Waarom kent de iPod zo een groot succes?

Started by Fico, May 31, 2008, 14:42:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fico

Hallo iedereen,

Een goede vriend van me zou volgende week, als ze nog op voorraad zijn tenminste, een iPhone 16GB voor me meebrengen uit de States  :P 8) 8)

Daar ik me tot hiertoe totaal nog niet heb beziggehouden met portable video/audio spelers en hopelijk binnenkort met de iPhone aan de slag kan gaan, ben ik mij beginnen afvragen hoe het eigenlijk komt dat de Apple iPod zo een groot succes kent?

De Apple iPod is toch meestal duurder dan zijn concurrenten en heeft toch het grote nadeel dat je de audio/video bestanden niet rechtstreeks (met copy & paste) naar je iPod kan kopiëren? Of ben ik mis?

Dus wat maakt de Apple iPod dan zo speciaal? Ik hoor het graag van jullie ;)
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Hoeksel

Goede marketing en goede user-interface (wat Philips pretendeerd (sense and simplicity) doet Apple). Ik vind het he-le-maal niets overigens, aangezien ik ook technisch/gebruiksvriendelijk belangrijk vind. Als ik dan kijk naar iPod MP3-spelers, dan zijn er genoeg veel betere alternatieven.

Tube-freak

Ipod ziet er mooi uit en er is een weidverspreid ipod-gadget-platform zoals docking stations, buizenversterkers skins (hoesjes) etc...
Plus het is gebruiksvriendelijk en werkt heel erg intuïtief.

Niet dat andere merken slecht zijn ofzo.  Ik ben ook zeker geen aanhanger van "apple" maar de ipod vind ik toch wel heel mooi gemaakt.
De batterij gaat ook erg lang mee.  Kan je makkelijk een hele dag mee doen zonder bij te laden.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Fico

Bedankt voor jullie reacties :)

Gebruiken jullie nou iTunes om jullie muziek op de iPod te zetten of een andere manier?
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

Tube-freak

Itunes is denk wel het makkelijkste ja.  Heb wel is via linux op mijn ipod gebladerd door alle folders enzo maar itunes maakt er toch iets raars van waardoor de bestanden en dergelijke niet zo 1-2-3 te herkennen zijn.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

angel1978

QuoteGebruiken jullie nou iTunes om jullie muziek op de iPod te zetten of een andere manier?

Nope. Standaard gebruik ik de Portable Anapod Explorer !
Lekker klein en dus makkelijk mee te nemen...
Zet de mp3's op de iPod als een HD ( dus gewoon slepen en loslaten ) en de bestanden blijven in tact ( dus geen gerommel met naamgeving, tags, etc.. )

Kingpin

Zat er destijds ook aan te denken, maar ben voor de Samsung YP-P2 gegaan.
Kost minder en ziet er werkelijk fantastisch uit, wat een scherp beeld, ongekend.
Menu's werken heel makkelijk en kost minder dan de iPod.

Enigste nadeel wat ik heb ondervonden is dat in het begin mijn batterij niet goed was en een hoop gezeur erdoor heb gehad.
Maar nu is alles ok, en zou 'm niet willen missen, batterij gaat nu werkelijk heel erg lang mee, ondanks het grote touchscreen dispay.

De 2 hebben voor- en nadelen, bij de iPod gaat alles via iTunes (wat ik niet wil) en de Samsung gebruikt een zeer gebruiksvriendelijke manager (een soort verkenner). Daarnaast zijn de accessoires voor de iPod beduidend beter.






Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

stoffels

was vroeger anti apple, maar sinds ik een nano 8 gb en een apple tv heb vindt ik dat ze knappe software en dingen maken. Aan de itunes interface wen je wel hoor.

peterrr

Ook hier na vele Mp3 omzwervingen bij de Apple ipod video uitgekomen.
Voor mij was dit "het" en ik wil niet gauw weer wat anders...

En met I-tunes is het wennen, maar best wel goed.
groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

sjaax

Heb ook een tijdje gekeken naar een Ipod. Vanwege de bovengemiddelde prijs van do'n apple toch maar eens wat alternatieven bekeken, en uiteindelijk een Cowon D2 gekocht. Qua prijs gelijkwaardig, maar meer mogelijkheden en betere geluidskwaliteit! Ben nog steeds erg blij met deze keuze.

Maar eerlijk is eerlijk, de bediening van een Ipod is wel erg goed...
Arcam A32 & Dynaudio X12

Fico

Nogmaals bedankt voor jullie bijdrage.

