The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Started by Jean Sibelius, May 25, 2008, 23:30:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

denoontje


PascalP

Quote from: Jean Sibelius on July 12, 2021, 22:00:21
En de allereerste foto uit deze serie waarbij ik flits heb gebruikt :D (anders komt Pascal dadelijk met de opmerking dat het 'nep' is) :tounge2:

De constructie voor de set-up heb ik binnen 3 minuten opgebouwd en weer net zo snel weggehaald ;)

Photoshop!  :devil:

Haha, maar netjes Jan, lijkt wel een heel andere ruimte!  :headbanging:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

skyfox

Jan, ik zie er niks van... Zoals het heurt [emoji56][emoji28][emoji41][emoji6]

Wel zonde dat het plafond zo reflecteert. Dan besef je pas echt hoe goed dat adamantium is. Ervaar je nog verschil met je kijkbeleving?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jean Sibelius

Quote from: denoontje on July 12, 2021, 22:21:07
Dat is echt mooi zwart zeg!

Dank je Thuur! Ja, het is ondertussen een heel verschil met vorig jaar maart toen hier nog de JVC RS55 hing en de ruimte verder 'was zoals hij was' :). Ik hoor me nog zeggen dat de pianolak zijkanten van de Von Schweikert's me niet echt opvielen (wat toen ook echt zo was). Nu echter met dat lichtkanon aan het plafond is het weldegelijk een 'issue'. Het mooie van deze oplossing is dat ook het licht wat terugkomt van het scherm geen andere dingen kan oplichten die in het licht pad staan, dus je ziet alleen maar het scherm en 'niets anders' (alles relatief natuurlijk).

Quote from: PascalP on July 12, 2021, 22:31:43
Photoshop!  :devil:

Je overschat mijn Photoshop skills ;D

Quote from: PascalP on July 12, 2021, 22:31:43
Haha, maar netjes Jan, lijkt wel een heel andere ruimte!  :headbanging:

Haha... inderdaad, het lijkt nu wel zo'n dedicated ruimte waar alles is weggewerkt in de muur en waar je alleen nog maar een scherm ziet ;). Het grote verschil is natuurlijk dat in dergelijke ruimtes het scherm in verhouding groter is en nog lager hangt, maar dat is hier simpelweg geen optie. Maar ik ben erg blij met deze oplossing :pompom:.

Quote from: skyfox on July 12, 2021, 23:58:02
Jan, ik zie er niks van... Zoals het heurt [emoji56][emoji28][emoji41][emoji6]

Missie geslaagd! Zoals je het ziet op de foto zo is het ook in het echt. Het is een zwarte tunnel waar je naar kijkt en je ziet bij wijze van spreken de lijn met reflecterend licht op de vloer verschuiven als functie van de hoeveelheid lichtoutput (vergelijkbaar met zonlicht wat wel of niet echter de wolken wegvalt en waarvan de schaduw meebeweegt met de beweging van de wolken).

Quote from: skyfox on July 12, 2021, 23:58:02
Wel zonde dat het plafond zo reflecteert. Dan besef je pas echt hoe goed dat adamantium is. Ervaar je nog verschil met je kijkbeleving?

Enige alternatief zou zijn om de hele ruimte te behandelen met Adamantium maar dat is geen optie. Wat ik opmerkelijk vind – en dat komt omdat het maaiveld steeds lager wordt – is dat je zelfs kleuren ziet reflecteren op een matzwart plafond! :wacko: Tijdens het kijken is het niet iets wat (mij) opvalt of stoort, maar over een paar weken kun je zelf ervaren hoe dit kijkt en klinkt.

Ik heb nog geen hele film in deze situatie gekeken, maar even wat trailers bekeken om wat foto's te kunnen maken. Het is overigens ook geen permanente opstelling, maar eentje die ik ga gebruiken als ik het maximale qua beeldkwaliteit wil. Deze week (en volgende week?) zal het er sowieso nog allemaal hangen omdat ik de JVC opnieuw ga kalibreren, daarna haal ik het weg (of niet).

