Subwoofer kunstwerk op basis van CSS SDX15 en Hypex DS4.0

Started by Ejorne, May 24, 2008, 13:38:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Is het trouwens wel verantwoord om een 22 kilo woofer aan 8 schroefjes downfire op te hangen?
Of kan ik beter een andere verbinding gebruiken dan een gewoon parker schroefje?

Nou ja... schroefje... Ik gebruik natuurlijk wel de dikst mogelijke. Eveneens was ik van plan om de lengte zo te nemen dat het tappende deel van de parker net door de baffle heen prikt. Zodat het schroevende gedeelte over de volle lengte het gewicht kan dragen...

Interficior

Je kunt ook tapijttegels erin zetten. Zijn ook behoorlijk zwaar en dempen ook nog eens (niet dat je het echt nodig hebt, maar het maakt de wanden wel weer inert). Die dingen zijn weer bij kluszaken te koop.

Overigens voor het ontvetten wél thinner gebruiken en géén terpentine. De laatste is namelijk vet.
Take it or lease it

slobberbone

Quote from: Ejorne on June  3, 2008, 19:57:16
Is het trouwens wel verantwoord om een 22 kilo woofer aan 8 schroefjes downfire op te hangen?
Of kan ik beter een andere verbinding gebruiken dan een gewoon parker schroefje?

Nou ja... schroefje... Ik gebruik natuurlijk wel de dikst mogelijke. Eveneens was ik van plan om de lengte zo te nemen dat het tappende deel van de parker net door de baffle heen prikt. Zodat het schroevende gedeelte over de volle lengte het gewicht kan dragen...

@Ejorne ,

Gewoon inserts (inslagmoeren) gebruiken ,boren en dan  erin schroeven aldan niet vastgelijmd en dan netjes de woofer monteren met m inbusboutjes excacte formaat weet @Interficior wel  ;D

Mvg Slobberbone

sphere

Nu nog inslagmoeren in die kist monteren wordt nog een uitdaging denk ik :)
Maar het lijkt me wel beter dan parkers.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

WMC

Quote from: Ejorne on June  3, 2008, 19:57:16
Is het trouwens wel verantwoord om een 22 kilo woofer aan 8 schroefjes downfire op te hangen?
Of kan ik beter een andere verbinding gebruiken dan een gewoon parker schroefje?

Nou ja... schroefje... Ik gebruik natuurlijk wel de dikst mogelijke. Eveneens was ik van plan om de lengte zo te nemen dat het tappende deel van de parker net door de baffle heen prikt. Zodat het schroevende gedeelte over de volle lengte het gewicht kan dragen...

Heb je voor de grap wel eens de treksterkte van een gemiddeld boutje uitgerekend? Een 4 mm boutje kan bij een treksterkte van 400 MPa al een goede 500 kg houden in zijn trekrichting (waarin je hem belast). Zorg voor de schroefdraad gewoon dat hij groot genoeg is, dan kan er niks fout gaan.

Loodbitumen platen zijn ook bij auto materiaalzaken te krijgen als antidreun platen. Ik was voor een sub van 55x55x55 ongeveer 25 euro kwijt met alle zijden beplakt.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Henkjan_O

waarvoor eigenlijk allemaal zo in koor bitumen aanraden?  met de verstijvingen die ik zie denk ik dat dat niet veel toevoegt.  zie het kastmateriaal onderzoek van MartinHSI, daar zie je dat een goed gebracede kast in het laag vrijwel niet meer natrilt, door de verstijvingen worden de eigenfrequenties hoger en komen zo buiten het gebied waarin de sub werkt (was dit een 3weg of 2weg was t een ander verhaal).  de wanden verzwaren brengt juist de eigenfrequentie weer omlaag...

en idd het beste inslagmoeren gebruiken (schroeven en MDF is imho geen goede combi), krijg je er nog wel achter zo, en de bracing zit ook niet in de weg.  neem M5 (M6 past net niet) bouten en dicht af met acrylaatkit (dat blijft een eeuwigheid soepel, dus je kan 'm indien nodig ook makkelijk weer los krijgen).  als je imbusbouten doet, check dan of de kop wel groot genoeg is (was bij mij erg krap aan, kop verdween bijna in t gat), misschien een ringetje er onder doen.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Interficior

En áls je inslagmoeren gaat kopen, koop ze dan please bij een echte ijzerhandel en geen rommel van de gamma en consorten. Als je daar nu op bezuinigd heb je daar straks heel veel spijt van. ;)
Take it or lease it

