Shootout Aragon, Classé en Proceed surround processoren

Started by Audiofiel, May 29, 2008, 08:04:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Quote from: Audiofiel on June  7, 2008, 10:01:12
Er staat nu bijna 110 kg in de gang klaar. :P
Sta je in de gang te wachtten dan  ???  >:D

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: scrutinizer on June  7, 2008, 10:09:26
Een aardige klus... al die setups, Arjen! ;)

Valt op zich nog mee. Eén keer de juiste afstanden en levels bepalen en alle andere prepros dezelfde waardes geven, dat is prima te doen. ;)

QuoteBen benieuwd naar jullie bevindingen.

Have a nice day... with lots of pleasure :)

Thanks!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Vanuit hier ook veel plezier gewenst en denk om je rug!  :)

Audiofiel

Die deed al zeer van het inpakken en klaarzetten. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DA BoSS

en, nog lekker bezig?
8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Paulie

Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Roeland


Richi

Het was geweldig. 8)

Hieronder de reactie van Oscar die ik vanochtend per mail ontving:

Beste mensen,

Na heerlijk te hebben geslapen werd ik vanochtend, meteen terugdenkend aan gisteren, met een glimlach wakker.

In twee woorden: leuk en leerzaam!

En in een heel ongedwongen sfeer, waardoor we het lang hebben volgehouden. Natuurlijk ook door de goede verzorging van de inwendige mens.

Aragon, Proceed, Tannoy, C.E.C., Oppo, Logitech, Classé, Petra, Richard, Stefan en Arjen: dank voor deze unieke ervaring.

Met groet,
Oscar.

P.s. durf niets meer aan te sluiten......

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Ik ga vandaag proberen mijn ervaringen op te schrijven en te posten. Dat zal een hele klus worden. Een ding wil ik al wel verklappen: er zaten geen slechte prepros bij. ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

wil

Quote from: Richi on June  8, 2008, 11:37:23
...Een ding wil ik al wel verklappen: er zaten geen slechte prepros bij. ;D
Had dan een okkiwokki-receiver als vergelijk meegenomen  ;D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Richi

Gisteren was een gezellige en leerzame dag. Allereerst hebben we de Classé ingeregeld middels de meetmicrofoon. De instellingen (db's en afstanden) hebben we vervolgens in de andere prepro's ingebracht om een eerlijk vergelijk te hebben. Toen we dit gedaan hadden, zijn de de muziek gaan uitzoeken voor de stereo luistersessie. Het werden de volgende nummers:
-   Sarah K – All your love
-   Herman van Veen – Is dit alles?
-   Amos Lee – Arms of a woman
-   Alan Parsons Project – Don't answer me*

*) Bij het nummer van Alan Parsons hoort een toelichting. We wisten dat dit geen geweldige opname was, maar wilden dit nummer toch graag in de vergelijking meenemen omdat het muziek is die wij vaak luisteren. In eerste instantie speelden we de versie van de geremasterde verzamelaar 'The Dutch collection' gespeeld. Deze versie klonk als een krant. Daarna hebben we de versie van het album Ammonia Avenue gespeeld en deze klonk veel beter: meer diepte en meer dynamiek. Geremasterd is dus niet altijd beter!

Als eindversterker diende de Aragon 2005 singlewire met koperen ArtSpeak luidsprekerkabel aangesloten op mijn Tannoy Dimension TD-8 luidsprekers. Voor de center (Tannoy Dimension TDC) en rears (Tannoy Dimension TD-8) hebben we singlewire Monster XP kabel gebruikt. De REL Strata 5 subwoofer was aangesloten middels een REL LFE kabel met afgeschermde mantel.

De bron was een gemodificeerde CEC-5100Z CD-speler en later hebben we ook nog een Logitech Squeezebox Duet en een losse Parasound DAC gebruikt, maar daarover later meer.

De stereo ervaringen

Aragon Stage One

Als eerste zijn we gaan spelen met de Aragon Stage One via de interne DAC. De Stage One had nog geen 20 uur gespeeld en was dus 'nieuw uit de doos' bij wijze van spreken. Wat direct opviel is alles helder en detailrijk klonk. Sara K klonk warm, maar een beetje emotieloos. Herman van Veen klonk ingetogen, spannend, maar het geluid bleef een beetje bij de speakers hangen. Z'n gefluit klonk wat te digitaal. Amos Lee klonk heel anders dan ik het gewend ben. Ik miste wat definitie in het laag en soms liep het geluidsbeeld wat vol. De dynamiek is wel heel fraai. Alan Parsons (versie van de verzamelaar) klinkt kil, afstandelijk en er is eigenlijk niet naar te luisteren.