Angelie vindt het allemaal maar overdreven: "zonde om die mooie apparatuur te verstoppen achter zwarte stof" :D, maar dat mag natuurlijk ook alhoewel ze ook wel ziet wat het effect is.
Tja, het blijft een maffe hobby.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

papaleo

Ziet er werkelijk als zijnde een 'black hole' uit,mooi hoor.

Nu lees ik ook dat je het laat zitten tijdens de Calibratie en na de Calibratie het weg gaat halen zou je dit dan wel doen,ik bedoel zou je de Calibratie niet uit gaan voeren zònder dat zwarte stof ben je niet bang dat het je Calibratie meting enigszins zal beïnvloeden?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Richard70…

Quote from: papaleo on July 13, 2021, 18:45:16
Ziet er werkelijk als zijnde een 'black hole' uit,mooi hoor.

Nu lees ik ook dat je het laat zitten tijdens de Calibratie en na de Calibratie het weg gaat halen zou je dit dan wel doen,ik bedoel zou je de Calibratie niet uit gaan voeren zònder dat zwarte stof ben je niet bang dat het je Calibratie meting enigszins zal beïnvloeden?
Ik vermoed toch dat Jan , als hij film gaat kijken het zwart gaat maken.
Lijkt mij dat je dan het beste kan calibreren zoals je film kijkt
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

papaleo

Ik begreep dat Jan niet altijd de ruimte optimaal zou maken en ook film ging kijken zonder de black-hole attributen...,maar wellicht heb ik het verkeerd begrepen.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Jean Sibelius

Quote from: papaleo on July 13, 2021, 18:45:16
Ziet er werkelijk als zijnde een 'black hole' uit,mooi hoor.

Nu lees ik ook dat je het laat zitten tijdens de Calibratie en na de Calibratie het weg gaat halen zou je dit dan wel doen,ik bedoel zou je de Calibratie niet uit gaan voeren zònder dat zwarte stof ben je niet bang dat het je Calibratie meting enigszins zal beïnvloeden?

Het is inderdaad bizar hoe donker het nu is als je naar het scherm kijkt. Je ziet alleen het scherm en dat is het dan (niet omhoog naar de projector kijken natuurlijk) ;)

Als ik het maximaal haalbare qua beeld wil (laten) zien, dan zal dat zijn met al het Adamantium, dus dat wordt ook de situatie op basis waarvan ik de kalibraties doe, maar eerlijk gezegd verwacht ik geen of nihil verschil qua kalibratiewaarden aangezien de sensor naar het scherm gericht staat en ik ervoor zorg dat er geen strooilicht is (ik dek zelfs het scherm van mijn laptop af tijdens de metingen) :colgate:.

Quote from: rdebruin on July 13, 2021, 18:48:10
Ik vermoed toch dat Jan , als hij film gaat kijken het zwart gaat maken.
Lijkt mij dat je dan het beste kan calibreren zoals je film kijkt

Ik zal het niet altijd volledig zwart maken (vermoed ik). Op de meest 'kritische plekken' blijft het Adamantium altijd liggen (koof, op de Oppo en op de VAC's <dat deel wat niet warm wordt>.
Mocht blijken dat er nog andere plekken zijn, die nu op gaan vallen, dan pak ik die ook nog aan.

Denk eerlijk gezegd dat ik het Adamantium achter de speakers ook permanent laat staan/hangen, maar de praktijk zal het uitwijzen.

Als ik hifi liefhebbers op bezoek krijg, dan haal ik het 'verplaatsbare' Adamantium weg. Maar ik ga er de komende tijd mee spelen en kijken/ervaren wat het beste bevalt bij welke situatie.

Quote from: papaleo on July 13, 2021, 19:00:50
Ik begreep dat Jan niet altijd de ruimte optimaal zou maken en ook film ging kijken zonder de black-hole attributen...,maar wellicht heb ik het verkeerd begrepen.

Dat klopt. De ruimte zal niet altijd optimaal qua zwart zijn. Als je muziek luistert, dan is dat zwarte doek niet nodig en leidt het misschien zelfs wel af... De tijd zal het leren :colgate:


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Richard70…

Maar het ging om de calibratie toch?
Dus als je film gaat kijken maak je het toch zwart?
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Jean Sibelius

Quote from: rdebruin on July 13, 2021, 20:16:24
Maar het ging om de calibratie toch?
Dus als je film gaat kijken maak je het toch zwart?

