Waarom kent de iPod zo een groot succes?

Started by Fico, May 31, 2008, 14:42:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Job

Quote from: Audiofiel on June  4, 2008, 20:37:37
Eens.
Geestig, op hetzelfde betoog heb je me een flinke tijd geleden enorm aangevallen.

Nosoforos

Maar het is ook zo, ze bedienen alleen een luxe markt. En dat is gebleken het beste businessmodel te zijn. Weinig kans dat ze binnenkort de instapmarkt gaan bedienen, dan spaar je maar door voor een wat duurder model. Het past niet binnen het model van het bedrijf en het zou ook een slechte keuze zijn. De low end markt is geen markt waar bedrijven veel winst op maken, eerder verlies. Ik kan me voorstellen dat er in de komende jaren een hele gezonde low end markt blijft bestaan, met steeds meer Linux systemen. Apple blijft gewoon complete, luxere pakketten bieden.

Bolle

Kijkend naar mijzelf, waarom ik 2/3 jaar geleden voor de iPod gekozen heb:

1) Design + interface. Ziet er gewoon zo veel strakker uit dan alle andere spelers.
2) Accessoires. De meeste accessoires zijn toch voor de iPod te krijgen. Voor mij was het bv belangrijk een goede carkit te krijgen zodat ik de speler via radio/stuurwiel kon bedienen. De iPod is de zo'n beetje de enige MP3 speler waar dit een beetje goed voor te krijgen is.

En ja dat Apple design en interface is nu eenmaal erg strak. Wil een nieuwe PC kopen (deze is alweer 5 jaar oud...), en heb laatst maar eens een half uurtje met een iMac gespeeld, erg verleidelijk. Kost wel ca 500 EUR meer dan een vergelijkbare windows bak maar is wel mooi!
Woonkamer 5.1.2 'budget' HT: Nvidia Shield Pro (2019) / Denon AVR-X3600H / Argon Audio Alto5Wall LCR / Argon Audio Alto 5 Mk2 rear / B&W CCM362 height / SVS SB1000 / LG 65G1 OLED
Studeerkamer: Raspberry Pi 4 / IQaudio DigiAmp+ / Monitor Audio Silver RX1 Slaapkamer: Squeezebox Radio
Servers: UnRaid + Jellyfin & Logitech Media Server
Mijn HT Geschiedenis

squallgage

In mijn ogen , ik vindt apple echt een stink bedrijf !.

De mensen van Apple zijn slim, in het inluizen van mensen. Zijn brengen een stijl op de markt die gezien word als stylish en tijdloos.
gezien dan 80% van de mensen alleen naar uitelijk kijkt en daarbereid meer voor te betalen dan het zelfde wat er minder uitziet.

dan heb je het uiterlijk, Maar mensen denken dat als iets makkelijk te bedienen is dat het dan ook gelijk goed werkt.
Al heb ik met mijn losse knoppen sneller het nummer of de functie te pakken dan op een ipod ! .
je het scrollen is nix meer dan een leuke functie en een grappige gadget.

Zo goed zitten ze nou ook weer niet in elkaar. ik moet zeggen dat zo ook vrij breekbaar aanvoelen. die Touch helemaal. ( wel een grappig ding dat je gewoon het internet op kan met je mp3 speler ) noem het dan een internet browser met mp3 functie magoed.

Of de functie om film te spelen ! , als ik thuis kijn naar 250cm 720p film beeld met dik 6.1 surround warom zou je dan nog een film willen kijken op je ipod ! :S misschien een serie oke ! maar een film !!!!. (mijn telefoon kan ook divx , nokia e61i)

Ze zijn groot ! je kan idd veel spullen kopen voor zo'n apparaat , maar dan komen we weer terug op 1. die mensen van appel zijn zo slim dat ze de dingen zo maken dat je denkt dat je dat ding ook in je auto moet gebruiken of in je bed , douche of zelfs de garage. overal een extra dockje neer zetten ( die spullen zijn echt onchristelijk duur gewoon , te belachelijk voor een mp3 die nog niet eens gruwelijk kwaliteit kunnen lever in het gebied waar het telt de audio zelf , waar het hele apparaat om draaid.
Moet je niet vergeten na het aanschaffen van je ipod een set nieuw oordoppen halen want die dingen zijn zo slecht echt ongelofelijk dat apple die dingen mee durft te sturen. ( als je hele dagen in de trein zit , je kan in 90% van de gevallen gewoon mee luisteren met iemand anders zijn muziek met zulke doppen.)

