Subwoofer kunstwerk op basis van CSS SDX15 en Hypex DS4.0

Started by Ejorne, May 24, 2008, 13:38:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Interficior

Foto's van de overige twee kanten?

Ik ben trouwens wel heel benieuwd hoe dit woofertje klinkt!
Take it or lease it

Ejorne

Quote from: Interficior on November 12, 2008, 10:09:01
Foto's van de overige twee kanten?

Ik ben trouwens wel heel benieuwd hoe dit woofertje klinkt!

Woofertje... ? Woofertje!!! Man, er zijn hier in de buurt de laatste tijd opvallend veel mensen met een klaplong...  ;D  ;D

De overige twee kanten zijn nog niet af. Lorenzo is inmiddels wel terug van zijn Kite-board ervaring. Hij is bijna een half jaar op Bonaire geweest en heeft daar veel ervaring opgedaan. Maar nu is hij weer hier en kan hij straks mooi even die andere twee kanten afmaken.

Momenteel zijn deze twee kanten alleen voorzien van een achtergrond zoals die ook op de beschilderde kanten te zien is. Wanneer hij er tijd voor heeft dan maakt hij het helemaal af. Zal niet zo lang meer duren.  8) Maar aan de andere kant vind ik het dan wel jammer dat ik de sub dan weer een poosje moet missen.... Helemaal nu ik mijn oude sub net verkocht heb. Anders had ik die nog even in kunnen zetten. Maar ach, ik moet niet zo zeuren. Die paar dagen kom ik vast wel door zonder sub...  :-[

Mocht je een keer in de buurt van Putten komen, dan ben je van harte welkom om eens te komen luisteren en een bakje koffie te drinken.

Grtz,
Jeroen

Henkjan_O

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Sol

Hoe staat het met de vorderingen van de bouw van deze subwoofer / kunstwerk?
Ben razend benieuwd naar het visuele eindresultaat, maar zeer zeker ook naar jouw bevindingen. ;D
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

Ejorne

Quote from: Sol on December  4, 2008, 17:03:46
Hoe staat het met de vorderingen van de bouw van deze subwoofer / kunstwerk?
Ben razend benieuwd naar het visuele eindresultaat, maar zeer zeker ook naar jouw bevindingen. ;D

De sub staat er nog steeds zo bij als op blz 3 van deze topic.
linkje

Lorenzo is inmiddels al weer een poosje terug van zijn tripje naar Bonaire en heeft waarschijnlijk binnenkort wel even tijd om de twee overgebleven zijkanten te beschilderen.

Verder ben ik nog van plan om andere voetjes onder de sub te maken en om op een of andere manier de sub wat zwaarder te maken...

Henkjan_O

je moet t mss eerst met de kunstenaar overleggen, maar een vriend van me heeft erg goede resultaten gehaald door een simpele dikke stenen plaat op z'n sub te leggen (mooie natuursteen oid van t tuincentrum of reststukje bij de grafstenenboer)
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Sol

Quote from: Ejorne on December  4, 2008, 17:40:41
De sub staat er nog steeds zo bij als op blz 3 van deze topic.
linkje

Lorenzo is inmiddels al weer een poosje terug van zijn tripje naar Bonaire en heeft waarschijnlijk binnenkort wel even tijd om de twee overgebleven zijkanten te beschilderen.

Verder ben ik nog van plan om andere voetjes onder de sub te maken en om op een of andere manier de sub wat zwaarder te maken...

Aha, die foto's heb ik inderdaad gemist. Vast te snel overheen gescrolled. ;D
Ziet er gaaf uit, one-of-a-kind.
Kan later misschien nog een waardevol museumstuk worden, haha. ( Afgaande op de carrière van de meester zelve ) ;D
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

Ejorne

Quote from: Henkjan_O on December  5, 2008, 12:00:46
je moet t mss eerst met de kunstenaar overleggen, maar een vriend van me heeft erg goede resultaten gehaald door een simpele dikke stenen plaat op z'n sub te leggen (mooie natuursteen oid van t tuincentrum of reststukje bij de grafstenenboer)

Ja, aan die optie heb ik ook gedacht. Alleen wel jammer dat dan de geschilderde bovenkant niet meer zichtbaar is. Een hele dikke glasplaat, zou dat een optie zijn? Maar dat zal niet zo heel zwaar zijn denk ik... En volgens mij ziet het er ook niet erg fraai uit...