Het is natuurlijk al behoorlijk zwart (zie dat ik zojuist vergeten was om ook de Von Schweikert's te noemen), maar als ik bv. met Angelie naar de ruimte ga dat zal ik niet (altijd) ook het Adamantium voor de set-up zetten. Die vindt dat 'onzin' ;). Heb het nu wel zo voor elkaar dat ik binnen 3 minuten het materiaal voor de set-up hangen... we zullen zien hoe dit in de praktijk uitpakt :colgate:.

Maar als ik voor optimale filmbeleving ga, dan zet ik het materiaal zeker voor de set-up.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Rielplayer

Nu je weet hoe "zwart" het kan zijn, ga je je misschien wel storen aan de reflecties als je het adamantium niet op zijn plaast hebt hangen.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

skyfox

Nicole vindt mijn akoestische Aixfoam ook onzin en lelijk... maar ik haal ze toch echt niet weg. Als ze per sé een reactie van mij verwacht: ik zit er de meeste tijd, dus die ene keer dat zij er zit moet ze zich maar concetreren op het beeld  :angel:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Jean Sibelius

Quote from: Rielplayer on July 14, 2021, 08:22:55
Nu je weet hoe "zwart" het kan zijn, ga je je misschien wel storen aan de reflecties als je het adamantium niet op zijn plaast hebt hangen.

Ik heb het nog steeds volledig hangen ;). Gisteren samen met een maat film gekeken en die was ook wel onder de indruk hoe de filmbeleving nu is met 'die zwarte lakens'. En het blijft gewoon een gegeven... als je film kijkt, dan zie je ze niet hangen en gaat al je aandacht naar het scherm (is natuurlijk ook de bedoeling) ;D. Wil dit weekend met de kalibratie (SDR en hopelijk ook al HDR) aan de slag en totdat dat klaar is blijft het materiaal sowieso hangen. We zullen wel zien hoe het loopt.

Quote from: skyfox on July 14, 2021, 13:46:14
Nicole vindt mijn akoestische Aixfoam ook onzin en lelijk... maar ik haal ze toch echt niet weg. Als ze per sé een reactie van mij verwacht: ik zit er de meeste tijd, dus die ene keer dat zij er zit moet ze zich maar concetreren op het beeld  :angel:

Herkenbaar :D. Angelie vindt het gewoon 'freaky' en ziet ook wel wat het doet, maar is gewoon minder geïnteresseerd in die (paar) laatste procent(en) "ten koste van", alhoewel ik nu serieus twijfel of het effect niet groter is dan een paar procent. Tegen de tijd dat ik het materiaal weer weghaal, dan weet ik het en zou het misschien zo maar kunnen zijn dat het er altijd blijft hangen tenzij er hardcore stereo mannen komen die niets met beeld en/of surround hebben (zie zijn er ook namelijk) of dat ik zelf een stereo avond heb :coffee:.

In de tussentijd is ook de nieuwe AppleTV optimaal ingesteld en zijn de laatste aanpassingen in de ruimte gedaan om de installatie van de airco mogelijk te maken :pompom:.

Vanavond staat Dracula Untold op het programma (incl. 'bios training' voor D1). Voor Cujo is hij nog steeds te jong (15 weken)


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Maximus_Aurelius

Met 15 weken en twee dagen mag hij wel Cujo kijken  :D.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Jean Sibelius

Quote from: Jean Sibelius on July  2, 2021, 11:50:39
Maar wat ik sowieso ook meeneem van afgelopen woensdag:
1) tweede lens memory voor 21:9 content
2) subwoofer impact aanpassen bij hoger volume
3) Adamantium in de ruimte
4) Software update 3.52 voor de JVC en
5) (her)kalibratie van de JVC.

En ondertussen kan ook de laatste 'to-do' van het lijstje afgestreept worden :pompom:.

