The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Started by Jean Sibelius, May 25, 2008, 23:30:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonG

Quote from: pameijer on January 10, 2021, 14:49:44
Ach ja, kwestie van perceptie. Nu wordt al ruim 100 jaar ons allemaal 24 fps door de spreekwoordelijke strot geduwd  :tongue2:

Hahaha, ja dat is waar ;D.

PascalP

Had hem hier ook al een hele tijd op de plank staan, gisteravond dan toch maar eens Gemini Man gekeken.
Tja, wat moet ik ervan vinden, vooral in het begin heel erg wennen. Had wel al eens een stukje Billy Lynn gezien dus wist wel wat ik ongeveer kon verwachten.

Ik hou normaal wel van een beetje soepele motion en scherpte, maar dit doet voor mij gewoon nep aan moet ik zeggen.
Misschien omdat het wel zo scherp en realistisch is (is hyperrealisme een woord?  :huh2: ).
Al met al eenmaal in de film gezogen kan ik er prima naar kijken, sommige scenes springt het er weer meer uit dan bij andere scenes dat het 'too much' is.

Over het algemeen vond ik de film zelf wel de moeite waard, lekker achterover zitten en niet te moeilijk doen, ook best een goede Atmos track.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

skyfox

Wat ik wel vond was dat de CGI in sommige stukjes door, ik vermoed, de 60fps iets te onrealistisch overkwam. Dat vond ik wel jammer. Voor de rest kan ik prima wennen aan het hyperrealisme.  ;D
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

papaleo

Quote from: skyfox on January 11, 2021, 10:04:58
Wat ik wel vond was dat de CGI in sommige stukjes door, ik vermoed, de 60fps iets te onrealistisch overkwam. Dat vond ik wel jammer. Voor de rest kan ik prima wennen aan het hyperrealisme.  ;D

Inderdaad...,had soms het gevoel dat ik naar een 'video-game' zat te kijken.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

RonG

Ik had toen "the Hobbit" uitkwam deze in de bios in HFR gezien, toen nog niet echt het idee wat te verwachten.
Vond het dus 10x niks, net een aflevering van "the bold..." oid lol

Jean Sibelius

Bedankt allemaal! :)

Leuke reacties waarin ook maar weer eens duidelijk wordt dat er zoveel wensen als mensen zijn en dat iedereen toch op zijn eigen manier onze gezamenlijke hobby beleeft en ervaart :D.

Doet me denken aan het volgende. Waarom vinden sommige mensen muziek vanaf LP beter klinken dan vanaf een digitale bron? Als ik eerlijk ben dan moet ik erkennen dat er niets op kan tegen een hele goede weergave vanaf een perfecte LP. Een goede audiokennis van me heeft een hele mooie draaitafel (incl. bijbehorende set-up) en een enorme collectie direct-cut LP's :). Ik heb bij hem dingen 'indrukwekkend realistisch' gehoord die een grote glimlach op mijn gezicht toveren. Logische vraag: waarom dan zelf daarin ook niet investeren? :-[ Natuurlijk wel eens over nagedacht (meerdere malen zelfs), maar bewust nooit deze overstap c.q. uitbreiding gemaakt. Simpelweg en in rationele modus: kosten + beperkte keuze muziek + kwetsbaarheid drager + ruimte voor de LP's + gedoe (afstellen, schoonmaken, opleggen, ...) + gemis van de oneindige mogelijkheden in het digitale domein + ....

Kortom er zijn voor mij teveel redenen om het niet te doen gegeven slechts die 'paar momenten' dat het een digitale weergave wel waarneembaar overstijgt :unsure:.

Terug naar de 24fps vs 60fps. Het lijkt mij logisch dat 60fps een betere representatie van de werkelijkheid geeft dan 24fps (de beschikbare informatiedichtheid neemt aanzienlijk toe en je voegt niets artificieels toe). Klinkt een beetje als de verschillen omtrent CD vs SACD vs High-Res. Hoe en tot waar is het menselijke brein in staat om (audio)(visuele)informatie te (ver)werken en te interpreteren? Hoe minder je brein zelf hoeft te 'verzinnen' hoe beter is mijn redenatie daarbij. Als je op internet gaat lezen, dan zijn er mensen die beweren dat ze tot maar liefst >120 - 130fps verschillen in de weergave kunnen waarnemen :wacko: (daarbij is 60fps al beperkt en 24fps al helemaal) :blink:.