Ik zit ook te denken om een dikke stenen plaat als voet te gebruiken. Als deze plaat dan vast komt te zitten aan de voeten van de sub dan maakt deze plaat ook deel uit van het gezamenlijk gewicht. Ik heb al wat tips verzameld om dit te realiseren, zoals een magneet constructie bijvoorbeeld.

Maar ik heb niet veel haast. Onder normaal gebruik blijft de sub gewoon op zijn plekje staan. Enkel wanneer ik de sub asociaal hard zet dan gaat die aan de wandel. Dat is vrijwel nooit en is tot nu toe alleen voorgekomen wanneer ik de sub aan iemand laat horen.

Ejorne

Quote from: Sol on December  5, 2008, 16:56:41
Kan later misschien nog een waardevol museumstuk worden, haha. ( Afgaande op de carrière van de meester zelve ) ;D

Ja, wie weet...
8)


Interficior

Quote from: Ejorne on December  5, 2008, 18:24:03
Een hele dikke glasplaat, zou dat een optie zijn? Maar dat zal niet zo heel zwaar zijn denk ik... En volgens mij ziet het er ook niet erg fraai uit...
Glas is behoorlijk zwaar. Zwaarder dan het zwaarste hout dat je kunt vinden, ongeveer gelijk aan hardsteen. Bovendien ziet er er juist heel fraai uit denk ik. Alleen de prijs van een stuk 3cm (or so) dik glas is meestal niet heel laag. ;D
Take it or lease it

Sol

Denk dat glas juist een extra perspectief kan toevoegen aan dit kunstwerk, m.n. een mooie dikke plaat. Het breken van het licht werpt telkens weer een andere blik op het zich aan de bovenkant bevindende schilderwerk.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

morca

heey Ejorne

leuk je ook hier eens te zien ;)
was een leuk project heb je met veel plezier geholpen met het afmaken van de kist en mijn pa heeft hem met veel plezier gemaakt voor je
was gezellig vanmiddag maar ik wil er de volgende keer wel weer eens opzitten omdat ie anders niet blijft staan ;D
dus maak even een juiste instelling met je Behringer DSP1124 parametrische equalizer en zet BoomBoom vast klaar ik wil weer eens een ritje door je kamer maken :clapping: hahahahaha

spreek je mvg  Morca

Ejorne

Quote from: morca on September 27, 2009, 22:42:48
heey Ejorne

leuk je ook hier eens te zien ;)
was een leuk project heb je met veel plezier geholpen met het afmaken van de kist en mijn pa heeft hem met veel plezier gemaakt voor je
was gezellig vanmiddag maar ik wil er de volgende keer wel weer eens opzitten omdat ie anders niet blijft staan ;D
dus maak even een juiste instelling met je Behringer DSP1124 parametrische equalizer en zet BoomBoom vast klaar ik wil weer eens een ritje door je kamer maken :clapping: hahahahaha

spreek je mvg  Morca

Haha, cool  8)  8)

Jij kunt binnenkort ook mooi gaan experimenteren met de Behringer...  :music:

Ejorne

Even een update omtrent deze downfire subwoofer.
...
..
.
Het is nu een frontfire geworden!  :dry:

De sub heeft in oorspronkelijke downfire vorm op drie plaatsen in mijn kamer gestaan. Maar telkens was het geluid niet helemaal top, tot zelfs zeer bagger. Dat laatste voornamelijk ook door wat gestuntel met een behringer dsp1124 en naar wat later bleek een nogal lastig tot onmogelijk te corrigeren ruimte / wisselwerking met de downfire. Later kocht ik namelijk een antimode. Dit bracht weliswaar een grote verbetering ten opzichte van mijn behringer gepruts maar bleek later erg weinig te verschillen met de standaard ongecorrigeerde situatie.

