Subwoofer kunstwerk op basis van CSS SDX15 en Hypex DS4.0

Started by Ejorne, May 24, 2008, 13:38:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Quote from: hans. on March 25, 2011, 21:46:51
ik snap alleen je opmerkingen over de behringer niet. met een behringer kan je toch hetzelfde of beter berijken dan met een antimode?
ik heb er zelf een en dat werkt echt super, wel een tijdrovende klus om het goed in te regelen maar dan werkt het prima.
de antimode regelt zichzelf in zeker?

De behringer kan inderdaad goed werk doen als je hem goed ingesteld krijgt. Maar dat goed instellen lukte bij mij niet echt. Ik kreeg de respons wel wat vlakker maar dat klonk vervolgens nergens naar. En de waterfall leek er nauwelijks op te reageren.

De antimode kan ook goed werkt leveren. Dat zie je bijvoorbeel mooi aan mijn laatste meting. Echter met mijn sub als downfire deed de antimode vrijwel niets aan het geluid. Het enige resultaat was een tweetal kleine dipjes aanbrengen rond de 40 en 50 Hz. Ik heb dat bekeken door een meting vlak bij de woofer te maken. Ongecorrigeerd gaf het een te verwachte resultaat. Sterk aflopend in het laag zo'n beetje als een simulatie ook zou laten zien. Dezelfde meting vlak bij de woofer maar dan met de antimode actief (en de antimode was op dat moment natuurlijk wel gewoon op de luisterplek ingemeten) gaf vrijwel exact dezelfde response als wanneer de antimode niet actief stond maar dan met die twee dipjes op de 40 en 50 hz. Die dipjes deden dicht bij de woofer, als ik het met goed herinner, iets van -6db. Maar op de luisterplek werd er niet veel meer dan 3 db afgesnoept.

Dus dat ik het met handmatig instellen via de behringer niet tot een goed resultaat wist te krijgen is wellicht in relatie tot de antimode die er in die situatie ook niets van bakte.

Quote from: morca on March 25, 2011, 21:54:33
Maar als er een mooie 1124 staat binnenkort voor weinig in de markt zou hij dat nog wel overwegen denk ik ;D

Ik denk dat er een mini-dsp komt maar dat moet ik nog even verder uitzoeken. Ik heb nog niet inzichtelijk of er met de mini-dsp makkelijk met presets gewerkt kan worden. Dat is wel een pre omdat ik net als jij graag een film en muziek stand wil maken.

Ejorne

Quote from: morca on March 25, 2011, 18:04:24
ventilatorrooster ;) nu blaast er ook lucht doorheen :D

Doet me ineens denken aan deze subwoofer. Dat is nog eens een mooie toepassing voor achter dit rooster.  O0


Dit is wat die doet.

Maar de prijs ligt voor vele helaas wel ver buiten bereik.

morca

Quote from: Ejorne on March 26, 2011, 14:06:45
Doet me ineens denken aan deze subwoofer. Dat is nog eens een mooie toepassing voor achter dit rooster.  O0


Dit is wat die doet.

Maar de prijs ligt voor vele helaas wel ver buiten bereik.

dat is nog eens luchtdruk :D :D

Interficior

Een stap verder gaat nog om een compressiekamer te maken met een luchtcompressor en deze door een constructie open en dicht te schakelen. Is meestal niet de meest HiFi'ige oplossing die er bestaat maar als je nu eens écht laag wilt waar de funderingen onder je kont wegtrillen is dat wel dé manier.
Take it or lease it

morca

Quote from: Interficior on March 26, 2011, 15:02:13
Een stap verder gaat nog om een compressiekamer te maken met een luchtcompressor en deze door een constructie open en dicht te schakelen. Is meestal niet de meest HiFi'ige oplossing die er bestaat maar als je nu eens écht laag wilt waar de funderingen onder je kont wegtrillen is dat wel dé manier.
De SDX is na mijn luistersesie donderdag zeer goed bevonden,er word genoeg lucht verplaatst opeens :thumbs-up:
Nu kan ik die dieptebommen ook goed bij jouw ervaren makker  :popcorn:

HJ

Quote from: Ejorne on March 26, 2011, 01:07:40
De behringer kan inderdaad goed werk doen als je hem goed ingesteld krijgt. Maar dat goed instellen lukte bij mij niet echt. Ik kreeg de respons wel wat vlakker maar dat klonk vervolgens nergens naar. En de waterfall leek er nauwelijks op te reageren.

De antimode kan ook goed werkt leveren. Dat zie je bijvoorbeel mooi aan mijn laatste meting. Echter met mijn sub als downfire deed de antimode vrijwel niets aan het geluid. Het enige resultaat was een tweetal kleine dipjes aanbrengen rond de 40 en 50 Hz. Ik heb dat bekeken door een meting vlak bij de woofer te maken. Ongecorrigeerd gaf het een te verwachte resultaat. Sterk aflopend in het laag zo'n beetje als een simulatie ook zou laten zien. Dezelfde meting vlak bij de woofer maar dan met de antimode actief (en de antimode was op dat moment natuurlijk wel gewoon op de luisterplek ingemeten) gaf vrijwel exact dezelfde response als wanneer de antimode niet actief stond maar dan met die twee dipjes op de 40 en 50 hz. Die dipjes deden dicht bij de woofer, als ik het met goed herinner, iets van -6db. Maar op de luisterplek werd er niet veel meer dan 3 db afgesnoept.

Dus dat ik het met handmatig instellen via de behringer niet tot een goed resultaat wist te krijgen is wellicht in relatie tot de antimode die er in die situatie ook niets van bakte.


Ik denk dat er een mini-dsp komt maar dat moet ik nog even verder uitzoeken. Ik heb nog niet inzichtelijk of er met de mini-dsp makkelijk met presets gewerkt kan worden. Dat is wel een pre omdat ik net als jij graag een film en muziek stand wil maken.

met een behriner kun je ook eenvoudig meerdere setups maken (ik dacht 12 als ik het goed heb), zodat je voor film en muziek aparte instellingen kunt maken.
maar naar mijn mening is 1 goede afstelling het beste zowel bij film als muziek, nadeel is alleen dat de opname goed moet zijn anders klinkt het niet altijd even goed.


Ejorne

Zojuist de inuke 3000dsp bij feedbackmusic punt com gekocht...
8)

Ik hoop van het weekend te kunnen testen. Dan even de fan omzetten (of weer verkopen...  ;D )

Walter_PPK

Ben erg benieuwd of het veel verschil maakt in voordeel van de behringer tov de hypex.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Former member 78



Ejorne

Quote from: ArjanR1 on March  1, 2012, 21:19:33
Ik ook :)
Quote from: Walter_PPK on March  1, 2012, 21:12:44
Ben erg benieuwd of het veel verschil maakt in voordeel van de behringer tov de hypex.

Ik zal de bevindingen zeker even delen.

Quote from: morca on March  1, 2012, 21:28:15
:thumbs-up:  eindelijk 1000 watt erop  :music:
Zaterdag speelt ie?  :coffee: ? hoe laat  :D

Ik hoop zaterdag er even tijd voor te krijgen ja. Ik laat het je dan zeker even weten.  :coffee:

morca

Quote from: Ejorne on March  1, 2012, 21:35:00
Ik zal de bevindingen zeker even delen.

Ik hoop zaterdag er even tijd voor te krijgen ja. Ik laat het je dan zeker even weten.  :coffee:
:coffee: en inregelen ,ik heb er zin aan,we gaan die SDX eens flink gek laten doen,das veel te lang geleden  :pompom: ik neem wat film mee  :popcorn:

skyfox

Woei, ik ben benieuwd naar de testresultaten!!  :music:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Ejorne

Amp is binnen. Ziet er echt zo uit als op de plaatjes, foeilelijk...  ;D

Helaas kan ik nog geen bridged schakeling proberen daarvoor heb ik twee speakon plggen nodig. Ik heb er maar eentje overgenomen van flavio.

Dus als ik vandaag zou gaan testen dan is dat met 880w op 4 ohm. Maar dat is nog altijd ruim het dubbele van wat de hypex ds4 geeft. (op papier)


Maar we hebben hier in de buurt van ons boerendorpje vast wel een winkel die speakon pluggen verkoopt. Ik wil wel weten wat mijn sdx doet wanneer hij gekieteld wordt...  :P

Former member 78

Ik weet zeker dat je tevreden zult zijn over de iNuke ;)
Het is gewoon een beest voor het geld!

Have fun.

morca

Zo speakon,s had ik gisteren in me handen toen ik de Denon,s van zolder haalde  :clapping: dus die komen eraan
Komen van me oude Alpine sub,s.
En Ejorne heeft een XLR voor mij om de Denon POA,s te testen ..........ben benieuwd,naar zijn en mijn aansturing  :D

Goed teamwork weer en dat moeten we nog beginnen met instellen  :popcorn:

Ejorne

Quote from: morca on March  3, 2012, 12:11:56
Zo speakon,s had ik gisteren in me handen toen ik de Denon,s van zolder haalde  :clapping: dus die komen eraan
Komen van me oude Alpine sub,s.
En Ejorne heeft een XLR voor mij om de Denon POA,s te testen ..........ben benieuwd,naar zijn en mijn aansturing  :D

Goed teamwork weer en dat moeten we nog beginnen met instellen  :popcorn:

Ik ik heb zowel een xlr kabel als een verloop xlr-rca.

En de speakon plug is helemaal top dat je die nog hebt.  8)



Ejorne

Quote from: morca on March  3, 2012, 12:29:36
gaaf je zo wel een broodje kosten met kaas uit de oven  :D

Daar moet ik nog even een poosje over denken hoor...   ???
Maar tijdens het wachten daarop zal ik je uiteraard voorzien in van de nodige versnaperingen...  ;D

Timvg

Voor bridged heb je bij de iNuke geen twee speakon pluggen nodig hoor.. gewoon intern via usb op bridged mode schakelen en enkel de A in en outputs gebruiken

morca

We zijn eruit Tim ,thanks voor de tip in ieder geval  ;)

Ik heb het Ejorne niet aangedaan en de SDX even naar ze max gedrukt  :D ,maar het klinkt goed lijkt na een korte luistersessie ,veel gemeten en ingeregeld eerst.
Aanstuuring lijkt nu idd goed te zijn,je hoord goed nu dat hij meer vermogen krijgt,woofer speelt strakker,sneller ,meer detail in het laag,beter aanwezig blijven van bepaalde dingen.
De aanslag is veel krachtiger.Veel controle over het hele gebied.
De 1000 Watt zware SDX  past ik denk best goed bij de Inuke,maar we laten eerst Ejorne eens rustig luisteren voor het uiteindelijke oordeel.

Ik denk wel goed resultaat zo,veel luisterplezier makker  :thumbs-up:
Het was weer een leuke middag  :coffee:   :music:
Nu nog   :popcorn: Film  ;D

Ejorne

Quote from: Timvg on March  3, 2012, 12:38:43
Voor bridged heb je bij de iNuke geen twee speakon pluggen nodig hoor.. gewoon intern via usb op bridged mode schakelen en enkel de A in en outputs gebruiken

Inderdaad, daar kwamen we bij het aansluiten ook achter. Ik had snel even gekeken en dacht dat ik a+b nodig had maar dit bleek helemaal niet nodig.  ;)

Quote from: morca on March  3, 2012, 18:31:57
We zijn eruit Tim ,thanks voor de tip in ieder geval  ;)

Ik heb het Ejorne niet aangedaan en de SDX even naar ze max gedrukt  :D ,maar het klinkt goed lijkt na een korte luistersessie ,veel gemeten en ingeregeld eerst.
Aanstuuring lijkt nu idd goed te zijn,je hoord goed nu dat hij meer vermogen krijgt,woofer speelt strakker,sneller ,meer detail in het laag,beter aanwezig blijven van bepaalde dingen.
De aanslag is veel krachtiger.Veel controle over het hele gebied.
De 1000 Watt zware SDX  past ik denk best goed bij de Inuke,maar we laten eerst Ejorne eens rustig luisteren voor het uiteindelijke oordeel.