Proceed AVP2

De Proceed is een heel andere prepro met een heel ander karakter, dat wordt al snel duidelijk. Alan Parsons (nog steeds van de verzamelaar) klinkt warmer en de ruimte vult zich meer met geluid. Amos Lee gaat minder laag en de stem knalt er minder uit, maar de gitaar komt prachtig naar voren. Het luistert prettig, maar je hebt wel door dat er wat 'verdoezeld' wordt. Herman van Veen is een warm bad. Prachtig zonder digitale randjes. Sarah K klinkt warm met volle stem en niet scherp. Er is wat minder microdetail aanwezig, maar het geheel klinkt bijzonder muzikaal.

Aragon Soundstage

Sarah K klinkt heel fraai op de Soundstage. Haar stem komt mooi los van de speakers en klinkt een tikkeltje warm. Ritme en detail zijn goed en er is wat minder laag, maar dat mis ik niet. Bij Herman van Veen is de bas een tikje dreunerig. Je voelt de emotie van de opname, de gitaren zijn helder, het fluiten natuurgetrouw. Heel relaxed. Amos Lee komt ook mooi los van de luidsprekers. De uithalen zijn soms wat onrustig en het laag wat rommelig. Het is ook wel een donkere opname. Alan Parsons (nu vanaf Amonia Avenue) klinkt nog steeds brak, maar het maakt nu wel muziek. Er is goed naar te luisteren en de Soundstage laat perfect de beperkingen van de opname horen.

Classé SSP-75

We zijn allemaal benieuwd wat de Classé in petto heeft. Alan Parson staat op een breder podium. Het klinkt ruimtelijk en de sax klinkt natuurlijk. Amos Lee komt meer naar je toe, klinkt helder en er is veel laag aanwezig. De gitaar klinkt heel fraai en wat opvalt is de rust en emotie die weerklinkt. Herman van Veen klinkt diep en zijn stem is heel mooi. Het stereobeeld staat als een huis. Iets minder laag had wel gemogen. Sarah K klinkt minder staccato dan op de andere prepro's. Er is veel detail en het klinkt heel strak. Gewoon onopvallend goed.

Conclusie stereo

Wat mij betreft is het duidelijk wat de volgorde is:
1.   Classé SSP-75
2.   Proceed AVP2
3.   Aragon Soundstage
4.   Aragon Stage One

Maar, er is meer, want met andere inzichten die we later kregen, wijzigde dit lijstje nog! Dat lezen jullie in de vervolgpost(s). ;D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Voor het eten hebben we de Logitech Squeezebox Duet beluisterd op de interne DAC van de Classé. Dat viel niet tegen vond ik. Het geluid stond wat minder stabiel dan bij de CEC CD speler. Het klonk een klein beetje rommeliger en onrustiger, maar het klonk nog steeds heel erg goed. Zeker als je bedenkt dat je naar een op WiFi gebaseerde speler van EUR 360 zit te luisteren, vond ik het niet onaardig. Het is (uiteraard) geen high-end bron, maar er is wel heel goed naar te luisteren op een middeklasse set of als gemakkelijke extra bron op de betere set. Een leuke en leerzame ervaring wat mij betreft.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Na het eten hebben we ons gestort op het surround gebeuren. Enno zat te popelen om hiermee aan de slag te gaan. ;) We hebben besloten maar twee surround opnames te gebruiken voor de vergelijking:
-   Phil Collins – The first farewell tour – In the air tonight
-   The fifth element superbit – openingsscène en de diva scène

Dat was toch wel ff omschakelen van stereo naar surround. We hebben uiteraard weer dezelfde prepros vergeleken, maar nu in een andere volgorde. We begonnen met de Classé, daarna de Proceed AVP2, toen de Soundstage en uiteindelijk de Stage One. (Ik kan me vergissen in de volgorde, want het was inmiddels al wat laat aan het worden.)