Kortom: ik was nogal gefascineerd door hetgeen ik afgelopen zaterdag meemaakte tijdens het kijken van Gemini man (4K HDR 60fps). Heb bv. zondagochtend tijdens het uitlaten van mijn honden alle bewegingen in mijn omgeving om me heen nog eens heel goed en bewust op me in laten werken. Vogels die overvliegen, auto's die langsrijden, hoe neem ik die dingen waar, ...?

Voor mij ziet 60fps er prettiger en realistischer uit (afgezien van het feit dat Gemini man grotendeels uit een computer komt natuurlijk ;)). Persoonlijk vind ik het dan ook een gemis dat er tot nu slechts twee filmtitels op 60fps beschikbaar zijn (wel stoer om te kunnen zeggen dat ik ze 'allemaal' thuis heb liggen :D). Betekent natuurlijk zeker niet dat er naar 24fps niet (meer) te kijken is (dat doen we tenslotte al een hele lange tijd), maar ik zou er ook niet rouwig om zijn als de filmindustrie meer van dit materiaal uitbrengt. Toen ik op Internet op zoek ging naar andere titels bleek dat er nog wel wat extra 4K 60fps materiaal beschikbaar is, maar dan bijvoorbeeld in de vorm van documentaires. Volgens mij is het een kwestie van tijd... maar we zullen zien ;).

Groeten, Jan

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

papaleo

Wbt het 60fps verhaal sluit ik mij daar 100% bij aan....ook ik vind het een genot om daarna te kijken.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

buckler

Goed bezig Jan, ik vond hem ook super gaaf.
Smullen
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

skyfox

Voor het draaien van platen is voor mij de meerwaarde niet te vinden in de audiokwaliteit, maar in het hele proces rondom een plaat. Streaming audio stel ik vaak een playlist samen en zit er erbij te werken. En wanneer ik luister, zijn het niet hele albums, maar vaak allerlei losse nummers. Niks mis mee natuurlijk. Maar wanneer ik er echt voor ga zitten... dan een LP. Het proces van uitzoeken uit de stapel, die mooie grote hoes bekijken, plaat eruit halen, op de speler leggen, platenborstel erover... dan geniet ik niet alleen van goede muziek, maar vooral ook van de hele beleving er omheen.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Idske

#4259
Helemaal eens met bovenstaand. Sinds ik een hoop lp's gekregen heb van mijn mijn ouders en schoonouders heb ik tijdens onze verhouding zelfs een "platenhoek" gemaakt. Heb zelfs een hoes houder gemaakt zodat je elke keer weer wat anders aan de muur hebt :)

Sorry voor de grote foto...



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

PascalP

Zie het platen draaien (heb er ook wel wat maar een simpel Sony tafeltje) een beetje als Laserdiscs die ik ook nog wel eens afspeel, gewoon omdat het kan en het een leuk aspect van de hobby is.
Net als bij platen met losse voorversterkers etc zit je met Laserdiscs te klooien met verschillende comb filters en scalers en noem maar op, daarbij nog het 'ongemak' om Dolby Digital af te spelen via een externe AC3 demodulator, heerlijk :P

Kwam geruime tijd deze meme op internet tegen, en vind hem nog steeds geweldig en toepasselijk ;)

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

MLCinema

Er gaat niets boven vinyl!! Heb ook best een leuke collectie en een aardige tafel. Het kan altijd beter natuurlijk, maar kan er enorm van genieten. Meer dan van digitale bronnen...

Of het perse beter klinkt? Denk dat de bron ansich in mijn geval beter is wel dan de streamer. Dat helpt. Maar het ritueel eromheen etc. Ben er ook al 16 jaar mee bezig ongeveer. Heerlijk!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Jean Sibelius

Even weggeweest :dozingoff:. Leuk om te lezen dat er nog zoveel Vinyl liefhebbers op het forum zijn. Zoals ik heb aangegeven zijn er voor mij vele redenen om dit pad niet (meer) op te gaan, maar dat maakt het luisteren naar en omgaan met Vinyl voor de liefhebber natuurlijk niet minder leuk :).

Ondertussen zelf vooral bezig geweest met film kijken en het verder optimaliseren van het beeld van de JVC (zie hieronder). Ben er voor mezelf nog niet uit of ik het zelf kalibreren wil kunnen of dat ik het zelf kalibreren 'perfect' wil kunnen :smile:.