Ejorne

Ik heb net even de schroefgaten van de sdx15 bekeken. Ik vind het maar vreemde gaten... Er zitten twee uitsparingen in verdieping, maar niet netjes rond om het gat maar aan 1 kant.


oh, eh misschien moet ik eerst eens even beter gaan kijken...  :-[

Ejorne

Ik heb net even de schroefgaten van de sdx15 bekeken. Ik vind het maar vreemde gaten... Er zitten twee uitsparingen in verdieping, maar niet netjes rond om het gat maar aan 1 kant.


oh, eh misschien moet ik eerst eens even beter gaan kijken...  :-[


:-[

Beter inslagmoeren gebruiken dus. En dan kitten of lijmen. Is een borg ringetje raadzaam of juist niet?

Quote from: Henkjan_O on June  3, 2008, 21:09:49
waarvoor eigenlijk allemaal zo in koor bitumen aanraden?  met de verstijvingen die ik zie denk ik dat dat niet veel toevoegt. 

De loodbitumen zouden niet ter verstijving maar voor verzwaring gebruikt worden. De kist weegt nu 37,5 en zou kennelijk beter wat zwaarder zijn.

daxie

bij conrad kan je ook loodbitumen kopen.

inderdaad, slagmoeren en kitten. lijmen lijkt me niet zo verstandig, je weet nooit dat je binnenin moet zijn (of een grotere kast wil bouwen)...

Ejorne

Dat zwarte MDF is toch wel vrij hard geperst. Veel plaats om met hamers te zwaaien is er niet in de kist, misschien een heel zware hamer zoeken? Of trekt de insalgmoer zichzelf in het hout bij het vast draaien? (ik realiseer me dat dit nogal noob vragen kunnen zijn, maarja ik heb nog nooit eerder met een inslagmoer te maken gehad...  :-[ )

:P

daxie

inslagmoer trekt zichzelf in, maar je moet ze wel reeds vastzetten, anders duw je ze gewoon weg.

wat je kan doen:
1) dmv nen sergeant, ofte een lijmklem, ze een voor een vastzetten in het hout. wat ik altijd doe is een klein drupje lijm aan de slagmoer doen, zodat ze nooit meer loskomen
2) heb je geen lijmklemmen, dan kan je met een bout ze een voor een vastdraaien.

Interficior

Zoals je ziet, het blijven waardeloze rotdingen als je je subwoofer niet heel vaak er weer uit wilt halen en weer erin wilt doen. Ik zou hem gewoon aan een stel goede schroeven hangen.
Take it or lease it

Ejorne

Ik hoop de woofer, na eenmaal vastzetten, nooit meer los te hoeven halen.

De speaker aansluitingen zitten ook op de kist aangesloten, ik zal vanavond of morgen nog ff wat foto's schieten.

Rob G

QuoteHeb je voor de grap wel eens de treksterkte van een gemiddeld boutje uitgerekend? Een 4 mm boutje kan bij een treksterkte van 400 MPa al een goede 500 kg houden in zijn trekrichting (waarin je hem belast). Zorg voor de schroefdraad gewoon dat hij groot genoeg is, dan kan er niks fout gaan.

Een boutje heeft inderdaad meer dan genoeg capaciteit om de woofer op zijn plaats te houden, al  is jouw berekening niet helemaal correct. 400 KPa (uitgaande van kwaliteit 4.6, standaard) is de treksterkte, maar voor je die bereikt is de vloeigrens (240 KPa) al lang en breed overschreden, waardoor de bout al aardig uitgerekt is, en de woofer al rammelt in de kast.

Ik denk ook eerder dat de verbinding in het hout eerder los zal laten dan de schoef/bout, maar een fijne dikke schroef van zo'n 35mm lang zal best volstaan.

Zelf zou ik de woofer gewoon schroeven. Die inslagmoer zal denk ik alleen duurzamer zijn, en aangezien jij verder weinig te zoeken hebt in de kast is de duurzaamheid niet zo van belang.

Godtoh

Een inslagmoer is ook niet heilig, had er 8 gehaald bij BMM...
Nu draaide 1 bout er een beetje zwaar in, denk weerstand omdat er misschien wat mdf tussen zit.
Niet dus, schroefdraad naar de knoppen >:( zat een braampje aan mijn bout :(
Kan de zooi er weer uit, en een nieuwe inslagmoer erin.