Dus zo zie ik het , een grote mareting actie voor extra geld , met het idee van onze pc zijn ook de te wreed  ( wat ook onzin is, overdreven duur ontworpen kasten leveren geen beter werk op , dus liever een snellere pc dan een mooiere ! ) dus kopen ze onze mp3 speler ook wel met het idee in je achterhoofd van die moet wel goed zijn.

Maar onder tussen vergeten we het merk waar idereen vroegen mee liep en ook een naam had , Walkman. ( en die naam mag alleen aan een sony gegeven  worden ! )

ik zou ook nooit een Aston martin LCD (bijwijze van spreken) kopen omdat de wagen wreed zijn, nee ik haal een LG of een SONY omdat ik weet dat hun gewoon ultra goed zijn in TV.

(maar er zullen altijd mensen zijn die het niet eens zijn me mij, geeft niet  ik werk in de reclame en zie dit soort dingen dagelijks.)
nog een voorbeeld De honda Hybrit er zijn veel mensen die heilig overtuigd zijn dat dit ding goed is voor het miljeu, beter als vele andere auto's , niet kijken naar het uber lelijken model wat ze er van maken.
Auto rij op electro zelf op gewekt door de auto. ik wil niet erg vervelden zijn maar koop gewoon een BMW 520i en je heb nr.1 teminste een auto, ruimte , states, kracht. en een zuinigeren auto dan de prius ooit zal worden ook niet de nieuwe Li-HM versie
die prius doet het met een 1,6ltr tegen over de 2ltr 6lijn van bmw. en nog is de stiller zuiniger comfortabeler en het laatst punt ik zit liver in die bmw als er een crash plaats vindt dan in een prius ! (tenzijn je aan gereden word dan is de prius beter :P)

laat je niet gek maken , weet wat je wil en zoek daar ook naar. geloof niet in tv.
zie je dat je met reclame mensen makkelijk gek kunt krijgen , als je het maar goed brengt !
Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !

Audiofiel

@squallgage: misschien een idee om een klaagtopic te openen voor je ongerief en dit topic schoon te houden van dit soort gal-spuw-proza? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Quote from: Audiofiel on June 15, 2008, 15:40:33
@squallgage: misschien een idee om een klaagtopic te openen voor je ongerief en dit topic schoon te houden van dit soort gal-spuw-proza? ::)
Nou, ik vind dat hij best met een aantal argumenten komt waaróm hij niet gecharmeerd is van de iPod (en van Apple). Dat is iets anders dan gal-spuw-proza.
Je kan het wel niet met hem eens zijn, dat dan weer wel  ;)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Quote from: wil on June 15, 2008, 20:05:27
Nou, ik vind dat hij best met een aantal argumenten komt waaróm hij niet gecharmeerd is van de iPod (en van Apple). Dat is iets anders dan gal-spuw-proza. Je kan het wel niet met hem eens zijn, dat dan weer wel  ;)

Nou, als alle forumleden op deze 'subtiele' manier hun mening moeten ventileren, dan wordt het er hier niet echt vrolijker op. Argumenten heb ik trouwens niet echt gelezen in zijn verhaal, het is vooral stemmingmakerij en zwartmaken en op een overdreven manier algemeniseren met een overdaad aan bijvoegelijke naamwoorden. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Tja, het wordt al snel "bashen van Apple". 'Subtiel' heb je het mij ook niet horen noemen  :P. Maar goed, het is een mening. Niet de mijne, want ik weet best waar de minpuntjes liggen van Apple-producten. Die weet ik ook van Microsoft -producten en de voorbeelden die hij noemt. Daarom héb ik juist een iPod en een MacBook :D.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

