Subwoofer kunstwerk op basis van CSS SDX15 en Hypex DS4.0

Started by Ejorne, May 24, 2008, 13:38:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daxie

idd, lfe gaat tot ongeveer 120Hz dacht ik...

verder is het moeilijk te zeggen waar je moet boosten/dempen zonder een goede meting... Heb je dat al eens gedaan?

Maar zoals ik zeg, als je met een DS4.0 tevreden bent, dan is dat super voor je. Ik beweer ook niet dat het zoveel beter zou zijn hoor met een DS8.0...

Ik hou gewoon van lekker veel headroom :) iemand die een berg kan oprijden aan 30km/uur zal tijdens een familie-uitje met de kinderen weinig moeten trappen (of zoiets)

Ejorne

Quote from: daxie on July  9, 2008, 09:58:58
idd, lfe gaat tot ongeveer 120Hz dacht ik...

verder is het moeilijk te zeggen waar je moet boosten/dempen zonder een goede meting... Heb je dat al eens gedaan?

Maar zoals ik zeg, als je met een DS4.0 tevreden bent, dan is dat super voor je. Ik beweer ook niet dat het zoveel beter zou zijn hoor met een DS8.0...

Ik hou gewoon van lekker veel headroom :) iemand die een berg kan oprijden aan 30km/uur zal tijdens een familie-uitje met de kinderen weinig moeten trappen (of zoiets)

Ja inderdaad... Ik ben het ook helemaal eens dat er eigenlijk op zo'n beestachtige woofer als de sdx15 een veel forsere versterker mag/kan/moet. Maar tot nu toe ben ik erg tevreden en ik moet zeggen dat de ds4.0 laatst na een lange avond muziek luisteren op zo'n circa 80dB totaal niet warm was geworden. De plate-amp voelde hoogst wat lauw. Maar dat zal wel anders zijn na een avondje film kijken met de boosten cross-over omhoog en het geluid nog wat harder.

Ik doe zeker wel aan metingen. Maar toch op het gehoor vind ik het wat prettiger, voornamelijk het hele laag. Wanner ik het meet met een Behringer ecm8000 dan knalt het laag zowat 20dB luider als de rest van het spectrum. Maar voor het oor vind ik dat weer totaal anders. Wel rond de 40 en 50 Hz klinkt het inderdaad als een enorme boost. (zonder de bijregeling dan he) Maar van 25 tot 35 klinkt het veel minder hard, maar de ecm8000 registreert het wel als zijnde heel hard... Mijn oren zullen wel ongevoeliger aan het worden zijn daar in die regio ofzo...

Verder heb ik ook nog aan DRC roomcorrection gedaan. Laatst had ik het weer opgepakt en was toen met de nieuwste versie van DRC wel tevreden. Helaas krijg ik het hele laag er niet zo mooi uit met DRC maar de rest klinkt met DRC wel weer heeeeeel erg prettig. Dat was met de oudere versie van DRC (of waarschijnlijk lag het aan de andere convolver die ik destijds gebruikte) veel minder mooi. vooral het hoog was niet sprankelijk maar ietwat dof.

Nu gebruik ik alleen een kleine dip op de 50Hz regeling van de receiver en een vrij narrow dip van circa 7dB op 41Hz (de 0dB zit dan weer rond de 35 en de 45 Hz) via een VST parametriche EQ plugin die ik gebruik met MediaPortal. Tevens gebruik ik de asio pure-audio plugin wat zeker een must is voor mediaportal. De standaard bass-player doet het toch echt een stuk minder mooi...
 

daxie

was vergeten dat jij een htpc man was :)

je oor is minder gevoelig voor lage tonen, dat is vrij normaal, vandaar dat er, en zeker voor film, vaak gericht wordt op een licht oplopende curve, waarbij je ongeveer 3dB stijgt per octaaf dat je lager gaat voor een subwoofer.

dat je een zeer specifiek gebied minder hoort lijkt me vreemd, maar ik geloof je hoor...

heb je een grafiekje van je respons?