Tsjah, schroeven is handiger maar goed...
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

slobberbone

Quote from: Godtoh on June  4, 2008, 08:43:30
Een inslagmoer is ook niet heilig, had er 8 gehaald bij BMM...
Nu draaide 1 bout er een beetje zwaar in, denk weerstand omdat er misschien wat mdf tussen zit.
Niet dus, schroefdraad naar de knoppen >:( zat een braampje aan mijn bout :(
Kan de zooi er weer uit, en een nieuwe inslagmoer erin.

Tsjah, schroeven is handiger maar goed...

@Godtoh,

Mijn ervaring is dat als men de juiste gebruikt het niets anders is dan een boutje in een moertje te draaien .

Ik heb hier nog setje liggen van projectje van John Eekels en dat werkt erg goed .

Mvg Slobberbone

Henkjan_O

Quote from: Ejorne on June  3, 2008, 22:01:36
De loodbitumen zouden niet ter verstijving maar voor verzwaring gebruikt worden. De kist weegt nu 37,5 en zou kennelijk beter wat zwaarder zijn.
en waarom zou je dat willen dan?  je komt nu al met driver aan de 60 kilo....   gewicht is een middel om kasttrillingen te verminderen, geen doel op zich.  en ik denk dat je voor een sub gewoon flink moet bracen (zoals je gedaan hebt).

als je toch gaat schroeven (je ziet t, de ene is onhandig voor inslagmoeren, de ander te lomp voor schroeven,  ;) je zal zelf de keuze moeten maken) doe dan wel voorboren, en echt goede schroeven voor in MDF, en draai niet te hard aan.   voordeel van schroeven is wel dat als het toch niet goed ging, je altijd nog inslagmoeren en bouten kan gebruiken, omgekeerd is dat niet t geval
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Godtoh

Quote from: slobberbone on June  4, 2008, 09:06:59
@Godtoh,

Mijn ervaring is dat als men de juiste gebruikt het niets anders is dan een boutje in een moertje te draaien .

Ik heb hier nog setje liggen van projectje van John Eekels en dat werkt erg goed .

Mvg Slobberbone
Ja ik weet het, had de juiste... maar zat dus een braam aan mijn bout >:(
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Ejorne

Okay da's een goede tip, ik kan eerst schroeven en daarna eventueel altijd nog slagmoeren gebruiken.

De baffle waarin geschroefd wordt is 25mm. Kan ik met de schroeven door de baffle heen steken of kunnen ze beter ze in het hout blijven?

Interficior

Je wilt het liefst zoveel mogelijk schroefdraad in het hout hebben. Maar misschien is het verstandig stukjes echt hout op de schroefgaten te plakken (aan de binnenkant dus) omdat dat je een stuk meer draagkracht geven. (Als je een gil geeft komen er zo stukjes 6mm afzelia naar je toe als je wilt).
Take it or lease it

WMC

Quote from: Rob G on June  4, 2008, 08:05:22
Een boutje heeft inderdaad meer dan genoeg capaciteit om de woofer op zijn plaats te houden, al  is jouw berekening niet helemaal correct. 400 KPa (uitgaande van kwaliteit 4.6, standaard) is de treksterkte, maar voor je die bereikt is de vloeigrens (240 KPa) al lang en breed overschreden, waardoor de bout al aardig uitgerekt is, en de woofer al rammelt in de kast.

Ik denk ook eerder dat de verbinding in het hout eerder los zal laten dan de schoef/bout, maar een fijne dikke schroef van zo'n 35mm lang zal best volstaan.

Zelf zou ik de woofer gewoon schroeven. Die inslagmoer zal denk ik alleen duurzamer zijn, en aangezien jij verder weinig te zoeken hebt in de kast is de duurzaamheid niet zo van belang.

Whoops, leesfoutje. Zou ik toch moeten weten als werktuigbouwer :)
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Ejorne

Quote from: Interficior on June  4, 2008, 23:40:10
Je wilt het liefst zoveel mogelijk schroefdraad in het hout hebben. Maar misschien is het verstandig stukjes echt hout op de schroefgaten te plakken (aan de binnenkant dus) omdat dat je een stuk meer draagkracht geven. (Als je een gil geeft komen er zo stukjes 6mm afzelia naar je toe als je wilt).

PM
8)

Henkjan_O

dit is dus best of both worlds:  een bar als subwoofer ;D



en ja, aan de andere kant zitten nog 2 SDX15's.....
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

JeKa

Quote from: Henkjan_O on June 12, 2008, 22:54:54
dit is dus best of both worlds:  een bar als subwoofer ;D



en ja, aan de andere kant zitten nog 2 SDX15's.....

O0 Gaaf idee!