inbouwdiepte subwoofer driver

Started by daxie, June 10, 2008, 15:19:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daxie

ik zal binnenkort twee subs maken op basis van een CSS-SDX15.

deze subwoofer driver heeft een diepte, gemeten vanaf baffle tot einde magneet, van 224 mm. (gemeten van baffle tot onderkant driver zelf is 123mm).

Nu heb ik door een beperkte kamerbreedte slechts een binnendiepte van 375mm beschikbaar in mijn kast. (Ik ga er immers van uit dat de beste positie van de subs links en rechts van de luisterpositie is).

Is dit een probleem, in die zin dat het de prestaties ernstig beinvloedt?

Ter info: de uiteindelijke kast zal ong 300l netto getuned op 14Hz worden. (Ofte buitenafmeting van 170 breed, 50 hoog en 45 diep). (Berken multiplex van 27mm als kast, 21mm als bracing en als bafflefront).

bedankt,

Wouter

Interficior

Kijk je uit voor staande golven in zo'n kast? Je frequentie zit rond de 100 Hz. Verder lijkt me die 15 cm wel genoeg opzich, maar je moet er wel mee oppassen dat het niet te erg wordt.
Take it or lease it

daxie

Quote from: Interficior on June 10, 2008, 15:39:10
Kijk je uit voor staande golven in zo'n kast? Je frequentie zit rond de 100 Hz. Verder lijkt me die 15 cm wel genoeg opzich, maar je moet er wel mee oppassen dat het niet te erg wordt.

hoe bedoel je te erg? Ik zal wel voldoende demping aanbrengen. (baffletext en pritex en baf voor de vulling).

eerste poortresonantiefrequentie volgens winisd ligt op 210Hz. (poort van 15,2cm; 83,02cm lang), dus dat is wel ok.

mijn enige ander optie is in de twee hoeken van de kamer, en dan voor ongeveer 50x80x80 te gaan.

daxie

#3
-double-

Bart_M


slobberbone

Quote from: daxie on June 10, 2008, 15:19:04
ik zal binnenkort twee subs maken op basis van een CSS-SDX15.

deze subwoofer driver heeft een diepte, gemeten vanaf baffle tot einde magneet, van 224 mm. (gemeten van baffle tot onderkant driver zelf is 123mm).

Nu heb ik door een beperkte kamerbreedte slechts een binnendiepte van 375mm beschikbaar in mijn kast. (Ik ga er immers van uit dat de beste positie van de subs links en rechts van de luisterpositie is).

Is dit een probleem, in die zin dat het de prestaties ernstig beinvloedt?

Ter info: de uiteindelijke kast zal ong 300l netto getuned op 14Hz worden. (Ofte buitenafmeting van 170 breed, 50 hoog en 45 diep). (Berken multiplex van 27mm als kast, 21mm als bracing en als bafflefront).

bedankt,

Wouter


Hoi Wouter ,

Wat een joekels  :o 300 liter  170 breed ,50 hoog en 45 diep  :o.

Met ruim 100 liter kom je toch ook heel eind  ;D

En waarom de bafflefront minder dan de rest van de kast ? Ik zou eerder voor andersom gaan  ;D


daxie

#6
voor de staande golven is 140x60x45 iets beter, dus dat wordt het wellicht.

Front is 27 mm + 21 mm...

300 l getuned op 14 Hz

=> geeft alle voordelen van een gesloten ontwerp, namelijk lage groepslooptijd (tot 30Hz is die zelf lager dan een gesloten ontwerp, op 20Hz nog steeds zeeeer aanvaardbaar (<16ms)
=> geeft alle voordelen van een gepoort ontwerp, namelijk diepgang en drukopbouw, gecombineerd met een ongelooflijke headroom
=> poortruis is doordat je een vrij grote poort kiest ook geen probleem. PAs onder de 20Hz begint dat op te lopen.

Nadeel => you need size :p

gevolg hiervan is dat je een zeer snelle sub krijgt (immers, in het muzikale gedeelte is hij sneller dan een gesloten ontwerp!), die heel erg veel diepgang biedt, en ook veel drukopbouw biedt. Dit betekent dat hij eigenlijk totaal geen moeite moet doen om een laagweergave neer te zetten, en dat hoor je, zeker in een normale ruimte.

En zo wil ik er dus 2 :)

daxie

#7
Even een simulatie (800Watt input):

SPL:


Group Delay:


Cone Excursion:


Port velocity:

daxie

Interficior,

zou 140x60x45 (ipv 170x50x45) beter zijn?

daxie


Bart_M


daxie

Quote from: Bart_M on June 10, 2008, 19:14:50
Waarom geen 18" passives?

dineros... plus voor mij biedt het geen voordeel tov gewoon gepoort.

mr TC

Zie er veel belovend uit! ;D

Gaan beide subs op 1 versterker?
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Bart_M

Je hebt meer druk onderin en geen poortruis. ;)

daxie

#14
Quote from: Bart_M on June 10, 2008, 21:09:03
Je hebt meer druk onderin en geen poortruis. ;)

nog meer druk onderin :)

en poortruis is al meer dan aanvaardbaar boven de 20Hz


weegt niet op tegen het kostenplaatje.

in eerste instantie gaan ze op 1 amp, een t.amp ta2400. afhankelijk van hoe die presteert komt er nog een bij, maar dat is nog niet voor onmiddellijk (gans het project trouwens)

Bart_M

Ik heb nog een testkast staan met 2 x 18" passives erin, als je wilt mag je die eens testen. Je hoeft er alleen een woofer in te hangen.

Ik kan je aanraden om ook een gesloten testkast te maken. 2 van dergelijke woofers moeten gewoon goed integreren in je ruimte, soms is dat gesloten, maar kan dus ook met passives of reflex zijn.

Godtoh

Donder joh, wou dat ik de ruimte en het geld had.
300L is voor mij echt te groot :(
Vind me SVS al te groot eigenlijk ::)

Maar dit ga ik volgen, heel veel succes he :)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

daxie

geld valt mee hoor, 275 voor de driver, 300 voor de amp, dus samen 850 euro.
Dan het kastmateriaal nog erbij...

ruimte, mja, dit komt in een dedicated ht. dan is ruimte niet zo van belang. alhoewel ik rechts en links van mijn zetel slechts 40cm van de woofer af zal zitten, het is dus vrij krap.

Het is in een zolderruimte, dus het grootste probleem wordt hem naar boven krijgen :) (alhoewel ik hem mss ter plekke zal lijmen). Maar dat is ten vroegste voor augustus, september, eerst de rest van het huisje.