Welke camera voor rond de 300 euro?

Started by -Freek-, June 1, 2008, 23:47:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Ik ga over een niet al te lange tijd naar Zuid-Afrika, en dat is voor mij een mooie rede (maar niet de enige) om eens een goede digitale camera aan te schaffen. Ik vind het leuk om te fotograferen, maar ik ben geen pro :P.
Het liefst heb ik een compactcamera, maar met camera's van een maatje groter kan ik ook wel leven als deze echt een groot voordeel hebben :).

Een hoge optische zoom zou wel handig zijn (vooral in Zuid-Afrika), maar ik kan niet goed inschatten welke hoeveelheid zoom voldoende is.

Kandidaten die ik tot nu toe ben tegen gekomen zijn de Panasonic FZ-18 en de Canon G9. Iemand die mij iets kan vertellen over de verschillen en er één kan aanraden (of een ander model)?

Hanky Panky

Ik heb zelf sinds een half jaar de FZ18 en die bevalt uitstekend. De Canon ken ik zelf niet. Vooral de optische zoom van de Panasonic is een genot ten opzichte van de Canon S45 die ik hiervoor gebruikte (3.6 x optische zoom). De anti-bibber functie werkt echt goed (met 1 hand uit de losse pols plaatjes schieten gaat perfect), ook bij maximale zoom.

Nadeel zou het model/formaat van de camera kunnen zijn. Ik heb zelf een relatief groot tasje moeten kopen tov de S45 tas.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

-Freek-

Bedankt voor je reactie. Ik denk ook dat dat hem gaat worden. Formaat is idd een nadeel, maar hij is toch niet zo heel groot (niet breed iig)?

Hanky Panky

Quote from: -Freek- on June  4, 2008, 18:48:34
Bedankt voor je reactie. Ik denk ook dat dat hem gaat worden. Formaat is idd een nadeel, maar hij is toch niet zo heel groot (niet breed iig)?

Op plaatjes lijkt hij groter dan hij in werkelijkheid is maar hij past weer niet in je binnenzak zoals de doorsnee digitale camera wel doet (tenzij je heeeeele grote zakken hebt  ;D). Hij moet dus wel in een aparte (hand)tas. Ik heb 1 vd kleinste modellen van Lowepro gekocht (past net) zodat de camera wel goed beschermd is maar je toch niet met een TAS op pad bent.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

_ MarcelloW _

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Spekkie99

of die canon 300d uit de te koop sectie (met 28-200 lens)
wel iets groter dan waar nu over gesproken wordt maar kwalitatief een ander verhaal natuurlijk  ;D
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

-Freek-

Quote from: Hanky Panky on June  4, 2008, 20:36:39
Op plaatjes lijkt hij groter dan hij in werkelijkheid is maar hij past weer niet in je binnenzak zoals de doorsnee digitale camera wel doet (tenzij je heeeeele grote zakken hebt  ;D). Hij moet dus wel in een aparte (hand)tas. Ik heb 1 vd kleinste modellen van Lowepro gekocht (past net) zodat de camera wel goed beschermd is maar je toch niet met een TAS op pad bent.
Tja, daar is weinig aan te doen idd. Maarja, in mijn aankomende vakantie (Zuid-Afrika) zal ik toch wel altijd een tas bij hebben.
Quote from: _ MarcelloW _ on June  4, 2008, 20:37:54
www.dpreview.com
Thnx! Daar ga ik eens rondkijken.
Quote from: Spekkie99 on June  4, 2008, 21:15:20
of die canon 300d uit de te koop sectie (met 28-200 lens)
wel iets groter dan waar nu over gesproken wordt maar kwalitatief een ander verhaal natuurlijk  ;D
Is zo'n dSLR echt zoveel beter dan bijvoorbeeld de FZ18? Heeft zo'n camera ook voor mij, fotograaf-leek, een grote meerwaarde? Het enige waar ik tot nu toe mee heb gefotografeerd is een Minolta Dimage F300, dus echt ervaring heb ik niet ;D.
Maar verschillen de maten echt zo veel? Want het moet natuurlijk wel mee te slepen zijn he :).

