Nieuwe kaarten in TomTom

Started by WillemkeP, June 7, 2008, 11:42:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WillemkeP

Lieden,

ik heb inmiddels een jaar een TomTom XL, en ik wilde eigenlijk eens een nieuwe europa kaart erop gooien; vooral omdat ik merkte dat de kaart die voorgeïnstalleerd was ook alweer een jaar of één-twee oud was bij aanschaf van mijn TomTom. Volgens mij is dit een versie uit 2005-2006. Nu zat ik met de TomTom software wat te spelen, en de enige optie die ik zag om een geüpdate kaart te krijgen was de aankoop van een kaart.

Ik heb hier een beetje een dubbel gevoel bij, want ik vind eigenlijk dat ik hiervoor al betaald heb (nl bij de initiele aanschaf van mijn TomTom) en ik had eigenlijk verwacht dat ik deze 'gewoon' kon downloaden.

Vraagjes:
- klopt het dat je updates voor TomTom kaarten gewoon gratis zou moeten kunnen downloaden?
- zo ja, via welke opties van de TomTom software krijg ik dit voor elkaar? Of via welke websites?
- zo nee, dan betekent dit dus dat ik alleen maar een update kan krijgen door €60-80 uit te geven?

Ik hoop dat iemand ervaringen hiermee heeft :)


Willem

SpeedyAndré

Die kaart zal je moeten kopen als het aan Tomtom ligt.
Op internet zwerven wel kopietjes (bijv. torrent) rond maar dat mag je zelf uitzoeken  ;D
Het is net als met inkjet printers, het apparaat wordt bijna weggegeven en met de dure inkt verdienen ze dit weer terug.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

WillemkeP

Grrrrr... natuurlijk 'weet' ik dat je via torrents zo ongeveer alles kunt downloaden, maar ja ... ik had de hoop dat er een legale manier was om alsnog een bijdetijdse wegenkaart te krijgen.

Oftewel, iedere nieuwe update van een kaart kost dus geld ! Mensen die op zoek zijn .. houd hier rekening mee  :-\

marz01

Autorijden was altijd al een melkkoe ;D

Voor 50 euro heb je binnen een week een download van tomtom binnen met de laatste nieuwe wegen.
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

Erik

Is toch ook niet zo gek, die wegen moeten allemaal geupdate worden. Ze zijn nu al bezig fiets en wandel kaarten in beeld te brengen. En aangezien 90% alle kaarten download zal de prijs wel even hoog blijven.  Dei 60 euro voor een heel jaar vind ik niet zo duur eigenlijk.
We kopen versterkers van 5000 we kopen elke maand 10 blurays, maar doen moeilijk over een update van 60 euro ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

rbormans

Quote from: Erik on June 10, 2008, 09:53:50
Is toch ook niet zo gek, die wegen moeten allemaal geupdate worden. Ze zijn nu al bezig fiets en wandel kaarten in beeld te brengen. En aangezien 90% alle kaarten download zal de prijs wel even hoog blijven.  Dei 60 euro voor een heel jaar vind ik niet zo duur eigenlijk.
We kopen versterkers van 5000 we kopen elke maand 10 blurays, maar doen moeilijk over een update van 60 euro ;D
Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Ik denk dat de prijs van dit soort apparaten wel wat meer zouden kosten als ook al de investeringen in het updaten van de kaarten naar nieuwe wegen, verkeerssituaties ed inbegrepen zouden zijn.

Quote from: SpeedyAndré on June  7, 2008, 12:40:41
Het is net als met inkjet printers, het apparaat wordt bijna weggegeven en met de dure inkt verdienen ze dit weer terug.
Dit lijkt me een vergelijking die geen steek houdt. Met de kaarten krijg je tegen betaling een meer up-to-date product. Je blijft vrij te kiezen of je deze wil hebben, maar het product werkt gewoon ook zonder update door.
Met inkt heb je gewoon geen keuze.

Enige wat Tomtom of de tussenhandel leverancier hoort te doen is de laatst beschikbare kaart meeleveren.

VlisChris

Dan moet je dus elke keer als er een update komt de vorige versies uit de winkel halen en updaten.
Daar gaat ook goed geld in zitten. En dat betaald TomTom echt niet zelf hoor ;D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

SpeedyAndré

Ik vind de vergelijking wel goed, als je oude kaarten gebruikt kan je net zo goed de Tomtom uit laten staan  ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Erik

#8
vaak zijn die modellen met (veel) korting de oude modellen en dus de oude kaarten. Als je nieuwe kaarten wilt moet je het (nieuwe) duurdere model kopen, niks mis mee toch?

Maar krijg je er tegenwoordig niet een coupon bij voor 1 update zoiets had ik dacht ik opgevangen bij het tv programma "kassa" ?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

rbormans

Quote from: SpeedyAndré on June 11, 2008, 00:15:40
Ik vind de vergelijking wel goed, als je oude kaarten gebruikt kan je net zo goed de Tomtom uit laten staan  ;D

André  8)
Klopt, in Nederland zijn het altijd wegenwerken en verleggen ze continu het wegennet (maar in Belgie, met onze aftandse wegen, kom je lang toe met een versie van TomTom)  ;D

Erik

Heeft de belgische versie niet wat extra's als "let op, gat in de weg na 100 meter" ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

rbormans

Quote from: Erik on June 11, 2008, 14:51:35
Heeft de belgische versie niet wat extra's als "let op, gat in de weg na 100 meter" ;D
Nope helaas

Enige extra die ik gezien heb is (vanuit Belgie) "Let op, u nadert de Nederlandse grens, wilt u een andere route uitstippelen"  >:D

Erik

Quote from: Raf (B) on June 11, 2008, 16:26:54
Enige extra die ik gezien heb is (vanuit Belgie) "Let op, u nadert de Nederlandse grens, wilt u een andere route uitstippelen"  >:D
;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

hardyke

End of civilisation in 500meter  >:D