The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Started by Jean Sibelius, May 25, 2008, 23:30:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Knor

Quote from: Bas Akkerman on May 16, 2018, 08:32:11
Geen idee, maar het is een absolute pre om een echt goede ruimte te hebben. Daar wil ik veel voor doen en laten. Het liefst bouw/maak ik het van de grond af, zodat het in één keer goed is. Denk aan een garage, tuinhuis, kelder of zolder of iets zelf te bouwen. Al zal dat laatste dan war langer op zich moeten laten wachten, ben ik bang.
Dus als je dat zou willen doen, echt heel graag, dat zou ik enorm waarderen. Het handigste is in mijn eigen showcase denk ik. Hoewel ik misschien ook wel een apart topic zal maken.

Showcase volg ik reeds. Als je het me laat weten via PM als je eenmaal zover bent doe ik mee met het rekenwerk.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Bas Akkerman

Leuk! Je mag wat mij betreft eerder al een grove berekening doen. Dan kan ik daar bij het zoeken al rekening mee houden. Misschien denk ik wel dat de ruimte groter moet of andersom.
Edit: maar dat is natuurlijk aan jou. :blush:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Knor

Quote from: Bas Akkerman on May 16, 2018, 12:03:32
Leuk! Je mag wat mij betreft eerder al een grove berekening doen. Dan kan ik daar bij het zoeken al rekening mee houden. Misschien denk ik wel dat de ruimte groter moet of andersom.
Edit: maar dat is natuurlijk aan jou. :blush:

Niet nodig. Je kunt bij elke inhoudsmaat hele mooie en hele slechte afmetingsverhoudingen vinden. Het is niet zo dat een ruimte persé meer dan 150 kuub moet worden. Ook ruimtes van 50 kuub kunnen over perfecte verhoudingen beschikken.
De grootte van het luidsprekersysteem is in principe sturend voor de inhoud. Je wil niet een groot systeem zoals dat van Jean Sibelius plaatsen in een ruimte van 75 kuub.

Maar misschien wil je over deze cruciale basis eens iets lezen, dan weet je meteen hoe het zit met ratio's en ook met die niet bestaande maar hardnekkig persisterende "gouden ratio"...
https://dngmns.home.xs4all.nl/ratio.htm
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Bas Akkerman

Quote from: Knor on May 16, 2018, 18:52:15
Niet nodig. Je kunt bij elke inhoudsmaat hele mooie en hele slechte afmetingsverhoudingen vinden. Het is niet zo dat een ruimte persé meer dan 150 kuub moet worden. Ook ruimtes van 50 kuub kunnen over perfecte verhoudingen beschikken.
De grootte van het luidsprekersysteem is in principe sturend voor de inhoud. Je wil niet een groot systeem zoals dat van Jean Sibelius plaatsen in een ruimte van 75 kuub.

Maar misschien wil je over deze cruciale basis eens iets lezen, dan weet je meteen hoe het zit met ratio's en ook met die niet bestaande maar hardnekkig persisterende "gouden ratio"...
https://dngmns.home.xs4all.nl/ratio.htm
Leuk, ga ik me eens in verdiepen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Knor

Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Bas Akkerman

Meerendeel gelezen. En dat een harde voorzetwand een oplossing kan zijn,  daar word ik wel vrolijk van.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Quote from: Bas Akkerman on May 17, 2018, 08:29:37
Meerendeel gelezen. En dat een harde voorzetwand een oplossing kan zijn,  daar word ik wel vrolijk van.
Een optie die je hier te weinig ziet.
Dat heeft (denk ik) er mee te maken dat men speakers waarvoor betaald is te graag ziet. Bling.
Ook zijn speakers voor die opstelling vaak ongeschikt en is DSP nodig.

Op AVSforums zie je het vaak toegepast worden.
Het heeft een hoop voordelen.

Edit: ik begrijp nu dat het enkel om optimale ratios gaat.
ik praat over in-wall systemen.
En blijf van mening dat muziek niets te zoeken heeft in een dedicated ruimte. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

activ

Quote from: Knor on May 16, 2018, 18:52:15
Niet nodig. Je kunt bij elke inhoudsmaat hele mooie en hele slechte afmetingsverhoudingen vinden. Het is niet zo dat een ruimte persé meer dan 150 kuub moet worden. Ook ruimtes van 50 kuub kunnen over perfecte verhoudingen beschikken.
De grootte van het luidsprekersysteem is in principe sturend voor de inhoud. Je wil niet een groot systeem zoals dat van Jean Sibelius plaatsen in een ruimte van 75 kuub.

