nieuwe camera

Started by El Penumbra, June 2, 2008, 14:39:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

El Penumbra

Voor ik overstapte naar mijn huidige digitale camera gebruikte ik een Minolta spiegelreflex met 1 lens. Een Sigma 28-105 1:2.8-4. Aangezien een digitale spiegelreflex toen nog behoorlijk aan de prijs was heb ik voor een gewone camera gekozen.

Deze is toch al weer wat op leeftijd en aangezien hij maar 4 megapixel heeft kan ik niet veel uitvergroten.

Nu twijfel ik voor de aanschaf van een nieuwe camera. Ik wil graag goede foto's (naar mijn begrippen) maar ik schiet vooral graag op standje 'automatisch'.

Wat is verstandig:

1. Een eenvoudige spiegelreflex met 1 lens vergelijkbaar met de Sigma die ik vroeger had;
2. Een betere compactcamera zoals een Panasonic F8 of TZ5 of een Canon Powershot G9.

Dank voor de reacties.  :D

MartijnR

De panasonic FZ18. 18x zoom, met goede kwaliteit zeiss-lens. De G9 lijkt me meer iets voor de gevorderde D-slrgebruiker die een compacte camera erbij wil hebben.

Er zijn ongetwijfeld genoeg andere forumleden die hun eigen ideeën willen spuien, bovenstaande is dan ook alleen maar een aanbeveling. Pak een camera die aan je technische eisen voldoet beet en kijk welke het beste in de hand ligt, da's eigenlijk de beste test.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

carlo

Ik heb een paar weken terug zelf een nieuwe camera aangeschaft, de Panasonic DMC-FX500. Compactcamera, gemakkelijk mee te nemen, prima foto's, geavanceerde automatische mogelijkheden en ook handmatig in te stellen via touchscreen, groothoeklens..Zeer prettige camera!
Meridian 502/557/504/506.24, Adam column mk III,audio physic tempo VI, Musical Fidelity KW500, Marantz SA11 3, Densen B420+, Technics SL1210MKII met Grado platinum wood element in luisterruimte
Pioneer LX800, Dynaudio focus 50 in de woonkamer

Audiofiel

Quote from: MartijnR on June  3, 2008, 13:03:11
Er zijn ongetwijfeld genoeg andere forumleden die hun eigen ideeën willen spuien, bovenstaande is dan ook alleen maar een aanbeveling. Pak een camera die aan je technische eisen voldoet beet en kijk welke het beste in de hand ligt, da's eigenlijk de beste test.

Dat is precies ook mijn advies. 8)


En als je een D-SLR koopt, vergeet dan niet dat de investering in de lens meer uitmaakt voor de uiteindelijke kwaliteit dan de body (hoewel vrijwel iedere goedkope lens op een D-SLR beter presteert dan een digicompact). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

El Penumbra

Quote from: Audiofiel on June  3, 2008, 14:59:07
Dat is precies ook mijn advies. 8)


En als je een D-SLR koopt, vergeet dan niet dat de investering in de lens meer uitmaakt voor de uiteindelijke kwaliteit dan de body (hoewel vrijwel iedere goedkope lens op een D-SLR beter presteert dan een digicompact). ;)

Ik heb enkele winkels gebeld. Twee uit de regio en Konijnenberg. Eentje adviseert de G9 en de andere twee een spiegelreflex. Zo ook Konijnenberg die ik vanmiddag aan de telefoon had. De dame in kwestie vertelde me dat het wellicht het slimste is om te beginnen met een Canon 400D (gezien de prijs) of een 450D. Bij die laatste is de kitlens sterk beter (de IS) dan de oude lens.

Wat me wel opvalt is dat ik heel veel negatieve reviews lees over de 'betere lenzen' die me interesseren. Wellicht geschreven door 'fanaten' met veel hogere eisen maar het staat er vaak wel erg negatief.