Oftewel: ga ik voor een acceptabel of zeer acceptabel resultaat, ga ik voor 'perfectie' (wat ik zelf ook kan onderhouden) of kies ik er ervoor om een ervaren persoon langs te laten komen die er ook voor geleerd heeft en dito apparatuur heeft? Linksom of rechtsom, volgens mij zijn er 3 paden die ik kan bewandelen 1) zelf alles handmatig instellen mbv een kalibratie disc en/of kalibratie software, 2) zelf handmatig de basis afstellen en vervolgens de JVC auto kalibratie software de rest laten doen (eventueel gevolgd door stap 1) ter controle) dan wel 3) iemand af en toe in laten vliegen. Optie 3) kan altijd nog en het is nu ook niet zo dat het heel vervelend kijken is.

Vooralsnog op de route voor optie 1) en/of 2) :D.

Ik loop nu tegen een interessant 'dilemma' aan. Had voor mezelf eigenlijk al besloten om toch ook een i1 Pro2 van X-rite aan te schaffen (ivm opties 1 en 2 hierboven), maar nu blijkt dat model uit productie te zijn en daarvoor in de plaats is de i1 Pro3 op de markt gekomen. De i1 Pro2 is niet meer leverbaar via de normale/vertrouwde leveranciers in NL (alleen in enkel nog de hele uitgebreide en dus dure pakketten).

Dat roept natuurlijk wat vragen op. a) Heb je de Pro3 eigenlijk wel nodig? (specificaties zien er overigens indrukwekkend uit), maar nog belangrijker: b) wordt de Pro2 straks nog wel ondersteund als er een nieuwe release van de JVC kalibratie software wordt uitgebracht en zo niet, is dat erg? (want je kunt nog wel vooruit met de huidige versie van de JVC kalibratie software). Verder was ik even begonnen met het freeware pakket HCFR welke wel de i1 Pro2 support, maar zeer waarschijnlijk (nog) niet de Pro3 en gaat dat c) überhaupt wel gebeuren? Ik heb vwb b) al contact gehad met JVC en de reactie ontvangen dat er al gewerkt wordt aan een nieuwe software release vwb de i1 Pro3, die zeer waarschijnlijk ook de Pro2 (backwards compatible) support. Voor wat betreft HCFR en de Pro3 had ik een vraag gesteld op het AVS-forum, maar het blijkt dat die software niet meer onderhouden wordt en eventuele ondersteuning van de Pro3 ook niet meer verwacht gaat worden.

De 'goedkoopste' optie qua kalibratie software (HCFR) is daarmee voor mij van de baan en ik heb ondertussen een licentie voor ChromaPure 3 Plus aangeschaft ;). Dit is een commercieel pakket en voor mijn situatie (zijnde 'HT enthousiast') meer dan goed genoeg en een stuk betaalbaarder dan bv. Kalman of ColourSpace. Verder is de support van Tom vooralsnog super! Dit weekend de licentie key ontvangen en gisteren alvast wat eerste metingen gedaan. 's Avonds op de bank nog een keer de handleiding uitgebreid doorgelezen, dus ik ben nog wel even zoet. De Plus versie heeft talloze testpatronen beschikbaar waardoor je bv. razendsnel greyscale, Gamut of gamma kunt meten en beoordelen. Verder zit er ook (optioneel en dus tegen betaling!) een autocalibratie functionaliteit op die o.a. kan samenwerken met de Lumagen Radiance (mogelijk nog interessant voor de toekomst) 8).

Dus voorlopig nog even onder de pannen. Mocht ik nu echt compleet vastlopen, dan is optie 3) altijd nog een (escape) mogelijkheid, maar dat wil ik dan sowieso pas doen wanneer de lamp op circa 200 uren zit. De teller staat nu op 60 uren, dus in het huidige tempo zitten we dan ergens richting eind maart. Dat is dan ook voor mij het moment om te overwegen c.q. te besluiten of ik wel/niet een X-rite i1 Pro3 aanschaf.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

papaleo

Dat er een X-rite 2 'was' wist ik wel, maar dat er ook een X-rite 3 bestond dat wist ik niet...
Ikzelf heb de X-rite Display Pro Plus heb deze destijds (los) bij kamera-express gekocht.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

VlisChris

#4264
Met zo'n projector haal je er "de specialist" bij.
Anders benut je niet het maximale van zo'n machine.

Maar. Dat is slechts mijn mening :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

PascalP

leuk om er zo in te duiken Jan :)
Heb zelf ook nog een VideoForge HDMI signal generator erbij, dat is wel handig en doet ie via Calman meteen het juiste testscherm oproepen bij iedere test zodat je dit niet zelf handmatig hoeft te doen van een testdisc etc.
Alleen jammer dat die van mij nog geen 4K/HDR testpatronen heeft ;)

Ik zou er even lekker mee stoeien en dan evengoed een 'pro' laten langskomen als het weer kan, die hebben toch meer feeling ervoor dan wij hobbyisten lijkt me ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Jean Sibelius

Quote from: papaleo on January 25, 2021, 19:33:59
Dat er een X-rite 2 'was' wist ik wel, maar dat er ook een X-rite 3 bestond dat wist ik niet...
Ikzelf heb de X-rite Display Pro Plus heb deze destijds (los) bij kamera-express gekocht.

Hoi Leo. Schijnbaar is de 'i1 Pro3 by X-rite' vorig jaar rond Oktober op de markt gekomen en heeft deze de i1 Pro2 vervangen. Volgens de handleiding van de meeste recente JVC kalibratie software (versie 12) ondersteund deze de SpyderX Elite/Pro by Datacolor en de i1 Pro2 by X-Rite (maar niet de Pro3, vandaar dat ik contact heb gezocht met JVC). Welke versie van de kalibratie software gebruik jij momenteel? Ik heb mijn SpyderX ook bij kamera-express gekocht, maar daar is de i1 Pro2 helaas niet meer los leverbaar.

Quote from: VlisChris on January 25, 2021, 21:09:23
Met zo'n projector haal je er "de specialist" bij.
Anders benut je niet het maximale van zo'n machine.

Maar. Dat is slechts mijn mening :)

Bedankt voor je mening! :) En je hebt zeer waarschijnlijk ook gewoon gelijk, maar ik geef me tot eind maart de tijd om daar zelf achter te komen ;). Voor de prijs van een X-rite i1 Pro3 kan ik namelijk 4 tot 5 keer een 'specialist' op locatie laten komen, dus dat is wel een hele serieuze overweging. Op dit moment zijn de door mij gemaakte kosten nog te overzien. Over twee maanden wil ik definitief beslissen wat te doen. Wat mij betreft zijn op dat moment alle opties open, maar het heeft op dit moment geen zin (meer) om nu meteen een 'specialist' te laten komen. Heb nog niet gezocht, maar waarschijnlijk zijn er mensen die regelmatig meten in hoeverre de lamp verslechterd. De ene lamp is de andere niet, maar op basis daarvan kun je wel ongeveer bepalen wanneer een goed moment is om serieus de overweging te maken om de specialist erbij te halen. Ik houd nu rekening met 200 uren. Nogmaals het beeld is echt niet vervelend om naar te kijken en door er zelf actief mee aan de slag te gaan weet je veel beter hoe de projector reageert en functioneert  :colgate: (om eerlijk te zijn weet ik nu al meer van de instellingen van de NX9, dan van mijn oude RS55).

Quote from: PascalP on January 26, 2021, 08:27:09
leuk om er zo in te duiken Jan :)

Ook een deel van de hobby en super interessante materie. Hoe meer je leest en experimenteert hoe leuker dat het begint te worden :pompom:.

Quote from: PascalP on January 26, 2021, 08:27:09
Heb zelf ook nog een VideoForge HDMI signal generator erbij, dat is wel handig en doet ie via Calman meteen het juiste testscherm oproepen bij iedere test zodat je dit niet zelf handmatig hoeft te doen van een testdisc etc.
Alleen jammer dat die van mij nog geen 4K/HDR testpatronen heeft ;)

Voor de 4K/HDR testpatronen heb ik nu de Spears & Munsil HDR disc aangeschaft.

Wat je ook aangeeft... het is lastig en foutgevoelig om handmatig alle testbeelden voorbij te laten komen op het goede moment. Overigens wel een goede check of hetzelfde testbeeld (disc vs software) hetzelfde resultaat oplevert qua meting. Verder staan er op de disc een paar goede patronen om contrast en brightness goed af te kunnen stellen. Verder o.a. een paar 'extreme' tests/animaties om te zien wat er met C.M.D. onder bepaalde omstandigheden gebeurd. Voor mij zijn de disc en software zeker complementair.

Het handmatige heb ik in mijn geval ondervangen door de Plus versie aan te schaffen (bedankt Leo voor de tip!) :D. Daarmee heb ik verschillende testpatronen aan boord, die je op je tweede scherm ('de projector') projecteert. Werkt in ieder geval supersnel om automatisch metingen te doen. Morgenavond ga ik mijn tweede testsessie doen. Ben ondertussen door de handleidingen heen.

Quote from: PascalP on January 26, 2021, 08:27:09
Ik zou er even lekker mee stoeien en dan evengoed een 'pro' laten langskomen als het weer kan, die hebben toch meer feeling ervoor dan wij hobbyisten lijkt me ;)

Waarschijnlijk gaat het dat uiteindelijk ook worden, maar ook daarvoor zit ik nog in de ontkenningsfase (het gaat me overigens niet om het geld, maar het moet ook niet 'te makkelijk' worden). Zoals ik hierboven al schreef... het geeft ook wel enorm veel inzicht in wat de projector doet en kan en dat is nooit verkeerd.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Na weer even een korte periode van radiostilte ondertussen weer verder met het zelf kalibreren van de projector ;D. Moet wel eerlijk bekennen dat ik nu de kalibratie voor SDR heb gedaan. Heb ondertussen de settings/knoppen van de NX9 aardig in de vingers (denk ik) en weet mijn weg ondertussen ook wel te vinden in ChromaPure3 Plus. Het kalibreren is in ieder geval leuk om te doen en het levert ook vrij snel resultaat op. Toch opmerkelijk dat er bij een projector in deze prijsklasse, zelfs door een hobbyist als ik, toch nog zo snel winst te behalen is. De winst zit hem dan met name in het verkrijgen van een juiste(re) kleurbalans.

Ga me morgen verder verdiepen in HDR en mogelijk/waarschijnlijk kom ik er snel achter dat ik daarvoor de juiste apparatuur mis. We gaan het meemaken ;). De lamp heeft ondertussen 80 uren op de teller :)


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Ondertussen besloten om toch alvast wat extra te investeren in extra kalibratie hardware :hmmm:.

Ik heb een bestelling geplaatst voor een x-Rite Display 3 PRO Colorimeter. De 'PRO' refereert naar het feit dat deze Colorimeter is geijkt ten opzichte van een referentie Calorimeter. De verschillende kalibratie/correctiewaarden worden meegenomen in de licentiefile, dus iedere keer als ik deze Display 3 selecteer in ChromaPure3, dan zit ik meteen goed instellingen (~ hoef het niet iedere keer handigmatig in te voeren).

Belangrijkste reden voor de aanschaf is dat de Spyder X niet lekker in staat is om de laagste grijswaarden betrouwbaar te meten. Daar komt verder bij dat sowieso iedere meter een afwijking heeft (dus ook de huidige Spyder X). Moet eerlijk toegeven dat de film die ik gisteren keek: 'Mortal Engines (Blu-ray)' er prima uit zag, maar je ogen zijn simpelweg niet de beste meter (dat klinkt best wel raar eigenlijk). Over een dag of 8 moet de meter binnen zijn :)


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

eduard

Hoi Jan,
Geen idee of je het kalibreren volledig zelf aan het leren bent. Volgens mij zijn er ook training misschien ook interessant geen idee wat de kosten zijn.

papaleo

Quote from: Jean Sibelius on February  3, 2021, 17:31:29
Ondertussen besloten om toch alvast wat extra te investeren in extra kalibratie hardware :hmmm:.

Ik heb een bestelling geplaatst voor een x-Rite Display 3 PRO Colorimeter. De 'PRO' refereert naar het feit dat deze Colorimeter is geijkt ten opzichte van een referentie Calorimeter. De verschillende kalibratie/correctiewaarden worden meegenomen in de licentiefile, dus iedere keer als ik deze Display 3 selecteer in ChromaPure3, dan zit ik meteen goed instellingen (~ hoef het niet iedere keer handigmatig in te voeren).

Belangrijkste reden voor de aanschaf is dat de Spyder X niet lekker in staat is om de laagste grijswaarden betrouwbaar te meten. Daar komt verder bij dat sowieso iedere meter een afwijking heeft (dus ook de huidige Spyder X). Moet eerlijk toegeven dat de film die ik gisteren keek: 'Mortal Engines (Blu-ray)' er prima uit zag, maar je ogen zijn simpelweg niet de beste meter (dat klinkt best wel raar eigenlijk). Over een dag of 8 moet de meter binnen zijn :)


Groeten, Jan

Lekker bezig Jan  :thumbs-up:
Had je nu de 'Pro' of de 'Pro-Plus' besteld?
Voor projector callibraties is de 'gewone Pro perfect, maar wanneer je in de toekomst er ook LED of OLED schermen mee wil gaan callibreren dan zou ik als ik jouw was toch voor een 'Plus' gaan.
Want een Pro Plus geeft ondersteuning voor het nauwkeurig meten van helderheids- en luminantieniveaus tot 2.000 nits, BT.1886 standaard gammacurve en een nieuwe Black Current Subtraction-technologie die volgens X-Rite vooral handig is voor beeldschermen met een zwartpunt van bijna nul,zoals bv bij een OLED scherm en voor de (straks uitkomenden) Micro-led TV's
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Jean Sibelius

Quote from: eduard on February  3, 2021, 18:03:50
Hoi Jan,
Geen idee of je het kalibreren volledig zelf aan het leren bent. Volgens mij zijn er ook training misschien ook interessant geen idee wat de kosten zijn.

Hoi Eduard,

Zeker aan gedacht! :) Moet mezelf wel blijven realiseren dat ik dit vooral voor mezelf doe, dus ook een beetje het kosten vs baten plaatje in de gaten houden.

Een eventuele training is zeker iets wat ik in mijn achterhoofd heb, maar dan wil ik al wel wat verder zijn met ervaring op doen en weten waar de knoppen zitten en wat ze doen. Heb ondertussen ook wel ervaren dat hoe beter je weet hoe de grote lijnen in elkaar zitten, des te beter weet je en herken je waar de nuances (+ compromissen!) zitten. Zou voor mij dan met name zijn om de puntjes op de 'i' te zetten. Heb ondertussen vop YouTube filmpjes gevonden (+ bekeken en aantekeningen gemaakt) waar ze 'live' een NX7 kalibreren (zowel SDR als HDR). Wel met CalMAN (dat is dan weer jammer) >:D

Quote from: papaleo on February  3, 2021, 18:33:07
Lekker bezig Jan  :thumbs-up:
Had je nu de 'Pro' of de 'Pro-Plus' besteld?
Voor projector callibraties is de 'gewone Pro perfect, maar wanneer je in de toekomst er ook LED of OLED schermen mee wil gaan callibreren dan zou ik als ik jouw was toch voor een 'Plus' gaan.
Want een Pro Plus geeft ondersteuning voor het nauwkeurig meten van helderheids- en luminantieniveaus tot 2.000 nits, BT.1886 standaard gammacurve en een nieuwe Black Current Subtraction-technologie die volgens X-Rite vooral handig is voor beeldschermen met een zwartpunt van bijna nul,zoals bv bij een OLED scherm en voor de (straks uitkomenden) Micro-led TV's

Ik heb inderdaad de 'PRO' besteld. Heb sinds de aanschaf van ChromaPure3 Plus regelmatig contact met Tom. Hij is ondertussen op de hoogte van mijn situatie qua ruimte en projector en hij heeft me met stip deze meter aanbevolen welke, zoals jij ook al schrijft, voor mijn situatie perfect is. Wat vooral de doorslag heeft gegeven is de extra ijking tov een referentiemeter die automatisch wordt gebruikt en natuurlijk de mogelijkheid om de laagste grijswaardes betrouwbaar te kunnen meten. De eventuele extra opties van de Pro-plus zijn voor mij momenteel niet relevant en ik vermoed ook niet dat ze dat gaan worden (omdat ik geen ambities die verder rijken dan mijn NX9). Misschien ooit nog een keer die brakke Samsung in de woonkamer een keertje onder handen nemen (heb Angelie al gewaarschuwd).


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

De projector lamp zit ondertussen op bijna 100 speeluren en de extra sensor om de projector te kunnen kalibreren is onderweg vanuit de US :pompom:.

Aangezien er nog steeds een HDMI-kabel over de vloer loopt (~ hij loopt onder het tapijt door) en ik ook een tweede 4K(+) HDMI-kabel wil hebben alvorens de projector van het plafond los te halen en de nieuwe kabels achter het plafond door te trekken, met Viktor afgesproken dat ik vanaf morgen een CineMike Fibre HDMI-kabel kan gaan evalueren :).

Ben heel benieuwd wat het verschil is tov de huidige 4K HDMI-kabel (een RU-connect Fibre HDMI) en of de CineMike HDMI het prijsverschil rechtvaardigt. We gaan het meemaken.


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

anton

Prijzen zijn erg persoonlijk......ben wel erg benieuwd hoe je beeld en geluidsverschillen gaat ervaren in jou topinstallatie  :wow:, keep us posted  :pompom:

Teejoo

Daar ben ik wel heel benieuwd naar!