Kennelijk voelde de SDX zich niet echt prettig in downfire situatie, wellicht was de afstand tot de vloer te klein. En te samen met een akoestisch slechte plaats in de woonkamer gaf dit ongeveer het volgende resultaat. Dit is reeds een door een antimode gecorrigeerde situatie, zonder deze correctie zag de grafiek er vrijwel hetzelfde uit maar met ongeveer een 3db meer output rond de 40 en 50 hz. Twee kleine piek afvlakking in die zee van pieken en dalen.  :-[


Maarrrr,
in de nieuwe situatie ziet het eer heel anders uit. Mijn ruimte is niet optimaal maar lang niet zo schrikbarend als dat ik tot voor kort dacht. (ik gaf de schuld van de nare resultaten maar aan de kamerakoestiek) Je ziet nu ook mooi hoe een antimode ook kan werken. Ik vind het een mooi resultaat voor dit wonderkastje:




Morca heeft geholpen met de ombouwing en zeker ook met de weg daar naar toe. Zijn situatie met een prachtige JL sub geeft een superstrak resultaat. Echter waren de resultaten in een tijdelijk onderkomen in een ander huis een behoorlijk stukje minder. Gelukkig zit je weer terug op je oude vertrouwde stekkie Morca!  8) Maar eenmaal terug leek het geluid nog wel mooier dan voorafgaand aan dat uitstapje naar dat andere huis. En er was ook wel wat veranderd. Er stond nu een grote zachte stoffen bank voor de subwoofer in plaats van een gladde harde leren bank. Een mooie opsteker nadat akelige avontuur in dat andere huis!

Maar door al deze ervaringen gingen we vergelijken met andere situaties en natuurlijk volop met de situatie bij mij thuis. Daaruit is uiteindelijk de stap gekomen om eens te testen om mijn sub als frontfire in de hoek te zetten met een bank pal voor zijn snuffert. Morca heeft eveneens een mooi rooster gemaakt die voor de sub zit en als bescherming dient voor eventuele boze kinderhandjes...  ;D

Het is een tijdelijke testopstelling. De sub wordt nog een keer mooi opgeknapt aan de voormalige onderkant en nu dus voorkant. Er zijn nog twee ongeschilderde vlakken aan de sub. Misschien kan Lorenzo, als hij een keertje tijd heeft, er dan een multifunctioneel kunstwerk van maken. Welke als DF én FF inzetbaar is.  8)  Ook hoop ik dat ik de aansluitingen naar de achterkant (voorheen bovenkant) van de sub kan verplaatsen.




HJ

heel gaaf gedaan die beschildering :) ik heb daar ook al aan gedacht omdat mijn sub ook aardig in de weg staat.
als ik een goede meet microfoon heb ga ik eens proberen wat het verschil is tussen FF en DF, ik heb nu FF maar heb liever DF ivm kleine kinderhandjes....

Ejorne

Quote from: hans. on March 23, 2011, 22:41:07
heel gaaf gedaan die beschildering :) ik heb daar ook al aan gedacht omdat mijn sub ook aardig in de weg staat.
als ik een goede meet microfoon heb ga ik eens proberen wat het verschil is tussen FF en DF, ik heb nu FF maar heb liever DF ivm kleine kinderhandjes....


Bedankt! :)

Ik heb ook voor DF gekozen in verband met de kinderen. Maar achteraf blijkt DF ook helemaal niet zo veilig. Voor je het weet zit er een balletje of ander speelgoed klem onder je woofer en de vloer. Het lastige is dat je dit lastig kunt zien.
Voor het geluid pakte het bij mij achteraf gezien dus ook heel slecht uit. Maar goed, er zijn natuurlijk veel subwoofers die wel goed in DF kunnen presteren.

