Subwoofer kunstwerk op basis van CSS SDX15 en Hypex DS4.0

Started by Ejorne, May 24, 2008, 13:38:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Deze topic zal de voortgang tonen van de bouw van een subwoofer/kunstwerk.

Het wordt een downfire in gesloten behuizing van circa 100 liter.
Het kunstwerk gedeelte wordt verzorgt door kunstenaar LorenzoQ.

LorenzoQ is het broertje van mijn vriendin. Het is een jong en aanstormend talent met een veel belovende toekomst. Hij zit momenteel op de kunst academie in Amsterdam en heeft al enkele art exposities en design prijs/contest winnings op zijn naam staan. Website: www.lorenzoq.nl

Ik vind het uiterst aangenaam dat hij de sub gaat ombouwen tot een mooi kunstwerk. Mede door mijn vriendin zijn we op dit idee gekomen. Ik kreeg haar goedkeuring niet voor een grote subwoofer, pontificaal in het zicht. Welke afwerking ik haar ook aanbood, "Zo'n gevaarte komt er hier niet in" was telkens het antwoord. Totdat we op het idee kwamen om haar broertje er wat moois van te laten maken. Ik weet niet eens meer wie op het idee kwam. Waarschijnlijk was het Marieke uit frustratie van mijn onophoudelijk gezeur...  ;D

Ik mag zelf eigenlijk niet spreken van een zelfbouw sub. Het is voor mij meer een "sluit zelf de componenten aan" subwoofer...  :P Want de bouw van de behuizing wordt uitbesteed aan (de vader van) een zeer goede vriend. Omdat ik zelf waarschijnlijk niet erg handig ben in het maken van dergelijke behuizingen en ook niet beschik over voldoende en het juiste gereedschap, ben ik heel erg blij dat hij deze kist wil maken. Op deze manier is succes zo goed als verzekerd.  8)

Echter hierdoor zullen er niet zo heel veel foto's van tijdens de bouw gemaakt worden. Ik hoop dat dit topic straks zal worden aangevuld met foto's van de behuizing, behuizing en in de grondverf en behuizing met art-work. Daarna uiteraard nog wat foto's als de subwoofer helemaal klaar is...

Hier alvast wat foto's van de woofer (foto's van de plate-amp moet ik nog even maken). De plate-amp wordt overigens apart een een behuizing gezet, deze wordt dan verdekt opgesteld achter het gordijn. De subwoofer zelf zal dan voor het oog een en al kunstwerk zijn, de woofer en de speakeraansluiting komt aan de onderzijde.







sj0er-D

leuk! dat is weer eens iets anders! ik ben heel benieuwd!

roos

monster 500/1000
humble's hatt mkIII
panasonic TX-P50G10
yamaha ysp 1000 marantz cd 5001 marantz pm 4001 dreambox 7000

Audiofiel

Gaaf! :D En wat een goed WAF-vriendelijk idee. 8)


Ik kan niet wachten op de foto's! O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

JeKa

Quote from: Audiofiel on May 24, 2008, 21:54:48


Ik kan niet wachten op de foto's! O0

Wat een superidee! Erg mooie kunst ook, dat zou ik graag in mijn huis hangen (en in jouw geval zetten dus) O0

daxie

ik ben benieuwd hoe de ds 4.0 het doet  op de css. De css krijgt graag wat meer voor zijn kiezen..

HEt wordt alleszins een juweeltje! succes er mee.

FFF

Quote from: daxie on May 25, 2008, 11:30:54
ik ben benieuwd hoe de ds 4.0 het doet  op de css. De css krijgt graag wat meer voor zijn kiezen..

HEt wordt alleszins een juweeltje! succes er mee.

Daar ben ik idd ook benieuwd naar, ik zou zeggen dat je hem beter wat meer kan geven.

Ejorne

Bedankt voor alle positieve reacties...
:)
Ik vind het zelf ook erg mooi wat Lorenzo allemaal maakt en we hebben al een paar doeken hier in huis hangen.
Daar wordt straks de subwoofer een mooie aanvulling op, hoop ik.  8)

De SDX15 mag inderdaad wat meer power hebben, maar ik woon in een rijtjes huis en zal in eerste instantie de sub niet tot zijn uitertste kunnen willen sturen. (dat gaat dus ook bij lange na niet lukken met deze DS4.0) Maar ik heb elders een simulatie gezien waaruit bleek dat met 200 watt al een behoorlijke geluidsdruk te behalen was, wat al ruimschoots boven het niveau ligt van wat ik hier doorgaans zou spelen. Met die 400 watt hoop ik dus voldoende speling te hebben.

