zelfbouw parallel lichtnetfilter met scheidings-trafo en balanced power

Gestart door hifiman, mei 28, 2008, 11:06:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

@Rudo Ik zie toevallig net dat je meeleest  ;D Aangezien jij dit filter ook hebt, misschien eens interessant om ook eens te proberen of het bij jou ook beter klinkt als je je spul niet achter het filter aansluit maar puur als parallel filter in je stekkerblok prikt?

hifiman

Citaat van: Rob_Dingen op juli 21, 2008, 09:35:35
Je zou de primaire inductie eens kunnen meten en die waarde als spoel bestellen en samen met de condensator eens gebruiken of dat een zelfde resultaat oplevert.
Ik heb een LCR meter dus dat kan inderdaad  :)
Zoals gezegd, ik ben min of meer voornemens om een tweede filter te maken om wat mee te experimenteren. Moet ik alleen Rudo lief aankijken of hij nog een keer een smoorspoel voor mij wil bestellen  :P

Citaat van: Rob_Dingen op juli 21, 2008, 09:35:35
Als dat kan meet het filter eens ben benieuwd.
Ik heb geen toongenerator dus ik kan het filter niet meten...

Rudo

Big brother is watching me.

Grappig resultaat.
Per toeval ontdekt, dat zijn de leukste.
Ik zal het ook onderzoeken of ik verschil kan beluisteren in mijn situatie (dat duurt even.......).

(En als je graag nog zo'n Siemens spoel wil bestellen, dan kan dat natuurlijk.)
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

hifiman

Citaat van: Rudo op juli 21, 2008, 10:06:00
Big brother is watching me.
Hehe, ook bij toeval hoor  ;D

Citaat van: Rudo op juli 21, 2008, 10:06:00
Grappig resultaat.
Per toeval ontdekt, dat zijn de leukste.
Dat is zo ja. In eerste instantie schrok ik er gewoon van, maar uiteindelijk klinkt het nu beter dan voorheen dus ben ik er blij mee  :) En het nodigt uit tot verder experimenteren en misschien ook eens te kijken wat dit filter bij anderen doet.

Citaat van: Rudo op juli 21, 2008, 10:06:00
Ik zal het ook onderzoeken of ik verschil kan beluisteren in mijn situatie (dat duurt even.......).
Ik ben heel benieuwd of jij totdezelfde conclusie komt!   ::)

Citaat van: Rudo op juli 21, 2008, 10:06:00
(En als je graag nog zo'n Siemens spoel wil bestellen, dan kan dat natuurlijk.)
Ik mail je wel even!

Groetjes,

Ronald

stef662

Ok, nu durf ik ook een heel kleine bevinding te posten. Ik heb een parallel filtertje van pietje bell en die klonk het best als ik hem in de meterkast parallel zette, dus eigenlijk op een aparte groep, nog beter dan er naast in de wandcontactdoos!  :P Kun je misschien ook eens proberen als je tijd over hebt....De mogelijke verklaring die ik er voor heb is dat het hoog frequent door de filter gedeeltelijk wordt teruggekaatst naar het aparaat dus hoe verder weg hoe beter.

hifiman

Citaat van: bourne op juli 21, 2008, 11:15:41
Ok, nu durf ik ook een heel kleine bevinding te posten. Ik heb een parallel filtertje van pietje bell en die klonk het best als ik hem in de meterkast parallel zette, dus eigenlijk op een aparte groep, nog beter dan er naast in de wandcontactdoos!  :P Kun je misschien ook eens proberen als je tijd over hebt....De mogelijke verklaring die ik er voor heb is dat het hoog frequent door de filter gedeeltelijk wordt teruggekaatst naar het aparaat dus hoe verder weg hoe beter.
Ik was eigenlijk al verbaasd dat het niet veel uit leek te maken of ik het mijn filter in de stekkerdoos van de stereoset stak of (een meter of 3 verder weg) in het stopcontact. Maar daar zal ik dan ook eens op letten cq mee experimenteren!  :)

stef662

Citaat van: Audioloog op juli 21, 2008, 11:20:39
Ik was eigenlijk al verbaasd dat het niet veel uit leek te maken of ik het mijn filter in de stekkerdoos van de stereoset stak of (een meter of 3 verder weg) in het stopcontact. Maar daar zal ik dan ook eens op letten cq mee experimenteren!  :)

Als ik het zelf zo nalees dan overvalt me de gedachte dat het mogelijk nog het beste klinkt helemaal zonder parallel filter, moet ik nog maar eens testen  ;D

Maar kan iemand de theorie ondersteunen of omzeep helpen dat als je een vertakking maakt die een groot gedeelte van het hoogfrequent absorbeert (een parallel filter dus) dat er dan ook een gedeelte in de omgekeerde richting van de vertakking wordt gereflecteerd? Ik bedoel dat het dan het beste is om helemaal geen vertakkingen te hebben dicht bij je aparatuur maar een lang voedingssnoer rechtstreeks naar de stoppenkast?

hifiman

En ik maar heilig geloven in dat balanced power concept  :-X

Daarnaast trek ik voorlopig even voor mijzelf de conclusie: voor mij geen filters meer die in de signaal (de 230V bedoel ik dan) weg zitten, parallel is de way to go  8)

hifiman

Ik gooi er nog even een persoonlijke conclusie tegenaan: dure netsnoeren is leuk maar een serieus parallel filter doet veel meer dan 10 dure netsnoeren doen! Goedkope netsnoeren (wel afgeschermd!) nemen en dan parallel filteren is mijn devies  ^-^

(concluderend uit meerdere ervaringen met al dan niet zelfgebouwde filters! Regenerators heb ik nog nooit geprobeerd, die krijgen wat mij betreft het voordeel van de twijfel!)


hifiman

Voor de grap zojuist mijn LCR meter eens aan een ringkerntrafo die ik nog had liggen gehangen (primaire zijde), dat is even schrikken TWEE Henry  ;D

hifiman

Aangezien ik geen uitgebreide meetspullen heb ga ik maar eens met simulatie aan de gang om te kijken wat het filter wat ik nu "misbruik" als puur parallel filter precies "doet".

Later meer hierover in dit theater, nu eerst maar eens spice (waar ik nog geen ervaring mee heb..) installeren :P

Kjelt

Citaat van: Audioloog op juli 26, 2008, 09:22:39
Voor de grap zojuist mijn LCR meter eens aan een ringkerntrafo die ik nog had liggen gehangen (primaire zijde), dat is even schrikken TWEE Henry  ;D
Bij welke frequentie gemeten? Je zult wel 50Hz willen nemen.

hifiman

Citaat van: Kjelt op juli 26, 2008, 09:58:37
Bij welke frequentie gemeten? Je zult wel 50Hz willen nemen.
Ik was mij er niet van bewust dat de inductie van een spoel wijzigt naar gelang de frequentie :P Wat is dan de inductie van een spoel als je hem onaangesloten in de kast legt volgens jou  ???  >:D

Kjelt

Citaat van: Audioloog op juli 26, 2008, 10:46:44
Ik was mij er niet van bewust dat de inductie van een spoel wijzigt naar gelang de frequentie :P
Een IDEALE theoretische spoel niet, die heeft alleen Inductie geen weerstand, geen capaciteit  :P
Ik ben blij dat jij een theoretische perfecte spoel hebt zonder weerstand (heeft jouw spoel de supergeleidende keramische draden bij -273 graden Celsius?) en geen parasitaire capaciteit  ;D

Meeste LCR meters meten bij 1 of 2 vaste frequentie (100Hz - 1kHz) dit is op zich prima, veel verschil bij 50Hz zul je dan niet hebben. Alleen als je HF ontwerpt dan gaat het wel degelijk een rol spelen en zul je bij de gebruikte frequentie de daarbij horende inductie willen meten, dan heb je HP LCR meters van duizenden euro's nodig (leuk speelgoed).
Oftewel beetje offtopic  ;D

hifiman

Citaat van: Kjelt op juli 26, 2008, 15:26:02
Meeste LCR meters meten bij 1 of 2 vaste frequentie (100Hz - 1kHz) dit is op zich prima, veel verschil bij 50Hz zul je dan niet hebben. Alleen als je HF ontwerpt dan gaat het wel degelijk een rol spelen en zul je bij de gebruikte frequentie de daarbij horende inductie willen meten, dan heb je HP LCR meters van duizenden euro's nodig (leuk speelgoed).
Oftewel beetje offtopic  ;D
Je zult wel gelijk hebben Kjelt, maar in eerste instantie keek ik een beetje raar op van je opmerking  :P

Kjelt

Citaat van: Audioloog op juli 26, 2008, 21:34:49
Je zult wel gelijk hebben Kjelt, maar in eerste instantie keek ik een beetje raar op van je opmerking  :P
Gebeurt me wel vaker  ;)  vooral vrouwen  ;D

Audiofiel

Citaat van: Kjelt op juli 26, 2008, 23:50:54
Gebeurt me wel vaker  ;)  vooral vrouwen  ;D

Je moet bij vrouwen ook nooit over inductie beginnen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Ik heb een probleempje met het simuleren van een parallel filter. Als je in een simulator een spanningsbron neemt en je laat vervolgens de frequentie varieren dan blijft de spanning altijd dezelfde. Logisch want een ideale spanningsbron blijft gewoon netjes de ingestelde spanning leveren..

Punt is dus, hoe simuleer je nu het beste de werkelijke situatie, namelijk een spanningsbron met een inwendige weerstand en daarop gesuperponeerd wat hoogfrequentie zooi die je wilt filteren middels een parallel filter. Ik zit effe klem  :-X

(is ook mijn allereerste poging met circuit simulatie :P )

Kjelt

Zoals je het zegt, twee ideale spanningsbronnen (1 HF van paar volt en 1 van 50Hz 230V) die ieder via een (inwendige) weerstand aan elkaar hangen en die uitgang is dan je gesimuleerde netspanning. Alleen de HF laat je in frequentie veranderen.
Welke weerstand is lastiger, die van de netspanning (50hz) zou ik vrij laag nemen, kijk maar in je simulatie wat het beste bij de gemeten toestand komt.

dekkersj

En misschien een spoel in serie met die weerstand om de inductie te modelleren. Zeg 1nH/mm of 1uH/m als richtwaarde. En de weerstand/meter is met RA=l*rho uit te rekenen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Dank mannen!  :)

De interne weerstand van het lichtnet is nog wel een beetje in te schatten (enkele tienden ohm me dunkt) maar geldt dat ook voor de HF zooi die erop gesuperponeerd zit?

Even andersom geredeneerd, als de inwendige weerstand van de virtuele storingsbron (dus niet de zuivere 50 Hz 230V) laag zou zijn dan zou ik nooit zo'n hoorbaar effect kunnen hebben met een parallel filter nietwaar? (oei dat is koren op de molen voor jdekkers natuurlijk  ;D ).

dekkersj

 ;D je komt al snel tot conclusies, goed bezig man!

Daarom heb je ook die inductie nodig om nog enigzins serie-impedantie te maken. Anders is het een spanningsbron en die houdt de spanning constant => parallel-filtering heeft geen zin. Ook een parallel-filter heeft dus serie-impedantie nodig om zijn werk te kunnen doen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Citaat van: dekkersj op juli 27, 2008, 15:20:57
Daarom heb je ook die inductie nodig om nog enigzins serie-impedantie te maken. Anders is het een spanningsbron en die houdt de spanning constant => parallel-filtering heeft geen zin. Ook een parallel-filter heeft dus serie-impedantie nodig om zijn werk te kunnen doen.
Volkomen helder Jacco. Maar ja dan is natuurlijk de grote vraag (jij gaf al wat richtwaarden) wat die inductie in de praktijk is  ???

dekkersj

Citaat van: Audioloog op juli 28, 2008, 15:36:07
Volkomen helder Jacco. Maar ja dan is natuurlijk de grote vraag (jij gaf al wat richtwaarden) wat die inductie in de praktijk is  ???
Ja, die richtwaarde is een aardige. In feite heb je twee inducties die dicht bij elkaar liggen en dus gekoppeld zijn. De mate van koppeling verminderd de inductie met een factor. Reken op 3/4 van de beginwaarde. Je zou als uitgangspunt de lengte kunnen kiezen vanaf de meterkast. 5 meter? Nou, dan twee inducties van 5uH en een koppeling van 70% oid.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Vandaag is het lichtnetfilter experimenteerdag  :P

Ik heb een extra smoorspoel besteld en binnen gekregen en ben nu om te beginnen (het reeds aanwezig netfilter even afgekoppeld) eens aan het kijken of ik verschil kan horen als ik alleen een smoorspoel in serie met een condensator parallel aan de stereoset stekkerdoos hang waarbij ik dan de waarde van de C steeds verander.

In het oorspronkelijke filterschema is de resonantiefrequentie van deze LC kring afgestemd op 1500 Hz omdat dat (aldus de auteur) een belangrijk gebied zou zijn in audio. Ik varieer nu de C om op een aantal verschillende frequenties respectievelijk zo rond de 5Khz , 10 kHz, 15 kHz uit te komen.

Een en ander is vrij simpel uit te rekenen middels f-resonantie=1/(2*pi*SQRT(LC))
De smoorspoel is trouwens 3,5 mH en heeft een Rs van 0,0667ohm (middels Rs zou ik dus de Q factor en daarmee de bandbreedte van dit filter kunnen uitrekenen).

Let the games begin!