El Penumbra

Opties:

Canon EOS 400D + EF-S 17-85mm iS USM voor € 827,- en nog € 110,- cash back actie
Canon EOS 400D + Sigma 18-200mm OS Voor € 859,- en nog € 60,- cash back actie

Of een Nikon D60 met een Nikkor AF-S 16-85mm DX F 3.5-5.6 G ED VR maar dat zou met € 459 voor de body en € 488,- voor de lens wel erg prijzig worden.


spotmatic

Durf ook eens te kijken naar een camera waar geen Nikon of Canon op staat. Wat te denken van de Pentax K200D? Daar zit de stabilisatie al ingebouwd en bovendien wordt de kitlens daarvan hoger aangeschreven dan de Canon en Nikon equivalenten. Kijk maar bij de lenstesten van www.dpreview.com.

BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Stefan S.

Vorige week de Panasonic Lumix DMC-FZ18 gekocht en na 300 foto's ben ik zeer enthousiast. Het is een compacte snap and shot camera met een zeer snelle opstarttijd die zeer goede foto's maakt in de IA stand (ook met gezichtsherkenning, leuke tool). Mocht je na een tijd toch meer handmatig willen instellen, dan is dit ook goed mogelijk bij dit toestel. De 18x optische zoom is met stabilisatie is zeer goed te noemen. Het beste komt nog....de prijs van 325 euro  :D





El Penumbra

Quote from: spotmatic on June  3, 2008, 22:06:38
Durf ook eens te kijken naar een camera waar geen Nikon of Canon op staat. Wat te denken van de Pentax K200D? Daar zit de stabilisatie al ingebouwd en bovendien wordt de kitlens daarvan hoger aangeschreven dan de Canon en Nikon equivalenten. Kijk maar bij de lenstesten van www.dpreview.com.



Dat durf ik zeker hoor. Ik heb niet echt een merkenvoorkeur. De K200D komt echter voor zover ik kan vinden minder goed uit de testen dan enkele concurrenten.

Hanky Panky

Quote from: Stefan S. on June  4, 2008, 00:04:43
Vorige week de Panasonic Lumix DMC-FZ18 gekocht en na 300 foto's ben ik zeer enthousiast. Het is een compacte snap and shot camera met een zeer snelle opstarttijd die zeer goede foto's maakt in de IA stand (ook met gezichtsherkenning, leuke tool). Mocht je na een tijd toch meer handmatig willen instellen, dan is dit ook goed mogelijk bij dit toestel. De 18x optische zoom is met stabilisatie is zeer goed te noemen. Het beste komt nog....de prijs van 325 euro  :D






Ik heb hem nu ook een half jaar en ben nog steeds zeer enthousiast. Zo moet een camera werken: simpel en goed. Of als je meer wilt/kunt dan is er genoeg om zelf te beïnvloeden. Dankzij de Zeiss lens overstijgt deze camera het compact segment voor een nauwelijks te kloppen prijs.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

El Penumbra

Voordeel van een Sony is dan nog dat die de optische stabilisator in de body heeft ipv in de lens. En qua prijs heel interessant. De A200 met een Sigma 18-200 voor € 659,-

El Penumbra

Kreeg zojuist ook een vriendelijk advies per email om de Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC te combineren met een camera met ingebouwde stabilisatie. Iemand ervaring met deze lens? Al wat positieve reviews van gevonden.

(ja, het wordt tijd dat ik wat body's ga vasthouden in een winkel  ;))

El Penumbra

Vandaag wat toestellen vast gehad. Helaas geen Olympus. De 510 is ook nog een optie.

De Canon EOS 450D valt af, die ligt niet prettig in de hand/is te klein.
De Nikon D60 is ook klein maar beviel toch beter/best goed.
De Sony A300 lag het fijnste in de hand. Die is ook wat groter en zwaarder.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met live view?

Wat ik begrijp is dat lke Live View systeem wel bepaalde nadelen heeft maar wordt het ook veel gebruikt? De D60 heeft het sowieso niet maar anders is de A200 ook een optie ipv de A300.

Foto's boven m'n hoofd ga ik toch niet maken en voor foto's vanuit een lage positie is bukken/door de knieen zakken ook altijd een goede optie geweest.