RaymondG

#33
Quote from: Audiofiel on June 15, 2008, 15:40:33
@squallgage: misschien een idee om een klaagtopic te openen voor je ongerief en dit topic schoon te houden van dit soort gal-spuw-proza? ::)

Squalgage: ik hoop niet dat jij voor het reclamebedrijf waar je werkzaam bent de reclameteksten typt  O0

Nosoforos

#34
 :-X Hm, ik mag hopen dat de poster in beschonken staat verkeerde... Anders kan deze post toch wel in de top 10 van meest bizarre posts ooit.
- m.a.w. wat is in vredesnaam je punt en waarom moeten er zoveel chaotische woorden aan gewijd worden?

BarcoU2man

#35
Waarom is de iPod een groot succes?

Mensen zoeken naar een product of combinatie van producten die er natuurlijk mooi en trendy uit zien, maar bovenal vooral gewoon werken. Dit laatste is iets wat Apple gewoon door heeft. Veel mensen vervloeken iTunes, ik vind het heerlijk. Noem een andere jukebox voor PC of Mac welke 10 duizenden video's, films, podcast en bovenal muziek kan organiseren??? Kom niet aan met rommel zoals Winamp, of Windows Media Player of soortgelijke rommel, dit wordt na bijv. 1000 songs onhandelbaar, en zooooooooooooo traag. Zoeken is er al helemaal niet.

Het aansluiten van een MP3 speler zoals de iPod die je hele collectie zonder een keer te klikken over zet is onvoorstelbaar. Ik heb al jaren de iPod en ik klik hem aan mijn Mac, iTunes synchroniseerd mijn muziek, films en podcast ( Tegenwoordig op mijn iPhone ook email, agenda's en contactpersonen ( Iets wat bij mij op Windows met active sync nooit goed heeft gewerkt)). En klaar, geen gerotzooi, alles wordt voor je bijgehouden, wil je dit niet, kun je het ook altijd handmatig in iTunes verslepen of met de briljante functie smart-playlist automatisch nieuwe selecties laten maken.

Onderweg heb je met Apple zijn slimme maar complete interface alles nodig wat je nodig hebt. Als we dan verder kijken, Apple introduceert +/- 1,5 geleden multi Touch op een mobiel apparaat. Alle merken incl. Samsung, Nokia, Creative, Archos en weet ik veel wie nog meer komen met een wel heel vergelijkbaar apparaat. De Samsung Y2 welke eerder werd genoemd lijkt wel heeft veel op de Touch, echter is het apparaat technisch zowel op hardware als op softwaregebied lang nog niet zo ver.

Kijk ook is naar de PC wereld. Welk bedrijf introduceerde 6 jaar geleden als eerste Wifi ( 802.11b) aan de gewone consument? Apple.
Welk bedrijf heeft het handige dingetje genaamd de muis in ik meen 1989 uitgevonden? Apple.
Welke bedrijf introduceerde als eerste een full featured 17 inch notebook? Apple.

Iedereen houd van innovatie en dingen die gewoon werken. Met de mislukking die Microsoft in de vorm van Vista nou naar buiten brengt zal naar mijn mening met name de consumenten computerindustrie doen schuiven naar PC's met andere OS. ( EEE Pc van Asus is daar ook een goed voorbeeld van)

Waarom is de iPod en wordt naar mijn mening de iPhone een succes, Hij doet het gewoon!

Kan Philips nog iets van leren :-)



Looking for a real computer, buy a Mac :-)

danielo

Vraag mij af waarom mensen altijd zo'n passie om apple voor of tegen hebben. Wat ik zeker in nederland vreemd vind (anders dan in de states) apple weinig reklame maakt.

Waar komen jullie al dat gehype van apple tegen ? Op tv ?, Radio (nog nooit een reklame gehoord/gezien). waar doen ze dat dan?

