Shootout Aragon, Classé en Proceed surround processoren

Started by Audiofiel, May 29, 2008, 08:04:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Quote from: Richi on June  8, 2008, 20:35:24
En jij maar lachen als ik aantekeningen maakte. Maar het heeft tenminste ergens toe geleid. >:D

Ik zat je alleen maar wat te plagen. ;D Maar dat wist je ook wel. :-*
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Richi on June  8, 2008, 16:54:46
Nabrander

Omdat de Aragon Stage One zo goed klinkt in surround leek het ons aan de ingebouwde DAC te wijten dat deze in stereo niet kon meekomen. We hebben dit op twee manieren getest. Als eerste hebben we mijn Kenwood CD speler analoog aangesloten. Dat gaf al een enorme verbetering t.o.v de ingebouwde DAC. Het geluid werd muzikaler, minder agressief en vooral minder digitaal. Audiofiel kwam ineens met een Parasound DAC op de proppen en toen we de CEC CD speler via de DAC aan de Stage One hingen, ging er ineens een wereld voor ons open. Wat een topweergave. Het geluid stond ineens als een huis, het kwam mooi los van de luidsprekers en de weergave werd veel rustiger (zwarter zo u wilt).

Quote from: Richi on June  8, 2008, 20:42:01
Maar vond je dan niet dat de Stage One enorm veel beter klonk toen de Parasound DAC werd ingezet? Aan de andere kant is dat inderdaad geen verdienste van de Stage One, maar van de Parasound.

De ontwerpfilosofie van de Stage One (en voorloper Soundstage) is op dit punt wel heel goed te noemen. De meeste prepro's zijn niet ingericht op het (voor)versterken van analoge stereo-signalen. Op beide Aragons zijn echter alle ingangen via een analoog pad te sturen, zonder enige vorm van AD of DA conversie en mét behoud van (analoog) bass-management. Dat uit zich in het karakter van een hele goede analoge voorversterker en dat was precies wat we hebben gemerkt: zet voor de Stage One een high end loopwerk + DAC (of high-end CD-speler) en je krijgt al die kwaliteiten simpelweg doorgegeven en draait daarmee op een superhoog niveau. Op het gebied van betere stereo biedt dat natuurlijk enorme potentie en flexibiliteit. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nahpets

Quote from: Richi on June  8, 2008, 20:42:01
Maar vond je dan niet dat de Stage One enorm veel beter klonk toen de Parasound DAC werd ingezet? Aan de andere kant is dat inderdaad geen verdienste van de Stage One, maar van de Parasound.

Ik denk dat het een verdienste van beide is. De prima Parasound DAC maar zeker niet minder de voorversterker kwaliteit van de Stage One.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiofiel

Quote from: Audiofiel on June  8, 2008, 21:11:45
Voor mij is de keuze helaas niet eenvoudiger geworden. De antwoorden die ik zocht, heb ik niet gevonden. Helaas zijn de sterke punten van alledrie de prepro's op hun eigen gebied alleen maar bevestigd....  ::)

Het luxeprobleem moet dus nog steeds worden opgelost, maar daarvoor is het waarschijnlijk nodig dat ik mijn eisen en waarderingen gestructureerd moet gaan afwegen. Ik zal de tip van Richi op dat gebied ter harte nemen en in een vrij ogenblik volgende week een opzet maken voor een waarderingssyteem als beslissingshulp. ;)

Het gekke is dat ik volgens mij nog nooit zo getwijfeld heb over een component in mijn set. Meestal is het voor mij heel duidelijk wat ik het beste apparaat vind... ;D

Na een nachtje slapen kom ik tot de conclusie dat het eerste wat ik wil uitproberen is of de SSP-75 wellicht meer in zijn mars heeft dan ik heb ingeschat. Ik wil eens kijken hoe hij het doet als vervanging van de stereo pre. Die test spitst zich dan toe op de vraag of ik in stereo veel in zou moeten leveren. Dat zal vooral afhangen van de vraag hoe de SSP-75 omgaat met analoge bronnen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

wil

Quote from: Audiofiel on June  9, 2008, 08:00:17
Na een nachtje slapen kom ik tot de conclusie dat het eerste wat ik wil uitproberen is of de SSP-75 wellicht meer in zijn mars heeft dan ik heb ingeschat. Ik wil eens kijken hoe hij het doet als vervanging van de stereo pre. Die test spitst zich dan toe op de vraag of ik in stereo veel in zou moeten leveren. Dat zal vooral afhangen van de vraag hoe de SSP-75 omgaat met analoge bronnen.
tjonge, van je geloof gevallen?  ;D
Zonder gekheid, je wilt naar een 'minder componenten-set' waarbij je een compromis niet uitsluit?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Quote from: wil on June  9, 2008, 08:20:00
Zonder gekheid, je wilt naar een 'minder componenten-set' waarbij je een compromis niet uitsluit?