Classé SSP-75

De Classé zet een ontzettend mooie stage neer. Bijzonder ruim en de surroundbubbel is groter dan de cirkel waarin de luidsprekers staan. Fronts en rears smelten samen tot één geheel en je kan bijna niet horen welk geluid uit de center komt en wat uit de fronts komt. Het geluid is zeer gedetailleerd, wat lijkt op het stereo karakter van de Classé. Je kan moeiteloos keihard spelen zonder dat je het door hebt. Pas als je naar buiten loopt, merk je hoe hard het gaat.  ;D

De detaillering van het geluid moet je wel liggen. In films komt het goed tot zijn recht, maar bij muziek vanaf DVD kan het wat overkill zijn. Maar je hoort dat de Classé zich bijzonder goed van zijn taak kwijt en nooit in de problemen komt bij complexe en/of harde stukken.

Proceed AVP2

De Proceed AVP2 speelt ook ontzettend lekker in surround. Het karakter is wat warmer net zoals bij de stereo weergave het geval is. Desalniettemin gaat er weinig detail verloren en wat verloren gaat, mis je niet echt. De kamer vult zich mooi met geluid, maar de surroundbubbel is duidelijk kleiner. Het klinkt hierdoor wat intiemer maar ook minder groots. In alle gevallen klinkt het lekker toegankelijk, maar daardoor ook iets minder spectaculair.

Aragon Soundstage

De Soundstage was voor mij de verrassing van de avond. Dat een prepro uit 2001 nog zo goed kan meekomen, dat had ik niet verwacht. Wat opvalt is dat er wat ruimte lijkt te zijn tussen de fronts en de rears. Alsof het geluid van voor en van achteren niet bij elkaar komt. Dit was echter helemaal niet hinderlijk, mijn vriendin vond het zelfs heel prettig luisteren. De helderheid en detaillering zijn uitstekend en ook het karakter stond ons aan.

Aragon Stage One

De Stage One speelt ontzettend gedetailleerd, helder en open. De dynamiek is enorm wat de filmbeleving zeer ten goede komt. Ieder detail is goed hoorbaar en samen met de Classé vond ik dit de enige prepro die een 10 haalt op natuurgetrouwheid. Zaken als het inschenken van een glas water klinken zoals het behoort te klinken. De stemmen zijn zeer gedetailleerd en mooi gelaagd wat de verstaanbaarheid ten goede komt. Muziek klinkt ruimtelijk en bijzonder fraai.

Conclusie surround

De volgorde in surround ziet er voor mij als volgt uit:
1.   Aragon Stage One
2.   Classé SSP-75
3.   Proceed AVP2/Aragon Soundstage (gedeelde 3e plaats)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Nabrander

Omdat de Aragon Stage One zo goed klinkt in surround leek het ons aan de ingebouwde DAC te wijten dat deze in stereo niet kon meekomen. We hebben dit op twee manieren getest. Als eerste hebben we mijn Kenwood CD speler analoog aangesloten. Dat gaf al een enorme verbetering t.o.v de ingebouwde DAC. Het geluid werd muzikaler, minder agressief en vooral minder digitaal. Audiofiel kwam ineens met een Parasound DAC op de proppen en toen we de CEC CD speler via de DAC aan de Stage One hingen, ging er ineens een wereld voor ons open. Wat een topweergave. Het geluid stond ineens als een huis, het kwam mooi los van de luidsprekers en de weergave werd veel rustiger (zwarter zo u wilt).

Na dit laatste probeersel kom ik voor mijzelf op de volgende all-round score uit:
1.   Classé SSP-75 (omdat deze met de ingebouwde DAC's geweldig klinkt)
2.   Aragon Stage One (omdat dit een schitterend klinkend apparaat is dat er geweldig uitziet)
3.   Proceed AVP2 (vanwege het prettige karakter in stereo èn surround) en Aragon Soundstage (mooie stereo èn surround weergave)

Dus weer een gedeelde derde plaats. Ik wil er bij opmerken dat de verschillen klein zijn en vooral tot uiting komen in het karakter. Mijn score is op basis van mijn voorkeuren, maar een ander kan er heel anders over denken. Met alle prepros die ik gisteren heb gehoord zou ik uitstekend kunnen leven!

Het was een geweldige dag en ik wil Enno, Oscar, Petra en vooral Audiofiel bedanken voor deze uitzonderlijke luisterervaring.