Lijkt mij dat zeker in nederland vooral mond op mond reklame en tja dat krijg je toch alleen met tevrede gebruikers. Als mensen 'erin geluisd' worden waarom kopen ze dan elke keer nieuwe types?

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

roland p

Het meest bizarre vind ik de hifi-achtige docks etc. terwijl dat ding in mijn ogen helemaal geen hifiapparaat is. Als er een sp/dif uitgang op zou zitten zou ik er misschien wel eentje willen hebben. Muziek onderweg afspelen schijnt ook met een mobiele telefoon te kunnen dus daar hoef ik geen extra apparaat voor aan te schaffen :P

Quote from: Wiebo_Neo on August  4, 2008, 19:32:36Welk bedrijf heeft het handige dingetje genaamd de muis in ik meen 1989 uitgevonden? Apple.
http://www.superkids.com/aweb/pages/features/mouse/mouse.html
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

BarcoU2man

Quote from: danielo on August  4, 2008, 22:04:09
Vraag mij af waarom mensen altijd zo'n passie om apple voor of tegen hebben. Wat ik zeker in nederland vreemd vind (anders dan in de states) apple weinig reklame maakt.

Waar komen jullie al dat gehype van apple tegen ? Op tv ?, Radio (nog nooit een reklame gehoord/gezien). waar doen ze dat dan?

Lijkt mij dat zeker in nederland vooral mond op mond reklame en tja dat krijg je toch alleen met tevrede gebruikers. Als mensen 'erin geluisd' worden waarom kopen ze dan elke keer nieuwe types?

Daniel.

Als je iets te gek vind laat je dat aan iedereen zien he, als het echt zo'n rommel is als sommige hier beweren was het idd nooit een succes geworden...
Looking for a real computer, buy a Mac :-)

JeKa

Wat sowieso erg belangrijk is voor de successen is de intuïtieve werking van de apparaten. Je hoeft niet veel na te denken bij het navigeren  en het is simpel, het werkt en het is mooi!
Ik ben pas sinds een paar maanden aan de iPod en dit is genoeg om nu al in te zien dat ik de komende jaren steeds meer Apple in huis zal gaan halen.

danielo

Quote from: roland p on August  4, 2008, 22:37:32
Het meest bizarre vind ik de hifi-achtige docks etc. terwijl dat ding in mijn ogen helemaal geen hifiapparaat is. Als er een sp/dif uitgang op zou zitten zou ik er misschien wel eentje willen hebben. Muziek onderweg afspelen schijnt ook met een mobiele telefoon te kunnen dus daar hoef ik geen extra apparaat voor aan te schaffen :P
http://www.superkids.com/aweb/pages/features/mouse/mouse.html

Geen idee waarom hier doug aangehaald wordt, maar het is 1 van mijn helden kan iedereen aanraden eens te zoeken in google op 'mother of all demo's'

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

roland p

Quote from: danielo on August  4, 2008, 23:16:42
Geen idee waarom hier doug aangehaald wordt
Omdat hij de muis had uitgevonden en niet apple.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

danielo

Quote from: roland p on August  5, 2008, 09:23:55
Omdat hij de muis had uitgevonden en niet apple.

Duidelijk er gaan best veel verhalen over deze mensen rond die niet waar zijn. Je hebt gelijk de muis was trouwens 1 van de minst belangrijke dingen die hij gedaan heeft.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Splashie

#43
Sinds kort maak ik gebruik van open source firmware genaamd 'Rockbox' voor mijn iPod. Eindelijk af van iTunes (was voorheen ook te lui om een andere methode mezelf aan te leren, maar volgens mij kon het met winamp ook). Dankzij Rockbox kan ik nu gewoon bestanden copy&pasten in verkenner. Tevens ondersteunt Rockbox ook flac bestanden waardoor ik alle muziekbestanden niet hoef om te zetten naar m4a (apple's lossless format)

De reden waarom ik het kocht? Grote harde schijf :)