Subwoofer kunstwerk op basis van CSS SDX15 en Hypex DS4.0

Started by Ejorne, May 24, 2008, 13:38:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daxie

Leuk idee, maar dan blijkt dat de plaats van die bar ongeveer de slechtst mogelijke plaats was voor de subwoofer...

Henkjan_O

beetje auto plaats zeg maar....    ik heb het in de woonkamer ooit ook eens geprobeerd, sub achter me, maar dat was toch erg vreemd... 
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Ejorne

Quote from: Henkjan_O on June 12, 2008, 22:54:54
dit is dus best of both worlds:  een bar als subwoofer ;D
en ja, aan de andere kant zitten nog 2 SDX15's.....

Heftig!  :o

Ik heb ook eindelijk weer wat foto's op de computer gezet:



Ejorne


slobberbone

@Ejorne,

Lijkt mij erg dicht bij de grond de woofer  ??? Of komen er nog verstelbare rubbere voetjes onder zodat hij niet aan de wandel gaat  ;D

Bij een downfire woofer is daar een regel voor om tot juiste afstand van de vloer te komen , wie kan mij daar meer over vertellen .


yorkie13

een merk als Rel, MJ Acoustics en BK Electronics die al meer dan 10 jaar Downfire subs bouwen
gebruiken hiervoor stalen voeten die 4 cm hoog zijn, 4 cm diameter en waar een 8mm spike in gedraaid kan worden
deze voet weegt 325 gram en tels nog eens een 1200 gam op bij de subwoofer aan massa
ook de topmodellen als mijn BK Monolith en de Rel Studio gebruiken deze voeten

Interficior

Je moet toch minimaal de Sd van de grond af zitten, om geen lelijk bandpasseffect te creëeren. Maar liefst nog wat meer. Bij een 15"-woofer zit je dan natuurlijk wat sneller aan een wat hoger geval dan bij 10"- en 8"-ers. Zo snel berekend moet je minimaal 4cm ruimte hebben bivj een 15"-woofer. Maar ik zou het lot niet willen uitdagen. Echter zegt mij iets dat die afstandmoeren er niet zitten voor het uiteindelijke resultaat. ;D
Take it or lease it

Ejorne

In eerste instantie ga ik proberen om een set Soundcare Superspike in de afstandmoeren te draaien.
De aftand die hiermee wordt bereikt bedraagt circa 7 a 8 cm.

Ziet dit er nu helemaal niet mooi uit, maar staat het geheel wel mooi stevig dan zal ik een soort nep voetje maken voor de sier die om de superspike/afstandmoer geplaatst wordt. Dit nep voetje maakt dan ofwel net geen contact met de grond of net geen contact met de kist.


slobberbone

@Ejorne,

Is de subwoofer al in werking  ???

en hoe bevalt hij bij de speakers  ???

Ejorne

Quote from: slobberbone on June 16, 2008, 15:55:01
@Ejorne,

Is de subwoofer al in werking  ???

en hoe bevalt hij bij de speakers  ???

Nee, momenteel wordt de kist beschilderd...
Ik hoop dat het niet lang meer duurt.
Ik moet nog even een kistje om de DS4.0 bouwen maar dan is alles ook aansluit klaar.
Als de kist beschilderd (en gelakt) is dan kan het feest beginnen...
8)

In combinatie met mijn front speakers, weet ik nu al, zal op een fiasco uitlopen. Maar dat komt dan hopelijk alleen door de front speakers.  ;D

Interficior

Zo. Nu al beschilderen? Ikzelf zou dat niet aandurven wat betreft werken en dergelijke. ;D

Overigens: je hebt nog een pb tegoed.
Take it or lease it

Ejorne

Quote from: Interficior on June 16, 2008, 18:52:28
Zo. Nu al beschilderen? Ikzelf zou dat niet aandurven wat betreft werken en dergelijke. ;D

Tja, ik kan niet meer wachten. Het schilderen kan trouwens ook niet wachten. Lorenzo gaat volgende week voor een half jaar naar de Antillen om daar te kite surfen.

Verder hoop ik dat de schade mbt werken mee gaat vallen. Er wordt met een ruime hoeveelheid verf geschilderd. Het reliëf in de schilder laag is soms wel 2mm diep. Volgens mij blijft de verflaag ook enigszins elastisch en komt er ook nog een laklaag overheen.

Tevens wil ik er een ruime laklaag overheen doen om eventuele toekomstige schade van krassen en stoten nog weer te kunnen herstellen door licht te schuren en weer te lakken. Hoewel ik hoop dat ook kleine beschadigingen "verdwijnen" in het kunstwerk.

Maar ja, dit is allemaal op basis van hoop. Ervaring heb ik hierin niet. Maar Lorenzo heeft wel ervaring met het schilderen op verschillende ondergronden. Hij verwacht dat het hout inderdaad nog wel gaat werken maar vermoed dat straks de zichtbaarheid ervan wel meevalt. Tevens valt er op de locatie waar de subwoofer straks komt te staan ook vrijwel nooit direct daglicht. Het enige licht is indirect licht van schemerlampen en van kaarslicht...

slobberbone

Voelde ik nou aardschokken in de omgeving van Putten  :o

Was dat jouw sub  @Ejorne ?

Ejorne

Quote from: slobberbone on June 26, 2008, 11:23:30
Voelde ik nou aardschokken in de omgeving van Putten  :o

Was dat jouw sub  @Ejorne ?

hahaha, nee toen was ie nog niet klaar...
Gisteren is de kist hier aangekomen en heb ik de woofer gemonteerd en de plateamp in elkaar gezet. Er was nog tijd over om even te testen maar het was al laat geworden. De eerste indrukken zijn best wel positief. Ik kan de sdx15 met de ds4.0 hard genoeg zetten maar de ds4 moet wel op maximaal volume gezet worden om bij te benen met mijn klipsch front speakers. Deze Klipsch F3 hebben een gevoeligheid van ergens rond de 95dB als ik het me goed herinner. Ik vermoed dat wanneer ik straks andere speaker met een lagere gevoeligheid heb dat dan de sub in verhouding wat harder klinkt...

Vandaag (gisteren dus eigenlijk, want we zijn op het moment dat ik dit aan het typen ben alweer een uurtje de zaterdag in...) heb ik geen tijd gehad om verder te testen. Ik was erg laat van mijn werk terug en moest direct door naar een BBQ. Morgen helaas weer werken maar ben wel halverwege di middag weer thuis. Dan ga ik eens kijken wat de sub op de ondermaatse ds4.0 allemaal kan...


/edit:
Oja.... foto's volgen morgen ook. Ik denk dat het wel een beetje later op de avond gaat worden. Misschien zelfs zondag. Maar er zullen zeker wat foto's gemaakt worden... Ik vind de kist echt super gaaf geworden.  8) 8) 8)

Henkjan_O

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Ejorne

Ik maak er maar even drie berichtjes van want meer dan 2 foto's in 1 reply leek laatst niet goed te gaan...

De sub heb ik inmiddels wat meer kunnen testen en afstellen. Het resultaat is zeker de moeite waard, helaas is de plate-amp inderdaad aan de lage kant. Hoewel ik de sdx15 wel erg hard kan zetten, maar in verhouding met de frontspeakers toch wat aan de zachte kant. Helaas kan ik de fronts niet afstellen in mijn receiver...

Maar de sub komt in ieder geval diep genoeg. Ik was nogal bang dat het toch wat minder zou lijken dan het werkelijk was. Ik heb namelijk speakers gehad die hier in de kamer niet erg uit de voeten kwamen maar in de ruimte van een vriend ineens heel anders klinken. Daar komen ze veeel dieper als dat hier in de kamer het geval was terwijl dezelfde aansturing gebruikt wordt. Nu hebben we het allemaal heel anders afgeregeld en krijgen de fronts sowieso niet zoveel laag meer voor de kiezen maar het verschil van ruimte is toch wel heer erg aanzienlijk.

Maar deze sdx weet ook in mijn ruimte de lagere tonen te bereiken. Wellicht nog weer een stukje beter wanneer er bijvoorbeeld een ds8 in plaats van een ds4 op komt te staan...

Hier de pics:
8)
O0



Ejorne


Ejorne




Ja, de voetjes moet ik nog even wat op verzinnen. Ik ga een soort van nep voetjes maken die de huidige voetjes onzichtbaar moet maken.

Interficior

#68
GAAAF!! 8)

Ik zou toch opteren voor een stukje rondhout van meranti of iets dergelijks in plaats van afstandmoeren.
Take it or lease it

Bart_M


Ejorne

Quote from: Interficior on June 29, 2008, 12:04:23
GAAAF!! 8)

Thanks !  8)

Er zijn momenteel nog 2 kanten van de kist onbeschilderd gedeeltelijk beschilderd. Deze gaat Lorenzo ooit een keer afmaken wanneer hij terug is van zijn Kite-surf ervaring...

Ejorne

Ik gebruik de ds4.0 op mijn css sdx15 nu een poosje. Ik denk dat de sdx15 enigszins begint in te spelen, want het lijk telkens weer wat beter te klinken. Maar dat zal gedeeltelijk ook verbeelding zijn want af en toe denk ik ineens weer wat te missen.  :P

Het volume heb ik wel redelijk ver open, deze staat op 80% a 85%. Het kan toch echt wel goed tekeer gaan hier in de woonkamer, maar misschien ben ik niet veel gewent met de Klipsch ksw10 die ik hiervoor had.  :P

Wanneer ik een test cd met sinustonen afspeel met een 20Hz track dan hoor ik jammer genoeg niet zoveel. Maar de ramen staan zo ver heen en weer te trillen dat ik die wel hoor, maar vooral ook voel wapperen.  :o 25Hz wordt wel als zodanig goed waarneembaar in mijn kamer en dit klinkt behoorlijk lekker, daar liet mijn oude klipsch 10" woofer nog helemaal niets van zich merken. Het verschil in toonhoogte op de navolgende tracks, 30Hz, 35Hz, 40Hz ..., is goed waarneembaar. Mijn oude Klipsch liet hiertussen weinig verschil horen en bromde alleen maar wat...  :-[

Ik ben echt super tevreden met deze combi. Wellicht dat ik er ooit nog eens een zwaardere amp op zet. Maar aan de andere kant: waarom ook eigenlijk? Het gaat nu al zo hard, iets wat ik toch maar zelden gebruik.

Ik heb na veel testen en luisteren nu de fronts op large en de basregeling (50Hz) op de receiver wat naar benden. De cross over op de sub heb ik ingesteld op circa 60Hz. Misschien niet helemaal een logische instelling maar op de een of andere manier klinkt het zo wel erg prettig. Mijn kamer geeft een behoorlijke boost zo rond de 40 Hz en dit draai ik met een parametrische EQ op de computer weer wat weg. Ik denk dat het laag afval van mijn fronts en de roll-off van de cross-over nu mooi samenvallen met de geknepen 40Hz en 50Hz want de test tonen klinken allemaal vrijwel even hard. (volgens mijn oorgevoeligheid dan he.  :P ) De fronts op small was ook wel prettig om te horen maar toch niet zo mooi als op large.

De volgende aanpak zullen de frontspeakers zijn. Ik kan niet wachten om die te vervangen door een stel betere speakers. Maar ik moet wel opschieten. Begin volgend jaar verwachten we onze eerste kleine en dat zal (op korte termijn al) zeker waarneembaar zijn in het budget, maar we krijgen er dan ook iets onbetaalbaars voor terug.  8) 8) Het moet allemaal dan wel goed gaan want er kan ook een hoop fout gaan natuurlijk. Maar tot nu toe gaat alles heel voorspoedig, we zijn dus erg in onze nopjes...  ;D

daxie

de zwaardere amp zal niet gaan om hard te spelen, maar wel om gecontroleerder te spelen. Maar als je al tevreden bent, des te beter :)

Eventueel kan je met een zwaardere amp ook wat boosten beneden de 30Hz, maar daarvoor moet je echt wel gaan meten.

blij dat het voor je al super klinkt (en oh ja, je oude klipsch is inderdaad geen vergelijk :p)

daxie

crossover op je amp instellen is not done... je verliest een hoop van het LFE-signaal.

dat je wat hoort als de crossover uitstaat is vrij normaal, afhankelijk van de afval van je filter op je receiver, dit zou echter zeer beperkt moeten zijn. Maar opnieuw, meten is weten!

Ejorne

Quote from: daxie on July  9, 2008, 08:44:46
de zwaardere amp zal niet gaan om hard te spelen, maar wel om gecontroleerder te spelen. Maar als je al tevreden bent, des te beter :)

Eventueel kan je met een zwaardere amp ook wat boosten beneden de 30Hz, maar daarvoor moet je echt wel gaan meten.

blij dat het voor je al super klinkt (en oh ja, je oude klipsch is inderdaad geen vergelijk :p)

Maar hoe zit dat nu eigenlijk met meer controle die je krijgt met bijvoorbeeld een ds8.0 wanneer er niet heel hard gespeeld wordt. De Hypex modulen staan bekend om de controle en zuiverheid. (althans dat is wat ik ervan vernomen heb hier en daar via reviews) Ik neem aan dat de hypex ds4.0 ook op 85% nog steeds voldoende controle heeft. Ik heb ergens zelfs in een review gelezen dat zelfs op 100% nog onvervormt wordt versterkt en dit zou mede behaald worden door de goede en ruimschoots voldoende zware voeding van deze hypex ds4.0. De SDX15 is niet een heel gevoelige woofer maar speelt op dat niveau best al wel vrij hard. Natuurlijk kom ik bij lange na niet in de buurt van de maximale xmax maar dat ga ik ook op zeker maar niet proberen. De buren (wát! de hele buurt) zal niet blij van me worden dan.  :D

Overigens werkt de bas boost op deze combi Ds4.0 en SDX15 ook al ruimschoots voldoende hoor. Wanneer ik de 20Hz boost dan hoor ik de ramen bijna helemaal uit de kozijnen wapperen... Wanneer ik ronde de 30, 40 of 50 Hz ga boosten dan hoor ik dat te hard, een contrabas enzo klinkt dan niet echt prettig meer. Dan is het bijvoorbeeld net alsof de dikste snaar veel harder wordt bespeeld dan de overige snaren...

Met film kijken is het mogelijk wel weer mooi om daar wat boost in te gooien. Maar tot nu toe ben ik voornamelijk bezig om de subwoofer met muziek lekker ingemixt te krijgen...

Quote from: daxie on July  9, 2008, 08:48:42
crossover op je amp instellen is not done... je verliest een hoop van het LFE-signaal.

dat je wat hoort als de crossover uitstaat is vrij normaal, afhankelijk van de afval van je filter op je receiver, dit zou echter zeer beperkt moeten zijn. Maar opnieuw, meten is weten!

Ik denk dat er dan een ontwerp foutje in mijn receiver zit. Ik hoor dan echt veel te veel vanuit de sub komen. Wat ik nu doe waneer ik film ga kijken is even de cross-over vol open zetten zodat de roll-off pas bij de 150Hz zit. Volgens mij is dit toch ook de maximale frequentie die in een .1 kanaal zou kunnen zitten?