Toch wel vrij positief allemaal (zelfs iTunes).

Ik hoop echt dat m'n vriend die iPhone nog kan vinden in de States.
Ik zie het niet goed zitten om met een GSM en een iPod apart rond te lopen.

En die iPhone is zo   O0 O0 O0 hé  ;)
Pioneer PDP-507XD | Dreambox 800 HD PVR | Playstation 3 | Sony DVP-NS705V | Sony RDR-HX710 | Sony MDS-JE500 | Sony STR-DE595 | Sony SA-VS500

peterrr

Even een tipje van iemand die ik ken met een I-phone, ga niet ermee het internet op want dan schijnt de heleboel vast te "locken".
Dan schijnt dat ding direct contact met Apple te maken.
Dat ding van die kennis ligt al een maantje of zo waardeloos te zijn.
.............en even een "mac house" inlopen werkt ook niet  ::)

groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Nosoforos

hmm... de tientallen iPhone gebruikers die ik tegen ben gekomen de afgelopen tijd, hadden daar bepaald geen last van.

Gaeje

waarom de ipod zo'n groot succes was/is? Goeie marketing vermoed ik, want toen hij het eerst uitkwam, was de markt van de mp3 spelers nog niet zo populair, dus het was echt de mensen wijsmaken dat ze zo'n ding nodig hadden, en het is nog gelukt ook.
En natuurlijk is het ook wel het beste afgewerkt. Dat het zo vlot en intuïtief werkt is geen toeval. Als je de geschiedenis van iPod erop naleest, kom je erachter wat voor een helse job het produceren van dat eerste model was. Apple goeroe Steve Jobs is niet bepaald iemand die gauw tevreden is. Elke klik, de duurtijd om van menu's te wisselen, de hele structuur, etc etc moest allemaal ge-her en-her en hertest en herwerkt worden tot het volledig naar zijn zin was. en uiteindelijk zag hij dat het goed was. En dan die witte oortjes was zoiets ongezien en herkenbaar ... het was ineens een soort statussymbooltje. Fantastisch eigenlijk wel.

Ik had er zelf pas een van de 4de generatie en nu heb ik een classic. ik vind het hele randgebeuren wel iets te ver gaan, maar het is zeer handig dat er zoveel keuze aan accessoires te krijgen is.

Job

#14
QuoteDus wat maakt de Apple iPod dan zo speciaal?
Loop een Apple Store in een grote wereldstad binnen, zoals hier, en zie dat Apple daar niet zozeer producten verkoopt die je nodig hebt, maar producten die je wil kopen. Een soort mode-accessoires, waar je je fun-shoppend aan over wil geven. Je krijgt vanzelf de bijna onbeheersbare behoefte om iets van die leuke coole spulletjes aan te schaffen. Althans, zo zag ik dat met mijzelf en de mensen om mij heen gebeuren.

Ik heb een opwelling de G1 iPod gekocht indertijd (459 euro voor een 5GB speler), later een 10GB G2 voor mijn meisje en eind vorig jaar een 16GB Touch. De afschrijving is enorm, maar het zijn stuk voor stuk mooie gadgets. Het bedieningsgemak is enorm, de combinatie met iTunes is goed doordacht. Stukken handzamer dan welke portable CD-speler dan ook.

Zoals in de jaren '80 iedereen een Walkman kocht, en het liefst een Sony wilde, zo heeft Apple personal audio nieuw leven ingeblazen met de iPod.

De iPhone is zelfs een statussymbool geworden, misschien nog wel het meest in landen waar-ie (nog) niet verkrijgbaar is.

Erik

Klein, mooi, simpel te gebruiken en maakt het niet uit wat het kost en als je niet arm bent.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Tube-freak

De Ipods vind ik wel meevallen qua prijs ten opzichte van de concurrentie.  Met de Macbooks ern dergelijke zijn ze pas echt te ver doorgeslagen.

Wel leuk een aardig dat je een te dure  Macbook kan kopen, maar hoe zit het dan met de mensen die alleen maar Word Perfect of iets dergelijks willen gebruiken.  Ik zie ze al denken een Notebook van de kruidvat voor 500 euro of een Macbook voor 1500 euro.

Ik denk zelf niet dat ze voor een Apple kiezen..... 
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Erik

Met ipod kun je al snel "duur" doen. Ergste geval 200 euro even duur doen met een mbook van 2000 euro kun je alleen als je echt wat te besteden hebt,

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Tube-freak

Met die Ipods valt het echt wel mee hoor qua prijzen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Erik

Daar doe ik geen uitspraak over, ik zeg alleen dat elke puber met wat doorsparen wel een ipod kan kopen (al vanaf 80 euro) even een mbook wordt al lastiger.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Quote from: peterrr on June  1, 2008, 00:21:53
Even een tipje van iemand die ik ken met een I-phone, ga niet ermee het internet op want dan schijnt de heleboel vast te "locken". Dan schijnt dat ding direct contact met Apple te maken. Dat ding van die kennis ligt al een maantje of zo waardeloos te zijn.  .............en even een "mac house" inlopen werkt ook niet  ::)

Broodje aap. De enige manier om je ge-unlockte iPhone te verknoeien is door de firmware te updaten (daarna moet hij weer opnieuw ge-jailbraked worden). Je kennis heeft gewoon op die button in iTunes geklikt. ;D

Hier werkt de iPhone al maanden perfect. En ik zit er dagelijks mee op internet. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Tube-freak on June  2, 2008, 23:12:29
Wel leuk een aardig dat je een te dure  Macbook kan kopen, maar hoe zit het dan met de mensen die alleen maar Word Perfect of iets dergelijks willen gebruiken.  Ik zie ze al denken een Notebook van de kruidvat voor 500 euro of een Macbook voor 1500 euro.

De MacBook kost 999 euro. Bovendien is de vergelijking nogal krom. Een Kruidvat notebook heeft niet dezelfde poorten, heeft een tragere processor etc.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Quote from: Tube-freak on June  2, 2008, 23:12:29
De Ipods vind ik wel meevallen qua prijs ten opzichte van de concurrentie. 
De mijne is een tweedehandsje voor honderd euro. Ontzettend fijn ding.
Quote from: Tube-freak on June  2, 2008, 23:12:29
Met de Macbooks ern dergelijke zijn ze pas echt te ver doorgeslagen.

Wel leuk een aardig dat je een te dure  Macbook kan kopen, maar hoe zit het dan met de mensen die alleen maar Word Perfect of iets dergelijks willen gebruiken.  Ik zie ze al denken een Notebook van de kruidvat voor 500 euro of een Macbook voor 1500 euro.

Ik denk zelf niet dat ze voor een Apple kiezen..... 

Wel, ik heb er een gekocht ;D Ik gebruik vooral Word (Wordperfect ben ik na versie 5.1 mee opgehouden ;)), Safari/FireFox, Excel, Powerpoint en iTunes. Ik heb ook andere pc's en notebooks gehad en die leden heel snel aan veroudering, bij elke update van wat dan ook wordt ie trager en gevoeliger voor spyware en meer rotzooi. Dus doe mij maar een Macbook (voor €1150,- met 160 GB hardeschijf, dat dan weer wel).

Quote from: Audiofiel on June  3, 2008, 09:24:12
De MacBook kost 999 euro. Bovendien is de vergelijking nogal krom. Een Kruidvat notebook heeft niet dezelfde poorten, heeft een tragere processor etc.
Breek me de bek niet open... :)

Inmiddels gebruik ik voor mijn toneelgroep ook de HarmanKardon Go+Play. Heel handig om wat muziekjes en geluidjes die je tijdens een voorstelling wilt gebruiken op een iPod knat, ze in de juiste volgorde zet en vervolgens spelen maar.

Kortom, wat is er mis met een Macbook -> iPod -> HK Go+Play  O0

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Job

#23
Quote from: Audiofiel on June  3, 2008, 09:24:12
Een Kruidvat notebook heeft niet dezelfde poorten, heeft een tragere processor etc.
Helemaal waar. Maar dat wil dus zeggen dat Apple een gedeelte van de markt niet bedient. Ze bieden simpelweg geen beperktere, tragere, eenvoudigere instapmachines aan. En dus is het niet verwonderlijk dat ze daarmee bij veel mensen als 'duur' te boek staan. Zodra je specificaties gelijk trekt, is het verschil tussen Apples en andere A-merken marginaal. Mijn octo HP bleek zelfs duurder dan de vergelijkbare Mac Pro. De support op de HP is dan wel weer eindeloos veel beter.

De iPod blijft een ultiem hebbedingetje. Vanaf de eerste versie ook slim bedacht is de verpakking. Het is alsof je jezelf of een ander een horloge of ander sieraad kado geeft.

Audiofiel

Quote from: Job on June  4, 2008, 20:26:26
Helemaal waar. Maar dat wil dus zeggen dat Apple een gedeelte van de markt niet bedient.

Eens. En zo biedt Rolls Royce ook veel te weinig instapmodellen aan. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.