dubbele baspoort werkt niet ?

Started by solitaire, May 5, 2008, 13:38:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

De speakertjes van m'n PC-setje zijn DIY, gebaseerd op een Fostex FE-127E driver in een 18mm-multiplex kastje van 14 liter netto, naar voorbeeld van deze. Anders dan de speakers in het voorbeeld hebben mijn speakers 2 kleine poortjes aan de achterkant van de kast, 40mm ø x 80mm en 40mm ø x 120 mm, respectievelijk afgestemd op 70Hz en 60Hz (zie onderstaande afbeelding). De gedachte hierbij was het creëren van ondersteuning op de driver's directe lage-tonen afstraling over een breder frequentiegebied dan met 1 poort mogelijk is, het ondersteunen van de poortoutput wegens 2pi boost, en daarnaast door de zo ontstane indirecte afstraling de waarneembaarheid van poortruis verminderen. Itt. de voorbeeld-speakers zijn mijn speakertjes trouwens BSC-loos.
 
Een vriend van me reageerde zojuist op deze speakerjes met een 'deze poortjes kunnen niet werken zo': de oorsprong van beide poortjes en de ruimte waarin ze afstralen (zeg de ruimte tussen de achterkant van de speakers en de wand) is gelijk, waardoor de twee poortjes als het ware akoestisch kortsluiten, met z'n tweeën op eenzelfde frequentie-afstemming gaan werken (beide dus naast hun eigenlijke afstemming) en zo in werkingsgraad sterk teruglopen.

Iemand hier op het forum enig idee hoe dit fenomeen daadwerkelijk functioneerd ?




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Interficior

Ik weet wel dat het niet zomaar kan dat je meerdere poorten op verschillende afstemfrequenties werkt. Maar doe maar eens een impedantiemeting en dan weet je alles. :)
Take it or lease it

fgroen

Het blijft een enkele Helmholz resonator, die op "een" frequentie afgestemd is. Als je een bredere afstemming wilt hebben, zul je twee woofers in elk hun eigen volume moeten zetten, met ieder hun eigen afstemming.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

solitaire

dank voor de antwoorden

de basafstemming zal ik eens opnieuw en uitgebreider doen ...




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#4
heb de afstemming van de BR veranderd: de twee poorten zijn nu alletwee afgestemd op 60Hz

in het (mannen-) stemmen gebied lijkt de nieuwe afstemming ietswat minder rommelig, maar een tikje 'cool'

het bas-gebied is wellicht een tikje meer one-note, maar is verder weing veranderd (er is ook domweg weinig bas, met een speaker als dit)


deze speakers gaan naar een vriendin van me, mischien wel samen met m'n KingRex versterker/DAC ...

heb alweer plannen voor m'n PC-set ;D, maar zeker is dat er eerst nieuwe speakers gaan komen, weer zelfbouw

de andere plannen hangen sterk af van beschikbaarheid van (oa. 2e hands) producten, en budget  :-\




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.