-net winkel met showroom (camera express, konijnenberg, camera nu etc)
Goedkoper dan de reguliere winkel, maar wel de mogelijkheid de apparaten te bekijken....

Ronin79

Dat is ook een goed idee. Thx.

Als ze ook een mooie korting kunnen geven, is het helemaal mooi  ;)

denoontje

dat wordt wat lastiger daar de prijzen al relatief laag zijn....
Ik kon er destijds zelfs geen lensdoekje meer bijl*llen

Ronin79

Daar was ik al een beetje bang voor, maar het blijft een goed alternatief.

Onze vrienden van Smits (Tony, John) zal ik van te voren ook wel even mailen ..
eens kijken of hun tegen die tijd wat met de prijs kunnen doen. Maar ook even om te vragen wanneer ik
op een rustig moment eens kan komen kijken. Al zal dat nog wel heel even op zich laten wachten.
Eerst eens fatsoenlijk het budget bij elkaar sparen.  ;)

treky22

Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

mtissink

Heeft veelal te maken met de (bouw)kwaliteit van de lens.
Die 18-135 is veel steviger/degelijker dan de 18-55 en 55-250
Daarnaast speelt misschien ook het diafragma bereik mee
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

treky22

Quote from: mtissink on July 14, 2011, 12:26:23
Heeft veelal te maken met de (bouw)kwaliteit van de lens.
Die 18-135 is veel steviger/degelijker dan de 18-55 en 55-250
Daarnaast speelt misschien ook het diafragma bereik mee

Wat is dan "beter" om mee te beginnen: zo'n combi-set of de 18-135 set ?
Voor mij als beginner dus  8)
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Tube-freak

Tegenhanger van de Canon 550D/660D  is de Nikon D5100.  Je zou ook nog een D90 kunnen overwegen (is een tegenhanger van de canon 50D/60D geloof ik).

Belangrijkste is ga naar een winkel en houd de cameras van beide merken vast.  Het lijkt misschien geen verschil als je er naar kijkt maar als je ze in de hand vast houd dan voel je gewoon dat een Nikon anders vasthoud dan een Canon.  Niet een klein beetje verschil maar gewoon zo een groot verschil dat je meteen weet welke het best voor jou is.  Onderling zijn bij beide merken uiteraard nog wel verschillen tussen de types, dus houd gewoon een aantal cameras in je hand en er zit er vanzelf een bij die voor jou het beste aanvoelt.

Ik vind persoonlijk dat Canon zich teveel bezig houdt met veel megapixels wat allemaal ten koste gaat van ISO ruis, dynamic range en dat soort zaken, Daar is Nikon over het algemeen beter in doordat ze wat behoudender zijn met megapixels en meer voor pixel kwaliteit gaan ipv pixel kwantiteit bij canon.  Maar het is ook weer niet zo dat je daarom geen Canon zou moeten kiezen, want het zijn geen dramatische verschillen.

Met lensen:  kijk of ze een metalen lens mount hebben en niet een van plastic, verder natuurlijk naar optische kwaliteit kijken.  Ik kijk meestal naar voorbeeld fotos van anderen met dezelfde lens, en dan gewoon op sites als www.flickr.com bijvoorbeeld, het liefst ook in combinatie met dezelfde camera.

Het feit dat je beginner ben wil niet zeggen dat je dan een goedkope lens moet nemen.  Gewoon altijd de best mogelijke lens voor het budget.
En niemand is "echt" beginner.  Iedereen heeft wel eens een fotos gemaakt met de klikklakklaar camera.

Maar een DSLR met heel goedkope lens geeft misschien teleurstellingen.   Het gaat allemaal om de lens die erop zit.  Niet op bezuinigen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

treky22

Je bedoelt dan deze Nikon:
http://www.camex.nl/ca/details/NIKON-D90-18-105-VR-KIT_7_510157746.html

Ik zag ook deze, maar die is meteen een stuk duurder:
http://www.camex.nl/ca/details/NIKON-D90-18-105-VR---VR-70-300_7_510157747.html

Wat is nu het verschil tussen de 5100 en de D90 ?

Ik zal dit weekend eens binnenlopen daar, eens de diverse toestellen in de hand voelen.
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

mtissink

De D90 is een heerlijke camera (ik heb zijn grotere broertje). Maar niet geheel objectief om te zeggen. Ik schiet nou eenmaal met Nikon.
Mocht je de D90 overwegen dan is dit denk ik ook een optie: http://www.camex.nl/ca/details/NIKON-D90---AF-S-DX-18-200-VR-II_7_510206253.html
Vooral fijn als beginner; geen lenzen wisselen!
Links: Topic -/- Tracks -/- </a>

treky22

Quote from: mtissink on July 14, 2011, 14:11:38
De D90 is een heerlijke camera (ik heb zijn grotere broertje). Maar niet geheel objectief om te zeggen. Ik schiet nou eenmaal met Nikon.
Mocht je de D90 overwegen dan is dit denk ik ook een optie: http://www.camex.nl/ca/details/NIKON-D90---AF-S-DX-18-200-VR-II_7_510206253.html
Vooral fijn als beginner; geen lenzen wisselen!

Dat wordt dan wel langer doorsparen.
Ik heb toch nog even de tijd, het is niet zo dat ie binnen nu en een paar maanden hier moet liggen.
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB