[Newbie] Kunnen deze 6 ohm speakers op een 8 ohm Receiver ?

Started by AnubisNefer, June 11, 2008, 14:44:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AnubisNefer

Hallo,

Ik weet niet heel veel betreffende alle termen etc en daarom dat ik nu deze vragen hebt.
    (heb geprobeerd het eerst op te zoeken)

Ik ben in bezit van een Harman Kardon AVR 132 receiver in combinatie met de HKTS 7. Heb toendertijd hiervoor gekozen omdat ik voornamelijk een gamer en filmkijker ben. Dus voor het gewone huis tuin en keuken geluid vind ik deze set zeer goed uitkomen.

Helaas draai ik de laatste tijd veel muziek en neig ik toch naar zuilspeakers.Na veel gezoek is mijn oog gevallen op de Jamo S 606.
Volgens verschillende reviews klinken deze boxen vrij goed voor de toch al lage prijs.

Nu mijn vragen:

1) Kan ik deze boxen (Jamo s 606 - 6 ohm) aansluiten op mijn Harman Kardon AVR132  (8 ohm)  ????

           Ivm met clippen,overhitten van receiver etc......

2) kan ik deze boxen aansluiten als fronts terwijl ik de rest van mijn hkts 7 behoud ? (dus de center,sub en 2 rears)

           Zal het geluid dan nog OK zijn bij het bekijken van een film met 5.1 of dts ????


Als het bovenstaande niet lukt , iemand een suggestie voor een vervanger ervoor ? (Dus de boxen)


Alvast bedankt !

Jamo S 606
http://jamo.com/Default.aspx?ID=5922&M=Shop&PID=17157&ProductID=17849

Harman Kardon AVR 132
http://www.harmankardon.com/specifications.aspx?Region=EUROPE&Country=BE&Language=ENG&cat=REC&ser=&prod=AVR%20132/230&sType=C
Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo

Wim44

Even uit m'n hoofd: HK set kan in stereo 40W leveren over 8 Ohm, 30W over 5 speakers van 8 Ohm. Dit is een versterker met weinig vermogen. De specifiecaties van de HK zijn uitermate flexibel, lees onduidelijk. Bedenk dat 6 Ohm speakers 33% of meer stroom trekken dan de 8 Ohm speakers. Of de eindversterkers van de HK dit kort of lang kunnen trekken is onduidelijk. Dit heeft alleen maar met impedantie te maken, nog niet van welke speaker.

Als je naar 6 Ohm speakers gaat wordt het dynamisch bereik van de speakers met deze HK set aanzienlijk kleiner. Dit heeft niets met de speakers zelf te maken.

De Jamo's zijn in deze categorie luidsprekers misschien wel goed, maar bedenk dat ze ondanks de hoge gevoeligheid voldoende elektrische vermogen van de versterker nodig hebben. Je HK set is daar erg beperkt in, in verhouding tot wat deze speakers nodig hebben om het goed te doen.

Ik zou deze combinatie nooit proberen.

Als je valt op deze Jamo dan je set vervangen met voldoende (groter) vermogen en geschikt voor 6-8 Ohm range.

Je kan ook deze HK set blijven gebruiken, je moet dan uitkijken naar een andere speaker set. (met minder hoge vermogen eisen) maar wel 8 Ohm. Naar 16 Ohm ga je erop achteruit, met 4-6 Ohm kom je in de gevarenzone.

Je kan ook een stereo versterker op de kop tikken en die aansluiten op een line-out van deze HK. De versterker moet dan meer vermogen leveren dan minimaal 60 Watt kunnen leveren bij 6 Ohm, lever wat meer als je het bij deze Jamo's  houdt.

De prijs van dezelfde luidsprekers verschilt via verschillende verkooppunten meer dan een factor 2.

Je kan ook je set te koop aanbieden en naar een andere combinatie uitkijken.



AnubisNefer

Bedankt voor je tijd en uitleg

Dus als ik het goed begrijp; aals ik mijn hk set wil behouden dan moet ik kijken voor vloerstaanders met 8 ohm en minder vermogen ?

Naar hoeveel vermogen moet ik ongeveer gaan kijken dan ?   Minder dan 100 watt ?   
Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo

garmtz

Ik zou er een mooie (2e hands) stereoset naast plaatsen.

AnubisNefer

Quote from: garmtz on June 12, 2008, 18:19:21
Ik zou er een mooie (2e hands) stereoset naast plaatsen.

Dat zal er dan niet uitzien. Ik heb een breed en laag meubel waarop mijn 50 inch plasma op zit. Aan ieder zijde heb ik dus een hkts7 box met vloerzuil staan.

Wat ik nu dus zoek is een goeie betaalbare av receiver (max € 500) die ook in stereo dus zijn werk doet en mij de mogelijkheid biedt om voor 8ohm of ohm speakers te kiezen.

Had een yamaha op het oog (Yamaha RX-V463 of V563) tot dat ik zag dat de impedance op 6 ohm zit (volgens de yamaha handleiding dus). Ik word hier gek van.......

Iemand een suggestie voor een receiver ?

Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo

Wim44

Luidsprekers van max. rond 100 W moet kunnen met de set die je nu gebruikt.
Wat Garmtz en ik aangeven stereo receiver is een goede optie. Je geeft aan dat dit niet kan.

Andere optie: Er zijn receivers van ONKYO, Yamaha, Pioneer en Sony in dit prijssegment, die met bijpassende DVD speler en luidsprekers door de leverancier of de winkel samengesteld worden.


tiptop

Theoretisch heb je wel gelijk Wim,

Maar de luidsprekers zijn tegenwoordig zo makkelijk belastbaar en de versterkers zo stabiel, dat het imho geen problemen mag opleveren.

Maar overstappen naar een leuke NAD of Cambridgeaudio versterker en dan een paar leuke LS erop, zoals Monitor audio of Dali is wel een hele stap voorwaarts. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Wim44

Mijn praktijkervaring is dat luidsprekers die bedoeld zijn voor een vermogen van 20-150/200 Watt het mondjesmaat doen op een versterker die maximaal 30 Watt kan leveren.

Als je een versterker hebt die ruim gedimensioneerd is voor 8 Ohm, dan kan je vaak zonder problemen van 8 Ohm naar 6 Ohm luidsprekers en soms ook naar 4 Ohm gaan. Echter binnen de vermogen limiet, zijn er tal van versterkers waarvan de limieten van max. stroom overschreden worden. Voor geluidskwaliteit is dat niet alleen een ramp, de versterker wordt over de stroomlimiet heen ingezet, met als gevolg eindversterkers die de geest geven.

Een versterker die voor 6 Ohm luidsprekers bedoeld is zal het goed kunnen doen met luidsprekers van  4 Ohm, maar ook 8 Ohm en natuurlijk de 6 Ohm waarvoor de versterker ontwikkeld is.
De marges van de onderdelen van receivers in deze prijsklasse zijn uitermate klein. Daarin wordt geoptimaliseerd op kosten om de marge (economisch) interessant te houden. Een receiver voor 6 Ohm heeft daardoor meer speelruimte dan een receiver die echt voor 8 Ohm luidsprekers bedoeld is.

Met een receiver bedoeld voor luidsprekers van 6 Ohm kan in de meeste gevallen - eerder - met luidsprekers in de range 4-8 Ohm werken zonder in de problemen te komen. In het lagere segment is een receiver voor 6 Ohm luidsprekers - vanuit dat optiek - geen slechte keus.

Overstappen naar een leuke NAD of Cambridge audio is meer dan een leuk alternatief. :)

AnubisNefer

Heren nogmaals bedankt voor je tijd en advies.

@Wim ik zal er zeker aan denken omtrent de onkyo. Echter gaat mijn voorkeur niet uit naar nog een 5.1 set qua boxen. Ik wil gewoon heerlijke vloerstaanders met daaromheen dus de center,rears en sub van mijn huidige set.Los zou ik wel kunnen kijken naar een av van onkyo. Zoals je het zegt, het is van deze tijd.Aangezien ik ook nog is een PS3 en xbox360 heb zijn de onkyo receivers in ieder geval het nadenken meer dan waard.

Wil wel een av receiver in het zwart , aangezien mijn plasma,ps3 en xbox ook zwart zijn.Hbe namelijk een orientaals inrichting.

Heb nog staan zoeken op internet en kwam het volgende tegen............

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1282100/22

als je helemaal naar beneden scrolt ,dan zie je dat iemand op gathering tweakers dus de combinatie heeft staan die ik voor ogen had.

Hij heeft echter wel de homecinema set van de desbetreffende vloerstaanders (dus de Jamo S606 HCS3) in combinatie met de hk avr132.

Ik meen ook nog te herinneren dat de Watt vermogen van alle HK receivers eigenlijk in realiteit meer dan 2 x zoveel is. Als dat zo is,dan heeft die avr132 van mijn geen 30w per kanaal maar bijna 70 watt. Is dit juist of is dit gewoon een fabel ?


Zou een wat oudere marantz ook voldoen ? Bijv deze

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=75435.0
Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo

NielsLu

Ik vraag me af of de HK zoveel minder vermogen heeft dan receivers van andere merken. Harman Kardon is veel realistischer in het opgeven van vermogen dan andere merken, dus ik denk niet dat het een probleem wordt om de Jamo's aan de HK aan te sluiten.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Audiotwin

Ik zie geen probleem,de Jamo's zijn geschikt voor versterkers van 4 tot 8ohm.HK staat bekent om zijn stroomreserve.
Probeer het uit,mocht je vermogen te kort komen dan kan je altijd nog actie ondernemen ;)
Tevredenheid!!!

AnubisNefer

Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo