The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Started by Jean Sibelius, May 25, 2008, 23:30:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

Gaat het bij de rameneis om het naar buiten kunnenkijken, of een beklemmend gevoel vanwege het ontbreken van daglicht? In het laatste geval kun je ook een relatief lage strook glas over bijna de gehele zijmuur laten lopen, net onder het dak.

HTip

Mooie ruimte wordt het. Lekker ruim :D

Quote from: Jean Sibelius on June 27, 2008, 20:25:48
De luisterafstand tot de fronts wordt circa 4 [m], de speakers staan op deze tekening zo'n 4 [m] uit elkaar.

In de handleiding van mijn speakers staat dat een voorstel voor de plaatsing. De afstand van de luisterpositie tot het midden tussen de fronts zou 1,6x afstand tussen de fronts moeten zijn. Ik weet niet of dat specifiek voor mijn speakers is...

Quote from: Jean Sibelius on June 27, 2008, 20:25:48
De kijkafstand tot het scherm is circa 4.5 [m]. Vooralsnog zit ik te denken aan een vast scherm met een breedte van 3.5 [m]
=> moet nog even controleren of dit te combineren is met de hoogte van de ruimte.
Ik zou ook kijken of het scherm niet te groot is op die kijkafstand. Het lijkt me een erg groot scherm voor die kijkafstand ::)

We hebben vantevoren getest of ons scherm te groot zou zijn. Daartoe hebben we onze beamer geplaatst op de plek waar ie zou worden opgehangen en geprojecteerd op een lichte muur, stoelen gezet op de kijkafstand en gekeken welke grootte nog te doen was, zonder dat je het gevoel had naar een tenniswedstrijd te moeten kijken ;D

Quote from: Jean Sibelius on June 27, 2008, 20:25:48
Mocht iemand nog tips hebben dan wel weten of het mogelijk is om een evt. airco in de ruimte 'berging 1' te hangen, dan hoor ik het graag!
Angelie vind een airco een goed idee, maar ze wil niet tegen die lelijke bak aan kijken als ze buiten in de tuin zit. De airco aan de andere kan van het gebouw hangen is onwenselijk ivm de mogelijkheid van vandalisme.

Dan kan ze toch die "lelijke bak" opleuken met die tekeningen van Keith Harring ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jantje112

Zo hier moet maar even een notificatie van aangezet worden.

Ik moet zeggen, je pakt de zaken erg grondig aan :) Enig idee wat voor schermmaat je straks gaat gebruiken, 16:9 of 2.35? Op een 4.5 meter afstand lijkt me een 16:9 wat aan de grote kant als je vast gaat houden aan de 350 cm !

Jean Sibelius

Quote from: donaldk on June 27, 2008, 21:54:09
Gaat het bij de rameneis om het naar buiten kunnenkijken, of een beklemmend gevoel vanwege het ontbreken van daglicht? In het laatste geval kun je ook een relatief lage strook glas over bijna de gehele zijmuur laten lopen, net onder het dak.
Bedankt voor je reactie!

In dit geval is het de combinatie van EN daglicht en de behoefte om af en toe frisse lucht binnen te krijgen
(de luistersessies hier zijn berucht ivm de walm in de woonkamer achteraf, ff de ramen open kunnen gooien is dan wel gewenst).
Het argument dat een airco dat óók kan wordt niet geaccepteerd. Bovendien vindt ze een compleet stenen muur in de tuin lelijk.
Ben bang dat ik tegen deze drie argumenten gecombineerd geen andere optie heb als ramen te gebruiken.
Nadelen zoals inbraakgevoeligheid, mogelijk probleem met verduisteren, extra kosten haalde het helaas niet ;)

Zo'n kleine strook glas is sowieso een mooie optie om in de andere ruimte te gebruiken, want daar komt normaal gesproken óók geen daglicht binnen. Bedankt!


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Quote from: HTip on June 27, 2008, 21:54:36
Mooie ruimte wordt het. Lekker ruim :D
Dank je! Toine heeft goed zijn best gedaan en mee gedacht om de beschikbare ruimte zo goed mogelijk te benutten :)

Quote from: HTip on June 27, 2008, 21:54:36
In de handleiding van mijn speakers staat dat een voorstel voor de plaatsing. De afstand van de luisterpositie tot het midden tussen de fronts zou 1,6x afstand tussen de fronts moeten zijn. Ik weet niet of dat specifiek voor mijn speakers is...
Ik zou inderdaad verwachten dat dit ongeveer een factor 1.4 is. Mogelijk dat straks alles nog wat naar het midden moet mochten er diepe basstraps, e.d. nodig zijn.
Op zich vind ik hetzelf prettig als de speakers lekker ver uit elkaar kunnen staan (rekening houdend met een bepaalde afstand van de muur), maar dat moet straks de praktijk uitwijzen.

Quote from: HTip on June 27, 2008, 21:54:36
Ik zou ook kijken of het scherm niet te groot is op die kijkafstand. Het lijkt me een erg groot scherm voor die kijkafstand ::)

We hebben vantevoren getest of ons scherm te groot zou zijn. Daartoe hebben we onze beamer geplaatst op de plek waar ie zou worden opgehangen en geprojecteerd op een lichte muur, stoelen gezet op de kijkafstand en gekeken welke grootte nog te doen was, zonder dat je het gevoel had naar een tenniswedstrijd te moeten kijken ;D
Goede tip! Ga ik zeker even uitproberen. Ik heb ondertussen de importeur van Stewart benaderd voor afmetingen en prijzen.
Ik grote rechthoek op de muur aftekenen en kijken hoe dat uitpakt is een kleine moeite en maakt direct een hoop duidelijk. :)

Quote from: HTip on June 27, 2008, 21:54:36
Dan kan ze toch die "lelijke bak" opleuken met die tekeningen van Keith Harring ;)
haha, als ze dadelijk in een goede bui is, ga ik dat zeker voorstellen ;D

Wederom bedankt voor de goede tips!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Quote from: jantje112 on June 27, 2008, 21:56:12
Zo hier moet maar even een notificatie van aangezet worden.
Commentaar, kritische opmerkingen, gedachtenkronkels en tips altijd meer dan welkom!

Quote from: jantje112 on June 27, 2008, 21:56:12
Ik moet zeggen, je pakt de zaken erg grondig aan :)
Dank je. Nu heb ik een uitgelezen kans om direct alles goed te doen. Achteraf aanpassen kost altijd meer geld. Hoop alleen dat mijn eerste inschatting qua kosten ongeveer klopt ;)

Quote from: jantje112 on June 27, 2008, 21:56:12
Enig idee wat voor schermmaat je straks gaat gebruiken, 16:9 of 2.35? Op een 4.5 meter afstand lijkt me een 16:9 wat aan de grote kant als je vast gaat houden aan de 350 cm !
Nog niet. Heb al een vraag lopen bij Stewart. Ga zeker even verifiëren wat een goede maat is voor het scherm.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

donaldk

Of een high res projector kun je ook dichterbij zitten, komt een hele nieuwe generatie 4K projectors aan tweede helft dit jaar volgens diverse berichten op AVS Forums. Het is een big bucks project, maar weet natuurlijk niet of er na de bouw nog budget is voor dergelijke grote apparatuur 'upgrades'. Voor een 3.5M scherm moet je ook kijken naar de nieuwe hot-swappable dual lamp Christie M(ercury) series, lijkt goeie concurrent te worden voor de Sim2 HT5000 en voor de wat grotere schermen of de 50+ fL mensen is er ook een 9300 edge/10300K center lumens versie met 2 350 watt lampjes. Je hebt door de programmeerbare zoomlens ook geen anamorphische lens meer nodig voor 2.35/2.40:1.

Jean Sibelius

Quote from: donaldk on June 27, 2008, 22:44:34
Of een high res projector kun je ook dichterbij zitten, komt een hele nieuwe generatie 4K projectors aan tweede helft dit jaar volgens diverse berichten op AVS Forums. Het is een big bucks project, maar weet natuurlijk niet of er na de bouw nog budget is voor dergelijke grote apparatuur 'upgrades'. Voor een 3.5M scherm moet je ook kijken naar de nieuwe hot-swappable dual lamp Christie M(ercury) series, lijkt goeie concurrent te worden voor de Sim2 HT5000 en voor de wat grotere schermen of de 50+ fL mensen is er ook een 9300 edge/10300K center lumens versie met 2 350 watt lampjes. Je hebt door de programmeerbare zoomlens ook geen anamorphische lens meer nodig voor 2.35/2.40:1.
Ik ga de komende tijd zeker in de gaten houden wat er allemaal aan projectoren verschijnt, maar voorlopig ga ik ervan uit dat de spaarpot op 0 staat als ik klaar ben met de ruwbouw en mogelijk direct daarna de aankleding. Wat op dit moment wel van belang is om vast te leggen is de maat van het scherm en de afstand van de projector. Ben er al wel uit dat dit een vast scherm gaat worden. De uiteindelijke speakers zullen 1.8 [m] hoog worden, dus ik zal altijd hiertussen moeten kunnen projecteren. Daarnaast heb ik van iemand de tip gekregen om niet over de maximale lengte te gaan projecteren (tenzij het noodzakelijk is voor de gewenste breedte). Er zijn namelijk (op dit moment?) nog maar weinig projectoren die over de volledige lengte van circa 7 meter kunnen projecteren.

Om eerlijk te zijn is de kans best groot dat ik voorlopig zonder projector zit in deze ruimte aangezien de kosten van de ruimte en de aankleding op dit moment al aanzienlijk zijn. Zelf zit ik te denken aan een maximaal bedrag van 5K a 6K voor een nieuwe projector, maar tegen de tijd dat ik tot aanschaf over ga hoop ik dat de prijzen van de huidige HD-projectoren al weer aanzienlijk gezakt zijn :D
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

donaldk

6K klinkt als te weinig voor een 1080P beamer voor een scherm van 3,5m breed.

Opties: lichtsterke 720P beamer.

Scherm maskeren totdat een andere beamer dan je huidige Sony wel in het budget past.

Of eerst voor een kleiner scherm gaan en later een groot scherm kopen.

Of ???

Joris1971

Ik zou de projector niet pal boven je zichtbank hangen, maar achter je... (als ik zo naar schets kijk op de voorgaande pagina)

Als je opstaat en je stoot je hoofd tegen de projector.....buiten dat maakt een projector altijd wel een beetje lawaai, om daar dan onder te zitten lijkt me niet fijn.

raMniv

Wat een briljant project, kom ik aan met een appartementje :-)

Ga dit zeker volgen!
"Better to write for yourself and have no public than to write for the public and have no self"

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Jean Sibelius

Quote from: donaldk on June 28, 2008, 16:53:01
6K klinkt als te weinig voor een 1080P beamer voor een scherm van 3,5m breed.

Opties: lichtsterke 720P beamer.

Scherm maskeren totdat een andere beamer dan je huidige Sony wel in het budget past.

Of eerst voor een kleiner scherm gaan en later een groot scherm kopen.

Of ???


Bedankt wederom voor je input... ongetwijfeld dat je een goede reden hebt om het hierbovenstaande te stellen.

Wat zou jouw suggestie zijn voor een dergelijke breedte en aan welke prijzen moet ik dan wel denken?

Gisteren samen met Angelie gekeken naar de maximale breedte van het scherm op basis van eerder gedane suggesties hier in het topic.

Ik ga een stapje terug in de breedte van het scherm en het wordt maximaal 3 [m].
Een grotere breedte geeft inderdaad het gevoel dat je net links of net rechts wat mist van het beeld gegeven de huidige kijkafstand.

Vervolgens ben ik even gaan rekenen nav de verschilende beeldformaten wat hierbij de afmetingen zouden worden:

Ik ga erbij uit van een momenteel 'gangbare' HD-projector. Breedte range: 60 - 200 inch. Aanbevolen projectie afstand 3 tot 6 [m].
Bij mijn huidige beamer had ik dezelfde aanbevolen projectie afstand, ben toen precies in het midden van deze range gaan zitten.

Voor mezelf ben ik nu na aan het gaan wat wel en wat niet mogelijk is gegeven deze maten en diverse formats waarin kan worden weergegeven:


         16:9   4:3   2.35:1
   BreedteHoogte         
   152,4      85,7   114,3   64,9
   300      168,8   225,0   127,7
   508      285,8   381,0   216,2

Volgens de THX2 norm mag de kijkafstand < maximaal 2 maal de beelddiagonaal bedragen:

Dus even uitrekenen wat de maximale afstanden mogen zijn voor de diverse breedtes en bijbehorende beeldformats:


            349,7   381,0   331,2
            688,4   750,0   652,1
            1165,7   1270,0   1104,2
Bij een breedte van 3 [m] kom ik momenteel dus in de problemen voor de verhouding 4:3.
De hoogte van 2.25 van het scherm in combinatie met de hoogte van de ruimte van 2.77 gaat conflicteren met de hoogte van mij apparatuur (± 80 [cm) die ik eigenlijk in het middel van de ruimte wil zetten ivm de speakerkabel op de fronts die ik momenteel heb. Overigens vind ik dat ook wel een handige positie om alles neer te zetten ;)
                  
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Quote from: Joris1971 on June 28, 2008, 17:26:16
Ik zou de projector niet pal boven je zichtbank hangen, maar achter je... (als ik zo naar schets kijk op de voorgaande pagina)

Als je opstaat en je stoot je hoofd tegen de projector.....buiten dat maakt een projector altijd wel een beetje lawaai, om daar dan onder te zitten lijkt me niet fijn.
Hoi Joris,

De ruimte wordt 2.77 hoog, dus het probleem van hoofdstoten is hiermee hopelijk minder actueel geworden.

Ik erken wel het probleem van het geluid van de projector wat als hinderlijk ervaren kan worden.
Op dit moment heb ik de projector in mijn voorkamer op een vergelijkbare positie hangen en als je erop gaat letten, dan hoor je het ding inderdaad :-\.

Ik ben daarom van plan om rekening te houden met een 'bak' waarmee ik het geluid van de projector kan inkapselen.
Natuurlijk moet er nog wel steeds voldoende koeling mogelijk zijn, maar een 'akoestisch scherm' tussen projector en luisterplek moet hopelijk afdoende zijn.

Mocht ik de projector helemaal naar achteren verplaatsen in de ruimte, dan wordt de afstand bijna 7 [m], dan ga ik zeker problemen krijgen met de projectoren die nog in staat zijn om een dergelijk kunstje te vertonen. Bovendien is dat alleen nodig als op hele grootte breedtes wilt projecteren. In dit geval lijkt 3 [m] gegeven de kijkafstand het maximaal haalbare.

Wel grappig is dus dat je zelfs in zo'n van begin af aan op te bouwen 'compromisloze ruimte' toch al in een vrij vroeg stadium compromissen moet sluiten.
(natuurlijk ingegeven door het feit dat de beschikbare ruimte en mijn bankrekening óók een duidelijke grens hebben) ;)

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Quote from: raMniv on June 28, 2008, 23:56:22
Wat een briljant project, kom ik aan met een appartementje :-)

Ga dit zeker volgen!

Ondertussen ben ik al ruim 20 jaar fanatiek bezig met deze hobby. Ik ben zelf eerst begonnen op een klein kamertje, toen een grote zolder en vandaar naar een appartement.
Alhoewel de huidige ruimte zeker niet onverdienstelijk is ('grote' woonkamer), toch maar besloten om alles te gaan verhuizen naar een aparte ruimte.

Wat dat betreft had ik nooit op dit forum moeten komen, want het heeft me ondertussen kapitalen gekost :D

Quote from: DA BoSS on June 29, 2008, 08:15:56
zie dit topic nu pas: gave move zeg :o 8)

veel plezier vast
Dank je! Mocht alles t.z.t. klaar zijn dan moet je maar eens langs komen als je wilt ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

PjotrrrNL

Prachtig project!!!

Enige opmerkingen...
Drie meter breed 16:9 scherm lijkt me nog wat aan de grote kant op vier meter afstand?
Apparatuur achter of naast je plaatsen i.v.m. hinderlijke lampjes?

Ben hier sinds kort ook verhuisd uit een huiskamersituatie naar een kleine slaapkamer als 'dedicated HT'
In de woonkamer stoort de verlichting van de apparatuur niet, maar in een perfect verduisterde ruimte met donkere wanden wel...Hier wordt de apparatuur dus achter de kijkpositie onder de projector geplaatst...

Sukses en veel voorpret toegewenst...

GH

Quote from: Jean Sibelius on June 29, 2008, 12:09:54
De hoogte van 2.25 van het scherm in combinatie met de hoogte van de ruimte van 2.77 gaat conflicteren met de hoogte van mij apparatuur (± 80 [cm) die ik eigenlijk in het middel van de ruimte wil zetten ivm de speakerkabel op de fronts die ik momenteel heb. Overigens vind ik dat ook wel een handige positie om alles neer te zetten ;)

Wat ik zelf in zo'n ruimte mooi zou vinden is om mijn apparatuur te verwerken in de achterwand d.m.v. een extra wand of kast. En dan zodanig dat je er eenvoudig achter kan komen om bij je kabels te komen. Eventueel een verlaagd plafond voor de kabel naar de beamer en de achterspreakers (of leidingen in het palfond en de muur). Op die manier heb je nagenoeg geen kabels in het zicht en kan je al je electrische zooi toch benaderen. Met wat ventilatie erachter kun je de zaak dan ook goed koel houden. 

Denk bijvoorbeeld ook aan dimmers voor je verlichting en voldoende opbergruimte voor je DVD's. En iets om je drank in te bewaren lijkt me in zo'n separate ruimte ook erg handig (maar wellicht staat de extra koelkast al in berging 1 gepland).

donaldk

Rob Dingen had voor zijn 3M scherm een HD1, dat ging net, een HD 100 had te weinig licht. Maar die is overgestapt op een Sim2 CX1080P 3 chip DLP (30K adviesprijs) en toen was ie gegrepen door een hoge lichtopbrengst dus of de HD1 daarna nog genoeg was, moet je hem vragen. Inmiddels heeft ie een Sim2 HT5000 (iets van 55K adviesprijs)met een nog hogere lichtopbrengst, dus kon er een 4 meter breed scherm van af.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=10493.msg1222364#msg1222364

Voor 3,5 of meer kom je al snel op 3 Chip DLP projectoren, misschien de nieuwe opvolger van de Sony Qualia waarover op AVS gespeculeerd wordt en misschien nog wat andere 10K+ projectoren.

Bij 3 meter zou je dus nog wel binnen budget kunnen blijven, bijvoorbeeld met de JVC HD1, of enkele single chip DLPs met een relatief hoge lichtopbrengst, las bijvoorbeeld net op AVS een review van Wolfgang Mayer dat volgens zijn meting een relatief goedkope Benq W5000 na calibratie op 1000 ANSI lumens uitkomt, dat is aardig wat voor HT.

Qua beeld ben ik ook zo'n ventje dat roept bigger is better, maar 3 meter lijkt me een goed compromis.

Beter onderbouwde suggesties voor specifieke projectoren zullen later in de thread vast wel binnenkomen.

donaldk

Quote from: Jean Sibelius on June 29, 2008, 12:31:33
Hoi Joris,

De ruimte wordt 2.77 hoog, dus het probleem van hoofdstoten is hiermee hopelijk minder actueel geworden.

Ik erken wel het probleem van het geluid van de projector wat als hinderlijk ervaren kan worden.
Op dit moment heb ik de projector in mijn voorkamer op een vergelijkbare positie hangen en als je erop gaat letten, dan hoor je het ding inderdaad :-\.

Ik ben daarom van plan om rekening te houden met een 'bak' waarmee ik het geluid van de projector kan inkapselen.
Natuurlijk moet er nog wel steeds voldoende koeling mogelijk zijn, maar een 'akoestisch scherm' tussen projector en luisterplek moet hopelijk afdoende zijn.

Mocht ik de projector helemaal naar achteren verplaatsen in de ruimte, dan wordt de afstand bijna 7 [m], dan ga ik zeker problemen krijgen met de projectoren die nog in staat zijn om een dergelijk kunstje te vertonen. Bovendien is dat alleen nodig als op hele grootte breedtes wilt projecteren. In dit geval lijkt 3 [m] gegeven de kijkafstand het maximaal haalbare.

Wel grappig is dus dat je zelfs in zo'n van begin af aan op te bouwen 'compromisloze ruimte' toch al in een vrij vroeg stadium compromissen moet sluiten.
(natuurlijk ingegeven door het feit dat de beschikbare ruimte en mijn bankrekening óók een duidelijke grens hebben) ;)

Groeten, Jan

Kijk dan eens (ter inspiratie) naar de upgrade van Wolfgang, die haalt de throw van 7M met gemak en dan lukt wall to wall projectie ook wel, want zijn schermpje is 7 meter breed (@64fL).

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1025179

Twee maatjes kleiner:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1043187

De projectoren zijn op zich dus niet het probleem, het beschikbare budget wel. Niets om je voor te schamen, na het neerzetten van een compleet nieuw pand bouw, lijkt me.

jaco

Quote from: Jean Sibelius on June 29, 2008, 12:09:54
Bij een breedte van 3 [m] kom ik momenteel dus in de problemen voor de verhouding 4:3.
De hoogte van 2.25 van het scherm in combinatie met de hoogte van de ruimte van 2.77 gaat conflicteren met de hoogte van mij apparatuur (± 80 [cm) die ik eigenlijk in het middel van de ruimte wil zetten ivm de speakerkabel op de fronts die ik momenteel heb. Overigens vind ik dat ook wel een handige positie om alles neer te zetten ;)
Misschien moet je kijken naar een principe als Constant height. Dan is een 4:3 (1.33:1) beeld niet hoger dan een 2.37:1.
Nadeel is wel dat je een extra lens nodig hebt.

donaldk

Quote from: jaco on June 30, 2008, 06:40:16
Misschien moet je kijken naar een principe als Constant height. Dan is een 4:3 (1.33:1) beeld niet hoger dan een 2.37:1.
Nadeel is wel dat je een extra lens nodig hebt.

Of een DLP projector met een programeerbare zoomlens. Schijnt dat TI een bepaalde koppeling heeft in nieuwe chips, voor de controle van een lens. De nieuwe 0.98" 2K heeft het en als mijn vermoeden correct is de HD chips in de nieuwe Christie projectoren ook (want die gebruiken ook het nieuwe lens systeem). Dus dat kan ook in lagere modellen gaan doorsijpelen.

Maar waarom wil je nog een 4:3 scherm ???. Je kunt ook smaller projecteren voor die keren dat je 4:3 materiaal vertoont.

tijse400

volgens mij was het ook niet de bedoeling een 4:3 scherm te nemen, maar werd bedoeld dat wanneer je 4:3 projecteert, de hoogte gelijk blijft ( en dus het beeld smaller is) ipv wat gangbaar is, dat een 16:9 ( of ander breedbeeldformaat) minder hoog wordt geprojecteerd dan 4:3.

maar volgens mij heb je voor CIH ook een scaler nodig die er voor kan zorgen dat het beeld naar een bepaalde beeldhoogte wordt gescaled, zodanig dat het beeld na de extra lens, (die het beeld in de breedte groter maakt) precies de schermhoogte vult?

Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Jean Sibelius

Heb helaas nog niet de kans gehad om alle input na 29 juni goed door te lezen... jullie gaan te snel voor me ;)

Vanavond heb ik tijd om fatsoenlijk te reageren op alle suggesties waarvoor alvast hartelijk dank! :)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Quote from: PjotrrrNL on June 29, 2008, 19:16:25
Prachtig project!!!

Dank je! Het kost me nu al veel tijd, laat staan als er straks echt met de bouw begonnen gaat worden :D.
Zojuist nog eens gekeken naar de afmetingen, maar het wordt stiekum een aardige balzaal, maar als ik daar vervolgens weer alle akoestische maatregelen van Toine afhaal dan blijft er een mooie ruimte over.

Quote from: PjotrrrNL on June 29, 2008, 19:16:25
Enige opmerkingen...
Drie meter breed 16:9 scherm lijkt me nog wat aan de grote kant op vier meter afstand?

We hebben eerder deze week gekeken hoe groot 3 [m] is op 4.5 [m] afstand. Een kijkafstand van 4 meter is zeker een minimum en eigenlijk te weinig. Ik denk dat het uiteindelijke eerder richting de 5 [m] kijkafstand gaat. Alhoewel we het hebben uitgeprobeerd bestaat er achteraf nog altijd de mogelijkheid om de achterspeakers naar de zijkant te plaatsen, in dat geval kunnen we eventueel nog wat verder naar achteren. De 3.5 schermbreedte was inderdaad 'overdone'.

Quote from: PjotrrrNL on June 29, 2008, 19:16:25
Apparatuur achter of naast je plaatsen i.v.m. hinderlijke lampjes?

Ben hier sinds kort ook verhuisd uit een huiskamersituatie naar een kleine slaapkamer als 'dedicated HT'
In de woonkamer stoort de verlichting van de apparatuur niet, maar in een perfect verduisterde ruimte met donkere wanden wel...Hier wordt de apparatuur dus achter de kijkpositie onder de projector geplaatst...

Dat is inderdaad een goede opmerkingen en heeft me lang aan het denken gezet. Uiteindelijk kom ik hiervoor niet tot een echte charmante maar wel tot een simpele en goedkope oplossing.

In mijn openingspost heb ik gesteld dat stereoweergave uiteindelijk boven film kijken gaat (verhouding 90:10) . Ik heb op dit moment 2 x 2 [m] Nordost Frey speakerkabel voor de fronts en als ik die voor enkele meters moet kopen, gaat met dat een vermogen kosten. Ergens anders de set 'opsplitsen' is niet mogelijk aangezien ik o.a. 5 Nordost Tyr interlinks van 1 [m] heb voor alle versterkerkanalen. Oftewel die zitten tussen de processor en de eindversterkers (waardoor de andere componenten vervolgens tevens in de buurt van de versterkers moeten staan). Het meeste licht kom overigens van de Parasound A51. Tevens voor de center zou ik dus in de problemen komen qua (nieuwe) speakerkabel. Voor de achterspeakers heb ik 2 x 16.5 [m] Nordost Blue Heaven, Rev. II dus dat gaat wel goed... Ik heb ondertussen een oplossing die slechts 20 [sec] werk kost iedere keer als ik film ga kijken en die in het donker niet op gaat vallen, namelijk een zwarte plank op maat gemaakt die ik tussen de kijkpositie en de set-up kan plaatsen als ik film ga kijken en weer op kan bergen als dat niet zo is.

Deze oplossing kost me enkele euro's terwijl ik voor langere speakerkabel misschien wel het honderdvoudige kwijt ben. Oók hier dus een compromis, helaas... 

Quote from: PjotrrrNL on June 29, 2008, 19:16:25
Sukses en veel voorpret toegewenst...
Dank je! ;D Komt aardig wat bij kijken bij zo'n project, maar het is inderdaad allemaal positieve energie.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Quote from: GH on June 29, 2008, 21:13:07
Wat ik zelf in zo'n ruimte mooi zou vinden is om mijn apparatuur te verwerken in de achterwand d.m.v. een extra wand of kast. En dan zodanig dat je er eenvoudig achter kan komen om bij je kabels te komen.
Probleem van met name de mono eindversterkers is dat ze zelfs onder ideale (koel)omstandigheden al erg warm worden. Feitelijk is het niet mogelijk om ze in te bouwen of te stapelen in een kast, want dan gaat gegarandeerd de thermische beveiliging op een gegeven moment in de overload. Ik heb overigens HT's gezien waarbij de apparatuur in een separate kamer staat opgesteld. Die mogelijkheid heb ik hier helaas niet, maar daarbij kan ik tevens dezelfde kanttekening plaatsen als hierboven. Qua speakerkabels eigenlijk geen goede oplossing realiseerbaar.

Je opmerking mbt de kabels kan ik inderdaad 100% bevestigen. Daar ben ik al hard over aan het nadenken. In mijn huidige set-up is het momenteel lastig om de kabels los te halen als het nodig is, dus dat wil ik de volgende keer beter voor elkaar hebben. Bovendien leidt zo'n 5.1 systeem tot een enorme zooi aan kabels. Qua stroomvoorziening heb ik al wat leuke ideeën, maar daarvoor moet ik nog even achter de tekentafel. Ga er in ieder geval rekening mee houden! :)

Quote from: GH on June 29, 2008, 21:13:07
Eventueel een verlaagd plafond voor de kabel naar de beamer en de achterspreakers (of leidingen in het palfond en de muur). Op die manier heb je nagenoeg geen kabels in het zicht en kan je al je electrische zooi toch benaderen. Met wat ventilatie erachter kun je de zaak dan ook goed koel houden. 
Ook hier heb je inderdaad 100% gelijk. Die projector komt straks op een erg ongelukkige plek hangen voor de toevoer van stroom en signaalkabel. Het plafond wordt, zoals het er nu naar uitziet, 30 [cm] dik beton, dus ik moet proberen om binnen de ruimte te blijven met alle bekabeling. Heb daar op dit moment nog geen echt beeld bij, maar een verlaagd plafond of iets dergelijks moet er zeker komen.
Ook (loze) leidingen voor diverse toepassingen krijgen ruime aandacht in dit project. Niets vervelender als achteraf beseffen dat je zichtbaar door de ruimte moet met allerlei kabels als je dat vooraf had kunnen voorkomen. Qua ventilatie zit ik momenteel aan een zgn. split unit te denken. Dus wel de lusten, maar niet de lasten van een gewone airco.

Quote from: GH on June 29, 2008, 21:13:07
Denk bijvoorbeeld ook aan dimmers voor je verlichting en voldoende opbergruimte voor je DVD's. En iets om je drank in te bewaren lijkt me in zo'n separate ruimte ook erg handig (maar wellicht staat de extra koelkast al in berging 1 gepland).
Vorige week bij Antoin geweest (mogelijk ken je zijn dedicated HT van www.hifi.nl) en die had allerlei snufjes in zijn HT. Ik viel van de ene verbazing in de anderen, maar 1 voor 1 waren ze allemaal erg nuttig (en dimbaar!). Ik houd qua opbergruimte rekening met het dubbele aantal CD/DVD's als ik momenteel heb en er komt inderdaad een koelkast in de andere berging :D

Goede tips allemaal, bedankt!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)