Maar misschien wil je over deze cruciale basis eens iets lezen, dan weet je meteen hoe het zit met ratio's en ook met die niet bestaande maar hardnekkig persisterende "gouden ratio"...
https://dngmns.home.xs4all.nl/ratio.htm

Interessant verhaal, ik heb voor de grap de Excel ook gedownload en de berekening een gedaan op mijn bestaande kamer.
Resultaat was volgens attachment.

p.s. Ik heb de maten in meter opgegeven, hoop dat dit goed is.


Knor

Quote from: activ on May 17, 2018, 11:30:02
Interessant verhaal, ik heb voor de grap de Excel ook gedownload en de berekening een gedaan op mijn bestaande kamer.
Resultaat was volgens attachment.

p.s. Ik heb de maten in meter opgegeven, hoop dat dit goed is.

Lijkt me vrij sterk, dat je de maten in meters hebt opgegeven. Het zullen feet zijn.
Een totaal van 11 resonantiemodi onder 300Hz betekent dat je het formaat van een schoenendoos hebt uitgerekend. Het zou een driecijferig getal moeten zijn...
Decimalen scheiden met een komma bij het invoeren, niet met punt.

In mijn berekening is er in elk geval sprake van een totaal van 237 modi onder 300Hz bij die afmetingen. Er is bovendien een retromodus rondom 31,5Hz.

Het is een tricky programma. Je moet beginnen met het juist invullen van de grafiek `modes per 1/3 octave´. Dat heb je vast niet gedaan...
Het is hoe dan ook ergens misgegaan.
Maar ik wil niet verder over dit onderwerp in dit topic van Jean. Je kunt er als je wilt een nieuw topic van maken, maar eerlijk gezegd heb ik daar zelf niet zo´n zin in om aan deel te nemen.

Voor jouw afmetingen geldt in elk geval dat er behalve die retromodus nog 2 potentièle probleemfrequenties (axiaalmodi) zijn, nl. op 72 en 144Hz. Veel minder ernstig dan die retro.
Dit is geen goede ratio, en het is zeker ook geen extreem slechte, maar daar bij 30Hz zit het niet goed.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

activ

Quote from: Knor on May 17, 2018, 12:05:46
Lijkt me vrij sterk, dat je de maten in meters hebt opgegeven. Het zullen feet zijn.
Een totaal van 11 resonantiemodi onder 300Hz betekent dat je het formaat van een schoenendoos hebt uitgerekend. Het zou een driecijferig getal moeten zijn...
Decimalen scheiden met een komma bij het invoeren, niet met punt.

In mijn berekening is er in elk geval sprake van een totaal van 237 modi onder 300Hz bij die afmetingen. Er is bovendien een retromodus rondom 31,5Hz.

Het is een tricky programma. Je moet beginnen met het juist invullen van de grafiek `modes per 1/3 octave´. Dat heb je vast niet gedaan...
Het is hoe dan ook ergens misgegaan.
Maar ik wil niet verder over dit onderwerp in dit topic van Jean. Je kunt er als je wilt een nieuw topic van maken, maar eerlijk gezegd heb ik daar zelf niet zo´n zin in om aan deel te nemen.

Voor jouw afmetingen geldt in elk geval dat er behalve die retromodus nog 2 potentièle probleemfrequenties (axiaalmodi) zijn, nl. op 72 en 144Hz. Veel minder ernstig dan die retro.
Dit is geen goede ratio, en het is zeker ook geen extreem slechte, maar daar bij 30Hz zit het niet goed.

Okay, bedank. Ik zal er over op houden :)

Knor

Quote from: activ on May 17, 2018, 12:24:26
Okay, bedank. Ik zal er over op houden :)
Zo erg ist nou ook weer niet.
Elders okee, maar niet in dit showcase topic...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

activ

Quote from: Knor on May 17, 2018, 23:17:25
Zo erg ist nou ook weer niet.
Elders okee, maar niet in dit showcase topic...
Bedoelde er ook niet negatiefs mee hoor. Ik ben het gewoon met je eens dat het niet in dit topic thuis hoor. Aangezien ik mijn huiskamer toch niet ga verbouwen lijkt het mij ook niet direct nuttig er een nieuw topic voor te starten.

Jean Sibelius

Quote from: Bas Akkerman on May 15, 2018, 19:14:47
Dat is ook mijn prioriteit. Met een nieuw huis en wie weet wel een hele aparte ruimte gaat dat nog echt een project worden. Jouw ruimte blijft referentie, dus tegen die tijd hoop ik gebruik te kunnen maken van jouw expertise en ervaringen. Hoe hoog is jouw ruimte ook alweer?

Bedankt! :) Als je zover bent, dan ben je uiteraard van harte welkom om nogmaals langs te komen en om inspiratie op te doen voor je eigen situatie. Ik heb overigens geprobeerd om de belangrijkste stappen en 'lessen' die ik heb opgedaan in mijn traject te bundelen in het openingstopic (als je toch al aan het lezen bent).