-Freek-

#7
Ik heb eens op dprieview rondgekeken, en wat mij opvalt is dat de Canon G9 aardig in de buurt komt van de kwaliteit van een dSLR, terwijl de FZ18 duidelijk een digitale camera is (mijn deskundige inschatting ;D).  In deze 2 reeksen is het verschil aardig te zien:

http://www.dpreview.com/gallery/panasonicfz18_samples/
http://www.dpreview.com/gallery/canong9_samples2/

Voorbeeldje:





Ben benieuwd of jullie het met mij eens zijn.  :)

El Penumbra

#8
Ik voel me nu heel erg leek.....

(of ik beroep op een gebrekkige monitor  ;D)

Edit: ik zie vooral grote verschillen bij die boom links en bij die kerktoren.

Nahpets

#9
De voorbeeldjes/plaatjes zijn wat ongelukkig. Als je echter op de site de 'originele' bestanden download zijn de verschillen vrij groot, zelfs voor mijn ongeoefende blik (zeker als je bedenkt dat de G9 ook in RAW ip jpeg kan opslaan wat nog net even beter zou moeten zijn).

FZ18 valt af, G9 blijft (voorlopig).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

-Freek-

Quote from: El Penumbra on June  5, 2008, 21:55:13
Ik voel me nu heel erg leek.....

(of ik beroep op een gebrekkige monitor  ;D)

Edit: ik zie vooral grote verschillen bij die boom links en bij die kerktoren.
;D

Quote from: Enno on June  5, 2008, 21:56:43
De voorbeeldjes/plaatjes zijn wat ongelukkig. Als je echter op de site de 'originele' bestanden download zijn de verschillen vrij groot, zelfs voor mijn ongeoefende blik (zeker als je bedenkt dat de G9 ook in RAW ip jpeg kan opslaan wat nog net even beter zou moeten zijn).

FZ18 valt af, G9 blijft (voorlopig).
Volgens mij zoeken wij met dezelfde eisen in dezelfde klasse :). Ik heb eigenlijk ook het liefst een compactcamera. Denk ook dat voor mij de G9 blijft staan als 1ste keuze. Wel jammer dat deze 100 euro duurder is dan de FZ18, maar misschien kan ik via ebay iets leuks vinden (de camera wordt veel aangeboden in de UK voor aardige prijzen).

Hanky Panky

#11
Quote from: Enno on June  5, 2008, 21:56:43
De voorbeeldjes/plaatjes zijn wat ongelukkig. Als je echter op de site de 'originele' bestanden download zijn de verschillen vrij groot, zelfs voor mijn ongeoefende blik (zeker als je bedenkt dat de G9 ook in RAW ip jpeg kan opslaan wat nog net even beter zou moeten zijn).

FZ18 valt af, G9 blijft (voorlopig).

De FZ18 kan ook in RAW foto's opslaan  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Nahpets

Quote from: Hanky Panky on June  6, 2008, 09:01:10
De FZ18 kan ook in RAW foto's opslaan  ;)

FZ18 valt af vanwege de foto's.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

VlisChris

Ben eigenlijk wel benieuwd naar twee raw bestanden van beide camera's.
Dus niet een JPEG van de camera's, maar echt naar de raws. Die pakken vaak heel anders uit dan wat je op internet ziet.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nahpets

Quote from: Enno on June  5, 2008, 21:56:43
FZ18 valt af, G9 blijft (voorlopig).

G9 valt af. Powershot 650 staat (voorlopig) op kop.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

-Freek-

Quote from: Enno on June  7, 2008, 09:10:24
G9 valt af. Powershot 650 staat (voorlopig) op kop.
Waarom, als ik vragen mag?

Nahpets

Ligt (voor ons) niet lekker in de hand. Te weinig grip aan de rechtervoorkant (geen uitstulping zeg maar). Die heeft de 650 wel, foto's daarvan lijken ook oké.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

-Freek-

Quote from: Enno on June  7, 2008, 09:46:13
Ligt (voor ons) niet lekker in de hand. Te weinig grip aan de rechtervoorkant (geen uitstulping zeg maar). Die heeft de 650 wel, foto's daarvan lijken ook oké.
Misschien is dat wel slim voor mij om ook eens uit te gaan testen. Want zo'n camera moet idd wel goed in de hand liggen. Al denk ik niet dat de 650 kwa foto's op het niveau zit van de G9.

Nahpets

Quote from: -Freek- on June  7, 2008, 10:45:09
Al denk ik niet dat de 650 kwa foto's op het niveau zit van de G9.

Dat is inderdaad zo. Voorlopig is mijn vrouw volledig gevallen voor de 650, ik zal waarschijnlijk mijn analoge camera uit het vet gaan halen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.