Dit gaat nog een staartje krijgen, vrees ik! :-\
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

Prachtig verslag Richi, van een prachtige dag. Het was beregezellig, maar bovendien ook heel interessant. Sommige resultaten waren (voor mij) vrij voorspelbaar, sommige resultaten waren echter ook verrassend. :D

De terugweg over de A12 richting midden van het land was uiteindelijk een drama. Ik kwam midden in de nacht pas thuis en liep rond 04.00 uur pas met de laatste doos naar binnen. Overbodig te zeggen dat ik vanochtend kapot was toen we vertrokken naar een verjaardag in het noorden van het land. :-\

Jij had druk aantekeningen gemaakt gisteren en je hebt er een mooi verhaal van gemaakt, waar ik het voor het grootste deel in mee ga. Ik zal nu even mijn aanvullende ervaringen oppennen en ze zo dadelijk posten. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nahpets

Het verhaal van Richi heb ik weinig aan toe te voegen. De Aragon Soudstage in surround is even aan mij voorbij gegaan, die ben ik gewoon kwijt (na zoveel uren luisteren gebeurd dat).

De beschrijving van wat wanneer bij welke prepro gehoord is, is wat mij betreft utstekend omschreven door Richi, mijn voorkeurslijstjes zijn iets anders:

Conclusie stereo
1.   Classé SSP-75, uitstekende stereo-DAC/voorversterker, enorme detaillering zonder vermoeiend te zijn.
2.   Proceed AVP2, het voor mij bekende geluid
3.   Aragon Soundstage, net iets minder muzikaal als de AVP2, maar nog steeds een prima keuze
4.   Aragon Stage One, als stereo-DAC had ik hier minder positieve gedachten bij, enigzins schel en hol

Conclusie surround

De volgorde in surround ziet er voor mij als volgt uit:
1.   Aragon Stage One, alles valt op zijn plaats
2.   Proceed AVP2, een kleinere bubbel waar alles netjes te volgen is, detaillering minder als de Stage One en SSP-75
3.   Classé SSP-75, een hele grote bubbel, te groot voor mij, er lijken ruimtes tussen de speakers te vallen.

All-round score uit:
1.   Classé SSP-75 (voornamelijk vanwege stereo, wat bij mij 90% van het plezier betekend)
2.   Proceed AVP2 (prima in stereo, prima in surround)
3.   Aragon Stage One (excelent in surround, niet mijn keuze als stereo-DAC, uitstekend als stereo voorversterker)

De Soundstage durf ik niet te plaatsen vanwege blackoutje.  :P

Wat heb ik in ieder geval geleerd:
- er zijn (behoorlijke) verschilen hoorbaar tussen top prepro's. Elk merk geeft zijn eigen kleuring aan het geheel.
- Tannoy TD8's en de Aragon 2005 zijn prima in staat omdat soort verschillen weer te geven.
- Surround is voor mij een optie geworden. Voegt duidelijk iets toe in de visuele ervaring (want dat is film kjken toch in eerste instantie). Op welk niveau ik dat zal moeten doen is nog de vraag.
- ik was niet onder de indruk van de Rel Strata V
- een Logiech Squeezebox Duet hoort in sets als deze niet thuis, wel een leuke gadget
- verschillende mensen luisteren verschillen, en trekken verschillende conclusies. Wederom leuk om dezelfde zaken te horen maar daar andersmee om te gaan. Audiofiel en ik leken daar toch regelmatig het verst uit elkaar te liggen  ;D
- het was erg gezellig in huize Richi
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Richi

Quote from: Audiofiel on June  8, 2008, 20:04:08
Prachtig verslag Richi, van een prachtige dag. Het was beregezellig, maar bovendien ook heel interessant. Sommige resultaten waren (voor mij) vrij voorspelbaar, sommige resultaten waren echter ook verrassend. :D

Leuk om te zien dat we allemaal leren van zo'n dag. ;)

Quote from: Audiofiel on June  8, 2008, 20:04:08
De terugweg over de A12 richting midden van het land was uiteindelijk een drama. Ik kwam midden in de nacht pas thuis en liep rond 04.00 uur pas met de laatste doos naar binnen. Overbodig te zeggen dat ik vanochtend kapot was toen we vertrokken naar een verjaardag in het noorden van het land. :-\

Wow, daar kan ik me iets bij voorstellen. File in verband met werkzaamheden of zo? :(

Quote from: Audiofiel on June  8, 2008, 20:04:08
Jij had druk aantekeningen gemaakt gisteren en je hebt er een mooi verhaal van gemaakt, waar ik het voor het grootste deel in mee ga. Ik zal nu even mijn aanvullende ervaringen oppennen en ze zo dadelijk posten. ;)