Mijn ruimte is uiteindelijk 2.77 meter hoog geworden (afstand bovenkant vloer tot onderkant breedplaatvloeren). Daar zijn later nog het stucplafond en de daarin geïntegreerde diffusie eilanden onder komen te hangen. Nadat duidelijk was wat de maximaal mogelijk maten waren voor de ruimte heeft Toine in enkele iteratiestappen de definitieve afmetingen bepaald.

Quote from: Maximus_Aurelius on May 15, 2018, 21:23:12
Mooi rijtje Jan qua versterkers. Tof je op de High-End te zien en uiteraard leuk je gesproken te hebben.

Ik heb mij goed geamuseerd.
Wij gingen pas om 18 uur naar buiten. Hebben nog de Burmester demo meegepikt.
Ook in de hal naar YG Acoustics gegaan waar Nagra met Playback designs speelde. Dit klonk echt heel goed.
Nagra en YG is wel een  :inlove: combi. Wist ik al maar leuk dat het steeds weer terugkomt.

Was jij ook nog bij Marten langs gegaan? De set waar een mooi prijskaartje aanhangt  ;).
Vooral die Vitus blokken waren mooi.
Oké de set klonk echt heel goed en de prijs tja..........

Net geen zes nullen  ;)

VR met Wavac klonk ook heel goed alleen het hoog was wel soms te aanwezig.

Hoi Nico. Was inderdaad leuk om elkaar weer te zien en te spreken op de beurs. Net voor de beurs heb je nog wat interessante merken doorgeven, die ik nu ook nog (op de valreep) heb kunnen beluisteren.

Laten we eens kijken wat er mogelijk is om te komende tijd te beluisteren in mijn eigen set-up (helaas waren niet alle merken op mijn lijstje te beluisteren in een spelende set-up). De meeste van de versterkers heb ik gelukkig wel kunnen beluisteren (altijd wel in combinatie met andere speakers dan Von Schweikert muv VAC versterkers die speelde met die enorme Von Schweikert Ultra VR11's! Ik ben daar 's ochtends begonnen met luisteren, de tweede keer was toen wij elkaar spraken en ik ben later op de dag nog 'even' teruggegaan en heb daar nog 1 uurtje gezeten (incl. wat verzoeknummers). Verder vond ik o.a. de Constellation, Jeff Rowland en Soulution combinaties lekker klinken. De Nagra HD amp heb ik twee keer gezien/gehoord. In combinatie met YG inderdaad erg goed, de andere combinatie vond ik persoonlijk minder geslaagd. De kleine en grote Vitus blokken ook gehoord en die klonken ook lekker en zo verder... Teveel mooie dingen om in 1 dag goed te kunnen beluisteren, daarom zal ik de volgende keer weer twee dagen gaan. Gewoon voor de lol of nog steeds met een 'missie' zien we volgend jaar wel weer.

De belangrijkste reden(en) voor mij om dit jaar naar de High-End te gaan waren om Damon Von Scheikert te ontmoeten en om contacten te leggen met de mensen van VAC en Lampizator. Uiteraard was ik ook erg benieuwd naar de VR11's. Dit is allemaal gelukt en dat heeft ertoe geleid dat ik binnenkort een setje VAC Signature 200iQ's monoblokken op proef krijg. Damon vertelde me dat dit ook de blokken zijn die hij thuis in zijn eigen set-up gebruikt, dus ik ben erg benieuwd naar de match en het effect op natuurgetrouwheid en realisme wat dit op gaat leveren in mijn set-up :).

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Quote from: Knor on May 16, 2018, 00:11:46
@Bas: hoe vrij ben je / zul je zijn met die nieuwe ruimte?
Als er enige vrijheid is, wil ik met alle plezier wat gaan rekenen aan de drie dimensies van je nieuwe ruimte.

Hoi Toine. Leuk om te zien, dat je nog steeds dit topic leest. Als ik eerder had kunnen reageren dan was mijn suggestie aan Bas geweest om (tzt) met jou contact op te nemen (zonder jou was de Mansion namelijk nooit geworden zoals deze nu is). Goed om te lezen dat de contacten gelegd zijn!

Quote from: Bas Akkerman on May 16, 2018, 08:32:11
Geen idee, maar het is een absolute pre om een echt goede ruimte te hebben. Daar wil ik veel voor doen en laten. Het liefst bouw/maak ik het van de grond af, zodat het in één keer goed is. Denk aan een garage, tuinhuis, kelder of zolder of iets zelf te bouwen. Al zal dat laatste dan war langer op zich moeten laten wachten, ben ik bang.
Dus als je dat zou willen doen, echt heel graag, dat zou ik enorm waarderen. Het handigste is in mijn eigen showcase denk ik. Hoewel ik misschien ook wel een apart topic zal maken.