Ejorne

Quote from: daxie on July  9, 2008, 11:38:02
was vergeten dat jij een htpc man was :)

je oor is minder gevoelig voor lage tonen, dat is vrij normaal, vandaar dat er, en zeker voor film, vaak gericht wordt op een licht oplopende curve, waarbij je ongeveer 3dB stijgt per octaaf dat je lager gaat voor een subwoofer.

dat je een zeer specifiek gebied minder hoort lijkt me vreemd, maar ik geloof je hoor...

heb je een grafiekje van je respons?

Ik zal van de week wel een grafiekje posten. Momenteel gaat dat iig niet lukken want ik ben niet thuis maar op kantoor.
Het is volgens mij niet zo dat ik een specifiek gebied minder goed hoor maar vooral de lagere tonen. 40Hz dreunt (ongecorrigeerd) door mijn huis en hoofd. Maar 30Hz wordt al ietwat minder en dat loopt verder af naar mate ik dichter naar de 20Hz ga. Misschien is er niets mis met mijn oren maar is het voornamelijk de huiskamer waardoor ik dit zo waarneem. Maar dat strookt dan weer niet met de meting die ik met de Behringer heb gedaan.

Wat is trouwens een betere grafiek? Een grafiek gebaseerd op een sweep van 20 naar 20000 of een grafiek gebaseerd op ruis? Die met ruis heb ik gebruikt om mijn parametrische EQ in te stellen omdat dat grafiekje wat meer overeenkomt met hoe ik het zelf waarneem. Maar daarentegen wordt er voor DRC correctie juist weer een sweep genomen...

daxie

ikzelf gebruik een sweep voor mijn laagmeting... 20-200Hz, met ruis heb ik nog nooit gemeten, dus kan ik niet zo veel over zeggen

PaulSQ

@Daxie die dip in een bepaald gebied is toch gewoon ruimteakoustiek?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

daxie

dat kan inderdaad, maar jeroen zegt dat de metingen dit tegenspreken, dat hij geen dip meet maar wel een hoort...

Ejorne

Ik ben niet zo thuis in het meten hoor, misschien doe ik het wel helemaal fout...

Ik probeer even voor de geest te halen wat ik doe:
Wat ik tot nu toe doe is een sweep en/of witte/roze ruis afspelen en opnemen met de Behringer ecm8000.
Vervolgens start ik Audacity en selecteer de opgenomen waveform. Die ik dan analyseer waarbij ik een aantal grafiek-teken methoden kan kiezen. Ik kan zo even niet opnoemen wat/hoe die methoden heten maar het resultaat veranderd ietwat tussen die opties. Het enige dat ik wel weet te benoemen is dat ik in dat schermpje ook kan kiezen tussen lineair en logaritmisch waarbij ik de laatste kies omdat zo het gehoor ook schijnt te werken...

Is er misschien een makkelijker of beter manier om de respons zichtbaar te maken?

Ejorne

Quote from: daxie on July  9, 2008, 16:18:57
dat kan inderdaad, maar jeroen zegt dat de metingen dit tegenspreken, dat hij geen dip meet maar wel een hoort...

Ja, die 'dip' ronde de 20 a 25Hz is wellicht alleen afkomstig van mijn luister positie tov de kamer. (maar ja, ook de meetmicrofoon wordt daar natuurlijk geplaatst) Ik denk dat met meetmicrofoon er niet echt naast zit ofzo, want de ramen swappen me daar toch een eind heen en weer dat ik me verbaas dat ze niet uit de kozijnen komen vallen...  :-X

Ik vraag me trouwens af hoe de ramen van de buren er onder die omstandigheden bij staan... Gelukkig woon ik in het midden van een blok met maar 3 huizen. De buren naast mijn buren staan los gebouwd van ons blok en daarmee zullen ze ook wel wat minder last hebben van de trillingen...

Ejorne

Spectrum van mijn oude sub en mijn nieuwe sub.

De oude sub is op een wat luider afspeel volume en een zachter microfoon ingang volume opgenomen, meen ik me te herinneren. Het is in ieder geval zo dat de meting met de nieuwe sub vrij zacht gedaan is omdat het al wat later op de avond was.

De setting met de oude sub is:
Fronts op small en cross over van receiver op 80Hz.



De setting met de nieuwe sub is:
Fronts op small en cross over van receiver op 100Hz.




Later heb ik de cross over nog op 80Hz maar ook even op 120Hz gehad. Maar daar heb ik geen metingen van. Ik heb een basis EQ instelling gemaakt op basis van die meting en ben toen gehoorsmatig verder gaan afstellen door middel van test en gewone cd's. Aldoende ben ik uitgekomen op de fronts op large. Ik heb geen nieuwe meting meer gedaan met de speakers op large, dat moet ik eigenlijk wel doen. Want nu ben ik aan het door borduren op een meting die helemaal niet meer zo relevant is... Maar ik vind het luisteren zo prettig en het meten zo saai...  :D

Ik heb het gevoel dat de pieken en dalen in het laag nu wat minder zijn dan voorheen. Sowieso zijn de pieken met muziek luisteren een stukje lager omdat deze geknepen worden met een parametrische EQ. Ik heb eigenlijk nog nooit een meting gedaan met de parametrische EQ geactiveerd. Dat is natuurlijk wel een keer goed om te doen, pas dan zie ik wat de EQ daadwerkelijk doet met het spectrum...  :D Maf, dat dat nu pas in mij op komt...  :-X

daxie

jeroen, wat ik je aanraad is room equalizer wizard, dat je kan vinden op hometheatershack.

in combinatie met je ecm8000 kan je daar heel erg bruikbare grafieken uit halen, waar je kan experimenteren met filters en zo je respons verbeteren.

met rew kan je makkelijk sweeps doen, en gevolgen van je filters of plaatsing bekijken...

het programmatje werkt op pc en is vrij eenvoudig te gebruiken. Ik ken het ook beter, dus kan ook beter wat zeggen op basis daarvan, dan weet ik ook dat de meting correct gebeurd is.

zie: http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/

voorbeeldje van een meting:

daxie

sowieso is de volgorde (althans die ik geleerd heb):

- meting met enkel sub, crossover op sub uit (alhoewel gezien jouw receiver-issue je dit mss moet aanlaten)
- sub blijven verplaatsen en indien aanwezig met behulp van een param. eq pieken dempen (best niet boosten ivm dynamisch bereik, maar hangt af van je param. eq).
- dit herhalen tot je een zo vlak mogelijke respons heb. Bij het crossoverpunt kan je een groot dal hebben, maar dat is op te lossen via de faseinstelling
- als je dit gedaan hebt combineren met de fronts en meting herhalen. Afhankelijk van de samenwerking kan het zijn dat je nog wat moet bijregelen

Ejorne

Quote from: daxie on July  9, 2008, 20:24:50
jeroen, wat ik je aanraad is room equalizer wizard, dat je kan vinden op hometheatershack.

Hey da's grappig, het gelinkte plaatje uit jou berichtje werd pas zichtbaar nadat ik was ingelogd bij hometheatershack. Maar ook wel logisch, op de site zelf moet je ook eerst ingelogd zijn om afbeeldingen te zien. Sommige htforum bezoekers zullen hier dus niet jouw gelinkte plaatje zien...

Bedankt voor de tips.  8)
Maar ik heb reeds geƫxperimenteerd met room eq wizzard, en helaas ondersteund dit programma geen asio. En asio4all en dergelijke software conflicteert met mijn native asio driver van emu. Dus ik kan met dit programma mijn receiver niet benaderen. Een optie is een analoog lijntje naar de receiver, maar ik heb niet zo'n lange stereo-tulpkabel. Tevens gebruik ik dan tijdens de meting de dac van mijn geluidskaart welke ik normaal gesproken niet gebruik tijdens het afspelen van muziek.

Maar je hebt het over het maken van een sweep met een extern programmaatje. Dus is het misschien ook mogelijk om met roomeqwizzard dit via externe bron op te nemen?

Zo doe ik het nu ook met Audacity. Ik brand de sweep en ruis op een cd en speel dat via spdif af op de stand-alone cd speler. Zodoende gebruik ik dus alleen de digitale ingang op de ('digitale') receiver welke ik normaal gesproken dus ook gebruik. Mijn receiver gebruikt voor een digitale ingang geen DAC maar blijft digitaal en wordt dan naar PWM geconverteerd. Voor de analoge ingang wordt juist eerst een 192/24 ADC gebruikt.

Maar hoe werkt dit dan met roomeqwizzard? Moet ik een opgenomen sweep importeren of kan ik direct met roomeqwizzard de sweep opnemen?

daxie

via rew kan je gewoon een sweep laten afspelen via de output van je geluidskaart...

voor je laagweergave zou ik me trouwens geen zorgen maken over analoog, digitaal, dacs,... de meting van je laagrespons zal hierdoor amper beinvloed worden, het is immers een eenvoudige sweep, geen muzikaal signaal, en bovendien is het in een gebied waar dergelijke zaken relatief weinig uitmaken is mijn mening.

Ejorne

Quote from: daxie on July  9, 2008, 21:23:27
via rew kan je gewoon een sweep laten afspelen via de output van je geluidskaart...

voor je laagweergave zou ik me trouwens geen zorgen maken over analoog, digitaal, dacs,... de meting van je laagrespons zal hierdoor amper beinvloed worden, het is immers een eenvoudige sweep, geen muzikaal signaal, en bovendien is het in een gebied waar dergelijke zaken relatief weinig uitmaken is mijn mening.


Och, ik zag 'rew' voor een extern programaatje aan. Maar het is natuurlijk de afkorting...  :-[ Ben er niet helemaal bij...

Maar ik kan met rew dus alleen de analoge uitgang van mijn geluidskaart gebruiken. Maar ik kan natuurlijk wel de kabel waarover nu het spdif signaal gebruiken om een analoog signaal te sturen. En dan drie metingen maken. Maar hoe krijg ik dan de gezamelijke waarde? Kan ik de uitkomsten met bepaalde software bij elkaar optellen en weer delen ofzo? Want de parametrische eq die ik gebruik is mono. Ik heb ergens wel eens een stereo peq vst plugin gevonden maar dat was behoorlijk prijzige software, ik ben de naam daarvan vergeten...

daxie

jouw sub is toch ook mono? je gebruikt je pe toch enkel voor je sub? of is het een software param. eq?
ik heb te weinig ervaring met software om dat te kunnen zeggen?

kan je nie equalisen per kanaal? (zodat je enkel het .1 kanaal equalist?). idd, je kan je kabel gebruiken.

je moet enkel je sub apart meten, geen noodzaak tot optellen of zo.

Ejorne

Quote from: daxie on July  9, 2008, 22:35:33
jouw sub is toch ook mono? je gebruikt je pe toch enkel voor je sub? of is het een software param. eq?
ik heb te weinig ervaring met software om dat te kunnen zeggen?

kan je nie equalisen per kanaal? (zodat je enkel het .1 kanaal equalist?). idd, je kan je kabel gebruiken.

je moet enkel je sub apart meten, geen noodzaak tot optellen of zo.

Ik gebruik inderdaad een software pe voor het hele frequentiebereik. Voornamelijk het laag dat ik demp maar ook iets in het mid en midhoog...

Ejorne


daxie

kan je eens een meting op de luisterplek doen via je normale meetmethode, maar zonder filters en zonder je fronts?

Ejorne

Quote from: daxie on July 10, 2008, 08:28:33
kan je eens een meting op de luisterplek doen via je normale meetmethode, maar zonder filters en zonder je fronts?

Ik zal dat van het weekend eens proberen te doen. Maar ik weet niet of dat gaat lukken, ik ben al redelijk volgeboekt dit weekend.
Het is namelijk nogal een lastige klus, ik moet daarvoor de frontspeakers losmaken want ik kan niet kiezen in de receiver om ze niet mee te laten doen.

Ejorne

Aan metingen en dergelijke ben ik de laatste tijd niet meer toegekomen... Maar wellicht doe ik dat in de toekomst nog eens. Momenteel zit ik eigenlijk voornamelijk te genieten van muziek en film...

Maar...  :-[ Ik durf het bijna niet te zeggen...  :-X

Mijn sub ging onlangs aan de wandel... Ik had met de softwarematige PEQ het hele spectrum zo'n 10dB gedemt maar alleen het hele laag niet. Dus vanaf de 20Hz liep de curve naar -13dB op 41Hz. Daarvandaan weer iets omhoog naar -10dB.

Toen een cd van Usher erin en het volume op standje levensgevaarlijk...

Ik had verwacht dat de subwoofer met een gezamenlijk gewicht van circa 60Kg wel op zijn plaats zou blijven. Maar ging toch aan de wandel...

Wellicht is het een optie om een grote marmeren plaat onder de poten te bevestigen om zodoende het gewicht wat te verhogen? Maar dan zou ik deze plaat moeten vast schroeven aan de pootjes ofzo... Is dit een goed idee of heeft dat nare bijwerkingen?

Verder is het eigenlijk niet eens zo strikt noodzakelijk want onder normale omstandigheden (ik het de PEQ ook weer wat 'normaler' ingesteld) loopt de sub niet weg. Maar de Hypex DS4.0 is dus wel in staat om de SDX zo te laten klappen dat het hele zaakje aan de wandel gaat. Het was ook niet normaal meer hoor... Het leek net een aardbeving in mijn woonkamer.  8)

slobberbone

Quote:

Maar...    :(Ik durf het bijna niet te zeggen...   :-X

Mijn sub ging onlangs aan de wandel...

:o Ik vondt het totale gewicht al aan de lage kant zeker als de SDX15 al 22 kilo op de schaal legt.

Marmeren plaat eronder monteren lijkt mij een goed idee, wel vast kitten om geen resonanties te veroorzaken en de plaat ontkoppelen.

Check gelijk even of alle schroefjes nog vastzitten in de SDX15  ;D

Dit stemd mij erg goed dan maak ik in iedere geval de totale kast 100 kilo en dan eens kijken of hij gaat wandelen met een Hypex Ds8.0.

Interficior

Als je niet wilt schroeven kun je ook magneten gebruiken. D'r zijn een aantal kickass magneten te koop die niet geschikt zijn voor kinderhandjes bij www.supermagnete.de uit mijn hoofd.

Toch leuk dat hij zo bevalt.

Jammer dat de bovenkant ook kunstwerk is, anders had je natuurlijk ook een hardstenen plaat OP de sub kunnen doen.
Take it or lease it

Ejorne

Quote from: Interficior on August 20, 2008, 23:06:18
Als je niet wilt schroeven kun je ook magneten gebruiken. D'r zijn een aantal kickass magneten te koop die niet geschikt zijn voor kinderhandjes bij www.supermagnete.de uit mijn hoofd.

Toch leuk dat hij zo bevalt.

Jammer dat de bovenkant ook kunstwerk is, anders had je natuurlijk ook een hardstenen plaat OP de sub kunnen doen.

Op welke manier gaat dat met die magneten? Maar wellicht moet ik een beetje voorzichtig zijn met magneten. De sub staat erg dicht bij de (crt)tv, zo'n 1,5 meter. Als ik de sub 20cm naar de tv toe beweeg dan zie ik het in het beeld...

Ejorne

Quote from: slobberbone on August 20, 2008, 11:46:51
Ik vondt het totale gewicht al aan de lage kant zeker als de SDX15 al 22 kilo op de schaal legt.

Marmeren plaat eronder monteren lijkt mij een goed idee, wel vast kitten om geen resonanties te veroorzaken en de plaat ontkoppelen.

Check gelijk even of alle schroefjes nog vastzitten in de SDX15  ;D

Dit stemd mij erg goed dan maak ik in iedere geval de totale kast 100 kilo en dan eens kijken of hij gaat wandelen met een Hypex Ds8.0.

Ja, de schroefjes zitten nog vast.  :D De woofer ging trouwens zo strak in de uitsparing dat ze van zichzelf al bleef zitten. (uiteraard niet onder zulks bruut geweld...  :P ) Ik hoop dat ik het nog los kan krijgen als het ooit nodig mocht zijn...