Blikseminslag op schotel

Started by Robert, May 7, 2003, 01:44:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robert

Dit staat wel onder satteliet onvangst, maar ja blikseminslag is ook ontvangst alleen wat minder geweest, denk ik ;D.

Is het mogelijk dat als de bliksem inslaat op de schotel dat het apparatuur wat je eraan hebt hangen beschadigd wordt?

Bij onweer trek ik alle stekkers en de antenne kabel eruit. Is het beter dat ik bij onweer de kabel van de schotel er ook uit trek???


MvrGr.
Robert

Martin_G

Alle stekkers?? van de stekkerdozen bedoel je zeker? :)

Als ik elke stekker apart eruit moet halen moet ik 12 stekkers eruit halen :)

Anyway, weet niet of je apparatuur kapot kan.. maar als je dan toch alles al eruit haalt kan je ook net zo goed je sattaliet eruit halen want kans dat bliksem daar op inslaat is stuk hoger dan al die dingen die je ook uitzet
Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

Robert

#2
Ja, van de stekkerdozen. Anders ben ik ook wel even bezig ;D

Maar weet iemand anders het antwoord op mijn vraag ???


MvrGr.
Robert

bryan vd B

Quote from: Robert on May  7, 2003, 15:38:38
Ja, van de stekkerdozen. Anders ben ik ook wel even bezig ;D

Maar weet iemand anders het antwoord op mijn vraag ???


MvrGr.
Robert

hi,

De kans dat hij in de schotel slaat is erg erg klein maar kan wel gebeuren uiteraard.
De inslag is als het gebeurt toch een indirecte inslag en ja je kan hem er beter wel uithalen want hij is immers verbonden met de sataliet receiver die vervolgens weer is gekoppelt met je versterker en tv.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Robert

Mijn satteliet ontvanger is op dit moment alleen de pc ;D. Niet dat de pc wel kapot ;D. Er komt ook nog een stand-alone satteliet ontvanger in mijn HT, voor nu heb ik daar even geen geld voor, maar ik kan nu wel opnemen van de schotel en op cd branden en in mijn stand-alone dvd speler in mijn HT afspelen.
Alleen SVCD is ook niet alles. Toch maar een dvd brander aanschaffen ;).


MvrGr.
Robert

Bros

ik heb ooit een verhaal gelezen dat het niets uitmaakt dat je de stekkers er uit trekt. De lading trekt namelijk vanuit een groot grondoppervlak, en trekt dan naar boven.  Als je een goede ontlading hebt, dan wordt alle electronische apparatuur vernield. Of je de stekkers er nu in of uit hebt.... :'(
Hitachi PJ-TX100 | Harman Kardon AVR 430 | Samsung DVD-HD850 | Infinity Reference 81 MkII + 31 MkII + 100c | Alcone AC10HE + Detonation DT150 DIY sub | Pinnacle Showcenter 200g

Robert


bryan vd B

hi,

Hier heb jij het over de zogenaamde spanningstrechter.

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Erik

Kortom een goede bliksemafleider op je dak doet wonderen.
bv je schoonmoeder gewikkeld in aluminiumfolie en koperdraad, kan zijn dat je vrouw het er niet mee eens is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Robert

#9
Quote from: Erik on May  7, 2003, 20:11:41Kortom een goede bliksemafleider op je dak doet wonderen.
bv je schoonmoeder gewikkeld in aluminiumfolie en koperdraad, kan zijn dat je vrouw het er niet mee eens is.

;D

Ik ben nog jong (lees 18 jaar) en er is nog geen meid die zo gek is om met mij te willen leven zo te zien ;D

Hmmm. Wie moet ik dan op dak neerplanten? ;D


MvrGr.
Robert

JG_Smit

Ik heb wel eens meegemaakt dat mijn videorecorder stuk was geslagen door een inslag op het stroomnet alsmede mijn koffiezetapparaat Aaaaaarch.

GR Jan

Oracle

Wat was erger? ;D

Groet,
Mark

Sarjenka

bliksem is gaaf :)

verder vraag ik me af wat je moet doen als je niet thuis bent en er een onweersbui overtrekt... :)

Robert

Quote from: Sarjenka on May  8, 2003, 17:58:19
bliksem is gaaf :)

verder vraag ik me af wat je moet doen als je niet thuis bent en er een onweersbui overtrekt... :)

Daarvoor hebben we het weerbericht en anders snel naar huis rijden ;D


MvrGr.
Robert

Erik

Maar als jer een bliksemafleider hebt hoef je toch niet steeds je stekkers er uit te trekken ???
En anders heb je toch nog die kastjes die je tussen stopcontact en stekker doet ???
Wat doen we dan moeilijk ???
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Robert

#15
Erik,

Je heb wel spanningsbeveiligers (o.a. van Trust), maar de meeste beschermen niet tegen blikseminslag. En je blijft meestal zitten met de antennekabel (als je kabel-tv hebt natuurlijk).

Achter mijn HT apparatuur heb ik een Trust Power Protector 530 en die beschermt niet tegen blikseminslag. De nieuwe typen wel (510, 515P en 525U) en het apparatuur is vergoedt tot €10.000 of 25.000. Toch vertrouw ik het niet en zoveel moeite is het niet om de kabels eruit te halen (van de stekkerdozen).

Het ging mij er alleen om of het ook kan inslaan op de schotel (ik dacht al van wel, maar wou bevestiging), anders ben je kabel eraan uit trekken voor niks ;)


MvrGr.
Robert

SiR-ROUND

QuoteDaarvoor hebben we het weerbericht en anders snel naar huis rijden

Gereden worden...  ;)

Is de schotel het hoogste punt?

Robert

Quote from: SiR-ROUND on May 10, 2003, 18:34:53
QuoteDaarvoor hebben we het weerbericht en anders snel naar huis rijden

Gereden worden...  ;)

Is de schotel het hoogste punt?

Van het gedeelte van de bijkeuken wel (plat dak en de schotel steekt er net bovenuit). Maar het dak van de garage en de woning steekt er ver bovenuit.


MvrGr.
Robert

SiR-ROUND

Dan heb je zeeeeeer weinig kans op inslag...

Oracle

Of iets het hoogste punt is, staat op zich los van het feit of de bliksem er in slaat.

De bliksemontlading kiest altijd de weg van de minste weerstand. Daarbij kan het dus best zijn dat dit niet het hoogste punt is.

Maar goed, inderdaad is de kans in dit geval behoorlijk minimaal...

Groet,
Mark

SiR-ROUND

Ik wou dat ik een bliksem was...

;D

Oracle

Ik wou dat ik twee hondjes was...  ???

Hoe bedoel je, Sir?

Groet,
Mark

SiR-ROUND

QuoteDe bliksemontlading kiest altijd de weg van de minste weerstand

;D