Hoe meer vrijheid je hebt om iets te creëren hoe minder concessies je zult hoeven doen. In ieder geval mooi om te lezen dat akoestiek nog steeds bij veel mensen op de 'to-do-list' staat gezien de discussie(s). Ik heb ondertussen makkelijk praten, maar als je de mogelijkheid hebt en deze gebruikt of mogelijkheden creëert om stappen te maken qua akoestiek, dan heb je daar veel meer profijt van dan wat dan ook. Let wel: in een 'goede' ruimte is o.a. goede plaatsing van de speakers nog steeds cruciaal om een goed resultaat te krijgen.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Vandaag is voor mij een bijzondere dag! :pompom: :pompom: :pompom:

Het is vandaag namelijk exact 10 jaar geleden dat dit topic is gestart en ik begonnen ben met de realisatie van project "Confidence Mansion" (zoals de schuur uiteindelijk is genoemd). En dat allemaal naar aanleiding van een opmerking van Angelie dat ik "maar zo'n hok in de tuin moest gaan bouwen voordat die grote speakers zouden komen" (waarbij ze de Dynaudio Confidence C4's bedoelde) :).

Ik ben tijdens mijn recente vakantie begonnen om dit, ondertussen 138 pagina's tellend, topic nog eens in zijn geheel door te lezen. Het leest eigenlijk best 'lekker weg', maar zo achteraf alles nog eens lezend is het toch wel een heel project geweest met veel leuke mijlpalen, maar ook met tegenvallers (die ik alweer was vergeten) en de constatering hoe positief ik was (zou het nu naïef noemen) qua doorlooptijd. Ik heb niet echt meer actief gekeken naar de verschillende data waarop dingen klaar waren, maar het komt neer op ruwweg 9 maanden plannen maken, 4 maanden slopen/ruwbouw, 3 jaar afwerking van de ruimte en daarna nog, in stappen, upgraden en tweaken. Al met ongelofelijk hoe lang het alweer is geleden dat de set vanuit de woonkamer naar de ruimte is verhuisd (mei 2012) en de mooie upgrades die ik daarna nog heb mogen doen (en die ene laatste(?) ... die gaat er echt nog een keer komen).

Het viel me tevens op hoeveel mensen hebben meegewerkt aan dit project, hoeveel goede suggesties (soms gevraagd en soms ongevraagd) ik heb gekregen van verschillende forumleden (helaas hebben sommige van hen ondertussen besloten om het forum te verlaten) en verder was het natuurlijk erg leuk om nogmaals de vele positieve/leuke reacties nogmaals te lezen, die me extra motiveerde om door te gaan 8) O0.

Nu terugkijkend nog steeds enorm blij dat ik destijds het besluit heb genomen om dit te doen en dat ik trouw ben gebleven aan mijn uitgangspunt. Ik pak vanavond een borrel(tje) om deze mijlpaal te vieren! :coffee: Proost allemaal en geniet van het prachtige weekend dat voor de deur staat.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

garmtz


bmateijsen

En vooral proost! Is het al gelukt met de NAS?

chansig

Owow....de pubertijd komt eraan....lastige jaren, dus inderdaad geniet er nog even van.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ruud2

hallo Jan,
ook mooi dat je je standpunt zo lang hebt kunnen vasthouden en dit hebt kunnen realiseren en bouwen. :clapping:
uit ervaring kan ik er enigszins over meepraten hoeveel tijd, geld en energie erin gaat zitten.
ik blijf het mansion gewoon volgen.
groet, Ruud


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

blue-eyes

Een van de betere topics, gefeliciteerd met je hok :P


En nu, hok 2.0? lol Veel veel plezier, benieuwd naar je EV's :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

skyfox

Gefeliciteerd, Jan! Na je ruimte te hebben mogen ervaren heb ik niets dan lof voor alle moeite die je erin hebt gestoken. Moeite in het bouwen, maar vooral ook het documenteren ervan. Je ruimte is waanzinnig! Proost!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Marco66

Proost, heb met veel plezier je topic gevolgd en een keertje live meemaken zou erg leuk zijn.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Bas Akkerman

Meer dan gefeliciteerd. Je volharding heeft absoluut zijn vruchten afgeworpen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Knor

Tsjonge, 10 jaar alweer? Gedenkwaardig moment, ongetwijfeld!

Het enige dat nu niet meer mogelijk is
Is verhuizen... :)
Gefeliciteerd met alles!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

vik

Gefeliciteerd Jan   8)

Samen met HTip (nog een jaartje ouder) zijn jullie toch wel de grondleggers op het forum.  8)

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike