Gezocht voor kort testje: iTTL flitser omgeving Alphen a/d Rijn

Started by mikekiwi, June 5, 2008, 22:36:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Wat wil ik nu precies: iemands flitser op mijn Nikon D50 proberen om te zien of het apparaat nog goed omgaat met externe flitsers

- Waarom 1: mijn vorige flitser heb ik gefrituurd terwijl die nog op de flittschoen zat en ik twijfel of alles nog werkt in het flitscircuit van de camera
- Waarom 2: ik wil dus weer een flitser gaan kopen maar dat moet dan wel zin hebben

- Info 1: ik woon in Alphen a/d Rijn, geen probleem uiteraard om eventjes te sturen naar de testlocatie
- Info 2: het gaat om een paar testfotootjes, als het goed is, ben ik in ca. 5x 1/60s klaar... ;)
- Info 3: test tot nu toe leverde op dat er wel een flitssignaal werd afgegeven, maar wel met als resultaat chronische overbelichting. Op een andere D50 met dezelfde settings wel goed resultaat...Twijfel dus over werking contactpuntjes...

- Vraag 1: loop ik op de een of andere manier een risico om een flitser te beschadigen als mijn flitscircuitje niet meer lekker werkt?
- Vraag 2: wie o wie is bereid zijn flitser een paar seconden op mijn camera zijn best te laten doen om mij even wat duidelijkheid te verschaffen?

Audiofiel

Quote from: mikekiwi on June  5, 2008, 22:36:00
- Info 3: test tot nu toe leverde op dat er wel een flitssignaal werd afgegeven, maar wel met als resultaat chronische overbelichting. Op een andere D50 met dezelfde settings wel goed resultaat...Twijfel dus over werking contactpuntjes...

Weet je zeker dat je flitscompensatie niet een paar stoppen in de plus staat?


En nee, ik leen geen flitser uit. Het risico is mij te groot, helemaal op een een flitsschoen met twijfelachtig karakter. Als er echt iets goed fout zit, kan de flitser beschadigen.... :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

mikekiwi

Quote from: Audiofiel on June  6, 2008, 05:54:55
Weet je zeker dat je flitscompensatie niet een paar stoppen in de plus staat?


En nee, ik leen geen flitser uit. Het risico is mij te groot, helemaal op een een flitsschoen met twijfelachtig karakter. Als er echt iets goed fout zit, kan de flitser beschadigen.... :-\

Eh..nee...die flitscompensatie stond zelfs drie stops in de min...en toch overbelichting. Bij een testje met twee D50's in de auto-stand (de stand die ik nooit gebruik, maar degene van de flitser die ik deze week heb getest wel) gaven een verschillend resultaat. Enige verschil was de lens, maar omdat dat beide Tamrons waren, lijkt mij dat ook niet het verschil uitmaken...

Ik vermoed zelf dat het wel meevalt met circuitje (zoek alleen bevestiging), maar ik snap je terughoudendheid...

Audiofiel

Quote from: mikekiwi on June  6, 2008, 07:00:12
Enige verschil was de lens, maar omdat dat beide Tamrons waren, lijkt mij dat ook niet het verschil uitmaken...

Dat kan wel degelijk verschil maken.  8)
iTTL gebruikt afstandsinformatie tot het onderwerp en krijgt deze afstand door van het objectief....

Misschien nog een poging wagen met hetzelfde objectief op beide body's? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

mikekiwi

Yep, hadden we al aan gedacht, beiden op 50mm gezet, ook de flitser stond op dezelfde brandpuntsafstand. Was overigens geen iTTL-flitser, maar een Metzje in de M-stand... Testen met diezelfde persoon gaat niet meer, die flitser is inmiddels verkocht. Vandaar mijn zoeken naar een andere flitsert!

Audiofiel

Quote from: mikekiwi on June  6, 2008, 07:57:33
Yep, hadden we al aan gedacht, beiden op 50mm gezet, ook de flitser stond op dezelfde brandpuntsafstand. Was overigens geen iTTL-flitser, maar een Metzje in de M-stand... Testen met diezelfde persoon gaat niet meer, die flitser is inmiddels verkocht. Vandaar mijn zoeken naar een andere flitsert!

Maar de belichting wordt in dat geval niet door de camera geregeld, maar door de flitser... ::)

Om wat voor type (gefrituurde?) flitser gaat het nu eigenlijk en wat is er gebeurd? ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

mikekiwi

Quote from: Audiofiel on June  6, 2008, 08:51:12Om wat voor type (gefrituurde?) flitser gaat het nu eigenlijk en wat is er gebeurd? ???

was er al bang voor dat iemand dat zou vragen... :) Was namelijk mijn eigen schuld en niet echt een actie waar ik achteraf trots op ben. Het ging om een Nikon SB-24 waarvan bij mijn oplaadbare accuutjes de polen geen lekker contact meer maakten. Dit had ik in een opwelling tijdens een bruiloft trachten op te lossen door een stukje alu-folie tussen de batterij en het klepje te doen.
Qua gedachte niet zo heel veel mis mee (niet de fraaiste oplossing I know), maar wel als je diezelfde alu-folie dan in 1 keer over alle batterijen neerlegt en ze dus allemaal verbindt. Het begon een beetje te ruiken en heb met een servet nog net die gloeiend hete flitser van de camera weten te krijgen. Batterijcompartiment van de flitser was redelijk gesmolten.  ::)

Op de camera doet de interne flitser het nog prima, het middencontact van de flitser dus ook nog wel (want een externe flitser gaat wel af). Weet dus niet of de andere contacten nog helemaal in orde zijn...


eric_audio

NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

mikekiwi

Quote from: eric_audio on June  6, 2008, 12:45:51
Waarom niet voor de zekerheid even naar Beverwijk?

Is zeker een optie, maar ik heb de komende weken niet veel tijd op de uren dat zij daar open zijn. Dacht dus wat makkelijker en sneller te zijn door even een klein testje uit te gaan voeren als boven beschreven...

VlisChris

Ik betwijfel dat iemand zo gek is om zijn dure flitser op je cam te willen zetten om eerlijk te zijn.
Wat dat betreft sluit ik me bij Arjen aan :) (en verder: ben Canonian uit Zeeland, dus je had zowieso al weinig aan me ;))
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.