Ik wil inderdaad naar een 'minder componenten-set'. Maar liefst zonder op stereo in te moeten leveren ten opzichte van de set nu. Dus een minimaal compromis zou eventueel mogelijk kunnen zijn (omslachtige zin ;D)...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nahpets

Quote from: Audiofiel on June  9, 2008, 09:12:38
(omslachtige zin ;D)...

Het lijkt inderdaad wel de uitspraak van een politicus. En je weet wat er hier gebeurd met politieke discussies .....(terecht overigens).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiofiel

Quote from: Enno on June  9, 2008, 09:45:52
Het lijkt inderdaad wel de uitspraak van een politicus. En je weet wat er hier gebeurd met politieke discussies .....(terecht overigens).

Maar hier gaat het niet om een discussie. Immers, het gebeurt zelden dat ik het met mijzelf oneens ben. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

hifiman

Leuk om te lezen weer mannen! Klinkt als een geweldige middag/avond  :D

Audiofiel

Inmiddels heb ik mijn rack aangepast zodat de Classé er ook in past. Zo kan ik gaan experimenteren met deze prepro als stereo voorversterker. Meer nieuws daarover volgt in mijn topic zodra ik goed heb geluisterd. :)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Leuk om jullie reacties te lezen. Het heeft weer veel losgemaakt. Ook binnen ons huishouden. Wij zullen de keuze gaan maken of we gaan voor high-end stereo (plus een eenvoudige surround setup) of high-end surround. Dat het één van beide wordt, is wel duidelijk na afgelopen zaterdag. Maar, de ene ochtend denk ik 'high-end stereo' en de andere ochtend denk ik 'high-end surround'. ;D

Probleem blijft dat high-end surround gewoon duurder is dan high-end stereo. En als je budget X hebt, dan kan je gewoon mooier stereo spul neerzetten dan wanneer je het aan surround apparatuur uitgeeft. Dus impliciet doe je (bij een gelijk budget) altijd consessies aan de stereo kwaliteit wanneer je voor surround kiest. We gaan er maar eens rustig over nadenken. ;)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

Quote from: Richi on June  9, 2008, 16:51:37
Wij zullen de keuze gaan maken of we gaan voor high-end stereo (plus een eenvoudige surround setup) of high-end surround. Dat het één van beide wordt, is wel duidelijk na afgelopen zaterdag. Maar, de ene ochtend denk ik 'high-end stereo' en de andere ochtend denk ik 'high-end surround'. ;D

Gewoon iedere dag turven en dan zie je vanzelf wat de beste score is. ;D

QuoteProbleem blijft dat high-end surround gewoon duurder is dan high-end stereo. En als je budget X hebt, dan kan je gewoon mooier stereo spul neerzetten dan wanneer je het aan surround apparatuur uitgeeft.

In principe is het niet per se héél veel duurder, maar voor surround heb je minimaal 2 extra speakers en extra versterking nodig. En een goede stereo voorversterker is natuurlijk ook wat goedkoper dan een surround pre met dezelfde stereo capaciteiten.... ::)


Volgens mij draait je keuze maar om 1 vraag: hoeveel heb je er voor over om naast high end stereo ook surround te hebben. Weet je dat bedrag, dan kun je volgens mij makkelijker een keuze maken. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Quote from: Richi on June  9, 2008, 16:51:37
Leuk om jullie reacties te lezen. Het heeft weer veel losgemaakt. Ook binnen ons huishouden. Wij zullen de keuze gaan maken of we gaan voor high-end stereo (plus een eenvoudige surround setup) of high-end surround. Dat het één van beide wordt, is wel duidelijk na afgelopen zaterdag. Maar, de ene ochtend denk ik 'high-end stereo' en de andere ochtend denk ik 'high-end surround'. ;D

Probleem blijft dat high-end surround gewoon duurder is dan high-end stereo. En als je budget X hebt, dan kan je gewoon mooier stereo spul neerzetten dan wanneer je het aan surround apparatuur uitgeeft. Dus impliciet doe je (bij een gelijk budget) altijd consessies aan de stereo kwaliteit wanneer je voor surround kiest. We gaan er maar eens rustig over nadenken. ;)

Leuk om dit na zoveel tijd weer terug te lezen, luisterend naar een Aragon Stage One en 2005 wetende dat ik een optie heb op de Parasound 2000 DAC van Audiofiel. Komt het toch allemaal nog op zijn pootjes terecht met high-end surround èn high-end stereo.  8)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a