The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Started by Jean Sibelius, May 25, 2008, 23:30:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jean Sibelius

Quote from: Kamidioblitz on June 21, 2020, 21:29:32
Ik ben heel benieuwd! Next level experience volgens richard. Volg je echt al jaren. Super mooie stappen gezet.

Dank je! :) Ben heel benieuwd wat je er van gaat vinden :thumbs-up: (gelukkig zijn de geschepte verwachtingen niet al te hoog :D ;)). 
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

skyfox

De Mansion is gewoon de eindbazenruimte qua audio. Punt. ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jean Sibelius

Quote from: skyfox on June 22, 2020, 18:55:55
De Mansion is gewoon de eindbazenruimte qua audio. Punt. ;)

Dank je Richard! 8) Daar kan ik weinig tot niets aan toe voegen... (kom het binnenkort weer eens ervaren zou ik zeggen) ;).


Ondertussen heb ik de Domotica in de Mansion functionerend zoals ik het oorspronkelijk graag wilde hebben en zelfs (al) meer dan dat. Het was initieel vervelend dat de IR-functionaliteit van de Homey niet werkt (en dat de BroadLink integratie met Homey ook niet functioneert), maar achteraf gezien had ik toch extra stappen moeten nemen o.a. ivm het projectiescherm wat 'moeilijk' reageert op IR-commando's.

Ondertussen heb ik hiervoor een oplossing gevonden in de vorm van de Logitech Harmony Elite (deze komt als een pakket met daarin een Remote, Logitech Hub en twee IR-blasters). Om het projectiescherm betrouwbaar aan te kunnen sturen, heb ik 1 IR-blaster dicht bij de IR-sensor van het projectiescherm geplaatst. De andere IR-blaster heb ik voor de audio set-up geplaatst. De Logitech Hub is naar de achterzijde van de ruimte gericht, waardoor de JVC en de Velodyne een goed IR-signaal ontvangen. Alles in de ruimte wat via IR functioneert (~ projector, scherm, Trinnov, Oppo's, Velodyne) werkt nu snel, betrouwbaar en probleemloos. De acht lampgroepen worden vanuit de Homey aangestuurd via Zigbee. Ook is er een bewegingsdetector aan de Homey gekoppeld via WiFi.

Om alles in de ruimte te bedienen gebruik ik bijna uitsluitend nog mijn iPad (b.v. Roon, Trinnov via VNC-viewer, Homey app, Harmony app) en verder worden bijna alle Flows/Activiteiten in de Homey/Logitech via spraak aangestuurd mbv Siri. De enige uitzondering hierop zijn de acties die een Trigger van de Oppo nodig hebben ('Play', 'Pause', 'Stop'), waarvoor ik een Remotec Scene Master gebruik.

De Harmony App werkt zo goed, snel en intuïtief dat ik nog geen behoefte heb gehad om me (al) te verdiepen in de Logitech remote...

Na wat experimenteren blijkt in mijn situatie het maken van (sub)flows in de Harmony en deze vervolgens importeren in de Homey, waarna ze als (sub)Flow in de Homey aangeroepen kunnen worden, het handigste. Verder continue na aan het denken... wat zou beter/handiger kunnen :D?

Een van die dingen is bijvoorbeeld lukt het om IR 'slim(mer)' te maken omdat je niet weet of een stuursignaal is aangekomen (waar ik mijn situatie gemakshalve wel vanuit ga momenteel), maar ook kan ik bv. een initieel onbekende uitgangssituatie (zonder fysieke sensoren) toch bekend maken door gebruik te maken van logica (die in de Homey te maken is). Een voorbeeldje... staat de lade van Oppo open of is hij dicht en wat moet ik doen om er voor te zorgen dat hij altijd open gaat als ik de flow 'film kijken' start?

Leuk spul dat Domotica, maar je blijft (althans ik) wel constant nadenken over wat anders, beter kan (net zoals bij onze HiFi-hobby, maar dan stukken goedkoper) :colgate:.

Groeten, Jan


The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

blue-eyes

Ga niet kijken naar prof. domotica..... Je gaat leeglopen, maar ook enorm genieten van het gemak en functionaliteit ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

denoontje

Quote from: Jean Sibelius on July  8, 2020, 14:45:59
Dank je Richard! 8) Daar kan ik weinig tot niets aan toe voegen... (kom het binnenkort weer eens ervaren zou ik zeggen) ;).


Ondertussen heb ik de Domotica in de Mansion functionerend zoals ik het oorspronkelijk graag wilde hebben en zelfs (al) meer dan dat. Het was initieel vervelend dat de IR-functionaliteit van de Homey niet werkt (en dat de BroadLink integratie met Homey ook niet functioneert), maar achteraf gezien had ik toch extra stappen moeten nemen o.a. ivm het projectiescherm wat 'moeilijk' reageert op IR-commando's.

Ondertussen heb ik hiervoor een oplossing gevonden in de vorm van de Logitech Harmony Elite (deze komt als een pakket met daarin een Remote, Logitech Hub en twee IR-blasters). Om het projectiescherm betrouwbaar aan te kunnen sturen, heb ik 1 IR-blaster dicht bij de IR-sensor van het projectiescherm geplaatst. De andere IR-blaster heb ik voor de audio set-up geplaatst. De Logitech Hub is naar de achterzijde van de ruimte gericht, waardoor de JVC en de Velodyne een goed IR-signaal ontvangen. Alles in de ruimte wat via IR functioneert (~ projector, scherm, Trinnov, Oppo's, Velodyne) werkt nu snel, betrouwbaar en probleemloos. De acht lampgroepen worden vanuit de Homey aangestuurd via Zigbee. Ook is er een bewegingsdetector aan de Homey gekoppeld via WiFi.

Om alles in de ruimte te bedienen gebruik ik bijna uitsluitend nog mijn iPad (b.v. Roon, Trinnov via VNC-viewer, Homey app, Harmony app) en verder worden bijna alle Flows/Activiteiten in de Homey/Logitech via spraak aangestuurd mbv Siri. De enige uitzondering hierop zijn de acties die een Trigger van de Oppo nodig hebben ('Play', 'Pause', 'Stop'), waarvoor ik een Remotec Scene Master gebruik.

De Harmony App werkt zo goed, snel en intuïtief dat ik nog geen behoefte heb gehad om me (al) te verdiepen in de Logitech remote...

Na wat experimenteren blijkt in mijn situatie het maken van (sub)flows in de Harmony en deze vervolgens importeren in de Homey, waarna ze als (sub)Flow in de Homey aangeroepen kunnen worden, het handigste. Verder continue na aan het denken... wat zou beter/handiger kunnen :D?

Een van die dingen is bijvoorbeeld lukt het om IR 'slim(mer)' te maken omdat je niet weet of een stuursignaal is aangekomen (waar ik mijn situatie gemakshalve wel vanuit ga momenteel), maar ook kan ik bv. een initieel onbekende uitgangssituatie (zonder fysieke sensoren) toch bekend maken door gebruik te maken van logica (die in de Homey te maken is). Een voorbeeldje... staat de lade van Oppo open of is hij dicht en wat moet ik doen om er voor te zorgen dat hij altijd open gaat als ik de flow 'film kijken' start?

Leuk spul dat Domotica, maar je blijft (althans ik) wel constant nadenken over wat anders, beter kan (net zoals bij onze HiFi-hobby, maar dan stukken goedkoper) :colgate:.

Groeten, Jan




Mooi man, mag je bij mij wel eens een keer komen uitleggen ;-)

Jean Sibelius

Quote from: Blue-Eyes on July  8, 2020, 15:36:47
Ga niet kijken naar prof. domotica..... Je gaat leeglopen, maar ook enorm genieten van het gemak en functionaliteit ;)

Ik weet het... ::) heb voorafgaande aan/tijdens de bouw van de 'Mansion' hier ook al naar geïnformeerd en een offerte gekregen voor een Creston systeem. Qua hardware kwam de offerte al bijna op E5000 (excl. arbeidskosten). Moet eerlijk bekennen dat deze 'Homey + Harmony'-combi ook wel zijn charmes heeft en zoals ik zojuist schreef... alles wat ik graag zou willen doen lukt. Ik heb eerlijk gezegd ook geen heel complex systeem en ik ben ook niet van plan om mijn hele huis 'full-blown' aan te gaan pakken. Daar is de Homey ook niet echt voor geschikt (afgaande op de reacties op het Homey forum). :wacko:

Quote from: denoontje on July  8, 2020, 16:20:09
Mooi man, mag je bij mij wel eens een keer komen uitleggen ;-)

:headbanging: Dat is goed! :colgate:

Plannen we wat mij betreft zodra 'de andere halve meter' geen of bijna geen issue meer is.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Hoi allemaal,

Deze keer geen upgrade qua audio, maar wel een actie om het comfort in de ruimte te verbeteren :colgate:.

Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik ongeveer twee maanden geleden een Homey Pro aangeschaft. Nu alle basis functionaliteit (met name verlichting) weer werkt, heb ik besloten om ook andere 'issues' systematisch weg te werken.

Het laatste issue op mijn lijstje is hardnekkig. Ik heb al een tijdje 'problemen' met de temperatuur in de Confidence Mansion. Zeker op de hetere dagen zoals vorig jaar kan de temperatuur tot boven de 25 graden in de ruimte oplopen en dat is niet prettig. Het wordt vrij snel warm als ik in de ruimte muziek luister of een film kijk (terwijl ik dat probleem in het verleden nooit heb gehad). Ook als de nachten relatief koud zijn, dan koelt het niet echt goed af in de ruimte?!?

Bij de bouw van de Mansion destijds bewust gekozen om geen aircosysteem aan te leggen (o.a. kosten, geluidsproductie, maar de belangrijkste was de verstoring op de stroomvoorziening, ...), maar besloten om een WTW-unit met een bypass functionaliteit aan te laten leggen. Ik ben me uiteraard bewust dat ik iets koels nodig heb om iets wat warm is af te kunnen koelen. Dus als het buiten 25°C is en het is in de ruimte ook 25°C en ik wil een temperatuur in de ruimte van 21°C, dan heb ik airconditioning nodig. Mijn huidige (onderhouds)monteur heeft geen idee hoe op te lossen. Het bedrijf wat hier alles heeft aangelegd is langs geweest, maar had ook geen oplossing en is ondertussen failliet. Is er eigenlijk wel een issue?

Bovengenoemde temperatuur probleem kan allerlei oorzaken hebben, dus ik ben maar eens begonnen met wat dingen uit te sluiten en te proberen. De hoofdverdachte voor mij is de WTW-unit (defect, instellingen?), dus die wordt aan een grondige inspectie onderworpen. Deze WTW-unit heeft, zoals aangegeven, een zogenaamde bypass functionaliteit, waardoor het mogelijk is om de warmtewisselaar in de WTW te omzeilen en om direct met omgevingslucht de ruimte te koelen.

Volgens de onderhoudsmonteur lijkt (met deze black-box) alles in orde te zijn, maar daar neem ik vooralsnog geen genoegen mee. Helaas was het (voor mij) tot voor kort niet mogelijk om zelf te meten aan de WTW-unit (wat alleen zin heeft als deze afgesloten en in werking is). Verder zit er natuurlijk een grote thermische tijdsvertraging in dit systeem, waardoor even snel een experiment doen en een conclusie trekken ook niet echt lukt. De enige informatie die ik tot nu toe had was namelijk 1 temperatuur op een display, maar het was zelfs onduidelijk welke temperatuur dat was (Temp. lucht naar buiten? Temp lucht naar de ruimte? Temp lucht uit de ruimte?)...

Gelukkig heeft de Homey een oplossing in de vorm van inzicht gebracht. Als uitbreiding bij de Homey heb ik nu in totaal 8 temperatuursensoren aangeschaft die via Zigbee werken (erg klein qua afmetingen en batterij gevoed en passen dus in de WTW-unit en/of de aan- en afvoerleidingen). Ik heb momenteel 4 sensoren in de WTW-unit geplaatst (WTW buiten in, WTW buiten uit, WTW ruimte in, WTW ruimte uit), 1 sensor in een van de twee luchtventilatieroosters waar de lucht de ruimte ingeblazen wordt, 1 sensor in een van de twee luchtventilatieroosters waar de lucht de ruimte uitgezogen wordt, 1 sensor in de ruimte vlak bij de luisterpositie en 1 sensor in de ruimte waar de WTW-unit staat.

Met behulp van de Homey (en wat Apps) is het mogelijk om temperatuur data van deze sensoren te loggen en om deze uit te lezen en op te slaan (ik log nu alle 8 sensoren per 5 minuten inclusief een extra temperatuur meting van buitenaf ter controle).

Vervolgens kan ik deze meetdata naar Excel exporteren (want Homey Insights is leuk, maar daar kun je bv. geen signalen van elkaar aftrekken en/of signalen bij elkaar in een grafiek zetten).

De handleiding van de WTW-unit blinkt helaas niet uit in duidelijkheid en er zijn momenteel zo'n 40 parameters die mogelijk effect hebben op het koelvermogen van de unit. Sommige zijn daarin relevanter, dan anderen. Ik heb ondertussen de installateur codes om parameters zelf aan te kunnen passen. Ik ben nog niet klaar met het proces, maar op dit moment durf ik al wel te concluderen dat de bypass functionaliteit gelukkig weer werkt zoals het hoort (als je maar de juiste parameters weet en kunt instellen en dat geeft al acceptabele resultaten). Verder blijken er geen warmte of koude lekken in de complete WTW-installatie te zitten (bv. slangen stuk oid waardoor onbehandelde lucht wordt (her)gebruikt).

Zolang de nachten nog koel zijn en de dagen niet extreem heet, kan ik mijn experimenten wel draaien. Als de WTW-unit dan optimaal staat afgesteld en het wordt nog steeds (te) warm, dan genereert de apparatuur simpelweg te veel warmte... (en daar moet ik dan maar mee leren leven) 8)

Tussendoor wordt er overigens natuurlijk ook nog gewoon muziek gedraaid en geluisterd.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Hieronder een screenshot, van de 'parameters' die gelogged wordt en hoe ik ze beoordeel.

Om de meting niet te beinvloeden staat de bypass momenteel op niet aanwezig ;) (dus het systeem kan al harder koelen dat dit).

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

vik

Dat zou mooi zijn Jan als je 21 graden kunt bereiken. Ook de apparatuur presteert dan optimaal.  :)

Suc6 ermee!  ^^
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

jvanhambelgium

Loopt je aanvoerbuis van de ventilatie onder een stuk tuin (vb op 1m diepte) door om de aangevoerde lucht nog ietwat "te koelen" alvorens in je ruimte/gebouw binnen te komen?
Ik zie anders niet hoe je dit kan realiseren zonder active koeling. Als de lucht buiten reeds 20°C en je binnen redelijk wat spullen staan die behoorlijk wat BTU's generen...
Ietwat projector is gewoon bijna het equivalent van een haardroger, A/B grote versterkers kan je gewoon een omelet op bakken en elk persoon is goed voor 150W per uur warmteafgifte.
Ik weet niet hoeveel m³ inhoud je ruimte heeft maar alles samengenomen kan het snel gaan...

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Jean Sibelius

Quote from: vik on July 30, 2020, 13:37:28
Dat zou mooi zijn Jan als je 21 graden kunt bereiken. Ook de apparatuur presteert dan optimaal.  :)

Suc6 ermee!  ^^

En minstens net zo belangrijk, dan presteer ik ook optimaal :). Komt goed, ik ben nog niet door alle opties heen en mocht het echt te warm blijven, dan kan ik altijd nog een airco overwegen, maar dat heeft op dit moment echt niet mijn voorkeur (zie mijn overwegingen van destijds). Overigens doet de 'bypass' al hele goede dingen qua temperatuurregeling, maar die staat nu tijdelijk (geforceerd) uit om de interne 'regellus' niet te beïnvloeden (anders kan ik niet goed bepalen wat de verschillende parameterinstellingen doen).


Quote from: jvanhambelgium on July 30, 2020, 15:22:35
Loopt je aanvoerbuis van de ventilatie onder een stuk tuin (vb op 1m diepte) door om de aangevoerde lucht nog ietwat "te koelen" alvorens in je ruimte/gebouw binnen te komen?

Ik wilde de leidingen richting en vanaf de WTW zo kort mogelijk houden (zitten overigens ook geluidsdempers in). De WTW-unit staat op de zolder langs de HT-ruimte. De aanvoerbuizen zijn maximaal 1.5 meter lang alvorens te verdwijnen in de 'afdekplaat' van de ruimte (een massieve betonplaat van circa 25cm dik, 7.8 meter lang en 6.2 meter breed). Op zich heeft die natuurlijk een enorme warmte capaciteit, vandaar dat ik ook de temperatuur aan het begin en eind van de toe- en afvoerbuizen meet. Ik zie overigens dat de twee temperatuursensoren in de aan- en afvoerleidingen in de ruimte met kleinere amplitudes reageren dan die in de warmte wisselaar (is dezelfde hoeveelheid lucht, dus zonder warmte toe- afvoer zou de temperatuur gelijk moeten zijn), dus ik zal die sensoren eens wat verder in de buizen (proberen te) leggen.

Quote from: jvanhambelgium on July 30, 2020, 15:22:35
Ik zie anders niet hoe je dit kan realiseren zonder active koeling. Als de lucht buiten reeds 20°C en je binnen redelijk wat spullen staan die behoorlijk wat BTU's generen...
Ietwat projector is gewoon bijna het equivalent van een haardroger, A/B grote versterkers kan je gewoon een omelet op bakken en elk persoon is goed voor 150W per uur warmteafgifte.

In het verleden is het altijd goed gegaan. Normaal gesproken zit ik vooral 's avonds in de ruimte (als het buiten al wat koeler is), maar als het buiten inderdaad al +20°C graden is, dan is de bruikbare deltaT niet al te groot c.q. onvoldoende.

Quote from: jvanhambelgium on July 30, 2020, 15:22:35
Ik weet niet hoeveel m³ inhoud je ruimte heeft maar alles samengenomen kan het snel gaan...

De ruimte heeft circa 121m3 qua inhoud. Als ik helemaal niet ventileer, dan gaat de temperatuur vrij snel omhoog heb ik gemerkt tijdens de laatste kalibraties ::).

Heb de inblaasopeningen in de ruimte schuin richting de voorwand gericht staan, aan de kant waar ook de meeste 'hete' apparaten staan. De twee VAC 200 IQ's en Parasounds JC-1's zijn de twee grote 'kachels' in mijn ruimte. Zal eens kijken wat de projector doet, is me eigenlijk nooit opgevallen, maar die hangt eerlijk gezegd ook midden tussen de afvoer openingen in het plafond, dus de warmte wordt direct afgevoerd.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

skyfox

Jan, spelen de VACs misschien een grotere rol dan je denkt? Ik weet niet hoeveel warmte de vorige versterkers afgaven, maar buizen zijn naar ik begrijp flinke kachels als ze lekker staan te spelen. Wellicht dat je hiervoor dermate minder warmte produceerde dat de luchtverversing het nog aankon, maar dat de grens nu is overschreden?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jean Sibelius

Quote from: skyfox on August  1, 2020, 12:58:15
Jan, spelen de VACs misschien een grotere rol dan je denkt? Ik weet niet hoeveel warmte de vorige versterkers afgaven, maar buizen zijn naar ik begrijp flinke kachels als ze lekker staan te spelen. Wellicht dat je hiervoor dermate minder warmte produceerde dat de luchtverversing het nog aankon, maar dat de grens nu is overschreden?

Hoi Richard, dat is zeker ook nog een optie. De VACs zijn erbij gekomen ipv klasse D's. De VACs nemen samen 465W continue op (gemeten met de P15), dus misschien overvraag ik de WTW wel. Eerder deze week heb ik alles ruim 6 uur aangehad en toen steeg de temperatuur op de hotspot uiteindelijk 3 graden (excl. Bypass). Dus ik heb nog steeds hoop dat ik gedraaid krijg. Nog een weekje testen en tweaken met de WTW, dan weet ik ongeveer wat het ding kan. Zo fijn om nu te zien wat er gebeurd ipv 1 vaag getal  :colgate:.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Hoi allemaal,

Hierbij een 'korte' update :D

Naast het recente Domotica project(je) heb ik me laatste tijd ook bezig gehouden met het verder vervolmaken van de surround weergave (o.a. middels de aanschaf van de 3D Codecs voor de Trinnov en de Oppo UDP-203 CM, die laatste nav de laatste HT-forum M&G; voortaan maar Meet & Spend noemen? :colgate:).

Verder heb ik verschillende, door Trinnov georganiseerde, webinars gevolgd om voor sommige onderwerpen de puntjes op de 'i' te kunnen zetten. Een van de onderwerpen die tijdens zo'n webinar naar voren kwam waren 'multi-point kalibraties'. In mijn voornamelijk 'stereo only' periode was een statiefje waarop de microfoon geplaatst kon worden (en een dekentje over de bank voldoende), maar om op een betrouwbaardere en reproduceerbaardere manier multi-point kalibratie te kunnen verrichten is meer nodig.

Ik had daarom alweer een tijdje terug een microfoonstandaard, geveerde microfoonhouder houder en een 2D waterpas voor de microfoon aangeschaft (een laserwaterpas en een paar grote meetlinten had ik al liggen). Vanuit de webinar heb ik begrepen dat een multi-point meting het beste als volgt gedaan kan worden: 1) meting exact op de luisterplek (x, y), 2) meting op de luisterplek links op de bank en wat naar voren, circa (x – 70cm, y + 15cm), 3) meting op de luisterplek rechts op de bank circa (x + 70cm, y + 15cm), 3 metingen achter de bank circa (x – 70cm, x, x + 70cm; y -40cm). Dus in totaal 6 meetposities.

Tijdens het begin van de Corona crisis hebben Angelie en ik een klussenlijst gemaakt met daarop klusjes waar we normaal niet aan toe komen of niet belangrijk genoeg vinden (o.a. opruimen van de schuur stond er ook op). Ik had al heel lang mijn oude WW1 Diffusie-panelen in opslag op de zolder staan, maar toen ze tijdens het opruimen weer tevoorschijn kwam toch besloten om ze te verkopen. Ze waren redelijk snel verkocht en ze stonden daarom tijdelijk in opslag in de Mansion (achter de bank), maar door het reisverbod tussen België en Nederland duurde het uiteindelijk veel langer dan verwacht alvorens de panelen opgehaald konden worden. Voor mijn gevoel een te grote beïnvloeding op de kalibraties, dus maar wachten. Een paar weken geleden is het gelukt om de panelen op te (laten) halen door de nieuwe eigenaar waardoor ik verder kon met 'tweaken'. Verder was het van belang om de SR-fuses voldoende in te laten spelen (dat was ondertussen hoorbaar en gelukt).

De kalibraties met de Trinnov gaan redelijk snel, maar het kost altijd wat tijd om alles te installeren en in te stellen. Omdat ik deze nieuwe metingen ook wil(de) gebruiken voor stereo heb ik op de luisterplek 3 kalibraties uitgevoerd. Met de 2D waterpas is de microfoon hierbij exact horizontaal geplaatst en met de laserwaterpas is er voor gezorgd dat de microfoon iedere keer exact naar voren was gericht (toch handig die diffusie panelen op de voorwand als referentie). Op basis van de nieuwe kalibraties, de correctiefilters uit laten rekenen en opslaan in 1 van de 29 presets.

Zoals verwacht hebben de SR-fuses een hoorbare invloed (gehad) op de geluidsweergave, dus initieel begonnen met het aanpassen van de target curve voor stereo. Natuurlijk geen grote verschillen, maar wel voldoende om net iets andere filter keuzes te (moeten) maken. Met name hoe de overgang verloopt in het gebied tussen de 1kHz en 3kHz.

Qua stereo ben ik ondertussen weer helemaal content. Ik heb qua stereo nu een muzikale afstemming waarbij alles klopt (en die je oneindig hard wilt/kunt zetten) en eentje die wat spectaculairder klinkt en vooral bij dynamische live opnames net wat weer realisme geeft (maar soms ten koste van wat 'onrust').
Qua surround ben ik nu begonnen met het verder optimaliseren van de bubbel (ja, ook in 4.1. kun je die hebben). Het valt op dat de afstelling op basis van de multi-point metingen veel beter in staat is om een surround bubble te creëren, maar ik ben nog niet klaar ::).

Tussendoor liep ik nog tegen een raar probleem aan bij de weergave (o.a. neon roze bomen). Omdat de Oppo UDP-203 hoofdverdachte was (na al de nodige dingen zelf geprobeerd te hebben), hiervoor Viktor benaderd. Viktor had nog een paar andere suggesties en uiteindelijk bleek niet de Oppo het probleem, maar was er een setting in de JVC 'omgevallen' die het probleem veroorzaakte. Bedankt voor je snelle reacties en het meehelpen en meedenken om tot een oplossing te komen Viktor! :pompom:

Dingen die ik de komende periode nog wil verifiëren en eventueel instellen/aanpassen...  instellingen qua bass-management, A/V-delay, target curve (omdat het Roon convolutie-filter niet gebruikt wordt). Recentelijk nog een paar hele mooie concerten van Bjorn overgenomen en vrijdag is John Williams binnengekomen, dus ik heb voldoende materiaal beschikbaar om te testen.

Dankzij de temperatuur loggings heb ik nu goed inzicht in hoe de WTW zich gedraagt. Heb nu een instelling die in deze periode goed werkt. Ik zal moeten accepteren dat de WTW niet kan voorkomen dat de temperatuur wat stijgt in de ruimte als alle apparatuur aan staat (zo'n 1.5 graden op een avond), maar die warmte is weer weg na een nacht met normale temperaturen. Misschien tegen de tijd dat het kouder wordt de settings van de WTW weer wat aanpassen, maar ik kan voorlopig lekker doorgaan met de hobby.


Groeten, Jan

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

chansig

Mooi proces..en mooi dat er nog steeds stapjes gemaakt kunnen worden. Toevallig foto's van het statief etc gemaakt ? Vast niet..jammer.  :D

Mooie update weer. Thanks.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Valkyrie

Wat een genot om dit topic weer te lezen. Er zijn dus nog steeds audio/video ontwikkelingen in "The Mansion". :)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Jean Sibelius

#3916
Hoi Hans,

Ja en nee :D

Ik was wel van plan om een paar foto's te maken, maar ik ben niet verder gekomen als een 1 foto waarbij alles 'staat'.

Was op een gegeven moment zo geconcentreerd bezig, dat ik me pas (nadat ik alles weer had losgehaald) realiseerde dat ik geen foto's meer had genomen ;) Zoals je ziet was hier de microfoon nog niet eens aangesloten en ook nog niet waterpas gezet.

In het topic van Teejoo staan overigens betere foto's.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

chansig

Gemiste kans dan maar. ;D

Zal eens bij Teejoo gaan kijken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

denoontje


Bas Akkerman

Meet&greedy. Zoiets? De rest van je post lees ik straks, maar dit moest van mijn hart. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vik

Je zou toch bijna zeggen " wat melk erin, banaantje en 2 scheppen eiwitten" mixen en klaar is Klara   :laugh:

Mooie ontwikkelingen Jan en mocht het weer zo uit komen dan hou ik mij van harte aanbevolen. Ben wel benieuwd naar de verbeteringen op surround gebied.  8)



Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

denoontje

Vergeet bolletje ijs niet

Ja jan mooie dingen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jean Sibelius

Quote from: Valkyrie on August 30, 2020, 12:56:29
Wat een genot om dit topic weer te lezen. Er zijn dus nog steeds audio/video ontwikkelingen in "The Mansion". :)

Dank je! Zekers. Qua stereo is het nu wel stabiel/klaar, maar qua surround/video zijn er nog wel wat wensen/ideeen, maar ik kan me vooralsnog goed beheersen.

Quote from: denoontje on August 30, 2020, 14:39:12

Goed bezig jan....

Geweldig...meet and spent

:) Uiteindelijk is er altijd wel iemand die zijn beurs trekt na zo'n sessie (na het bezoek van jou en Viktor was ik het haasje), maar wel super tevreden! :pompom:

Quote from: Bas Akkerman on August 30, 2020, 15:26:10
Meet&greedy. Zoiets? De rest van je post lees ik straks, maar dit moest van mijn hart. ;)

:D Nergens voor nodig.

Quote from: vik on September  3, 2020, 21:17:55
Je zou toch bijna zeggen " wat melk erin, banaantje en 2 scheppen eiwitten" mixen en klaar is Klara   :laugh:

Mooie ontwikkelingen Jan en mocht het weer zo uit komen dan hou ik mij van harte aanbevolen. Ben wel benieuwd naar de verbeteringen op surround gebied.  8)

Dan zet ik hem toch eerst even buiten ;). Als er weer wat mogelijk is, dan zal ik je dat zeker laten weten :)

Quote from: denoontje on September  3, 2020, 21:24:17
Vergeet bolletje ijs niet

Ja jan mooie dingen!


Teveel calorieen voor mij :tounge2:
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Sinds gisteren is er een nieuwe software update beschikbaar voor de Trinnov Altitude, met een paar interessante opties.

https://www.avsforum.com/threads/trinnov-update-adds-dolby-atmos-object-viewer.3168502/

Zojuist geïnstalleerd, morgen verder met experimenteren :colgate:
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

papaleo

'Object viewer' dat lijkt mij in de praktijk een hele mooie toevoeging in de Atmos beleving... :worship:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels