The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Started by Jean Sibelius, May 25, 2008, 23:30:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: chansig on July 25, 2018, 07:51:52
Voordat ik het vergeet: En om te horen. Enorme.rust in de weergave zonder zaken die opvallen.

Gr. Hans
^^

Quote from: Artevelde on July 25, 2018, 13:52:21
Maakt het voor het testen geen verschil of je de versterkers al dan niet plaatst op de Artesania EV racks ?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Vast wel. Maar ik vermoed dat de verschillen tussen de versterkers dusdanig groot zijn dat de invloed van het rek daarop verwaarloosbaar is.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jean Sibelius

Quote from: Bas Akkerman on July 25, 2018, 07:06:45
Mooi lijstje! Ik ken ze lang niet allemaal, hoogstens van naam.

Dank je! Ik heb de merken ondertussen allemaal ergens al een keer gehoord (niet altijd de genoemde types), maar helaas nog niet in combinatie met de rest van mijn set-up en in mijn eigen ruimte. Maar daar komt hopelijk, in de nabije toekomst, verandering in :colgate:.

Quote from: Bas Akkerman on July 25, 2018, 07:06:45
Heel herkenbaar ook wat je zegt over de combinatie van definitie en muzikaliteit. Je zoekt compleetheid waarbij beide onderdelen als vanzelfsprekend evenredig zijn verdeeld. Jij komt nu wel op het budgettair punt dat je dat nog wel eens zou kunnen vinden.

Precies zoals je het verwoord 8). Laten we het erop houden, dat ik zoiets (met mogelijk kleine en accepteerbare concessies?) momenteel al in de schuur heb staan :D. Of dit uiteindelijk de allerbeste match (binnen gegeven budget) is, weet ik pas als ik door mijn lijst ben gegaan. De versterkers zijn ondertussen duidelijk beter ingespeeld en de reservering die ik had qua 'druk in het laag' of het 'gemis aan detailinformatie in 3D' is grotendeels als sneeuw voor de zon verdwenen :D. De targetcurve waar momenteel mee gespeeld wordt is nog wel degene die is bepaald voor de Parasound JC1's. Zolang de versterkers niet met hun eigen klanksignatuur spelen, heeft het mijn inziens nog weinig/geen zin om daar wat in aan de passen. Spelen met de targetcurve is wel een klusje wat voor volgende week gepland staat.

Quote from: chansig on July 25, 2018, 07:34:17
Blijft een imposante set om te zien. Wel jammer dat je zo lang moet wachten voordat de versterkers laten horen wat ze echt kunnen.  :D

Veel plezier in ieder geval.

Gr. Hans

Bedankt! Gelukkig hoef je ze maar een keer in te spelen :D (en met 14 uur per dag, zit je vrij snel op de 200 uren). Gisteren was o.a. de vorige eigenaar van de Von Schweikerts bij mij thuis om te ervaren hoe de VAC's het zouden doen in combinatie met de VS's. Hij heeft me altijd gezegd in ieder geval een keer met buizenversterkers te experimenteren. Ondanks alle scepsis zijn we het er over eens dat het inderdaad een erg lekkere combi is.

Dank je! Nog ongeveer 2 weken, dan moeten ze weer terug :embarassed:

Quote from: chansig on July 25, 2018, 07:51:52
Voordat ik het vergeet: En om te horen. Enorme.rust in de weergave zonder zaken die opvallen.

Gr. Hans

Dat is wel iets wat ik sowieso wil blijven behouden (mocht ik besluiten om de Parasounds om te wisselen voor wat anders).

Quote from: Artevelde on July 25, 2018, 13:52:21
Maakt het voor het testen geen verschil of je de versterkers al dan niet plaatst op de Artesania EV racks ?

Met de Parasounds maakte het wel een verschil. Met de VAC's, zeer waarschijnlijk ook en ik vermoed zelfs nog meer effect dan bij de Parasounds, maar ik ben eigenlijk al overtuigd wat deze VAC's kunnen (met de juiste tweaks en afstelling kunnen ze zelfs nog meer).

Quote from: hifi-ralph on July 26, 2018, 22:27:17
Blijft lastig, die combinatie ga je niet vinden.
Dan moet je naar 2 sets gaan.

Zelfs daar heb ik al aan gedacht. Een vriend van me wisselt ook regelmatig tussen deze twee 'werelden' en het is uiteindelijk slechts een kwestie van interlinks en speakerkabels omwisselen. Ga er vooralsnog vanuit dat ik een versterker ga vinden die het over het complete pakket beschikt.

Wat het voor mij wel wat makkelijker maakt is dat ik een 4 tower systeem heb (met 4 losse eindversterkers). De subtowers worden ook al aangestuurd door eigen versterkers. De (buizen)versterkers hoeven dus 'alleen maar' het frequentie gebied van 100Hz en daar boven te doen. Het strakke laag zit er ondertussen toch al overtuigd in. Wat ik verder een zeer welkom 'feature' in deze versterkers vind, gezien jouw twijfel, is het zgn. IQ systeem. De versterker meet daarbij constant de eigenschappen van de buis en past waar nodig aan in de aansturing. Dat betekend dat de buizen altijd optimaal presteren. Zodra de buis 'versleten' is, dan geeft de versterker eveneens een indicatie. Volgens de handleiding duurt dat normaal gesproken ergens tussen de 3000 en 8000 uur.

Quote from: hifi-ralph on July 26, 2018, 22:27:17
Heb zelf de overstap gemaakt van NAT vt4c naar devialet versterkers. Zijn gewoon twee werelden, gebruiksgemak, perfectie strak geluid tov beleving, gevoel, warmte, maar ook opwarmen, twijfel tussen buizen, weersomstandigheden Enz.

Dat buizenversterkers meer zorgen creëren kan ik beamen (dat is ook de reden waarom ik er tot nu toe niet aan begonnen ben). Ik kan me nog goed de CH-precisions herinneren. Die klonken direct 'koud' meteen alsof ze al uren aanstonden. Hoe lang deze VAC's op moeten warmen heb ik nog niet getest. Ze gaan 's ochtends om 07:00 aan en 's avonds ga ik even luisteren wat ze doen. Normaal hebben de JC-1's overigens ook een half uurtje nodig, maar daar is wat mij betreft prima mee te leven.

Quote from: Bas Akkerman on July 27, 2018, 07:37:16
Vast wel. Maar ik vermoed dat de verschillen tussen de versterkers dusdanig groot zijn dat de invloed van het rek daarop verwaarloosbaar is.

De versterkers klinken anders, maar uiteindelijk ben ik er heilig van overtuigd dat ze op de racks nog beter kunnen presteren. Komende dinsdag/woensdag zitten ze op de 200+ uur. Dat is het moment om nog even met de Trinnov wat te pielen om te kijken hoe ze na een avondje tweaken (kunnen) klinken. Een snelle test qua ondersteuning zou zijn om er tijdelijk wat masterbase onder te leggen (misschien moet ik dat maar gewoon even doen om te ervaren wat er gebeurd).

Daarna zal ik wat beter beschrijven waarom deze versterkers, voor mij, hoog op de lijst komen van potentiele kandidaten.

Iedereen alvast een fijn weekend toegewenst! :headbanging:

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Hoi allemaal,

Komende maandag gaan de versterkers helaas weer terug naar de importeur. Ondertussen hebben de VAC's ruim 250 uren ingespeeld en alle genres hebben ondertussen de revue gepasseerd. :colgate:

Conclusie: er is geen enkel genre waar de versterkers niet mee uit de voeten kunnen. Of het nu jazz, klassiek, elektronisch of metal is, alles komt er lekker en overtuigend uit. Zijn er geen negatieve punten... ? Eigenlijk niet, natuurlijk hadden de Telos 1000's meer controle en waren de CH-precision A1's nog sneller, maar deze VAC Signature 200 IQ's laten de Parasounds op alle aspecten achter zich en dat zonder dat muzikaliteit of analytisch karakter gaan overheersen 8). Op alle aspecten beter...? Alleen qua/controle rust in het (sub)laag vind ik mijn oude combi momenteel lekkerder integreren, maar daar is wel een verklaring voor. Er zijn maanden aan tweaken overheen gegaan alvorens de exacte frequentie en filterkarakteristiek in de Trinnov bepaald waren om de subtowers en maintowers in elkaar over te laten lopen. In de beschikbare tijd was het niet mogelijk om dat hele proces nogmaals voor elkaar te krijgen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed te krijgen is als er voldoende tijd beschikbaar is. :angel:

De VAC's zijn snel, geven een mooie ruimtelijke afbeelding en zijn erg gedetailleerd. Ook qua druk in het laag is er eigenlijk weinig te wensen over (als je niet beter weet, dan mis je het niet). Gewoon luisteren naar muziek is ook geen probleem (eigenlijk moet je jezelf 'dwingen' om analytisch te gaan luisteren), de VAC's maken het erg makkelijk en aantrekkelijk om naar muziek te luisteren zonder ook maar op enig moment luister moe te worden. Goede opnames klinken heerlijk, zeer goede opnames klinken geweldig :D. Nog iets te wensen over? Uhm... weinig? Klein geldboompje misschien? Als ik deze VAC's vergelijk met de Telos 1000's die ik hier eerder heb gehad, dan zit daar ruim een factor 3 qua nieuwprijs tussen. Dan is de keuze (voor mij) snel gemaakt. Dit zijn voorlopig (voor mij) de versterkers die met stip bovenaan de lijst staan als mogelijke vervangers voor de Parasounds. Het feit dat Angelie ze ook erg overtuigend vindt klinken, maakt het ook wat makkelijker en de versterkers zien er ook nog eens prachtig uit. Al met al maakt het me ook wel weer erg nieuwsgierig naar de grote broertjes, de VAC Statement 450 IQ's. Die heb ik afgelopen mei in München gehoord op de Von Schweikert VR11's en (ook) dat was natuurlijk een feest. Dan moet het geldboompje echter nog wel wat groter worden. :headbanging:

Voorlopig ga ik nog verder met de zoektocht en ga ik volgende week eens navragen wat de mogelijkheden zijn voor een volgende luistersessie. De laatste serie foto's van de VAC's volgen nog. Ze zijn te mooi om niet goed vast te leggen 8). Al met al indrukwekkende versterkers, die wel de goede eigenschappen van buizenversterkers hebben, maar niet de negatieve. Knap stukje design van VAC!


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

vik

Leuk om al je ervaringen te lezen Jan.  Dat de CH-precision versterkers wat sneller zijn geloof ik graag.

Ook erg leuk dat Angelie betrokken is bij het testen. Dat kom je niet vaak tegen  :)

Suc6 met je traject wat volgens mij absoluut geen straf is.  :angel:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Bas Akkerman

Tof om zo te lezen! Als ik een beetje door de regels doorlees, zou de Statement 450  je ideale opvolger zijn. Liever dan langer door sparen dan eerder iets kopen wat niet 100% naar je zin is.

Heb je de Trinnov trouwens zowel bij de Parasounds als de VAC uitgeschakeld tijdens het vergelijk? Dat lijkt me makkelijker vergelijken.

Quote from: vik on August 10, 2018, 08:27:12
Leuk om al je ervaringen te lezen Jan.  Dat de CH-precision versterkers wat sneller zijn geloof ik graag.

Ook erg leuk dat Angelie betrokken is bij het testen. Dat kom je niet vaak tegen  :)

Suc6 met je traject wat volgens mij absoluut geen straf is.  :angel:
Linda ging destijds bij de laatste luistersessie van mijn zoektocht ook mee. Dat voelt zo veel fijner dan zomaar in je eentje beslissen. Het maakt de invloed op de WAF ook veel minder en geeft meer speelruimte waar je je luidsprekers kan plaatsen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

ruud2

aardige conclusie.... ( was enigszins voorspelbaar)
dat met die boompjes gaat niet lukken , heb ik ook al geprobeerd ::)
en je moet voldoende ruimte in je achtertuin hebben voor voldoende groeiproces, maar daar staat een schuurtje in de weg..... :devil:

crowdfunding ??  :-X >:D

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jean Sibelius

Hierbij (alsnog) wat betere foto's van de apparatuur :D

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Bas Akkerman

Het is en blijft een prachtige ruimte. Ik ga echt mijn best doen in een volgende woning iets dergelijks te creëeren!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Moest van de week nog ergens aan denken:

@Bas: Heb jij al een nieuw bed gekocht ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Quote from: chansig on August 11, 2018, 09:30:09
Moest van de week nog ergens aan denken:

@Bas: Heb jij al een nieuw bed gekocht ?

Gr. Hans
Ja joh, al een paar jaar een Hästens. Zonder bed kan ik toch net wat minder lang dan audiofiele zaken. ;D

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=43115.msg2902766#msg2902766
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

solitaire

Quote from: Jean Sibelius on August 10, 2018, 17:48:41
Hierbij (alsnog) wat betere foto's van de apparatuur :D

Mooi hoor (jammer dat dit forum nog geen All Encompassing Sound Sensing and Transmitting Service heeft, zodat we allemaal van jouw muziek konden meegenieten).       

Doet me denken aan de Marantz Model 9, en da's real life ook echt een plaatje.

En heb me even kort ingelezen wat betreft het self-bias systeem: super, en zo staan je buizen continue 100% te werken :coffee:

Jammer dat ze de deur weer uitgaan, maar dat komt vast in de nabije toekomst wel goed.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Bas Akkerman

Ik was even benieuwd naar de prijs, maar die valt me alleszins mee!
Dit was de eerste treffer: https://www.soundstageultra.com/index.php/equipment-menu/762-vac-signature-200iq-stereo-amplifier
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jean Sibelius

Quote from: vik on August 10, 2018, 08:27:12
Leuk om al je ervaringen te lezen Jan.  Dat de CH-precision versterkers wat sneller zijn geloof ik graag.

Ook erg leuk dat Angelie betrokken is bij het testen. Dat kom je niet vaak tegen  :)

Suc6 met je traject wat volgens mij absoluut geen straf is.  :angel:

Dank je Viktor. Na het weekend, ga ik weer eens informeren welke mogelijkheden er zijn om deze zoektocht door te zetten :). Grootste uitdaging is om een periode te kiezen die een beetje gunstig valt qua luistermogelijkheden vs werk (maar waar een wil is, is een weg). Inderdaad fijn dat Angelie ook interesse in de hobby toont. Het is dan wel niet haar geld, maar ze wil wel graag weten wat er niet gebeurd in en om huis omdat ik weer zo nodig iets voor mezelf aan wil schaffen >:D.

Quote from: Bas Akkerman on August 10, 2018, 08:28:40
Tof om zo te lezen! Als ik een beetje door de regels doorlees, zou de Statement 450  je ideale opvolger zijn. Liever dan langer door sparen dan eerder iets kopen wat niet 100% naar je zin is.

Daar lijkt het inderdaad wel op :D. Eerst maar eens kijken wat de rest van de versterkers doet hier in de ruimte. Helaas is de VAC Statement 450 IQ wel erg prijzig, maar deze aanschaf zou er eentje voor de rest van mijn leven moeten zijn (gevaarlijk uitspraak).

Quote from: Bas Akkerman on August 10, 2018, 08:28:40
Heb je de Trinnov trouwens zowel bij de Parasounds als de VAC uitgeschakeld tijdens het vergelijk? Dat lijkt me makkelijker vergelijken.

Ik heb al heel lang geen Parasounds meer gehoord zonder de correctie van de Trinnov, maar ik heb uiteraard wel geluisterd naar wat er gebeurd met het geluid als ik alleen maar tot circa 300Hz laat corrigeren (om een idee te krijgen van de ongecorrigeerde klanksignatuur van de VAC). Als ik de correctie boven 300Hz dichtknijp, dan verlies ik daarmee echter ook de mogelijkheid om de targetcurve te kunnen laten volgen. Zonder die curve wordt het er niet beter op, vandaar een extra 'tweaksessie' van de targetcurve, waardoor het nog wat beter werd.

Quote from: Bas Akkerman on August 10, 2018, 08:28:40
Linda ging destijds bij de laatste luistersessie van mijn zoektocht ook mee. Dat voelt zo veel fijner dan zomaar in je eentje beslissen. Het maakt de invloed op de WAF ook veel minder en geeft meer speelruimte waar je je luidsprekers kan plaatsen.

Inderdaad fijn dat jullie dat zo op hebben kunnen lossen en dat Linda ook overtuigd was van jouw aanschaf. Bij ons in de woonkamer komt er ook niets binnen zonder mijn goedkeuring (afgezien van af en toe wat verse bloemen), je moet je natuurlijk wel allebei thuis (kunnen) voelen in je woonkamer :colgate:.

Quote from: ruud2 on August 10, 2018, 09:43:45
aardige conclusie.... ( was enigszins voorspelbaar)
dat met die boompjes gaat niet lukken , heb ik ook al geprobeerd ::)
en je moet voldoende ruimte in je achtertuin hebben voor voldoende groeiproces, maar daar staat een schuurtje in de weg..... :devil:

crowdfunding ??  :-X >:D

Gelukkig is de smaak van Damon von Schweikert niet compleet anders als die van mij. Dus het was inderdaad te verwachten dat dit een (hele) goede match zou worden. We hebben ondertussen al regelmatig geldboompjes weggeven voor verjaardagen, maar laat ik ze voortaan maar zelf houden om een begin te maken 8).

Haha, crowdfunding...  ;D ik zie de bijbehorende kop al: "Doodongelukkige audiofiel dreigt een einde aan zijn leven te maken, tenzij er voldoende geld wordt ingezameld om op korter termijn aan zijn muzikale verslaving te kunnen voldoen" (of iets van die strekking) en dan 116.000 mensen vinden die allemaal een Euro willen doneren.

Quote from: Bas Akkerman on August 10, 2018, 22:33:26
Het is en blijft een prachtige ruimte. Ik ga echt mijn best doen in een volgende woning iets dergelijks te creëeren!

Dank je Bas. Mocht je tegen die tijd nog wat ideeën en/of inspiratie op willen doen en of de WAF nog een beetje boosten dan ben je uiteraard van harte welkom (samen met Linda) :colgate:.

Quote from: solitaire on August 11, 2018, 20:03:57
Mooi hoor (jammer dat dit forum nog geen All Encompassing Sound Sensing and Transmitting Service heeft, zodat we allemaal van jouw muziek konden meegenieten).

Thx! Tja, dat zou wat zijn. Gelukkig heeft het forum een alternatief dat 'Meet & Greet' heet :).

Quote from: solitaire on August 11, 2018, 20:03:57
Doet me denken aan de Marantz Model 9, en da's real life ook echt een plaatje.

En heb me even kort ingelezen wat betreft het self-bias systeem: super, en zo staan je buizen continue 100% te werken :coffee:

Inderdaad. Ook deze versterkers zijn in deze uitvoeringsvorm echt een plaatje om te zien.

Heel mooi systeem, waar ik na deze luistersessie helemaal enthousiast over ben. Er is een Statement 450 met en zonder IQ-systeem. Jammer dat het prijsverschil tussen deze twee uitvoeringsvormen zo enorm groot is.
[/quote]

Quote from: solitaire on August 11, 2018, 20:03:57
Jammer dat ze de deur weer uitgaan, maar dat komt vast in de nabije toekomst wel goed.

Ik heb gisteravond nog tot 22:30 zitten luisteren en toen besloten dat het mooi is geweest. Heb nog heel even getwijfeld of ik niet zou bellen met de importeur om de situatie te laten zoals hij nu is (wat Angelie ook al heeft voorgesteld), maar ik ga dadelijk de versterkers weer terug in de doos doen. Als VAC echt het merk is wat aan het einde van de rit nog steeds in mijn geheugen gegrift staat als: "best a man can get under the sun", dan komt VAC op zeker terug. Maar al met al staan er nog een paar knallers van versterkers op de lijst en die zijn ook allemaal heel goed, of de match nog beter is als wat ik al heb gehoord, dan ga ik hopelijk op korte termijn ervaren :).

Quote from: Bas Akkerman on August 11, 2018, 21:34:52
Ik was even benieuwd naar de prijs, maar die valt me alleszins mee!
Dit was de eerste treffer: https://www.soundstageultra.com/index.php/equipment-menu/762-vac-signature-200iq-stereo-amplifier

Van de hele lijst van versterkers die op mijn lijstje staan is dit inderdaad een van de 'goedkopere' versterkers. Voor de adviesprijs in Europa kun je de USD vervangen door Euro. Er zijn niet zo heel veel reviews te vinden over de 200 IQ. Dit betreft overigens een review van de stereo versterker, wel een lekker uitgebreide overigens met aan het einde van de conclusie een hele mooie afsluiter: 'The Signature 200iQ is my new reference stereo power amplifier.' Dat geldt bij mij vooralsnog voor de 200iQ mono 8)


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

ruud2

hallo Jan,

verbeter me als ik het mis heb, maar ben je meer naar muziek om aan het gaan dan naar fillm?
ik dacht juist met parasound etc. en je ruimte dat eea. werd afgestemd op film beleving...
en met de komst van de Vac's heb je het over muziek,maar ook de andere versterkers in je rijtje zijn meer uitgelegd voor muziek.
is het een uitprobeersel of een verschuiving?

grtn., Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jean Sibelius

Quote from: ruud2 on August 12, 2018, 10:40:54
hallo Jan,

verbeter me als ik het mis heb, maar ben je meer naar muziek om aan het gaan dan naar fillm?
ik dacht juist met parasound etc. en je ruimte dat eea. werd afgestemd op film beleving...
en met de komst van de Vac's heb je het over muziek,maar ook de andere versterkers in je rijtje zijn meer uitgelegd voor muziek.
is het een uitprobeersel of een verschuiving?

grtn., Ruud

Hoi Ruud,

Dank voor je vraag :). Het is voor mij het verder perfectioneren van hetgeen ik altijd voor ogen heb gehad: "een zo realistisch mogelijke geluidsreproductie proberen te realiseren". Voor mij heeft muziek altijd (al) prioriteit gehad boven film (niet handig om dat op een HT-forum te zeggen overigens). Dus al bij de bouw en bij het akoestisch ontwerp van de ruimte heeft muziek prioriteit gekregen boven film. Qua surround heb ik al een 'mismatch' met Von Schweikert als front en Dynaudio als rear (met verschillende merken versterkers gaat het niet beter worden, tja). Maar je observatie is correct; ik ben nu echt bezig om te onderzoeken of het qua muziek nog beter kan en zo ja, wat er dan nog nodig is (en hoeveel dat oplevert en hoeveel met dat gaat kosten). Een tijdje terug heb ik voor mezelf besloten om dat eerst te doen alvorens me eventueel verder te storten op bv. 4K Native projectie of Dolby Atmos.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

chansig

Heb je het ultieme geluid al een keer gehoord dan ? Ik ben bang dat het mogelijk eerder anders is dan beter. Zeker in jouw situatie. Zou niet weten wat je hierin, qua weergave, nog kan verbeteren.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ruud2

Quote from: chansig on August 12, 2018, 16:39:43
Heb je het ultieme geluid al een keer gehoord dan ? Ik ben bang dat het mogelijk eerder anders is dan beter. Zeker in jouw situatie. Zou niet weten wat je hierin, qua weergave, nog kan verbeteren.

Gr. Hans

even een reactie uitgaande van mijn situatie waar een leuke opstelling staat in een mooie acoustische ruimte ( dacht ikzelf dan...)
volgens mij is de grootste variabele ikke zelf, ..... :music:
de ervaring is dat de ene dag  een nummer geweldig overtuigend overkomt en alle lof en detail die  er verder aan kan hangen,
terwijl in een andere gemoedsrust hetzelfde nummer voor geen meter lijkt te klinken..
maar ja, ik wordt ook wel een dagje ouder  :angel:

hoe ervaren jullie dat ?



Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

chansig

Geen prima akoestische ruimte ?

Als ik geen zin heb om muziek te luisteren dan ga ik niet. Maar het is niet zo dat ik een nummer de ene keer ruk vind klinken en de andere keer top.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jean Sibelius

Quote from: chansig on August 12, 2018, 16:39:43
Heb je het ultieme geluid al een keer gehoord dan ? Ik ben bang dat het mogelijk eerder anders is dan beter. Zeker in jouw situatie. Zou niet weten wat je hierin, qua weergave, nog kan verbeteren.

Gr. Hans
Hoi Hans,

Het ultieme geluid hoor ik regelmatig in de kleine zaal van het Frits Philips muziekcentrum :) (dat is mijn referentie en ik kan alleen maar een poging doen om daar in de buurt te komen). Uit mijn sessies tot nu toe blijkt dat er zijn ten opzichte de Parasound JC-1's nog steeds verbeteringen (niet veranderingen) mogelijk zijn, welke tot uiting kunnen komen in o.a. nog meer (laag) controle, meer (micro)detaillering, mooiere plaatsing, meer dynamiek. Als al deze verbeteringen in de goede verhouding/gelijkmatig optreden, dan krijg je een nog realistischere weergave (bv. piano begint nu toch serieus realistisch te worden). Ik heb dat nu o.a. ondervonden met deze VAC's (iedereen die ze hier heeft gehoord heeft dat ondertussen ook beaamd). Op dit moment staan de Parasound JC-1's weer warm te spelen, dus ik ga straks nog naar een paar nummer luisteren om na te gaan in hoeverre ik nu dingen mis en of dat echt storend is. Is dit verschil minimaal of blijkt dat (toch) significant te zijn? Ik schrijf per versterker mijn bevindingen op en aan het einde van de rit, dan neem ik een beslissing (wel/niet upgraden en zo, wat dan) :colgate:

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

chansig

Mooie zaal om te zien. Zou knap zijn als dat wat je daar hoort in jouw ruimte ook te horen gaat krijgen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jean Sibelius

De VAC's zijn zojuist opgehaald :-[. Had er dit weekend toch wel een beetje een rotgevoel bij dat ze weer terug moesten... tja, toch besloten om de VAC's retour te sturen en om eerst de zoektocht af te maken :coffee:.

Heb gisteravond nog even naar de Parasounds geluisterd en dat had ik beter niet kunnen doen :nopompom:. Al met al toch een behoorlijk verschil qua prestaties (eerlijk gezegd groter dan verwacht, maar morgenavond ga ik nog een keer luisteren). Mocht aan het einde van de streep blijken dat VAC voor mij nog steeds de ultieme 'way-to-go' is, dan is dat uiteindelijk snel geregeld (moet ik ze alleen weer opnieuw inspelen).

Quote from: ruud2 on August 12, 2018, 18:33:51
even een reactie uitgaande van mijn situatie waar een leuke opstelling staat in een mooie acoustische ruimte ( dacht ikzelf dan...)
volgens mij is de grootste variabele ikke zelf, ..... :music:
de ervaring is dat de ene dag  een nummer geweldig overtuigend overkomt en alle lof en detail die  er verder aan kan hangen,
terwijl in een andere gemoedsrust hetzelfde nummer voor geen meter lijkt te klinken..
maar ja, ik wordt ook wel een dagje ouder  :angel:

hoe ervaren jullie dat ?

Je hebt inderdaad een prachtige set staan, dus dat moet (kunnen) klinken als klok 8). Heb persoonlijk nooit dat het slecht klinkt, maar soms ben ik wel wat meer 'into-the-music', dan andere keren. Ik heb hier verschillende nummers, waar ik letterlijk keer op keer kippenvel van krijg. Ik heb het vorige week ook geprobeerd toen het buiten 37 graden was en toen bleek dat ook gewoon te werken (nee, ik zit niet in een koelkast :happy:). Als ik echt geen zin heb om te gaan luisteren, dan ga ik ook niet in mijn hok zitten, of ik speel uitsluitend wat muziek op de achtergrond zonder enige audiofiele pretentie, terwijl ik wat werk. Vaak komt dat dan alsnog vanzelf en klinkt het weer lekker op niveau.

Quote from: chansig on August 12, 2018, 18:36:17
Geen prima akoestische ruimte ?

Als ik geen zin heb om muziek te luisteren dan ga ik niet. Maar het is niet zo dat ik een nummer de ene keer ruk vind klinken en de andere keer top.

Gr. Hans

Ik heb dat exact hetzelfde (maar nooit deze twee extremen), maar ik ben het met Ruud eens dat je gemoedstoestand een factor is die soms meespeelt.

Quote from: chansig on August 12, 2018, 18:52:16
Mooie zaal om te zien. Zou knap zijn als dat wat je daar hoort in jouw ruimte ook te horen gaat krijgen.

Gr. Hans

Kleine aanpassing... die zaal en dan zonder versterking :). Kan je overigens garanderen dat het, onder die randvoorwaarde, bij mij never-nooit-niet zal gaan klinken zoals als daar, daarom blijft het ook interessant/leuk om daar regelmatig muziek te gaan (be)luisteren.

Vandaag nog even wat cold-turkey verschijnselen en dan weer door :colgate:


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

skyfox

Mooi verhaal met de VACs, Jan! Wat opvallend dat juist deze versterkers je meer in de muziek trekken, terwijl andere versterkers op andere punten beter scoren. Op basis van je enthousiasme lijkt de keuze voor de hand liggend. Des te benieuwder ben ik dan ook naar de sessies met de resterende deelnemers! Of komt er wellicht eerst een 450 Statement langs, om te bepalen of die zn kleine broertje ook echt voorbij streeft?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

chansig

@Jan: Ik wilde het niet zeggen maar goed dat je het zelf aangeeft.  :D

Ben je op zoek naar aantoonbaar beter of naar smaakbeter ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jean Sibelius

Quote from: skyfox on August 13, 2018, 19:07:27
Mooi verhaal met de VACs, Jan! Wat opvallend dat juist deze versterkers je meer in de muziek trekken, terwijl andere versterkers op andere punten beter scoren. Op basis van je enthousiasme lijkt de keuze voor de hand liggend. Des te benieuwder ben ik dan ook naar de sessies met de resterende deelnemers! Of komt er wellicht eerst een 450 Statement langs, om te bepalen of die zn kleine broertje ook echt voorbij streeft?

Dank je Richard! Ik probeer deze zoektocht interessant te houden voor iedereen die in dit topic meeleest en/of reageert. Dat in de muziek trekken is inderdaad wel iets wat een prestatie is van deze versterkers, maar dat is uiteindelijk ook exact hetgeen waar ik naar op zoek was. Kan het beter en zo ja, wat dan :colgate:? Als ik vandaag mijn geld uit zou moeten geven, dan is de keuze duidelijk. Er is in het weekend toch wel even een moment geweest dat ik twijfelde, maar uiteindelijk heb ik het niet gedaan. Er zijn genoeg interessante andere kandidaten en die wil ik ook zeker beluisteren en een eerlijke kans geven. Ik heb daar ook nog even met Angelie over gesproken en die vroeg me letterlijk: "zou je er ooit spijt van krijgen als je nu al stopt met je zoektocht?" waarop ik bevestigend moest antwoorden :worship:. Een statement 450 IQ gaat het helaas niet worden om even op proef te krijgen. Belangrijker is nu om even wat te variëren qua mogelijkheden en dan nog even wat alternatieven in dat segment te testen. Dat de 450 IQ overigens op alle fronten beter is dan de 200 IQ, dat geloof ik meteen (zit wel ruim een factor 4 prijsverschil tussen de 200 IQ en 450 IQ, 'au') >:D. Moet wel zeggen dat mijn contact voor de VAC's vooraf exact heeft voorspeld wat ik momenteel heb ervaren. Hij heeft me zelfs voorspeld dat ik de Trinnov Altitude32 weg doe als ik een VAC master voorversterker in mijn set zou testen... Voorlopig maar even niet uitproberen :clapping:.

Quote from: chansig on August 13, 2018, 19:11:20
@Jan: Ik wilde het niet zeggen maar goed dat je het zelf aangeeft.  :D

Ben je op zoek naar aantoonbaar beter of naar smaakbeter ?

Gr. Hans

Ik ben uiteindelijk op zoek naar iets dat (voor mij) gevoelsmatig beter is (die stond er niet tussen) :colgate:.

Dus echt even dat kl*te gevoel hebben dat ik iets terug moet sturen, terwijl ik het graag had willen houden. Dit zal uiteindelijk een versterker zijn die ervoor zorgt dat de muziek nog realistischer en natuurgetrouwer wordt weergeven als dat nu het geval is. Als ik kijk naar jouw twee opties, dan is het zeker optie 1). Aantoonbaar beter, omdat iedereen die hier de afgelopen periode is geweest het er unaniem over eens was dat de VAC's beter waren (maar dat blijft natuurlijk nog steeds subjectief). Van de andere kant... het is heel kwalitatief te maken op welke aspecten beter gepresteerd werd. Belangrijkste is natuurlijk dat ikzelf zeer duidelijk kwalitatief kan maken waar de verschillen zitten en waarom dat een glimlach op mijn gezicht tovert 8).

Op dit moment lijkt de combinatie van 'high power' + buis dat gevoelsmatige voor mij te bewerkstelligen, maar mogelijk zijn er nog meer paden die naar Rome leiden (anders, beter, ..., geen idee).

Ik ga in ieder geval wel eerlijk zijn als ik de volgende importeur, distributeur, e.d. benader wat ik ondertussen al heb gehoord en wat ik tot nu toe heb bewerkstelligd. Dan hebben ze in ieder geval een mogelijkheid om 'nee' te zeggen als ze de uitdaging niet aan willen gaan (scheelt iedereen tijd en moeite).

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

chansig

Gevoelsmatig komt wat mij betreft overeen met smaak...dan bedoelen we hetzelfde.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.