Ik denk wel goed resultaat zo,veel luisterplezier makker  :thumbs-up:
Het was weer een leuke middag  :coffee:   :music:
Nu nog   :popcorn: Film  ;D


Nog bedankt voor je hulp morca! Echt top!  8)
Aansturing lijkt inderdaad een heel stuk beter dan op de hypex ds4. De ds4 perste er wel ongeveer dezelfde meetgrafiek uit maar toch zonder de nodige detail en aanzet. Wanneer ik een boost op 20Hz plaatste hoorde ik met de hypex het geluid alleen maar een beetje inkakken. Er was wel een boost te zien in het laag in de meting maar het geluid leek alleen maar minder strak te worden.

Als ik nu een boost op 20Hz zet dat hoor ik wat de bedoeling daarvan is.  8) Meer druk in het laag maar geen detail verlies.
Aanzet in de bas is inderdaad ook veel beter hoorbaar.   :pompom:

De fan heb ik al vervangen. Ik heb een fan overgenomen van Flavio. Een nexus fan met van die witte schoepen. De stilste fans volgens de opdruk. Leuk, maar ik denk dat ik er toch maar eentje van Scythe in zet of misschien een papst? Ik heb papst eigenlijk al jaren niet meer gehoord en weet niet of ze aan de stilheid (en gentle toon) van scythe kunnen tippen. Ik heb mijn pc voorzien van Scythe gentle tycoon fans, ik hoop dat deze ook in de maat voor de inuke leverbaar zijn. Deze fans zijn misschien  niet de aller stilste maar het geluid dat ze produceren is, zoals de naam al doet vermoeden, gentle.

Nu met deze nexus fan is het geluid in ieder geval al een heeeeeeeeeeeeeel stuk minder dan met de stock fan. Mijn god wat maakt dat ding een kabaal met de standaard fan. Ik vraag me af welke malloot deze bij Behringer als stil denkt te kunnen typeren...  :crazy:

Goed, de nexus mag blijven als ik hem straks niet meer hoor op de luisterplek en de inuke op zijn plekje achter onderin de kast. Nu staat hij bovenop de sub en dan hoor ik hem helaas wel. Nu wordt het geluid wel overstemt door het geluid van de upc mediabox maar wanneer ik lekker ga zitten voor een muziekje gaat dat pokkeding van upc dan ook altijd uit. Dan ga ik wel weer de inuke horen, ben ik bang.

Komende tijd nog even lekker testen met metingen en crossover filters. Maar toto nu toe positieve ervaring.

Toch ook wat minder positieve dingen opgemerkt;
- filters op de inuke kunnen maar tot -15dB en met een max Q van 10 is een filter niet heel smal te krijgen. Dat is met de 1124 een ander verhaal. Daar kan ik tot -48dB en heel smalle filters maken... Maar goed, eerst maar eens kijken wat ik met de 8 filters van de inuke weet te bereiken. Wat gisteren met morca bereikt is beloofd al veel goeds.

Een groot voordeel vind ik de presets die ik vanaf de computer kan switchen. Met de android neem ik dan mijn scherm over en kan ik vanaf mijn luisterplek zo door mijn presets schakelen!  8)

... wordt vervolgd ...

Former member 78

Ik heb een zwarte fan, en hoor hem nooit.
Alleen geen idee welke het is.


Interficior

Quote from: Ejorne on March  4, 2012, 07:58:16
[...] of misschien een papst? Ik heb papst eigenlijk al jaren niet meer gehoord [...]
Dan is het goed toch? :D
Take it or lease it