Maar pas dus wel op voor DF. Je kunt de sub natuurlijk op een tegel op ander plateau zetten maar ook daar kan van alles tussen stuiteren. Je moet er niet aan denken wat er gebeurd als er bijvoorbeeld een puntig stuk lego bouwsel klem onder de woofer zit en je zet in een rustig moment even je sub voluit met een heftige film...  :crazy:

FF met een rooster is (hopelijk  :lookaround: ) een veiliger alternatief.  
/edit: Hoewel, schiet me net te binnen, puur voor de veiligheid is DF met rooster het beste alternatief...

morca

Ja gaaf he dat het allemaal zo uit begint te pakken, na het kantelen en het op de juiste plek zetten,en die bank(basstrap&harmonischen demper) ervoor klinkt het al veel strakker
Die van jouw gaat nog wel zo strak spelen als die van mij hoor,daar prutsen we nu gewoon mee verder
Ik denk dat we wat goeds verzonnen hebben,nu nog wat cashflow voor de aansturing,en dat kleed komt vanzelf nog wel :D

slobberbone

Dat frontfire beter klinkt had ik je al eerder gemeld  ::)

Nu wordt het deze zomer geen bbq-en want pappa moest zonodig het rooster voor de woofer schroeven :( >:(

Ejorne

Quote from: slobberbone on March 25, 2011, 10:21:53
Dat frontfire beter klinkt had ik je al eerder gemeld  ::)

Nu wordt het deze zomer geen bbq-en want pappa moest zonodig het rooster voor de woofer schroeven :( >:(


Hahaha, wellicht kan ik de sub als upfire in de tuin slepen en een paar kolen op de woofer leggen...  :crazy:
Wordt dan een wat letterlijk uitgevoerde upfire.  ;D

Maar je had inderdaad al aangeraden om de sub als FF in te zetten. En uiteindelijk is die stap dan ook genomen. En ik ben blij, erg blij!
Met dank aan iedereen die mij op weg daar naar toe heeft geholpen, zoals jij, captain jack, ra subs en vooral ook morca.

Nu denk ik er nog over om eens de mini-dsp te gaan proberen. Ik lees er goede dingen over en ga me er nog eens verder in verdiepen. We hebben namelijk het idee dat het voor muziek weleens goed zal uitpakken wanneer het hele laag, onder de pakweg 30Hz wat naar beneden wordt bijgesteld. Deze mogelijkheid heb ik helaas niet met de antimode. Maar dat wat de antimode nu doet is al een hele verbetering.

Bij morca, die gebruik maakt van een behringer 1124p, is er een instelling die hij gebruikt voor muziek. Deze geeft in het onderste laag wat minder output dan bijvoorbeeld zijn film-stand. Die filmstand geeft wel een berg output op het hele laag maar klinkt voor muziek een stukje minder mooi dan die muziek-stand. Ik hoop bij mij thuis iets dergelijks te kunnen bereiken.

Maar phoe, wat een enorm verschil met mijn sub als FF in vergelijk met de DF. Ik ben blij, of had ik dat al gezegd?  :P

CaptainJack

Goed te lezen dat je een hele verbetering hebt nu.
Ik had ook al aangegeven om de woofer een keer frontfire te proberen.

De miniDSP heeft veel mogelijkheden en is naar mijn mening een verbetering t.o.v. de antimode.
De miniDSP heeft alleen veel meer tijd nodig om goed in te stellen dan de antimode dus ga er niet vanuit dat je met een uurtje klaar bent  ;D

Ejorne

Quote from: CaptainJack on March 25, 2011, 14:25:19
Goed te lezen dat je een hele verbetering hebt nu.
Ik had ook al aangegeven om de woofer een keer frontfire te proberen.

De miniDSP heeft veel mogelijkheden en is naar mijn mening een verbetering t.o.v. de antimode.
De miniDSP heeft alleen veel meer tijd nodig om goed in te stellen dan de antimode dus ga er niet vanuit dat je met een uurtje klaar bent  ;D


Inderdaad, vandaar dat ik niet vergeten ben jouw naam te noem. Wel ben ik waarschijnlijk wat andere namen vergeten. Al met al heeft het me er toe gezet om van me oorspronkelijke ontwerp af te stappen en toch maar eens FF te proberen.
Ik heb het niet eerder geprobeerd omdat ik het eerst rond moest krijgen met de rest van de bewoners. Stel dat ik het een keer getest zou hebben en de verandering zou niet op prijs worden gesteld. Dan had ik nu geweten hoe de woofer ook kan klinken maar het toch weer terug moeten zetten. Die ervaring wilde ik mij besparen. En vrouw en kind staan nog altijd ver boven mijn hobby fratsen.  ;D

Maar gelukkig heb ik een lieve vrouw die niet heel snel iets niet accepteert. Voordeel in deze is wel dat de opstelling zo een stuk veiliger is voor de kids. Niet dat ze dat ding slopen maar dat zo'n klein teer schedeltje zich niet open barst op de punt van dat gevaarte.

Ik ben niet bang om te gaan prutsen met de mini-dsp. Ik heb al pruts ervaring met de behringer 1124. En ik vond dat tot op een eker moment echt leuk om te doen. Maar ik kwam maar niet tot een goed resultaat. Naar later bleek deede de antimode ook vrijwel niets met die situatie. Er zal dus wel wat ernstig mis zijn geweest in die opstelling. Ik zie er naar uit om weer eens lekker aan het prutsen te kunnen gaan.  :P

morca

Quote from: CaptainJack on March 25, 2011, 14:25:19
Goed te lezen dat je een hele verbetering hebt nu.
Ik had ook al aangegeven om de woofer een keer frontfire te proberen.

De miniDSP heeft veel mogelijkheden en is naar mijn mening een verbetering t.o.v. de antimode.
De miniDSP heeft alleen veel meer tijd nodig om goed in te stellen dan de antimode dus ga er niet vanuit dat je met een uurtje klaar bent  ;D

Ik had 3 jaar geleden toen we aan het bouwen waren al mijn mening gemeld,waar hij nu staat als frontfire,maar toen wilde zijn WAF nog niet meewerken ;D
Instellen weet ie wel,hij hoord van mij ook hoe vaak ik soms nog opsta om iets bij te stellen als de meting al mooi is

morca

Quote from: slobberbone on March 25, 2011, 10:21:53
Dat frontfire beter klinkt had ik je al eerder gemeld  ::)

Nu wordt het deze zomer geen bbq-en want pappa moest zonodig het rooster voor de woofer schroeven :( >:(
ventilatorrooster ;) nu blaast er ook lucht doorheen :D

HJ

ik snap alleen je opmerkingen over de behringer niet. met een behringer kan je toch hetzelfde of beter berijken dan met een antimode?
ik heb er zelf een en dat werkt echt super, wel een tijdrovende klus om het goed in te regelen maar dan werkt het prima.
de antimode regelt zichzelf in zeker?

morca

Quote from: hans. on March 25, 2011, 21:46:51
ik snap alleen je opmerkingen over de behringer niet. met een behringer kan je toch hetzelfde of beter berijken dan met een antimode?
ik heb er zelf een en dat werkt echt super, wel een tijdrovende klus om het goed in te regelen maar dan werkt het prima.
de antimode regelt zichzelf in zeker?
Hij had last van veel nagalm ed ,waardoor er altijd een zeer grillige meting uit kwam,dit kwam door de plaatsing en demping vd plaats.Geen dus
Nu staat hij wel op een mooie plek dus zal de berhinger zeker ook goed werken,maar snap best dat hij iets anders gaat proberen,hopelijk pakt dat goed uit
Maar als er een mooie 1124 staat binnenkort voor weinig in de markt zou hij dat nog wel overwegen denk ik ;D