Verder komt de plate amp in een extern kistje dat ik verdekt achter het gordijn wil opstellen. De amp zal dus eenvoudig kunnen worden verwisseld in de toekomst... Een DS8.0 is misschien wel een leuke optie... Maar dat zien we dan wel... Voorlopig hoop ik met deze ds4.0 vooruit te kunnen.


daxie

ik ga zelf ook 2x een css sdx15 bouwen (ps: ook bij camiel geweest?), ong 120l wellicht, en ga hem aansturen met een american audio dj 4001 amp (wellicht, mss een vlp-2500)

misschien is dergelijke pa-amp ook iets? Is niet duurder en eigenlijk niet slechter, je hebt meer reserve, (hij wordt wel wat warmer) en je hoeft geen kistje te bouwen :p

Henkjan_O

kijk, nou wordt ik wel nieuwsgierig zeg...  notifications aangezet!

zelf heb ik net een sub met de SDX15 en 2 stuks 18" PR af, ook al een niet alledaagse vorm: een octaeder.  gisteren had deze premiere op de zelfbouwaudio.nl luisterdag.

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Ejorne

Quote from: Henkjan_O on May 25, 2008, 13:44:36
kijk, nou wordt ik wel nieuwsgierig zeg...  notifications aangezet!

zelf heb ik net een sub met de SDX15 en 2 stuks 18" PR af, ook al een niet alledaagse vorm: een octaeder.  gisteren had deze premiere op de zelfbouwaudio.nl luisterdag.



Zo dat ziet er ook gaaf uit zeg!!!  :o  8)

Henkjan_O

Quote from: Ejorne on May 26, 2008, 20:39:34
Zo dat ziet er ook gaaf uit zeg!!!  :o  8)
bedankt 8) ik ben er zelf ook wel tevreden over  :D
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Ejorne

Foto's van de behuizing...




slobberbone

Erg mooi :o , maar waarom niet voor een lagere rechthoekigere uitvoering gekozen ? lijkt mij zo erg hoog   :'(.

Wat weegt hij nu leeg ? en komt er nog dempingmatriaal in ?

Speelt hij al ?

Mvg Slobberbone

Ejorne

Quote from: slobberbone on June  2, 2008, 17:00:03
Erg mooi :o , maar waarom niet voor een lagere rechthoekigere uitvoering gekozen ? lijkt mij zo erg hoog   :'(.

Wat weegt hij nu leeg ? en komt er nog dempingmatriaal in ?

Speelt hij al ?

Mvg Slobberbone

Nee hij speelt nog niet. Maar zal hopelijk niet lang meer duren. Een lager rechthoekig model komt niet heel erg goed uit qua plaatsing, maar was eventueel wel een mogelijkheid geweest. Dat de sub wat hoger uitkomt is niet zo erg, het kunstwerk mag straks wel wat aandacht vangen.  8)

Er komt BAF als opvulling in. Ik heb me laten vertellen dat het voor een subwoofer weinig met demping te maken heeft maar voornamelijk bedoeld is om de inhoud virtueel te vergroten... Het gewicht schat ik op circa 35 kilo, maar ik moet het eerst wegen om hier zeker over te zijn. Het voelt in ieder geval zwaarder dan een pakketje dat we maximaal met de pakketdienst ppd mogen meegeven...  :P


daxie

eventueel nog wat plakbitumen om hem wat te verzwaren.. voor zo een beest geen luxe hoor...

Interficior

Maar nu ben ik toch heel benieuwd hoe je dat zwarte MDF schilderklaar gaat maken. Hoezo heb je zwart MDF gebruikt trouwens (wel gaaf spul is dat, raar om zwart stof te zien als je wat zaagt).
Take it or lease it

Ejorne

Quote from: daxie on June  2, 2008, 22:30:36
eventueel nog wat plakbitumen om hem wat te verzwaren.. voor zo een beest geen luxe hoor...

Maar het beest wordt niet in de woofer los gelaten he...  :P Ik vermoed niet dat de kist straks aan de wandel gaat onder aansturing van de ds4.0.


Quote from: Interficior on June  2, 2008, 22:37:10
Maar nu ben ik toch heel benieuwd hoe je dat zwarte MDF schilderklaar gaat maken. Hoezo heb je zwart MDF gebruikt trouwens (wel gaaf spul is dat, raar om zwart stof te zien als je wat zaagt).

Het is zwart MDF geworden omdat hij dat voor mij al apart had gelegd, overgebleven van een eerdere klus. En er is voor zwart mdf gekozen omdat dat wat stijver zou zijn dan normaal mdf.

Ik heb een witte grond/primer speciaal voor mdf. Ook zag ik speciale doekjes voor mdf om de waxlaag af te poetsen alvorens te schilderen. Nu ben ik waarschijnlijk alleen maar meer geld kwijt door producten te kiezen die speciaal voor mdf zouden zijn, waarschijnlijk zijn er goedkopere middelen net zo goed, zo niet beter... Maar ach, ik zag door de bomen het bos niet meer door al die verschillende soorten verf. Dus dacht ik het meest veilig te zitten door de speciale mdf producten van alabastine te kopen.  :-[

Rob G

QuoteMaar het beest wordt niet in de woofer los gelaten he...   Ik vermoed niet dat de kist straks aan de wandel gaat onder aansturing van de ds4.0.
Wat niet is kan nog komen. Ik zou het toch aanbrengen, daar heb je meer plezier van als je hem later toch zwaarder wilt belasten.

Ejorne

Quote from: daxie on June  2, 2008, 22:30:36
eventueel nog wat plakbitumen om hem wat te verzwaren.. voor zo een beest geen luxe hoor...

Quote from: Rob G on June  3, 2008, 08:18:12
Wat niet is kan nog komen. Ik zou het toch aanbrengen, daar heb je meer plezier van als je hem later toch zwaarder wilt belasten.

Waar kan ik dit het beste kopen? Ik moet ook een beetje aan het budget gaan denken. Ik had een afspraak gemaakt met mijn vriendin, maar daarin natuurlijk 'vergeten' meen te nemen al dat afwerk materiaal... Ik begin hem toch wel een beetje te knijpen, je schrikt je soms rot van de prijzen die ze tegenwoordig vragen...

Moet ik nog letten op kwaliteitsverschil, bijvoorbeeld in de plak laag of zo? Maar de kans is niet bijzonder groot dat het gaat loslaten he? Er is toch ook nog een rolletje BAF in elk compartiment...


fgroen

Loodbitumen kun je gewoon bij de speaker zelfbouw winkel kopen (speaker & Co bijvoorbeeld) en kost ong. 15 Euro per halve vierkante meter (50x100cm2)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mr TC

Quote from: Ejorne on June  3, 2008, 09:07:03
Waar kan ik dit het beste kopen?

Je kan het ook via internet bestellen. wanneer ze het op voorraad hebben is de levering binnen 3 werkdagen.
Zo je hier kunt zien is het in verschillende diktes verkrijgbaar.
Op een schone en gladde ondergrond hoef je niet bang te zijn dat het loslaat.

http://www.akoestiekwinkel.nl/vibraflex.html

Wat je versterker betreft raad ik je toch een zwaardere aan, de driver verdiend het!
Dit hoor je niet alleen bij hard spelen, maar ook op normaal niveau.
Zwaardere versterkers hebben een zwaardere voeding en meestal een hogere dempingfactor en daardoor meer controle op alle luister niveau's.

Ik zie dat je rekening moet houden met je budget, misschien is marktplaats een optie.

Je wil MDF grondlak gebruiken van alabastine, deze is op waterbasis, is dit afgestemd op de verf die de kunstenaar gaat gebruiken?

Deze grondlak van alabastine is wit, als er veel donkere tinten in het kunstwerk gebruikt gaan worden dekt het misschien niet goed, omdat te voorkomen kan je een donkere tint van de zelfde verfsoort aan de grondverf toevoegen.

Succes,

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

daxie

ejorne, als je interesse hebt in een andere versterker, gooi me dan een pm etje, ik ben ook op zoek (lees: heb al wat gevonden)

slobberbone

Quote from: daxie on June  2, 2008, 22:30:36
eventueel nog wat plakbitumen om hem wat te verzwaren.. voor zo een beest geen luxe hoor...

@Daxie,

Wat je zegt lijkt mij ook aannemelijk 35 kilo kastgewicht , lijkt mij ook aan de magere kant voor een 22 kilo wegende woofer . Dus aan de slag met loodbitumen of lood  ;D

Volgens mij heeft @Ejorne de Hypex ds 4.0 al klaarliggen (of al reeds gemonteerd  :D) en ik ben ook benieuwd wat hij klaarspeeld op de Css SDX15 .


@Ejorne ,
Wat betreft gronden , ligt opschuren , stofvrij afnemen en ontvetten met terpetine of thinner en dan behanden met mdf-primer (goede resultaten met standaard mdf-primer van bouwmarkt in meerdere kleurvarianten te koop) en dit 2 of 3 keer herhalen en zo kun je ook alle oneffenheden wegplamuren en wegschuren voor een spiegelgglad resultaat  :o


Succes ,

Mvg
Slobberbone


Ejorne

net even gewogen.... 37,5 kilo.
zat ik toch aardig in de buurt met mijn schatting.

dus loodbitumen erin...
ga van de week maar weer even shoppen dan.
online denk ik dan maar, want een speakerenco achtige winkel is hier in de buurt niet volgens mij.
is dit spul niet bij de doehetzelfer te vinden?