En jij maar lachen als ik aantekeningen maakte. Maar het heeft tenminste ergens toe geleid. >:D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Nahpets

Quote from: Richi on June  8, 2008, 20:35:24
Wow, daar kan ik me iets bij voorstellen. File in verband met werkzaamheden of zo? :(

Complete afsluiting van de A12 bij Ede. Zonder mededeling vooraf, zonder omleidingsroute. Heel fijn inderdaad.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Richi

Quote from: Enno on June  8, 2008, 20:08:49
Het verhaal van Richi heb ik weinig aan toe te voegen. De Aragon Soudstage in surround is even aan mij voorbij gegaan, die ben ik gewoon kwijt (na zoveel uren luisteren gebeurd dat).

Op een gegeven moment was je ook wel erg stil ja. >:D En ik maar denken dat je zat te genieten. ;)

Quote from: Enno on June  8, 2008, 20:08:49
Conclusie stereo
1.   Classé SSP-75, uitstekende stereo-DAC/voorversterker, enorme detaillering zonder vermoeiend te zijn.
2.   Proceed AVP2, het voor mij bekende geluid
3.   Aragon Soundstage, net iets minder muzikaal als de AVP2, maar nog steeds een prima keuze
4.   Aragon Stage One, als stereo-DAC had ik hier minder positieve gedachten bij, enigzins schel en hol

Maar vond je dan niet dat de Stage One enorm veel beter klonk toen de Parasound DAC werd ingezet? Aan de andere kant is dat inderdaad geen verdienste van de Stage One, maar van de Parasound.

Quote from: Enno on June  8, 2008, 20:08:49
Conclusie surround

De volgorde in surround ziet er voor mij als volgt uit:
1.   Aragon Stage One, alles valt op zijn plaats
2.   Proceed AVP2, een kleinere bubbel waar alles netjes te volgen is, detaillering minder als de Stage One en SSP-75
3.   Classé SSP-75, een hele grote bubbel, te groot voor mij, er lijken ruimtes tussen de speakers te vallen.

Leuk om te zien dat smaak en beleving een grote rol spelen bij het bepalen wat 'het beste is'.

Quote from: Enno on June  8, 2008, 20:08:49
All-round score uit:
1.   Classé SSP-75 (voornamelijk vanwege stereo, wat bij mij 90% van het plezier betekend)
2.   Proceed AVP2 (prima in stereo, prima in surround)
3.   Aragon Stage One (excelent in surround, niet mijn keuze als stereo-DAC, uitstekend als stereo voorversterker)

Ja, de Classé is wel een heel mooi apparaat hè?! :o 8)

Quote from: Enno on June  8, 2008, 20:08:49
De Soundstage durf ik niet te plaatsen vanwege blackoutje.  :P

Bij deze vergeven! ;)

Quote from: Enno on June  8, 2008, 20:08:49
Wat heb ik in ieder geval geleerd:
- er zijn (behoorlijke) verschilen hoorbaar tussen top prepro's. Elk merk geeft zijn eigen kleuring aan het geheel.
- Tannoy TD8's en de Aragon 2005 zijn prima in staat omdat soort verschillen weer te geven.
- Surround is voor mij een optie geworden. Voegt duidelijk iets toe in de visuele ervaring (want dat is film kjken toch in eerste instantie). Op welk niveau ik dat zal moeten doen is nog de vraag.
- ik was niet onder de indruk van de Rel Strata V
- een Logiech Squeezebox Duet hoort in sets als deze niet thuis, wel een leuke gadget
- verschillende mensen luisteren verschillen, en trekken verschillende conclusies. Wederom leuk om dezelfde zaken te horen maar daar andersmee om te gaan. Audiofiel en ik leken daar toch regelmatig het verst uit elkaar te liggen  ;D
- het was erg gezellig in huize Richi

De Tannoys hebben zich goed geweerd in al dat prepro geweld. Ik was al helemaal weg van deze speakers en nu weet ik het helemaal zeker.

De REL viel voor mij inderdaad ook door de mand, maar ja een subje van EUR 1100 valt natuurlijk ook wel uit de toon bij zoveel high-end versterker en luidspreker geweld.

Het was inderdaad heel gezellig. Bedankt voor je bijdrage en de lekkere chips en snoep! :)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

Ik heb in stereo (dat is stereo luisteren met de ingebouwde DAC van de prepro) bijna volledig hetzelfde lijstje als Richard, met 1 uitzondering:

1.   Classé SSP-75 (1)
2.   Aragon Soundstage (3)
3.   Proceed AVP2 (2)
4.   Aragon Stage One (4)

ad 1) De Classé blinkt uit in onopvallendheid en dat is natuurlijk juist een extreem groot compliment. De klank is bijzonder natuurlijk, koper klinkt als koper, vingers als vingers en de ruimtelijke afbeelding is heel fraai en correct. Het 'meer laag' zoals Richi dat bij de SSP-75 noemt, ervaar ik anders. Alleen de Classé en de Soundstage blijken volgens mij in staat om de room-modes en de minder goede plek van de frontspeakers bloot te leggen, waardoor het lijkt alsof er wat meer of rommeliger laag aanwezig is.

ad 2) De Aragon levert voor mij het diepste en strakste laag (dat strakkere is misschien wat Richi hier ervaart als 'minder laag'). De stemmen zijn mooi en een beetje warm, de opname blijft heel detailrijk zonder scherpte. De klank is iets minder neutraal dan de Classé, maar er is weinig op aan te merken.

ad 3) De Proceed AVP2 is naam mijn idee behoorlijk laid-back. Dat maakt het makkelijk om er naar te luisteren. Detailrijk kun je hem zeker niet noemen en het karakter is dus niet de analytische kant op zoals broertje Levinson, maar meer de warme / ronde kant op. Af en toe vind het midhoog wat naar scherpte neigen.

ad 4) De Stage One klonk van deze vier duidelijk het minst in stereo. Let op: het minst betekent in dit geval dus dat het nog heel erg goed klinkt, maar de andere drie zijn beter. Positieve punten zijn het enorme detail en de snelheid. Negatieve punten zijn de wat meer digitale klank en het soms wat scherpere hoog (wat voor een deel te wijten kan zijn aan het feit dat hij nog niet is ingespeeld).


De Squeezebox Duet was een leuk experiment, maar niet meer dan dat. Aangesloten op de supergoede DACS van de prepros komt er een heel goed geluid uit. Maar laten we eerlijk zijn: een apparaat van 300 euro op een DAC van tussen de 1500 en 2000 euro is niet helemaal een uitgebalanceerd geheel. En een tweedehands loopwerk met een waarde van €1000 (zoals de gemodificeerde CEC die we gebruikten) speelt de Duet al snel naar huis. En die €700 die dat meer kost valt dan op het totale plaatje nog wel mee. "Hij hoort in zo'n set niet thuis", zoals Enno al terecht opmerkt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

En dan surround... Dit was waar ik in de eerste plaats voor gekomen was, omdat de keuze voor een surround prepro voor mij (alleen maar) draait om de vraag welke het beste in surround presteert...

Het probleem voor mij is dat de Stage One, Soundstage en SSP-75 héél dicht bij elkaar liggen qua posities. Niet omdat ze allemaal hetzelfde klinken (helemaal niet), maar omdat ze elk op een bepaald terrein het beste waren in de surroundbeleveing. De Proceed viel voor mij in surround al heel snel af; iets dat me niet verbaasde aangezien ik zelf de AVP(1) al eens heb gehad en deze AVP2 precies eender klinkt in surround.

Ik heb dan ook nog geen lijstje, ik ben daar in het hoofd nog steeds mee bezig. Ik zal daarom volstaan met een omschrijving per apparaat. Ik moet zeggen dat de opstelling van de speakers niet optimaal is: voorspeakers te dicht bij de achterwand en achterspeakers te ver naar achteren en naar elkaar toe (én bij de wand).... Dat betekent dat de surroundbubble bij iedere prepro niet de gewenste ronde vorm had, maar wat grillige randjes en soms kleine gaten bevatte. Voor de perfecte bubble moet je niet alleen perfecte apparatuur gebruiken, maar moeten de speakers ook perfect staan.

Classé SSP-75
Net als in stereo deed de Classé hier ook helemaal niets fout. Klanken waren erg natuurlijk en de surroundbubble is prachtig groot en diep. Dat wil zeggen dat geluid reikt van ruim voor de speakers tot ver achter de speakers. De bubble was iets groter dan de kamer zelf. Geluids-panning en -effecten waren snel en accuraat.

Proceed AVP2
De surroundbubble is hier klein. Erg klein. Wel is de center mooi gedefinieerd, maar de fronts en rears lijken een beetje een ondergeschoven kindje te zijn. De pans en effecten vind ik vrij traag en niet erg precies. Water inschenken klinkt meer als het uitgieten van limonadesiroop. Dus zonder de belletjes en rinkeltjes die het geluid zo realtisch kunnen maken. Voor mij was het een tegenvaller, maar ik moet zeggen dat ik ook vrij hoge eisen heb op dit gebied. De klank ligt wel een beetje bij het karakter van de Arcam AV8, die ook een wat laid-back surround karakter heeft.

Aragon Soundstage
De oudste van de vier, maar zeker niet de slechtste. Dit beestje bezit net als de Classé over een volledig gebalanceerde analoge voorversterker[/b], dus alle uitgangen L, C, R, SL, SR en Sub zijn gebalanceerd. Voor mij een enorm voordeel met mijn normale eindversterkers, de Aragon 8008X3B en Classé CA-400, die gebalanceerd echt veel beter presteren. Voor mij is er wat extra's te halen met deze twee, maar dat hebben we dus niet gehoord of kunnen beluisteren in de setting bij Richi thuis.
De klank is voor mij zo bekend als het vinden van mijn eigen huis. Ik draai al 5 jaar met deze prepro en hij bevalt nog steeds uitstekend. De surroundbubble is fraai en loopt tot iets verder dan de speakers, maar minder ver dan de SSP-75 (bij mij thuis met de XLR-aansluitingen leek de Soundstage juist wat groter af te kunnen beelden dan de SSP-75). De Soundstage is behoorlijk snel, ongeveer net zoals de SSP-75 en handelt daarmee pans en effecten zeer accuraat af. Het geluid is goed gedetailleerd (zonder te vermoeien) en het strakke laag is opvallend (een Aragon trekje): er lijkt een diep fundament onder het geluid te liggen (als het wordt aangeboden). Ik moet zeggen dat de SSP-75 dat laatste ook heel aardig deed.

Aragon Stage One
De nieuwste van het stel, en niet alleen omdat hij nog maar een paar weekjes uit de doos is gekomen. De gedetailleerdheid die in stereo de Stage One een beetje parten speelde, blijkt hier perfect op zijn plaats. De surroundbubble is groter dan de kamer en alles wordt superstrak afgebeeld op precies de juiste plek. Panning en effecten zijn hier het mooiste. De klank neigt meer naar analytisch waar de Classé juist neutraler bleef, maar dat is eerder een voordeel dan een nadeel te noemen. Het beeld is fraai, correct en open. Absoluut één van de beste in surround.


Voor mij is de keuze helaas niet eenvoudiger geworden. De antwoorden die ik zocht, heb ik niet gevonden. Helaas zijn de sterke punten van alledrie de prepro's op hun eigen gebied alleen maar bevestigd....  ::)


Het luxeprobleem moet dus nog steeds worden opgelost, maar daarvoor is het waarschijnlijk nodig dat ik mijn eisen en waarderingen gestructureerd moet gaan afwegen. Ik zal de tip van Richi op dat gebied ter harte nemen en in een vrij ogenblik volgende week een opzet maken voor een waarderingssyteem als beslissingshulp. ;)


Het gekke is dat ik volgens mij nog nooit zo getwijfeld heb over een component in mijn set. Meestal is het voor mij heel duidelijk wat ik het beste apparaat vind... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Enno on June  8, 2008, 20:08:49
- verschillende mensen luisteren verschillend, en trekken verschillende conclusies. Wederom leuk om dezelfde zaken te horen maar daar andersmee om te gaan. Audiofiel en ik leken daar toch regelmatig het verst uit elkaar te liggen  ;D

Dat klopt inderdaad. ;D Onze smaken lagen waarschijnlijk ook het meest uit elkaar. ;)

Quote from: Enno on June  8, 2008, 20:40:36
Complete afsluiting van de A12 bij Ede. Zonder mededeling vooraf, zonder omleidingsroute. Heel fijn inderdaad.

Dan had jij geluk. Bij mij was het een afsluiting vanaf Grijsoord. :-[

En inderdaad geen enkele omleiding.... En zelfs de TMC op de navigatie meldde het pas toen ik de afrit al had moeten nemen... Ik was trouwens blij dat ik met navigatie reed: kun je in ieder geval binnendoor nog je weg vinden... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.