Voor SDR heb ik een nieuwe serie metingen/kalibraties gedaan op basis van een gamma van 2.4 en voor HDR zijn alle instellingen nogmaals gecontroleerd en aangepast waar nodig. Eigenlijk best opmerkelijk hoeveel de metingen afwijken tov de vorige keer (oftewel: er is toch wel wat verloop in deze relatief korte periode). De lamp zit ondertussen op ruim 250 uren.

Alle metingen/kalibraties zijn gedaan in 'batcave-setup' waarbij ik al het Adamantium inzet, dus dat is vanaf nu de referentiesituatie 8).

Om zo dicht als mogelijk bij de bron te blijven gebruik ik de Oppo als 'signaal generator'. Voor de meest kritische instellingen gebruik ik de kalibratie disc van ChromaPure (tbv SDR) of DVS (tbv HDR) en daarnaast een serie mp4's die in de juiste volgorde staan volgens het kalibratie schema van ChromaPure. Heeft even wat tijd en moeite gekost om dat te realiseren, maar dit is uiteindelijk wel de netste en snelste manier van werken. Hoe meer je uiteindelijk betrouwbaar en reproduceerbaar kunt meten, des te nauwkeuriger wordt het eindelijke resultaat (mede omdat meettijd minder 'kost' en je dus meer metingen in dezelfde tijd kunt doen). Voor SDR zit de gamma nu gemiddeld op exact 2.4, de RGB-verhouding zit gemiddeld op respectievelijk 100.4%, 100% en 100% en saturatie, color checker en skin tones zitten nu allemaal rond een ∆E van 1.5. Het ziet er weer strak uit allemaal :).

Mijn (nieuwe en dure!) laptop direct aan de projector hangen geeft – mijn inziens – niet de meest betrouwbare resultaten en uiteindelijk speel ik met de Oppo content af (vanaf Disc of via NAS) en niet vanaf de laptop. De Spears & Munsil HDR disc gebruik ik uiteindelijk ter verificatie (en mijn ogen natuurlijk).

Concreet... hiermee zijn alle <realiseerbare> tips & aanbevelingen van de recente M&G met Anton en Pascal doorgevoerd :pompom:.

De volgenden die binnenkort een blik op de Mansion komen werpen zijn Richard ('Skyfox') en Marc ('Kamdioblitz'). Richard is hier in 2017 al eens tijdens een M&G geweest - waarbij we ter afsluiting nog even snoeihard Tiësto en David Guetta hebben gedraaid - maar Marc heb ik nog niet eerder in levende lijve ontmoet. Oorspronkelijk hadden we deze M&G in maart 2020 gepland (en sindsdien hebben we een heel actief, leuk en informatief WhatsApp groepje), maar de M&G gaat dus ruim 500 dagen later plaatsvinden (~ zondag 8 Augustus). Voordeel... in de tussentijd toch nog een paar mooie upgrades gerealiseerd in de Mansion ;). Ondanks dat we die dag om 10:30 van start gaan, verwacht/weet ik nu eigenlijk al dat we nog steeds tijd te kort gaan komen ;D.

Kan niet anders dan dat het een supergezellige dag gaat worden. Nu al heel veel zin in! :headbanging:


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

papaleo

Wederom weer leuk om je verslag te lezen Jan en zo te lezen laat je echt niets aan het toeval over... 8) :worship:

Ik denk ook als je echt alles wilt laten zien en horen aan je gasten/forumleden wat jij interessant vind dat je dit niet lukt in een dag...zet dan anders een paar stretcher's neer en laat ze bij overnachten/slapen...(incl ontbijtje erbij) en dan de volgende dag ermee verder gaan... :D :tounge:


In ieder geval veel plezier gewenst heren met de M&G  :thumbs-up:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

PascalP

Mooi weer Jan  :pompom:
En een DeltaE van 1,5 of lager is netjes uiteraard, weer lekker genieten zo.
Ook goed dat je zoveel mogelijk direct via de Oppo de testpatronen laat zien, dit is ook je bron en niet je laptop idd.
Zelf gebruik ik (voor SDR) de VideoForge pattern generator, dit werkt vlekkeloos samen met Calman en hij tovert overal automatisch het juiste testscherm naar voren, wel sluit ik hem dan aan als een 'bron' op de pre-pro om ook zoveel mogelijk de normale situatie na te bootsen en niet direct op de projector.
Die HDR testdisc moet ik ook nog maar een aanschaffen en ben ik ook benieuwd naar!

Veel plezier vast met Marc en Richard!
En hopelijk tot snel zodat je mijn ruimte even kunt afkraken zodat ik weer wat punten heb om aan te werken :P
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

anton

Je laat er geen gras over groeien Jan  :headbanging:, nadeel van nieuwe M&G is natuurlijk wel dat er weer een nieuw "to do" lijstje kan ontstaan.... 8).........
Ik zou alleen niet weten wat dat dan zou moeten zijn  ;D ;D
Denk geregeld nog met gepast ontzag terug op onze mini M&G  :worship: :worship: fijne dag met Richard en Marc toegewenst en hopelijk tot snel !!!!
mvrgr Anton

Jean Sibelius

Quote from: papaleo on July 27, 2021, 19:04:00
Wederom weer leuk om je verslag te lezen Jan en zo te lezen laat je echt niets aan het toeval over... 8) :worship:

Dank je Leo! Aard van het beestje ;). Was ook weer een goed 'excuus' om een paar dingen - die al eventjes op het lijstje stonden - af te werken. Gelukkig was Angelie bereid om een zondagje Adamantium te knippen, waardoor ik verder kon :). Mijn lijstje is overigens nog niet helemaal af, maar het zijn een paar dingetjes waarvoor ik even de tijd moet nemen ivm voorbereiding. Zou zo maar kunnen dat ik die voor 8 Augustus ook nog afwerk (mooie stok achter de deur).

Quote from: papaleo on July 27, 2021, 19:04:00
Ik denk ook als je echt alles wilt laten zien en horen aan je gasten/forumleden wat jij interessant vind dat je dit niet lukt in een dag...zet dan anders een paar stretcher's neer en laat ze bij overnachten/slapen...(incl ontbijtje erbij) en dan de volgende dag ermee verder gaan... :D :tounge:

Genoeg leuke dingen om te luisteren en te laten zien :colgate:. Kan bv. ook uren over de Trinnov 'kallen'. We hebben overigens afgesproken om vooraf thuis nog enkele specifieke (film)fragmenten te bekijken om een indruk te hebben hoe het thuis klinkt om ook een eigen referentie te hebben. Qua stretchers en ontbijt... ben bang dat ik maandag weer gewoon moeten werken ::).

Quote from: papaleo on July 27, 2021, 19:04:00
In ieder geval veel plezier gewenst heren met de M&G  :thumbs-up:

Komt helemaal goed, dank je wel! :clapping:

Quote from: PascalP on July 27, 2021, 19:28:08
Mooi weer Jan  :pompom:
En een DeltaE van 1,5 of lager is netjes uiteraard, weer lekker genieten zo.
Ook goed dat je zoveel mogelijk direct via de Oppo de testpatronen laat zien, dit is ook je bron en niet je laptop idd.
Zelf gebruik ik (voor SDR) de VideoForge pattern generator, dit werkt vlekkeloos samen met Calman en hij tovert overal automatisch het juiste testscherm naar voren, wel sluit ik hem dan aan als een 'bron' op de pre-pro om ook zoveel mogelijk de normale situatie na te bootsen en niet direct op de projector.
Die HDR testdisc moet ik ook nog maar een aanschaffen en ben ik ook benieuwd naar!

Dank je Pascal! :) Moet eerlijk bekennen dat ik recentelijk toch ook nog even heb gekeken naar Calman, maar met name de jaarlijks terugkerende kosten zie ik niet zitten (daarvoor gebruik ik deze software te weinig).  Als je de DVS disc nog niet hebt, dan is dat zeker een aanrader. Staan ook alle patronen op volgens het kalibratieschema van Calman! (werkt echt als een speer).

Quote from: PascalP on July 27, 2021, 19:28:08
Veel plezier vast met Marc en Richard!
En hopelijk tot snel zodat je mijn ruimte even kunt afkraken zodat ik weer wat punten heb om aan te werken :P

Gaat helemaal goedkomen. Laat maar weten wanneer de tijd is gekomen om een keertje langs te komen. Onze D1 kan ondertussen wel een paar uurtjes alleen blijven als het moet :colgate:.

Quote from: anton on July 28, 2021, 16:25:38
Je laat er geen gras over groeien Jan  :headbanging:, nadeel van nieuwe M&G is natuurlijk wel dat er weer een nieuw "to do" lijstje kan ontstaan.... 8).........
Ik zou alleen niet weten wat dat dan zou moeten zijn  ;D ;D

Dat blijft het nadeel van M&G's inderdaad :D. Wat sowieso gaat gebeuren is dat er een paar titels voorbij gaan komen waarvan ik denk: "die wil ik ook hebben" (dus gaat me sowieso weer geld kosten). Verder zijn er voor mij een paar hardware dingen die ik voorlopig niet wil zien om te voorkomen dat een virus overspringt :smile:.

Quote from: anton on July 28, 2021, 16:25:38
Denk geregeld nog met gepast ontzag terug op onze mini M&G  :worship: :worship: fijne dag met Richard en Marc toegewenst en hopelijk tot snel !!!!
mvrgr Anton

Dankjewel Anton! :) Uiteindelijk heb jij daar ook een grote bijdrage aangeleverd, want zonder jouw mooie aanbod had ik nu waarschijnlijk nog steeds naar de JVC RS55 zitten kijken. Maar eerlijk is eerlijk... gisteren nog wat HDR-materiaal zitten kijken en dan denk ik wel WTF! (moeilijk voor te stellen dat het nog beter kan) :unsure:. Ongetwijfeld is dat mogelijk, maar ik wil het niet weten en niet zien (zie mijn opmerking hierboven). Mocht jij binnenkort een keer een avondje organiseren waarvoor je nog zeer geïnteresseerde zoekt, denk dan ook zeker aan mij :coffee: :coffee:.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

PascalP

Quote from: Jean Sibelius on July 30, 2021, 14:30:56

Dank je Pascal! :) Moet eerlijk bekennen dat ik recentelijk toch ook nog even heb gekeken naar Calman, maar met name de jaarlijks terugkerende kosten zie ik niet zitten (daarvoor gebruik ik deze software te weinig).  Als je de DVS disc nog niet hebt, dan is dat zeker een aanrader. Staan ook alle patronen op volgens het kalibratieschema van Calman! (werkt echt als een speer).

Gaat helemaal goedkomen. Laat maar weten wanneer de tijd is gekomen om een keertje langs te komen. Onze D1 kan ondertussen wel een paar uurtjes alleen blijven als het moet :colgate:.


Ja ik heb nog een Calman 2019 versie, vanaf 2020 hebben ze volgens mij hun nieuwe verdienmodel en kan ik dus ook niet meer updaten.
Vond het een beetje een low-ball move gezien ik Calman net een jaar daarvoor had aangeschaft en ineens was de support afgelopen...
Ach met de meest recente versie die ik heb (Home Enthusiast) kan ik nog alles doen wat ik wil, ook HDR kan er volgens mij mee.

We houden wel contact Jan  :coffee:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

anton

De uitnodiging stond al genoteerd  ;D, heb gisteren van Vik gehoord dat over een week of 3 tot 4 mijn center klaar is  :headbanging:. Als dat allemaal ingeregeld is neem ik zsm contact met je op  :coffee:
mvrgr Anton

denoontje

Quote from: anton on July 31, 2021, 09:33:12
De uitnodiging stond al genoteerd  ;D, heb gisteren van Vik gehoord dat over een week of 3 tot 4 mijn center klaar is  :headbanging:. Als dat allemaal ingeregeld is neem ik zsm contact met je op  :coffee:
mvrgr Anton
vet



vik

Skyfox en Kamidioblitz heel veel plezier vandaag in de Mansion!  :pompom:  :pompom:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

skyfox

Mansion of Madness

Een tweede bezoek aan de Mansion. Wat kan ik dan nog toevoegen aan wat ik in 2017 al schreef. Er is veel veranderd in de tussentijd: de komst van de VAC's, de Parasounds op de subtowers, de Schnerzinger apparaatjes, de space shuttle op de DD18 (geen idee nog steeds hoe ie echt heet, maar ik hou em erin)... en de NX9. Stuk voor stuk prachtige upgrades waar al het nodige over geschreven is. Er zat teveel tijd tussen voor een vergelijk, maar die insteek wilde ik ook eigenlijk niet nemen. Genieten, met een hoofdletter G. En een vergelijk met thuis hoe 3D audio hier en daar klinkt. Oftewel, waar zouden eventueel nog kansen liggen op surround vlak. Voor de liefhebbers op het forum: uiteraard heb ik voorgesteld die matige VSsen weg te doen en er een setje M&K voor in de plaats te zetten  :P ;)

De dag begon rond 0900 thuis met de aankomst van Marc aka Kamidioblitz. We hadden afgesproken om samen vanuit Utrecht door te rijden naar Jan, wel zo gezellig. We liepen na een bakkie ietsje achter op schema, maar dat mocht de pret niet drukken. Bij Jan aangekomen hebben we eerst even ontspannen kennis gemaakt met de 3 boeven in huis. Wát een geweldige honden zijn het! Daarna aan de keukentafel genoten van een bakkie en wat meegenomen lekkers. Daarna was het tijd... voor de Mansion. En wel voor muziek!

Zonder op de specifieke tracks in te gaan blijkt maar weer hoezeer de Mansion is opgebouwd rond stereo muziek. Echtheid, puurheid, het wegvallen van muren bij de juiste opnames... Bij het luisteren van stereo sluit ik graag m'n ogen, om niet afgeleid te worden door de ruimte om mij heen en soms de onrust in mij als ik alleen maar luister en niet visueel ook geprikkeld wordt. Hoe de muziek in deze ruimte dan gemaakt wordt, door de ruimte gaat, zuiver blijft in het hoog en snaarstrak in het laag. Magnifiek. Wat ik in 2017 schreef, ik ben echt een beeldman, maar op deze manier muziek ervaren is ongekend. De kwaliteit van de opname is op dit niveau wel flink van invloed op de luisterervaring, maar de set vergeeft meer dan je wellicht verwacht. We hebben ongeveer 2 uur muziek geluisterd, uit veel genres, en de tijd is voorbij gevlogen. Er waren nog genoeg tracks die ik wilde luisteren, maar het was toch echt lunchtijd geworden.

Na een uitstekend verzorgde en beregezellige lunch (dank, Jan!) doken we weer de Mansion in. Dit keer voor beeld. De NX9 had al even warmgedraaid, dus we konden meteen optimaal van start. Diverse clips uit diverse films passeerden de revue, sommigen met geweldig beeld en anderen met heerlijke surround tracks. Deel van onze insteek was zoals gezegd het beluisteren van de surround ervaring en eens vergelijken met thuis hoe we dat ervaarden. Ook de Auro testdisc en enkele Atmos/DTS:X demostukjes zijn hierbij de revue gepasseerd.
Je merkt bij surround dat de Trinnov echt een dijk van een surround voorversterker is. Met enige regelmaat hoor ik geluid boven mij, waar dit hoorde, zonder dat er "echte" 3D audio speakers zijn geïnstalleerd. Alleen, ook regelmatig was dit effect minder. Je merkt hier denk ik heel goed dat zowel de VSsen als de Dyns echt serieus hoge speakers zijn, waarbij conussen ook boven je oren spelen. De VSsen zelfs nog hoger dan de Dyns. Dit maakt dat het surround effect boven je hoofd denk ik redelijk makkelijk weergegeven kan worden, zelfs wanneer dit "slechts" een remapping is in de Trinnov. Omdat de speakers zo hoog zijn maakt dit dat een "echte" 3D audio setup vrij lastig geïnstalleerd kan worden. Er zit dan simpelweg relatief weinig hoogteverschil tussen de twee lagen. Effectiever zou zijn om de Dyns te vervangen door een tweede set VSsen die dezelfde hoogte en timbre hebben als de fronts. Vooral die hoogte is van belang, denk ik, om die aansluiting bij de fronts te hebben en dus de overheid effecten net zo effectief weer te geven. Een andere lijn van VS zou dan niet zo'n probleem mogen zijn, er staat nu immers al een heel ander merk en type speaker.
Het tweede wat me opviel was soms het gemis van een center. Dit is overigens een groter gemis op de hoek van de bank dan op de hotseat. En gemis is wellicht een groot woord, het kan ook wat gewenning zijn uit mijn eigen situatie. Met een center merk je dat geluid vaak uit het centrum komt en dit naar rechts op links trekt op het moment dat de film erom vraagt. Ondanks dat het geluidsbeeld als het goed is heel erg rondom je heen valt, ligt spraak toch vaak mooi in het centrum met een trek naar links of rechts. Bij deze setup merk je op de hotseat dat het beeld an sich links en rechts netjes mixt, vanuit de hoek op de bank is dit effect toch net iets minder. We hebben het er ook over gehad, en los van of een center iets toevoegt is het plaatsen ervan een crime in de huidige setup.
Conclusie van mijn gevoel en ervaring zou vooral zijn om voor de achterspeakers een VS neer te zetten met dezelfde hoogte als de fronts. Een center zou een toevoeging kunnen zijn, maar de plaatsing ervan zorgt voor best veel vraagtekens, dus ik snap het ook volledig dat Jan hier niet voor staat te springen. Tenslotte zou ik 3D audio in de huidige ruimte niet implementeren. Door de hoogte van de huidige speakers i.c.m. de plafondhoogte zou dit maar matig uit de verf komen, verwacht ik, wat zonde is van de investering.
Wat ik na dit stukje proza nog wil benadrukken is dat de huidige setup voor beeld geenzins slecht of matig is. Dit is spelen op topniveau, waarbij al luisterend ik specifiek nog heb geprobeerd te luisteren naar waar ikzelf de laatste procenten winst hoor. Zou je niets aan deze opstelling veranderen dan ben je wat mij betreft nog steeds op topniveau bezig en is het genieten met een hoofdletter G. De ruimte is dan ook specifiek op stereo gebouwd.

Voor we het wisten was het overigens ook alweer tijd om te beslissen of we naar huis gingen of dat we bleven eten en 's avonds nog even door wilden gaan. Ook moesten de honden uitgelaten worden, waardoor ik met B2 een fijne ervaring op kon doen met grote man loopt met een grote hond. Ik ben wel om, kan ik zeggen  :inlove:
Angelie had een werkelijk heerlijke preischotel gemaakt die we ons goed hebben laten smaken. Gezelligheid kent geen tijd, dus voor we weer in de Mansion zaten was het alweer een stuk later. We hebben diverse concerten bekeken, dit was voor mij het ultieme genieten. Muziek waar beeld bij zit, haha! We hebben genoten van o.a. Andrea Bocelli in Tuscany, Tori Amos in Montreux, die ik inmiddels ook besteld heb, Hans Zimmer in Prague (kippenvel en bij Davinci Code hield ik het niet helemaal droog) en dit keer kon ik zelfs John Mayer waarderen. Stuk voor stuk mooie concerten met geweldige artiesten, waarvan de muziek prachtig overkwam. Maar ook nu haalt de tijd ons in, het werd langzaam tijd om naar huis te gaan. Met de tot traditie gebombardeerde David Guetta - Shot me Down kwam er een einde aan een heerlijke dag in de Mansion en moesten we afscheid nemen van Jan, Angelie en de drie boeven.

Jan, Angelie, boeven, bedankt voor deze heerlijke dag vol gezelligheid, muziek en film. Geniet van die heerlijke ruimte en wellicht tot de volgende M&G  :bigsmile:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

anton

Heel mooi geschreven !! Kan me goed voorstellen dat de uren voorbij gevlogen zijn  :wub: :wub:. Persoonlijk vond ik het missen van een center niet zo heel erg in Jan zijn set. Pascal en ik hebben diverse keren tegen elkaar gezegd dat de stemmen griezelig accuraat in de ruimte geplaatst worden. Ervaren doe je het natuurlijk op z,n best als er een (adequate) center wordt toegevoegd  8). Kon echter heel goed leven met deze set up  :P